Χωρίς φαβορί και μεγάλα αστέρια το Ευρωμπάσκετ της Ισπανίας. Σε μεταβατική περίοδο οι μεγάλες δυνάμεις
Στην τελική ευθεία για την Καταλωνία βρίσκεται σχεδόν η μισή Ευρώπη. Δεκαέξι εθνικές ομάδες, περισσότερες από κάθε άλλη φορά, φιλοδοξούν ν' ανέβουν στο βάθρο του 30ού Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος. Για πρώτη φορά στην εξηντάχρονη ιστορία του θεσμού, δεν υπάρχουν φαβορί. Το ευρωπαϊκό μπάσκετ βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και οι μεγάλες δυνάμεις θα στερηθούν βασικών τους παικτών.
Η πρωταθλήτρια Ευρώπης Γιουγκοσλαβία θα στερηθεί των υπηρεσιών των Ντίβατς, Πάσπαλιε και πιθανότατα του Ντανίλοβιτς. Η δευτεραθλήτρια Λιθουανία δε θα 'χει στη δύναμή της τους Σαμπόνις, Μαρτσουλιόνις, Κουρτινάιτις. Η Κροατία θα παραταχθεί για πρώτη φορά χωρίς το βαρύ πυροβολικό της, Κούκοτς, Ράτζα, Βράνκοβιτς, ενώ δυσαρεστημένος δηλώνει και ο Κόμαζετς. Ο ομοσπονδιακός προπονητής της Κροατίας, Π. Σκάνσι, είναι ενοχλημένος με την όλη εξέλιξη και προς στιγμήν απείλησε με παραίτηση. Ιταλοί και Γάλλοι βράζουν στο ζουμί τους. Η Ιταλία έχει να παρουσιάσει κάτι αξιόλογο στην Ευρώπη από το 1983, που στέφθηκε πρωταθλήτρια. Εκτοτε λιμνάζει στη μετριότητα κι όπως δείχνουν τα πράγματα ούτε στη Βαρκελώνη θα παρουσιάσει κάτι διαφορετικό. Η "Σκουάντρα Ατζούρα" πληρώνει και θα πληρώνει για πολύ ακόμα την πολιτική ανοιχτών θυρών στους ξένους μπασκετμπολίστες. Η Γαλλία το 1995 στην Αθήνα έδειξε ότι βαδίζει σε καλό δρόμο. Δε θα έχει όμως στη δύναμή της δυο παίκτες - κλειδιά. Τους Ριγκοντό και Μπιλμπά που είναι τραυματίες. Στη θέση τους ο Ζαν Πιερ Βινσέντζι κάλεσε δυο ξένους, που απέκτησαν τη γαλλική υπηκοότητα. Τον Αμερικανό Ρόνι Σμιθ και τον Βούλγαρο Βάσκο Εφθίμοφ, γιο του Ιλια Εφθίμοφ που στα τέλη της δεκαετίας του '80 αγωνίστηκε στο Σπόρτιγκ.
Μεταξύ των φαβορί συγκαταλέγονται η Ελλάδα και η Ρωσία, δυο ομάδες που κληρώθηκαν στον ίδιο όμιλο. Οι στόχοι της ελληνικής ομάδας είναι γνωστοί. Ο Π. Γιαννάκης δουλεύει περισσότερο από κάθε άλλη φορά σοβαρά και πειθαρχημένα. Τα φιλικά παιχνίδια θα δείξουν και την ποιότητα της ομάδας. Η απουσία του Π. Φασούλα αναμένεται να είναι πάντως αισθητή.
