Είναι δυνατόν οι Ελληνες, λαός που ταξίδευε, εμπορευόταν και αποίκιζε όλη τη Μεσόγειο, να θεωρούσε τους Δελφούς το κέντρο του κόσμου; Μήπως εννοούσαν ότι αυτοί ήταν το κέντρο του κόσμου; Ούτε το ένα ούτε το άλλο. Την απάντηση μου την έδωσε το Google Earth. Από παλιά είχα ακούσει ότι η Ακρόπολη της Αθήνας και ο ναός της Αφαίας στην Αίγινα ισαπέχουν από τους Δελφούς. Αργότερα είχα ακούσει ότι η Αφαία και η Ακρόπολη της Αθήνας ισαπέχουν από το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο (τις λεγόμενες «καβοκολώνες»). Αποφάσισα, λοιπόν, να το ελέγξω. Μπήκα στο Google Earth και μέτρησα τις αποστάσεις αυτές. Ηταν αλήθεια! Η Ακρόπολη και η Αφαία απέχουν από το ναό του Ποσειδώνα περίπου 44 χλμ. σε ευθεία γραμμή και από τους Δελφούς, 121 χλμ.! Ενθουσιασμένος, άρχισα να πειραματίζομαι με άλλους αρχαίους ναούς. Τα αποτελέσματα ήταν αποστομωτικά: Οι Δελφοί ισαπέχουν από τη Δωδώνη και το Δίον (περίπου 195 χλμ.). Επίσης, από την Ολυμπία και την Ακρόπολη (περίπου 121 χλμ.). Οι ναοί αυτοί σχηματίζουν ανά δύο ένα ισοσκελές τρίγωνο με τους Δελφούς. Ολα τα παραπάνω ήταν ιεροί τόποι των Αρχαίων Ελλήνων και η πραγματική ηλικία της ιερότητάς τους δεν μπορεί να διαπιστωθεί, καθώς έχουν βρεθεί κτίσματα από παλιές περιόδους αλλά δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι δεν υπήρξαν κι άλλα, ακόμα παλαιότερα. Για την Ακρόπολη, για παράδειγμα, εικάζεται ότι ήταν τόπος λατρείας ήδη από το 2000 π.Χ.! Αυτή, λοιπόν, είναι η πραγματική έννοια του «Ομφαλού»! Οι αρχαίοι Ελληνες έχτιζαν τα ιερά τους σε ίσες αποστάσεις από τους Δελφούς, γι' αυτό και τους αποκαλούσαν Ομφαλό της Γης!
H Ιταλία των χρόνων που ακολούθησαν τον Μεσαίωνα πρόσφερε στην ανθρωπότητα πέρα από τα έργα του Δάντη τις αθάνατες δημιουργίες του Φραγκίσκου Πετράρχη και του Τζιοβάνι Βοκκάκιου. Ο Πετράρχης εξύμνησε τη λατρευτή του Λάουρα, που την πρόβαλε όχι ως στείρο φιλοσοφικό σύμβολο ή ως απρόσιτη και μακρινή δέσποινα της ιπποτικής λυρικής ποίησης, αλλά ως ποθητή γυναίκα του γήινου κόσμου, που η παρουσία της κυριαρχούσε μέχρι τα έγκατα της αλήθειας, αρνούμενη τη σκοτεινή καθολική θεολογία. Ο Βοκκάκιος περπάτησε με την αξιέραστη Φιαμέτα τους πολύβοους δρόμους της Φλωρεντίας, αντικατέστησε τη δαντική τραγικότητα με κωμικές αναφορές και πλήρωσε τα κείμενά του με την τόλμη, την εφευρετικότητα και την επιμονή της νεότητας να κερδίσει τη ζωή, αρνούμενη χλευαστικά την ηθική του Μεσαίωνα.
Χαρακτικό του Τάσσου |
Το 1564, που πέθανε ο Μιχαήλ Αγγελος Μπουαναρότι, γεννήθηκε στο Στράτφορ της Αγγλίας ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ, γόνος αστικής οικογένειας, με λαϊκή όμως ψυχή, όπως οι ανώνυμοι εκείνοι καλλιτέχνες, που είχαν χτίσει καθεδρικούς ναούς και δημαρχιακά μέγαρα στο Μεσαίωνα. Πιστός στις παραδόσεις του αγγλικού λαϊκού θεάτρου και στα επιτεύγματα των προδρόμων του δραματουργών, δε δίστασε ποτέ να σμίξει στις δημιουργίες του τους βασιλείς και τους ευγενείς με τους ξεπεσμένους ιππότες, τους αγρότες, τους μαστόρους, τους στρατιώτες και τους υπηρέτες στη ροή και των τραγικών και των κωμικών υποθέσεών του, αποδίδοντας σε όλες τις περιπτώσεις πολύ παραστατικά την ατμόσφαιρα των ιστορικών ή μυθικών πραγμάτων και προχωρώντας, όπου χρειαζόταν, σε τολμηρές πολιτικές αναλύσεις.
