Το αίτημα της παραχώρησης του Αρχαίου Ωδείου της Πάτρας,στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την πραγματοποίηση δύο φεστιβάλ - ένα του Δήμου Πατρέων και ένα ιδιωτικού φορέα- προκάλεσε τη συζήτηση μεταξύ των μελών για την κατάσταση διατήρησης του αρχαίου θεάτρου.Η ίδια συζήτηση γίνεται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, όταν πρόκειται για ανάλογες χρήσεις και τις αντοχές των μνημείων. Η ίδια συζήτηση σχεδόν ποτέ δεν καταλήγει σε ριζικές λύσεις και αποφάσεις για την προστασία τους. Φτάνει, άραγε, το ΚΑΣ να εκφράζει το θυμό του δεδομένου ότι άλλος είναι ο ρόλος του; Είναι βέβαιο ότι η απλή επισήμανση των προβλημάτων δεν το αποενοχοποιεί.
Σχετικά με το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας ακούστηκε ότι είναι απαραίτητη μία συνολική επέμβαση στερέωσης και συντήρησης.Κάποια σημεία κρέμονται από μία "κλωστή", έτοιμα να πέσουν. Κάποια άλλα έχουν πάρει ήδη την... κατιούσα, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμία μελέτη, αν και θα έπρεπε οι αρμόδιες υπηρεσίες να σπεύσουν.
Οταν δε ακούστηκε το ενδεχόμενο να απαγορευτεί προσωρινά η χρήση του θεάτρου και να διοχετευτούν σε άλλους χώρους οι εκδηλώσεις, απορρίφθηκε αμέσως αφού η πόλη της Πάτρας πάσχει από χώρους ικανούς να δεχτούν πολιτιστικές εκδηλώσεις. Μετά από όλα αυτά και ενώ περίμενε κανείς να ζητηθεί η εκπόνηση μελετών ώστε να ξεκινήσει η επέμβαση, το ΚΑΣ απλώς ζήτησε να δει το πρόγραμμα των εκδηλώσεων πριν αποφασίσει...
Δ. Μ.
Το αίτημα της παραχώρησης του Αρχαίου Ωδείου της Πάτρας,στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την πραγματοποίηση δύο φεστιβάλ - ένα του Δήμου Πατρέων και ένα ιδιωτικού φορέα- προκάλεσε τη συζήτηση μεταξύ των μελών για την κατάσταση διατήρησης του αρχαίου θεάτρου.Η ίδια συζήτηση γίνεται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, όταν πρόκειται για ανάλογες χρήσεις και τις αντοχές των μνημείων. Η ίδια συζήτηση σχεδόν ποτέ δεν καταλήγει σε ριζικές λύσεις και αποφάσεις για την προστασία τους. Φτάνει, άραγε, το ΚΑΣ να εκφράζει το θυμό του δεδομένου ότι άλλος είναι ο ρόλος του; Είναι βέβαιο ότι η απλή επισήμανση των προβλημάτων δεν το αποενοχοποιεί.
Σχετικά με το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας ακούστηκε ότι είναι απαραίτητη μία συνολική επέμβαση στερέωσης και συντήρησης.Κάποια σημεία κρέμονται από μία "κλωστή", έτοιμα να πέσουν. Κάποια άλλα έχουν πάρει ήδη την... κατιούσα, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμία μελέτη, αν και θα έπρεπε οι αρμόδιες υπηρεσίες να σπεύσουν.
Οταν δε ακούστηκε το ενδεχόμενο να απαγορευτεί προσωρινά η χρήση του θεάτρου και να διοχετευτούν σε άλλους χώρους οι εκδηλώσεις, απορρίφθηκε αμέσως αφού η πόλη της Πάτρας πάσχει από χώρους ικανούς να δεχτούν πολιτιστικές εκδηλώσεις. Μετά από όλα αυτά και ενώ περίμενε κανείς να ζητηθεί η εκπόνηση μελετών ώστε να ξεκινήσει η επέμβαση, το ΚΑΣ απλώς ζήτησε να δει το πρόγραμμα των εκδηλώσεων πριν αποφασίσει...
Δ. Μ.
Πριν από 81 χρόνια, το 1916, σε μια μάντρα της Πλατείας Συντάγματος, στηνόταν ο πρώτος θερινός κινηματογράφος της Αθήνας. Το πείραμα πέτυχε και η ιδέα βρήκε ανταπόκριση στην ανάγκη του κόσμου για ψυχαγωγία. Υστερα από μισόν αιώνα, το 1965, υπήρχαν 415 θερινά σινεμά. Ομως η εμφάνιση της τηλεόρασης, η μανιώδης και αδηφάγος οικοδομική δραστηριότητα των τελευταίων δεκαετιών, η αδιαφορία της πολιτείας και μια σειρά από άλλους παράγοντες συνέτειναν στη μείωση του αριθμού τους, έτσι ώστε το 1996 να έχουν απομείνει μόλις 85.