Η Ρωσία όπως συνηθίζει άρχισε νωρίς την προετοιμασία, στις 10 Μάη. Ο Σεργκέι Μπέλοφ κάλεσε για προετοιμασία 15 παίκτες. Είναι οι: Γκουτόροφ, Γκουντέλιν, Σακούλιν, Πανόφ, Μοργκουνόφ, Κουρασόφ (ΤΣΣΚΑ Μόσχας), Εβγ. Πασούτιν, Ζ. Πασούτιν (Αυτοντόρ), Νόσοφ, Φετίσοφ (Ντιναμό), Μπαμπκόφ (Μάλαγα), Καράσεφ (Εφές Πίλσεν), Κισούριν (Τσιμπόνα), Ντομανί (Σεντ Τζόζεφς), Μιχαϊλοφ (Ρεάλ). Οι Ρώσοι σκόπευαν να προετοιμαστούν στις ΗΠΑ, αλλά την τελευταία στιγμή το ταξίδι ματαιώθηκε. Ο Μπέλοφ σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα "Σπορ Εξπρές", δήλωσε αισιόδοξος ότι η ομάδα του θα πάει καλύτερα απ' ό,τι πριν δυο χρόνια στην Αθήνα. "Εχουμε ξεκαθαρίσει σε ποια κατεύθυνση θα δουλέψουμε. Η υπεροχή μας βρίσκεται στην ταχύτητα. Η μπασκετική Ευρώπη στην πραγματικότητα περπατάει. Εμάς αυτό το στιλ δε μας ταιριάζει, δε μας βολεύει. Η Εθνική Ρωσίας δεν έχει παίκτες επιπέδου ενός Σαμπόνις, ώστε να ολοκληρώνει τις επιθέσεις στα 25 - 30 δευτερόλεπτα στηριζόμενη στην κλάση της. Για το λόγο αυτό επιλέξαμε την ταχύτητα και τη δυνατή άμυνα. Η ταχύτητα είναι το μοναδικό όπλο για να επιβάλουμε το ρυθμό μας στους αντιπάλους. Πιστεύω ότι σήμερα βρισκόμαστε σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι πριν δυο χρόνια στην Αθήνα. Τότε δεν είχαμε συνοχή, όπως για παράδειγμα στο Παγκόσμιο του Τορόντο. Τώρα η απόλυτη πλειοψηφία των παικτών της Εθνικής είναι ελεύθεροι σκοπευτές. Το αύριο των περισσότερων παικτών της ΤΣΣΚΑ και της Ντιναμό είναι αβέβαιο. Αυτό σημαίνει ότι το μέλλον τους εξαρτάται από την απόδοσή τους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Εδώ καραδοκεί βέβαια ο κίνδυνος καθένας να παίξει για πάρτη του. Αυτό είναι το δικό μας πρόβλημα. Κι εγώ και ο Ερέμιν και ο Χαρμουχαμέντοφ ξέρουμε όμως τι θέλουμε και πώς δε θα επαναλάβουμε τα λάθη των Αθηνών", υπογράμμισε.
Ο Σεργκέι Μπέλοφ είναι παράλληλα και πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας Μπάσκετ. Ως πρόεδρος στην τελευταία συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου ξεκαθάρισε ότι η Εθνική το ελάχιστο που θα διεκδικήσει είναι η 5η θέση, που οδηγεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 1998. Ως προπονητής υπογράμμισε στους παίκτες του, ότι επιτυχία θα θεωρηθεί μόνο η συμμετοχή στον τελικό της διοργάνωσης.
Γιάννης ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ
Η ιστορία του καλύτερου ράλι του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Από το δειλό ξεκίνημα του '50 στην καταξίωση
"Εδώ Ράλι "Ακρόπολις". Μέτρο προς μέτρο, χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο η πορεία του φετινού Ράλι "Ακρόπολις"". Οι παλιότεροι ίσως θυμούνται αυτό το διαφημιστικό σποτάκι εταιρίας ελαστικών στις αρχές της δεκαετίας του '70, που διατυμπάνιζε ραδιοφωνικά από άκρη σε άκρη της χώρας την έναρξη του εθνικού μας αγώνα. "Καπάκι" και η φωνή του μακαρίτη Ικαρου Κανελλόπουλου, "κονφερασιέ" των αγώνων και οι αναμνήσεις ξαναγυρίζουν.
Ο εθνικός μας αγώνας, που ξεκίνησε δειλά δειλά στα μέσα της δεκαετίας του '50, γιγαντώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του '70, για να γίνει ως τις μέρες μας ο "βασιλιάς" των αγώνων του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ισως το Ράλι Σαφάρι στην Κένυα να κρύβει μεγαλύτερες συγκινήσεις, όμως εκεί δεν κερδίζει πάντα ο καλύτερος, αλλά ο τυχερότερος. Το ξύπνημα της φύσης τις μέρες αυτές θα... ενοχληθεί από τον άγριο θόρυβο των εξατμίσεων... θηρίων διαφορετικών από της ελληνικής πανίδας.
Η ιστορία του Ράλι "Ακρόπολις" είναι πολύ δύσκολο να αποτυπωθεί σε λίγες αράδες. Χρειάζονται ολόκληροι τόμοι και λίγοι θα είναι. Δεν είναι απλά ένα αθλητικό γεγονός. Είναι ένα πανηγύρι, που στήνουν χωριά και πόλεις απ' όπου περνάει ο αγώνας. Δίχως ίχνος υπερβολής Φθιώτιδα και Βοιωτία ζουν για τις μέρες του "Ακρόπολις". Ακόμη και στο μικρότερο χωριό ο παππούς ξέρει για αυτούς τους "δαίμονες", που του χαλάνε την ησυχία του, όμως δε δυσανασχετεί. Το αντίθετο μάλιστα. Αν τον πάρουν στην καρότσα του αγροτικού, θα είναι κι αυτός εκεί. Θα "γευτεί" άφθονο χώμα με τους συντοπίτες του.
