ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Μάρτη 1997
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Οι εφοπλιστές προστάζουν, η κυβέρνηση υποκλίνεται!
  • Με τον πρωθυπουργό συναντάται τη Δευτέρα η Ενωση Εφοπλιστών, αξιώνοντας "εδώ και τώρα" μέτρα σε βάρος της απασχόλησης των ναυτεργατών
  • "Αναχρονιστικές" οι αντιλήψεις των σωματείων, δηλώνει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ο οποίος ...εξαφάνισε την ανεργία!
  • Με ξένη σημαία, εκβιάζουν προκλητικά Ποταμιάνος - Κιοσέογλου
  • Σήμερα αποφασίζει η ΠΝΟ

Με τον πρωθυπουργό θα συναντηθεί την ερχόμενη Δευτέρα η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών,ζητώντας από τον Κ. Σημίτη να πάρει σαφή θέση απέναντι στις θρασύτατες απαιτήσεις της για τον αφελληνισμό των πληρωμάτων. Εχουν προηγηθεί επιστολές της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (commity) και της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων προς τον πρωθυπουργό, με τις οποίες απειλούν ευθέως ότι, αν δε ληφθούν μέτρα σε βάρος της απασχόλησης των ναυτεργατών, με τη δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων και την "ελεύθερη χρησιμοποίηση - όπως αναφέρουν - χαμηλόμισθων μη εθνικών πληρωμάτων", θα κυματίζουν ξένες σημαίες και στα πλοία όπου έχει απομείνει η ελληνική σημαία!

Χαρακτηριστικές, για τις κυβερνητικές προθέσεις, ήταν οι χτεσινές τοποθετήσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στους ναυτιλιακούς συντάκτες. Σε ερώτηση για τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για τη διασφάλιση της εργασίας των ναυτικών, η απάντησή του ήταν: "Αυτές οι αναχρονιστικές αντιλήψεις έχουν φέρει τη ναυτιλία σε αυτή την κατάσταση. Υπάρχει λύση για τη ναυτιλία, αρκεί να μη μείνουμε περιχαρακωμένοι σε θέσεις αναχρονιστικές"!Και συνεχίζοντας συμπλήρωσε: "Δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι όντως υπάρχουν άνεργοι ναυτικοί. Η "ανεργία" είναι αδόκιμος όρος. Είναι υπόθεση ναυτεργατών - εφοπλιστών το πόσοι θα μείνουν πάνω στο πλοίο. Είναι κρίμα να υπάρχουν ξένοι σε θέσεις που θα υπήρχαν Ελληνες, όμως κάποια πράγματα θα πρέπει να υπακούουν στους νόμους της αγοράς"!

Απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις οι ναυτεργάτες απαντούν με νέο απεργιακό αγώνα. Σήμερα στις 11 το πρωί θα συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας για να υλοποιήσει τις αποφάσεις του Γενικού Συμβουλίου (ΓΣ) και να καθορίσει τις ημερομηνίες των απεργιακών κινητοποιήσεων, με κυρίαρχο αίτημα την προστασία της απασχόλησης. Οι αποφάσεις του ΓΣ αφορούν στην κήρυξη 48ωρων επαναλαμβανόμενων απεργιών σ' όλες τις κατηγορίες πλοίων μέσα στο πρώτο 20ήμερο του Απρίλη, ενώ το τελευταίο 10ήμερο του Μάρτη θα ξεκινήσουν αγωνιστικές κινητοποιήσεις στα ανασφάλιστα πλοία.Αφορούν, επίσης, στον εκδημοκρατισμό του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, στην εφαρμογή του Ν. 1264/82 και την καθιέρωση της απλής αναλογικής.

Εντείνονται οι εκβιασμοί - αυξάνονται τα κέρδη

Οι εφοπλιστές κλιμακώνουν τους εκβιασμούς τους προς τους ναυτεργάτες για να αποδεχτούν να δουλεύουν σαν ...αλλοδαποί χαμηλόμισθοι. Στις 6 Μάρτη η "Ρόγιαλ Ολύμπικ Κρους",που έχει συσταθεί από τη συνεργασία των πλοιοκτητριών εταιριών "Ηπειρωτική" του εφοπλιστή Αντρέα Ποταμιάνου και "Σαν Λάιν" του εφοπλιστή Κιοσέογλου,έστειλε επιστολή προς την ΠΝΟ, στην οποία αναφέρεται: "Εν συνεχεία των όσων κατ' επανάληψη σας έχουμε εκθέσει περί του αδυνάτου πλέον υπό τις παρούσες συνθήκες συνθέσεως, ιδιαίτερα όσον αφορά το ξενοδοχειακό προσωπικό, να επιβιώσουν τα υπό ελληνική σημαία επιβατηγά πλοία διεθνών πλόων ανταγωνιζόμενα τα πλοία υπό ξένας σημαίας με κόστος λειτουργίας στο 1/3 των δικών μας, οφείλουμε να ενημερώσουμε ότι αντιμετωπίζουμε άλλες λύσεις, οι οποίες όπως αντιλαμβάνεστε θα έχουν δυστυχώς δυσάρεστα αποτελέσματα και για τη ναυτεργασία. Ηδη βρισκόμεθα προς την κατεύθυνση αυτή σε προκαταρκτική επαφή με ξένο Νηολόγιο"!