Παρ' όλα αυτά, τον τελευταίο καιρό και λίγο πριν να είναι πολύ αργά, φαίνεται ότι ο κόσμος αγκαλιάζει ξανά "τα θερινά τα σινεμά". Καινούριοι κινηματογράφοι δημιουργούνται φέτος, όπως αυτός στου Ψυρρή, η "Χλόη" στην Κηφισιά, η "Εύα" στην Ηλιούπολη και άλλοι σε Αθήνα και επαρχία. Με μια ευγενική ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ενωση Επαγγελματιών Θερινών Κινηματογράφων ευχαριστεί δημόσια όλους όσοι έδειξαν συμπαράσταση για τη διάσωση και διατήρηση αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς, που είναι φαινόμενο αποκλειστικό της χώρας μας. Ομως, επισημαίνει η ΠΕΕΘΚ, αν και η παράταση μέχρι 31 - 5 - 98 των εμπορικών μισθώσεων, που ψηφίστηκε από τη Βουλή, έδωσε μια ανάσα ζωής στα θερινά σινεμά, χρειάζεται μια πενταετής αναστολή του Νόμου περί Εμπορικών Μισθώσεων, ώστε σε αυτό το χρονικό διάστημα οι αρμόδιοι φορείς, υπουργεία, δήμος, αιθουσάρχες κλπ. να βρουν έναν τρόπο για την οριστική σωτηρία των κινηματογράφων."Δεν έχει σημασία που γίνανε διατηρητέα, σημασία έχει να λειτουργούν τα θερινά σινεμά, διότι υπάρχουν χιλιάδες σπίτια που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, αλλά παραμένουν κλειστά και ακατοίκητα", τονίζει η ανακοίνωση. Σώστε τα θερινά σινεμά. Οι μελλοντικές γενιές θα σας ευγνωμονούν γι' αυτό.
Πριν από 81 χρόνια, το 1916, σε μια μάντρα της Πλατείας Συντάγματος, στηνόταν ο πρώτος θερινός κινηματογράφος της Αθήνας. Το πείραμα πέτυχε και η ιδέα βρήκε ανταπόκριση στην ανάγκη του κόσμου για ψυχαγωγία. Υστερα από μισόν αιώνα, το 1965, υπήρχαν 415 θερινά σινεμά. Ομως η εμφάνιση της τηλεόρασης, η μανιώδης και αδηφάγος οικοδομική δραστηριότητα των τελευταίων δεκαετιών, η αδιαφορία της πολιτείας και μια σειρά από άλλους παράγοντες συνέτειναν στη μείωση του αριθμού τους, έτσι ώστε το 1996 να έχουν απομείνει μόλις 85.
Παρ' όλα αυτά, τον τελευταίο καιρό και λίγο πριν να είναι πολύ αργά, φαίνεται ότι ο κόσμος αγκαλιάζει ξανά "τα θερινά τα σινεμά". Καινούριοι κινηματογράφοι δημιουργούνται φέτος, όπως αυτός στου Ψυρρή, η "Χλόη" στην Κηφισιά, η "Εύα" στην Ηλιούπολη και άλλοι σε Αθήνα και επαρχία. Με μια ευγενική ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ενωση Επαγγελματιών Θερινών Κινηματογράφων ευχαριστεί δημόσια όλους όσοι έδειξαν συμπαράσταση για τη διάσωση και διατήρηση αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς, που είναι φαινόμενο αποκλειστικό της χώρας μας. Ομως, επισημαίνει η ΠΕΕΘΚ, αν και η παράταση μέχρι 31 - 5 - 98 των εμπορικών μισθώσεων, που ψηφίστηκε από τη Βουλή, έδωσε μια ανάσα ζωής στα θερινά σινεμά, χρειάζεται μια πενταετής αναστολή του Νόμου περί Εμπορικών Μισθώσεων, ώστε σε αυτό το χρονικό διάστημα οι αρμόδιοι φορείς, υπουργεία, δήμος, αιθουσάρχες κλπ. να βρουν έναν τρόπο για την οριστική σωτηρία των κινηματογράφων."Δεν έχει σημασία που γίνανε διατηρητέα, σημασία έχει να λειτουργούν τα θερινά σινεμά, διότι υπάρχουν χιλιάδες σπίτια που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, αλλά παραμένουν κλειστά και ακατοίκητα", τονίζει η ανακοίνωση. Σώστε τα θερινά σινεμά. Οι μελλοντικές γενιές θα σας ευγνωμονούν γι' αυτό.