Θα κάνει και σχόλιο. Ως γνήσιος Ελληνας. Θα θυμηθεί και τις παλιές καλύτερες εποχές. Τον Βάταγκαν (σ. σ. Βάλτεγκαρντ), τον Μίκολας (σ. σ. Μίκολα) τον Σερόκο (σ. σ. Σιρόκο), τον γερό Τζόνι Πεσματζόγλου και αυτή την "τσούπα" τη Μουτόν. Κανείς δεν πίστευε ότι μια γυναίκα θα κέρδιζε το "Ακρόπολις". Μάλιστα σε μια εποχή που τα αυτοκίνητα ανεξέλεγκτα έφταναν τους 500 και πλέον ίππους. Ηρθε όμως ο θάνατος του Ατίλιο Μπέτεγκα στην Κορσική για να λειτουργήσει και πάλι ο... κόφτης.
Μεγάλες μορφές του χώρου ήταν... πωρωμένοι με το "Ακρόπολις". Το να κέρδιζες αυτόν τον αγώνα, ήταν σαν να είσαι ήδη παγκόσμιος πρωταθλητής. Ποιον να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τον ιπτάμενο Τίμο Μάκινεν με το θρυλικό Μίνι Κούπερ; Τον "μπον βιβέρ" Ζαν Λικ Τεριέ με την αξέχαστη Αλπιν Ρενό; Τον δυναμικό Σάντρο Μουνάρι; Τον Χάρι Σέλστρομ, τον Ούβε Αντερσον, τον Τίμο Σαλόνεν και τον Σέχταρ Μέτα (λάτρη του αγώνα και σπεσιαλίστα του σαφάρι), που έβγαλαν από την ανυπαρξία τις γιαπωνέζικες εταιρίες; Το απόλυτο οδήγημα των Βάλετρ Ρερλ, Μάρκου Αλεν, Γιούχα Κάνκουνεν, Ντιντιέ Οριόλ; Τη θεαματικότητα και το στιλ των Μπιορν Βάλτεγκαρντ, Χανού Μίκολα, Αρι Βάτανεν, Μισέλ Μουτόν; Υπάρχει και το νέο αίμα που ακούει στα ονόματα των Ντιντιέ Οριόλ, Κάρλο Σάινθ, Κένεθ Ερικσον, Αρμιν Σβαρτς, Κόλιν Μακρέι, Τόμι Μάκινεν που αποτελούν τους σταρ του σήμερα.
Ομως θα ήταν άδικο να παραλείψουμε και τους Ελληνες οδηγούς, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία. Κορυφαία μορφή ο Τζόνι Πεσματζόγλου (κέρδισε τα δυο πρώτα "Ακρόπολις"), που έτρεχε μέχρι τα 70 του στα τέλη της δεκαετίας του '80. Ιδιαίτερα οδηγοί ουσίας ήταν ο Τάσος Λιβιεράτος (Σιρόκο), ο Γιώργος Μοσχούς, αλλά και ο Τζίγκερ (Γιάννης Βαρδινογιάννης), που πάντα πετύχαιναν το στόχο τους. Τερματισμός, καλό πλασάρισμα και θεαματική οδήγηση. Το ακριβώς αντίθετο ήταν ο Ιαβέρης, κατά κόσμον Τάσος Μαρκουίζος, που πραγματικά ξεσήκωνε τα πλήθη με το οριακό στιλ του. Μόνο που έφτανε το πολύ μέχρι τα μισά του αγώνα. Στις καρδιές του κόσμου όμως ήταν ο νικητής.
Το Ράλι "Ακρόπολις" είναι πάλι εδώ. Πιστό στο ραντεβού του αρχές του καλοκαιριού. Με στρατιές κόσμου να σκαρφαλώνουν από πλαγιά σε πλαγιά. Γιατί τίποτα δεν τους σταματά. Η Αθήνα... αλώνει και γνωρίζει τη χαρά της φύσης, τις ομορφιές της ελληνικής γης. Εστω και αν το πρόσχημα είναι το "Ακρόπολις".