Ωστόσο, το πρόσχημα της... ανταγωνιστικότητας καταρρέει μπροστά στη συνεχή αύξηση των υπερκερδών των εφοπλιστών. Ενδεικτικό στοιχείο αποτελεί η αύξηση του τζίρου κατά 15,6% της πλοιοκτήτριας εταιρίας "Στρίντζης Λάινς" του εφοπλιστή Γεράσιμου Στρίντζη για το 1996. Το σύνολο εργασιών της εταιρίας ανήλθε στα 21.142.000.000 δραχμές για το 1996 έναντι των 18.240.000.000 δραχμών του 1995! Να σημειωθεί ότι ο Γεράσιμος Στρίντζης είναι αντιπρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων, της οποίας πρόεδρος είναι ο Αντρέας Ποταμιάνος. Οι δύο εφοπλιστές υπέγραφαν την επιστολή προς τον πρωθυπουργό, με την οποία ζητούσαν την "ελευθεριότητα" στη σύνθεση των πληρωμάτων...

Εξάλλου, ο Γεράσιμος Στρίντζης κινεί τα πλοία του με μειωμένη σύνθεση. Την περασμένη βδομάδα ο εφοπλιστής πήρε άδεια απόπλου για το πλοίο του ΣΟΥΠΕΡ ΦΕΡΥ.Το πλοίο ξεκίνησε με πλήρωμα 57 ναυτεργάτες, παρά το γεγονός ότι ο νόμος προβλέπει ότι η οργανική σύνθεση του πλοίου πρέπει να αποτελείται από 90 περίπου ναυτεργάτες!

Α. Ζ.

Προς συντονισμό για τις "προβληματικές"

Σύσκεψη με τα επιχειρησιακά σωματεία πραγματοποιήθηκε χτες στη ΓΣΕΕ

Η διαμόρφωση πλαισίου δράσης για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο του Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων (ΟΑΕ), μετά την απόφαση της κυβέρνησης για διάλυση του Οργανισμού και ιδιωτικοποίησή τους, ήταν το αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χτες στα γραφεία της ΓΣΕΕ.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν το προεδρείο της ΓΣΕΕ και τα σωματεία "Πειραϊκής - Πατραϊκής" Πάτρας και Αθήνας, της ΣΟΦΤΕΞ, της ΛΑΡΚΟ, της ΚΕΡΑΦΙΝΑ και της ΜΕΛ.

Η κυβέρνηση έχει θέσει σαν χρονικό όριο, για τη διάλυση του ΟΑΕ, το έτος 1999 και ήδη έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για το ξεπούλημα των επιχειρήσεων. Σαν οικόπεδα και παλιοσίδερα ετοιμάζεται να εκποιήσει τα εργοστάσια της Π-Π σε Πάτρα και Χαλκίδα, ενώ ήδη έχει προχωρήσει στην εκποίηση των άλλων περιουσιακών της στοιχείων. Η απόφαση για ιδιωτικοποίηση ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσει μια μεθοδευμένη προσπάθεια για απαξίωση της ΣΟΦΤΕΞ,με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει άμεσα τον κίνδυνο του "λουκέτου". Στη συρρίκνωση και το μαρασμό οδηγείται και η ΛΑΡΚΟ,που απασχολεί 1.500 εργαζόμενους...

Οι εκπρόσωποι των σωματείων κάλεσαν τη ΓΣΕΕ να αναλάβει πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση του συντονισμού δράσης και πρότειναν να προχωρήσει σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις.

Στη σύσκεψη - όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση της ΓΣΕΕ - αποφασίστηκε: Η ΓΣΕΕ, τα σωματεία, οι ομοσπονδίες και τα αντίστοιχα Εργατικά Κέντρα, να εντείνουν την πίεση και τις κινητοποιήσεις, απαιτώντας να δοθούν άμεσες λύσεις που θα διασφαλίζουν την απασχόληση, τη βιωσιμότητα και την αναπτυξιακή προοπτική των επιχειρήσεων. Στην ερχόμενη συνεδρίασή της, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΓΣΕΕ θα προχωρήσει στη διαμόρφωση θέσεων, προτάσεων και πλαισίου δράσης.

Ψήφος με το "μάτι" στα προβλήματα

Με το "μάτι" στραμμένο στα προβλήματα που τους ταλανίζουν, προσέρχονται από χτες να ψηφίσουν για την ανάδειξη νέας διοίκησης στο σύλλογό τους οι εμποροϋπάλληλοι της Αθήνας.