Το Κέντρο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Πολιτιστικών Ανταλλαγών "Κοσμόπολις" θα ανοίξει το Φεστιβάλ Επιδαύρου,στις 4 - 5 Ιούλη,με τις "Φοίνισσες" του Ευριπίδη,που ανεβαίνουν με μουσική Μίκη Θεοδωράκη,μετάφραση Περικλή Νεάρχου,σκηνοθεσία Γιάννη Καραχισαρίδη,σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου και χορογραφίες Σοφίας Σπυράτου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αννα Συνοδινού, Χρήστος Καυκαρίδης, Στράτος Τζώρτζογλου, Λεωνίδας Κακούρης, Κατερίνα Μανωλέα, Νίκος Αλεξίου, Χρήστος Συριώτης, Νίκος Αρβανίτης, Νίκος Γαλιάτσος, Νίκος Σκουλάς.
Θέμα της τραγωδίας είναι το πάθος για εξουσία, τα αμφιλεγόμενα μαντεύματα των Θεών και η τραγική μοίρα των θνητών που παγιδεύονται στα πάθη. Ο Ευριπίδης μιλά για πάθη, για τη δίψα για εξουσία και την πλεονεξία, μιλά όμως και για την πόλη που σπαράσσεται από τον ατέλειωτο Πελοποννησιακό Πόλεμο, για την κακώς εννοούμενη φιλοπατρία και την ευθύνη του καθενός απέναντι στην πόλη. "Αν ο καθένας έκανε ό,τι μπορούσε για της πατρίδας το κοινό καλό, θα είχαν λιγότερα δεινά οι πόλεις και θα μπορούσαν να ευτυχήσουν", λέει ο Μενοικέας. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Περικλής Νεάρχου έκανε ιδιαίτερη μνεία στη συμμετοχή της μεγάλης τραγωδού Αννας Συνοδινού στο ρόλο της Ιοκάστης και καλλιτεχνών με πολύ μεγάλη θητεία στο Αρχαίο Δράμα, όπως ο Χρήστος Καλαβρούζος,στο ρόλο του Οιδίποδα, και ο Στέλιος Καυκαρίδης στο ρόλο του Κρέοντα.
"Αρπα κόλλα", "Λούφα και παραλλαγή", "Βίος και πολιτεία" είναι οι τίτλοι των τριών ταινιών που γύρισε ο Νίκος Περράκης στην Ελλάδα. Κωμωδίες και οι τρεις. Κωμωδία είναι, λοιπόν, και η νέα ταινία του σκηνοθέτη, τα γυρίσματα της οποίας έχουν, ήδη, ξεκινήσει και η οποία αναμένεται να βγει τον Ιανουάριο στους κινηματογράφους. Ο τίτλος της: "Προστάτης οικογένειας" και η ιστορία της αφορά την εμπλοκή ενός αδιόριστου δασκάλου σε μια πλεκτάνη και τη συνήθη περιποίηση που του επιφυλάσσουν, όπως αυτά ξέρουν, τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Πρωταγωνιστές της ταινίας οι: Ρένος Χαραλαμπίδης, Κατερίνα Γιατζόγλου, Εύρης Παπανικόλας, Αλκης Παναγιωτίδης,με τη συμμετοχή ενός ακόμη πλήθους γνωστών ηθοποιών και προσωπικοτήτων.
Η τηλεόραση αποτελεί το νούμερο ένα ερέθισμα για σάτιρα στην επιθεώρηση που έκανε πρεμιέρα, χτες, στο "Μετροπόλιταν",με τίτλο "Σκάει η νύφη... Σκάι κι ο γαμπρός".Οπως καταλαβαίνουμε, από τα προξενιά της τηλεόρασης θα περάσουμε σε γάμους επί σκηνής. Τα κείμενα είναι των Ν. Καμπάνη, Β. Μακρίδη, Γ. Γεωργίου,η σκηνοθεσία του Βασίλη Τσιβιλίκα,η μουσική του Ζακ Ιακωβίδη,τα σκηνικά του Κάρολου Ρωμούση.Παίζουν: Κώστας Χατζηχρήστος, Μαίρη Χρονοπούλου, Κώστας Τσάκωνας, Κατερίνα Γιουλάκη, Σωτήρης Τζεβελέκος κ.ά.