Ανδρέας ΠΑΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαβορί του φετινού Ράλι "Ακρόπολις". Οι ελληνικές συμμετοχές
Ο εθνικός μας αγώνας, που αισίως κλείνει τα 44 του χρόνια, θα ξεκινήσει την ερχόμενη Κυριακή κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Θα ακολουθήσουν 1.255 χλμ., εκ των οποίων τα 400 χλμ., είναι ειδικές διαδρομές. Ο αγώνας είναι χωρισμένος σε τρία σκέλη, με τις δυο ανασυγκροτήσεις να προβλέπονται στα Καμένα Βούρλα. Στο "Ακρόπολις" έχουμε 9 νέες ειδικές διαδρομές, από το σύνολο των 20. Οι εργοστασιακές ομάδες που αναμένεται να κοντραριστούν για τις πρώτες θέσεις είναι 4 και ο συναγωνισμός αναμφίβολα θα είναι έντονος και θα προσφέρει συγκινήσεις στους φίλους των μηχανοκίνητων σπορ.
ΣΟΥΜΠΑΡΟΥ ΙΜΠΡΕΖΑ: Επικεφαλής: Ντέιβιντ Ρίτσαρντς. Πληρώματα: Κόλιν Μακρέι - Νίκι Γκριστ, Κένεθ Ερικσον - Στέφαν Παρμάντερ. Παλμαρέ οδηγών: Κόλιν Μακρέι 9 νίκες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ραλί (ΠΠΡ), Κένεθ Ερικσον 5 νίκες στο ΠΠΡ. Πρόβλεψη: Θεωρητικά είναι το καλύτερο αυτοκίνητο με θαυμάσιους και γρήγορους οδηγούς. Προσωπική μας εκτίμηση ότι είναι το λογικό φαβορί αν όλα πάνε καλά.
ΜΙΤΣΟΥΜΠΙΣΙ ΛΑΝΣΕΡ: Επικεφαλής: Αντριου Κόουαν. Πληρώματα: Τόμι Μάκινεν - Σέπο Χαριάνεν, Ρίτσαρντ Μπερνς - Ρόμπερ Ριντ. Παλμαρέ οδηγών: Μάκινεν 7 νίκες στο ΠΠΡ, Μπερνς νέος οδηγός χωρίς νίκη στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ραλί. Πρόβλεψη: Το Λάνσερ έχει γίνει πλέον ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο που αντέχει στις κακουχίες. Ο Μάκινεν (περσινός παγκόσμιος πρωταθλητής) είναι... άνεμος και μπορεί να πάρει ακόμη και την πρωτιά.
ΦΟΡΝΤ ΕΣΚΟΡΤ: Επικεφαλής: Μάλκολμ Γουίλσον. Πληρώματα: Κάρλος Σάινθ - Λουίς Μόγια, Γιούχαν Κανκούνεν - Γιούχαν Ρέπο. Παλμαρέ οδηγών: Σάινθ 18 νίκες στο ΠΠΡ, Κανκούνεν 21 νίκες στο ΠΠΡ. Πρόβλεψη: Μεγάλο όπλο της Φορντ είναι αναμφίβολα τα ονόματα των παγκόσμιων πρωταθλητών Κανκούνεν και Σάινθ. Φοβερό δίδυμο ικανό για όλα.
ΤΟΓΙΟΤΑ ΣΕΛΙΚΑ: Επικεφαλής: -. Πληρώματα: Φρέντι Λόιξ - Πασκάλ Σμετς. Ραούλ Σουφάν - Μάρτιν Κρίσι. Παλμαρέ οδηγών: Και οι δυο δεν έχουν κερδίσει ΠΠΡ. Πρόβλεψη: Το αμάξι που είναι πλέον σε βελγικά χέρια έχει ικανότητες, όμως οι οδηγοί είναι άπειροι για ένα τόσο δύσκολο αγώνα. Θα κερδηθούν εμπειρίες για το μέλλον.
Στην κατηγορία των αυτοκινήτων με κίνηση στους δυο τροχούς έχουμε ακόμη δυο εργοστασιακές ομάδες. Πρόκειται για τη ΣΕΑΤ με πληρώματα τους Ερβιν Βέμπερ - Μάνφρεντ Χίμερ, Χάρι Ραβάνπερα - Βόιτο Σιλάντερ και τους δικούς μας Στρατισίνο - Γιώργο Πετρόπουλο. Η έτερη ομάδα της ΣΚΟΝΤΑ που πάντα αγαπάει το "Ακρόπολις" θα έχει στο τιμόνι τους: Παβέλ Σιμπέρα - Πετρ Γκρος, Εμιλ Τρίνερ - Κάρελ Ζιράτκο.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται ότι το "Ακρόπολις" θα είχε... πεθάνει αν οι ιδιώτες (σ.σ. στη συντριπτική τους πλειοψηφία Ελληνες οδηγοί) δεν το στήριζαν ανεβάζοντας τις συμμετοχές. Ετσι και φέτος οι δικοί μας άνθρωποι ζητάνε το χειροκρότημά μας γιατί αυτό είναι το μόνο τους κέρδος.