Μεταξύ τους, ο Χαράλαμπος,16 χρόνια εμποροϋπάλληλος. Ολα αυτά τα χρόνια στον "πάγκο" - τονίζει - συνειδητοποίησε πως η ασυδοσία των εργοδοτών μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο αν οι εργαζόμενοι συσπειρωθούν γύρω από το σωματείο τους. "Για πόσο καιρό - λέει - θα ανεχόμαστε να μην καταβάλλονται τα δεδουλευμένα μας; Να μην μας ασφαλίζουν; Να εργαζόμαστε με την ώρα; Πρέπει οι εργαζόμενοι να έρθουν κοντά στο σωματείο, να ψηφίσουν και να αναδείξουν τις δυνάμεις εκείνες, που ήταν δίπλα μας, στα μικρά και μεγάλα προβλήματά μας".

Στη συζήτηση μπαίνει και η Φρόσω Παπαδογιάννη, εργαζόμενη σε σούπερ μάρκετ: "Ολοι εδώ, θα πει, γνωριζόμαστε. Ξέρουμε ποιοι πρωτοστάτησαν στους αγώνες κι αυτοί είναι οι υποψήφιοι της ΔΑΣΕ,τους οποίους εγώ θα υπερψηφίσω. Καλώ όλους τους συναδέλφους μου να κάνουν το ίδιο. Επιτέλους, ας σταματήσουμε να σκύβουμε το κεφάλι κι ας διεκδικήσουμε ανθρώπινο ωράριο, πλήρη απασχόληση, ικανοποιητικούς μισθούς. Ας δυναμώσουμε το σωματείο μας, ας αναδείξουμε ικανές δυνάμεις και το πρώτο βήμα θα έχει γίνει".

Οι αρχαιρεσίες θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 16 Μάρτη, οι εργαζόμενοι μπορούν να ψηφίζουν τις παρακάτω ώρες: Πέμπτη - Παρασκευή 8.30 π.μ. - 9 μ.μ., Σάββατο 8.30 π.μ. - 7 μ.μ. και Κυριακή 10 π.μ. - 7 μ.μ.

Στη Βουλή το πρόβλημα της τρομοκρατίας

Το πρόβλημα της τρομοκρατίας που ασκείται σε συνδικαλιστές ναυτεργάτες - ιδιαίτερα μετά τη λήξη της απεργίας - φέρνουνστη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Στ. Κόρακας και Στ. Παναγιώτου,με Ερώτησή τους, προς τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας και Εργασίας. Αφορμή, η επίθεση που δέχτηκε ο Γραμματέας του "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" Κώστας Ζούκας, από τραμπούκους της εταιρίας "ΑΓΑΠΗΤΟΣ ΛΑΪΝΣ", όταν αυτός, με κλιμάκιο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, προσπάθησε να κάνει έλεγχο στο "ΝΑΪΑΣ ΕΞΠΡΕΣ", για να διαπιστώσει εάν οι εργαζόμενοι είναι ασφαλισμένοι.

Οι δύο βουλευτές ερωτούν τους υπουργούς, για το τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να σταματήσει η παρανομία, η αυθαιρεσία και ο αυταρχισμός των εφοπλιστών και να προστατευτούν τα δικαιώματα και οι ελευθερίες των συνδικαλιστών και των εργαζομένων στα πλοία. Επίσης, πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παράνομης εργασίας στα πλοία.

Απολογιστικό συνέδριο στο ΕΚΠ

Αρχίζει αύριο Παρασκευή και ολοκληρώνεται τη Δευτέρα, το ετήσιο απολογιστικό συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.Τον απολογισμό και τον προγραμματισμό δράσης καταψήφισε κατά την προχτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της οργάνωσης η "Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση" (ΔΕΣΚ). Τα δυο κείμενα ψηφίστηκαν από τις παρατάξεις ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ,ενώ οι συνδικαλιστές του ΣΥΝ επιφυλάχτηκαν να τοποθετηθούν στο συνέδριο.

Οπως σημείωσαν οι συνδικαλιστές της ΔΕΣΚ, η πλειοψηφία του ΕΚΠ δεν ανέδειξε και δεν αντιμετώπισε τα προβλήματα των εργαζομένων. Ηταν και είναι πίσω από τις διαθέσεις τους. Αρνήθηκε να εκφράσει και στην πράξη την αλληλεγγύη του στις κινητοποιήσεις που αναπτύχθηκαν, ενώ σε κορυφαία ζητήματα κράτησε παθητική στάση. Και ο νέος προγραμματισμός, όπως σημείωσαν, κάνει απλά μια καταγραφή των προβλημάτων, χωρίς να αναφέρεται στις αιτίες που τα δημιούργησαν, αλλά το κυριότερο είναι ότι δεν προβάλλει ένα αγωνιστικό πρόγραμμα διεκδίκησης.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