"Ο σκηνοθέτης και τα όρια της ελευθερίας του" είναι το θέμα του Η Συμποσίου Θεατρολογίας και Σημειολογίας του Θεάτρου,που διοργανώνεται από το Κέντρο Σημειολογίας του Θεάτρου του Πανεπιστημίου Αθηνών και την αναπλ. καθηγήτρια Μαρίκα Θωμαδάκη,υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ,το Σάββατο και την Κυριακή, στην αίθουσα Λόγου και Τέχνης, στη Στοά Βιβλίου. Παίρνουν μέρος: Απόστολος Μπενάτσης, Μαρίκα Θωμαδάκη, Παναγιώτης Κοντός, Περικλής Νεάρχου, Γεράσιμος Ζώρας, Γιώργος Ντοκόπουλος, Μάρω Γερμανού,καθώς και σκηνοθέτες, συγγραφείς και ηθοποιοί: Γιώργος Κιμούλης, Θανάσης Παπαγεωργίου, Λευτέρης Βογιατζής, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Δημήτρης Ποταμίτης, Γιάννης Ιορδανίδης, Δημήτρης Κολλάτος, Γιώργος Μανιώτης, Ανδρέας Στάϊκος, Σοφοκλής Πέππας, Πέτρος Γεωργιόπουλος, Κατερίνα Βασιλάκου κ. ά. Η έναρξη των εργασιών θα γίνει το Σάββατο στις 7 μμ. Οι εργασίες της Κυριακής θα γίνουν 12-1.30 μμ και 7-9.30 μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
"Αρπα κόλλα", "Λούφα και παραλλαγή", "Βίος και πολιτεία" είναι οι τίτλοι των τριών ταινιών που γύρισε ο Νίκος Περράκης στην Ελλάδα. Κωμωδίες και οι τρεις. Κωμωδία είναι, λοιπόν, και η νέα ταινία του σκηνοθέτη, τα γυρίσματα της οποίας έχουν, ήδη, ξεκινήσει και η οποία αναμένεται να βγει τον Ιανουάριο στους κινηματογράφους. Ο τίτλος της: "Προστάτης οικογένειας" και η ιστορία της αφορά την εμπλοκή ενός αδιόριστου δασκάλου σε μια πλεκτάνη και τη συνήθη περιποίηση που του επιφυλάσσουν, όπως αυτά ξέρουν, τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Πρωταγωνιστές της ταινίας οι: Ρένος Χαραλαμπίδης, Κατερίνα Γιατζόγλου, Εύρης Παπανικόλας, Αλκης Παναγιωτίδης,με τη συμμετοχή ενός ακόμη πλήθους γνωστών ηθοποιών και προσωπικοτήτων.
Η πρότασή του αυτή τη φορά δεν είναι θεατρική, σαν αυτές που μας έχει συνηθίσει. Ο Χάρρυ Κλυνν αποκαλύπτει μια άλλη πλευρά του εαυτού του, που αφορά στην ποιητική δημιουργία. Και πάλι "Επί σκηνής" κάνει την πρώτη του ποιητική εμφάνιση, καθώς αυτόν τον τίτλο επέλεξε για την ποιητική του συλλογή, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Καστανιώτη". "Κατάθεση ψυχής" είναι για τον ίδιο η συλλογή "Επί σκηνής",που παρουσιάστηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. "Είναι η πρώτη φορά, είπε ο Μάνος Ελευθερίου αναφερόμενος στο βιβλίο, που ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης δε μας κάνει να γελούμε". Τα σχέδια που υπάρχουν στο βιβλίο έχει φιλοτεχνήσει ο Γιώργος Σταθόπουλος.
Η τηλεόραση αποτελεί το νούμερο ένα ερέθισμα για σάτιρα στην επιθεώρηση που έκανε πρεμιέρα, χτες, στο "Μετροπόλιταν",με τίτλο "Σκάει η νύφη... Σκάι κι ο γαμπρός".Οπως καταλαβαίνουμε, από τα προξενιά της τηλεόρασης θα περάσουμε σε γάμους επί σκηνής. Τα κείμενα είναι των Ν. Καμπάνη, Β. Μακρίδη, Γ. Γεωργίου,η σκηνοθεσία του Βασίλη Τσιβιλίκα,η μουσική του Ζακ Ιακωβίδη,τα σκηνικά του Κάρολου Ρωμούση.Παίζουν: Κώστας Χατζηχρήστος, Μαίρη Χρονοπούλου, Κώστας Τσάκωνας, Κατερίνα Γιουλάκη, Σωτήρης Τζεβελέκος κ.ά.