Φέτος τρία πληρώματα ξεχωρίζουν και είναι ικανά για ένα καλό πλασάρισμα. Ο Λεωνίδας Κύρκος με τον Νίκο Πάνου θα οδηγήσουν ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, το Φορντ Εσκορτ WR. Με το κλασικότερο αυτοκίνητο των αγώνων (Φορντ Κόσγουορθ) θα αγωνιστούν οι Γιάννης Παπαδημητρίου - Νίκος Πετρόπουλος. Τέλος ο Αρης Βωβός και ο Γιάννης Αλβανός στο τιμόνι ενός Σουμπαρού Ιμπρέζα είναι από τις καλύτερες ιδιωτικές συμμετοχές. Καλή επιτυχία παιδιά!
Τελευταία αγωνιστική με τρεις ομάδες να αγωνιούν για την άνοδο και άλλες δύο για την αποφυγή του υποβιβασμού
Η αυλαία πέφτει και στο πρωτάθλημα της Β Εθνικής σήμερα, όπου διεξάγεται η 34η αγωνιστική. Το ενδιαφέρον όσον αφορά τον πρωταθλητή έχει πάψει να υφίσταται, αφού από την προηγούμενη αγωνιστική ο Πανιώνιος έχει εξασφαλίσει τον τίτλο. Παρ' όλα αυτά στην κορύφωσή τους φτάνει η αγωνία για τα δυο άλλα εισιτήρια, που οδηγούν στα μεγάλα σαλόνια. Μπορεί Προοδευτική και Εθνικός να βρίσκονται στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα και να έχουν τις περισσότερες ελπίδες, αλλά ο Παναιτωλικός καραδοκεί, αφού άλλωστε σε περίπτωση ισοβαθμίας με την Προοδευτική ευνοούνται οι Αγρινιώτες.
Η Προοδευτική ταξιδεύει σήμερα στη Δράμα, όπου αντιμετωπίζει τη βαθμολογικά αδιάφορη Δόξα, θέλοντας να πανηγυρίσει στη μακεδονική πόλη την άνοδο στην Α Εθνική.
Για δεύτερη συνεχόμενη φορά το Καραϊσκάκη έχει σήμερα την τιμητική του, αφού ο Εθνικός ετοιμάζεται να πανηγυρίσει την άνοδό του στη μεγάλη κατηγορία. Η ιστορική ομάδα του Πειραιά αντιμετωπίζει σήμερα τον Απόλλωνα Καλαμαριάς, θέλοντας τη νίκη που θα της σφραγίσει και τυπικά το εισιτήριο της ανόδου.
Στην ελπίδα που πεθαίνει πάντα τελευταία ποντάρει ο Παναιτωλικός, που αντιμετωπίζει στο Αγρίνιο τον Πανελευσινιακό, που θέλει τη νίκη, αλλά και στραβοπάτημα της Προοδευτικής ή του Εθνικού έστω και την ύστατη ώρα.
Την τελευταία και καθοριστική μάχη που θα κρίνει το μέλλον τους στη Β Εθνική δίνουν σήμερα ΕΑΡ και Σέρρες, που αντιμετωπίζουν στις έδρες τους τον Πανιώνιο και τα Τρίκαλα. Οι Σέρρες βρίσκονται ένα βήμα πριν τη ζώνη του υποβιβασμού και θα προσπαθήσουν σήμερα να εδραιώσουν την παραμονή τους στην κατηγορία. Από την άλλη η ΕΑΡ, που αντιμετωπίζει τον πρωταθλητή Πανιώνιο, εκτός από τη νίκη που χρειάζεται οπωσδήποτε, ελπίζει και σε στραβοπάτημα των Σερρών, ώστε να πάρουν τη θέση τους στο τρένο για τη Γ Εθνική.
Και τα δυο παιχνίδια θα αρχίσουν στις 17.00 και θα μεταδοθούν απ' ευθείας σε παράλληλη σύνδεση από το ΣΟΥΠΕΡΣΠΟΡΤ.
Αναλυτικά το υπόλοιπο πρόγραμμα: Παναργειακός - Γιάννινα, Νάουσα - Νίκη Βόλου, Λάρισα - Λεβαδειακός, Δόξα Βύρωνα - Πύργος.