Εργάτες σε χυτήριο. Πίνακας του Κ. Μενιέ. Μουσείο Βαλωνικής Τέχνης Λιέγης |
Βασικό γνώρισμα των πρώτων χρόνων της Αναγέννησης στη Δυτική Ευρώπη υπήρξε το κίνημα του Ανθρωπισμού, της στροφής δηλαδή του στοχασμού προς την αρχαιότητα - μιας στροφής, που άλλαξε τις αντιλήψεις για τον άνθρωπο και τη ζωή και στη θέση του ασκητισμού, της ταπεινοφροσύνης, της φυγής από τον κόσμο και της επιθυμίας της μεταφυσικής λύτρωσης τοποθέτησε την αγάπη των επίγειων αγαθών και τον πόθο της ισχύος και των κοσμικών απολαύσεων. Σημαντικότεροι εκπρόσωποι του Ανθρωπισμού θεωρήθηκαν ο Ιταλός Μαρσίλιος Φικίνος, ιδρυτής της Πλατωνικής Ακαδημίας της Φλωρεντίας, ο Γερμανός Φίλιππος Μελύγχθωνας, συνεργάτης του μεταρρυθμιστή Μαρτίνου Λούθηρου, και κυρίως ο Ολλανδός Λεσιδέριος Ερασμος, βαθύς γνώστης της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής γραμματείας και συγγραφέας πολλών λιβέλων και σατιρικών κειμένων, όπως το «Μωρίας Εγκώμιο», με το οποίο καυτηρίασε τη σχολαστικότητα και την αμάθεια των καθηγητών των μεσαιωνικών πανεπιστημίων της Ευρώπης.
«Ηλθε η σειρά σου». Ο αγώνας των μπολσεβίκων κατά των αντεπαναστατών. Πλακάτ του 1920, του Νικολάι Κοτσέργκιν |
Στο τέλος του 15ου αιώνα προσδιορίστηκε από την ανακάλυψη των νέων χωρών, που υπήρξε απότοκος της επιθυμίας των Δυτικοευρωπαίων εμπόρων να εξασφαλίσουν κάποιο δρόμο από τη θάλασσα κατευθείαν προς τις Ινδίες και την Κίνα, προκειμένου να πετύχουν τη μείωση του κόστους των προϊόντων, που προερχόταν από τις εν λόγω περιοχές και τα οποία πουλούσαν πανάκριβα οι Ενετοί, που μέχρι τότε ενεργούσαν, σχεδόν μόνοι αυτοί, το διαμετακομιστικό εμπόριο στη Μεσόγειο. Η τελειοποίηση των τεχνικών μέσων και κυρίως η κατασκευή της καραβέλας, ενός ιδιαίτερα ισχυρού σκάφους, καθώς και η χρησιμοποίηση της ναυτικής πυξίδας, επέτρεψαν την πραγματοποίηση από μέρους των Ισπανών και των Πορτογάλων στην αρχή και στη συνέχεια των Αγγλων, των Γάλλων και των Ολλανδών μεγάλων θαλασσοποριών, που οδήγησαν στη δημιουργία αποικιακών κρατών και στην εισροή πλούτου στη δυτική Ευρώπη.
Κυρίως, όμως, οι ανακαλύψεις των νέων χωρών, που εξαιτίας τους αναπτύχθηκε στο έπακρο το εμπόριο, εξασφάλισαν μεγάλη ισχύ στη νεαρή αστική τάξη και οδήγησαν σε μαρασμό τη φεουδαρχία. Η κεντρική εξουσία, ωστόσο, προσπαθώντας να ισορροπήσει προς όφελός της τις αντιμαχόμενες δυνάμεις των αστών και των γαιοκτημόνων, εγκαθίδρυσε με βίαια μέσα απολυταρχικά συστήματα διοίκησης σε πολλές χώρες της Ευρώπης και κυρίως στη Γαλλία. Και οι μεν φεουδάρχες συντρίφτηκαν ολοκληρωτικά, η αστική τάξη, όμως, συνέχισε τους αγώνες της για την κατάκτηση των «συνταγματικών» εκείνων ελευθεριών, που θα οδηγούσαν στο μετασχηματισμό του κοινωνικού καθεστώτος και την εδραίωση της δικής της εξουσίας, της αστικής, με τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής, αναδεικνυόμενη έτσι σε μια πορεία από προοδευτική τάξη στην αρχή σε βαθιά αντιδραστική, που έπρεπε πλέον να ανατραπεί από τους νεκροθάφτες που η ίδια γέννησε...