"Ο σκηνοθέτης και τα όρια της ελευθερίας του" είναι το θέμα του Η Συμποσίου Θεατρολογίας και Σημειολογίας του Θεάτρου,που διοργανώνεται από το Κέντρο Σημειολογίας του Θεάτρου του Πανεπιστημίου Αθηνών και την αναπλ. καθηγήτρια Μαρίκα Θωμαδάκη,υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ,το Σάββατο και την Κυριακή, στην αίθουσα Λόγου και Τέχνης, στη Στοά Βιβλίου. Παίρνουν μέρος: Απόστολος Μπενάτσης, Μαρίκα Θωμαδάκη, Παναγιώτης Κοντός, Περικλής Νεάρχου, Γεράσιμος Ζώρας, Γιώργος Ντοκόπουλος, Μάρω Γερμανού,καθώς και σκηνοθέτες, συγγραφείς και ηθοποιοί: Γιώργος Κιμούλης, Θανάσης Παπαγεωργίου, Λευτέρης Βογιατζής, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Δημήτρης Ποταμίτης, Γιάννης Ιορδανίδης, Δημήτρης Κολλάτος, Γιώργος Μανιώτης, Ανδρέας Στάϊκος, Σοφοκλής Πέππας, Πέτρος Γεωργιόπουλος, Κατερίνα Βασιλάκου κ. ά. Η έναρξη των εργασιών θα γίνει το Σάββατο στις 7 μμ. Οι εργασίες της Κυριακής θα γίνουν 12-1.30 μμ και 7-9.30 μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η πρότασή του αυτή τη φορά δεν είναι θεατρική, σαν αυτές που μας έχει συνηθίσει. Ο Χάρρυ Κλυνν αποκαλύπτει μια άλλη πλευρά του εαυτού του, που αφορά στην ποιητική δημιουργία. Και πάλι "Επί σκηνής" κάνει την πρώτη του ποιητική εμφάνιση, καθώς αυτόν τον τίτλο επέλεξε για την ποιητική του συλλογή, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Καστανιώτη". "Κατάθεση ψυχής" είναι για τον ίδιο η συλλογή "Επί σκηνής",που παρουσιάστηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. "Είναι η πρώτη φορά, είπε ο Μάνος Ελευθερίου αναφερόμενος στο βιβλίο, που ο Βασίλης Τριανταφυλλίδης δε μας κάνει να γελούμε". Τα σχέδια που υπάρχουν στο βιβλίο έχει φιλοτεχνήσει ο Γιώργος Σταθόπουλος.
Το Κέντρο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Πολιτιστικών Ανταλλαγών "Κοσμόπολις" θα ανοίξει το Φεστιβάλ Επιδαύρου,στις 4 - 5 Ιούλη,με τις "Φοίνισσες" του Ευριπίδη,που ανεβαίνουν με μουσική Μίκη Θεοδωράκη,μετάφραση Περικλή Νεάρχου,σκηνοθεσία Γιάννη Καραχισαρίδη,σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου και χορογραφίες Σοφίας Σπυράτου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αννα Συνοδινού, Χρήστος Καυκαρίδης, Στράτος Τζώρτζογλου, Λεωνίδας Κακούρης, Κατερίνα Μανωλέα, Νίκος Αλεξίου, Χρήστος Συριώτης, Νίκος Αρβανίτης, Νίκος Γαλιάτσος, Νίκος Σκουλάς.
Θέμα της τραγωδίας είναι το πάθος για εξουσία, τα αμφιλεγόμενα μαντεύματα των Θεών και η τραγική μοίρα των θνητών που παγιδεύονται στα πάθη. Ο Ευριπίδης μιλά για πάθη, για τη δίψα για εξουσία και την πλεονεξία, μιλά όμως και για την πόλη που σπαράσσεται από τον ατέλειωτο Πελοποννησιακό Πόλεμο, για την κακώς εννοούμενη φιλοπατρία και την ευθύνη του καθενός απέναντι στην πόλη. "Αν ο καθένας έκανε ό,τι μπορούσε για της πατρίδας το κοινό καλό, θα είχαν λιγότερα δεινά οι πόλεις και θα μπορούσαν να ευτυχήσουν", λέει ο Μενοικέας. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Περικλής Νεάρχου έκανε ιδιαίτερη μνεία στη συμμετοχή της μεγάλης τραγωδού Αννας Συνοδινού στο ρόλο της Ιοκάστης και καλλιτεχνών με πολύ μεγάλη θητεία στο Αρχαίο Δράμα, όπως ο Χρήστος Καλαβρούζος,στο ρόλο του Οιδίποδα, και ο Στέλιος Καυκαρίδης στο ρόλο του Κρέοντα.