ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ελληνικός Κινηματογράφος ... «ΑΕ»!

Τέσσερις ανώνυμες εταιρίες(!) και... μια επιτροπή θα «κουμαντάρουν» τον ελληνικό κινηματογράφο βάσει του σ/ν για τον κινηματογράφο που παρουσίασε ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης (27/11) στη Θεσσαλονίκη, θεσμοθετώντας το ολοκληρωτικό πέρασμα της ελληνικής κινηματογραφίας στα χέρια - και τις τσέπες - ντόπιου και ξένου οπτικοακουστικού κεφαλαίου.

Η φράση του ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να λειτουργεί «σύμφωνα με τους όρους του πολιτισμικού και όχι του εμπορικού ανταγωνισμού», αποτελεί ειρωνεία και ένδειξη κυνισμού η δήλωση ότι το νομοσχέδιο «εξασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον μέσα από σύγχρονες επιχειρησιακές δράσεις»!

Οι τέσσερις ΑΕ είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Γραφείο Τεκμηρίωσης και Εξυπηρέτησης Οπτικοακουστικών Παραγωγών και η Ελληνική Οθόνη. Και οι τέσσερις θα λειτουργούν για «συμπαραγωγές» με το ξένο κεφάλαιο, πολιτική που προανήγγειλε ο υφυπουργός στις Κάννες, την περασμένη άνοιξη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του κυβερνητικού «οράματος», για μετατροπή της Ελλάδας σε «σκηνικό» ξένων υπερπαραγωγών, αποτελεί ένας από τους «στόχους» του Γραφείου Τεκμηρίωσης: «Η εξυπηρέτηση, αδειοδότηση, πληροφόρηση και κάθε είδους ενέργεια, ενημέρωση και τεκμηρίωση για τη διευκόλυνση διεξαγωγής γυρισμάτων, μεταπαραγωγής και διανομής οπτικοακουστικών παραγωγών στην ελληνική επικράτεια».

Επιπλέον μια 11μελής Εθνική Επιτροπή Κινηματογράφου (αντί του σημερινού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου) θα «συνεργάζεται με την πολιτεία στη διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής». Δηλαδή, τα δημοκρατικά εκλεγμένα όργανα, που κόντρα στις κυβερνητικές παραβιάσεις και αυθαιρεσίες, ασκούσαν κάποιον έλεγχο, θα καταργηθούν.

Οι φορείς του κινηματογραφικού χώρου δε γνωρίζουν ποιοι συνέταξαν το σ/ν, αφού αγνοήθηκαν από την κυβέρνηση. Επιπλέον το κείμενο του σ/ν δεν παραδόθηκε, αλλά «θα» δοθεί στα ενδιαφερόμενα σωματεία, ώστε «μέσα σε ένα μήνα να τοποθετηθούν».

Στους «τρόπους» χρηματοδότησης του «νέου σχήματος» εμπεριέχεται και η «συνεργασία με τραπεζικούς οργανισμούς», πρόταση που έκανε το 2003 ο Ε. Βενιζέλος, για τα εθνικά κέντρα κινηματογράφου!

Πάντως, η πρώτη αντίδραση στο ν/σ προήλθε από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, με δήλωση, όπου σημειώνει: «Μας εκπλήσσουν οι αόριστες εξαγγελίες και η σύγχυση που διαπερνά το νέο πλαίσιο νόμου, την ώρα που ο ελληνικός κινηματογράφος χρειάζεται γενναίες, ξεκάθαρες και επείγουσες πρωτοβουλίες». Και για το Φεστιβάλ: «Μας ανησυχεί η συνεχιζόμενη διόγκωση του θεσμού εις βάρος των σαφέστερων επιλογών και της ουσιαστικότερης επικοινωνίας».

Τα βραβεία του διεθνούς φεστιβάλ

Η ταινία της Φιν Τροχ «Η ευτυχία του άλλου» απέσπασε τον «Χρυσό Αλέξανδρο» (καλύτερη μεγάλου μήκους ταινία) και τα Βραβεία Σεναρίου (εξ ημισείας) και Καλύτερης Ηθοποιού (Ινα Γκερτς). Ο «Αργυρός Αλέξανδρος» απονεμήθηκε στο «Αίμα» του Αμάτ Εσκαλάντε.

Τα άλλα βραβεία: Σκηνοθεσίας εξ ημισείας στους: Ρόλαντ Βράνικ («Μαύρη μούρτσα») και Εμανουέλ Μπερκό («Στα παρασκήνια»). Καλύτερης ηθοποιού: Ισίλντ λε Μπεσκό («Στα παρασκήνια»). Καλύτερου ηθοποιού: Αχμάντ Ραζβί («Ανθρωπος σπρώχνει καρότσι» του Ραμίν Μπαχρανί). Καλλιτεχνικού επιτεύγματος: Τσινγκ Τινγκ - Τσανγκ (διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας «Ερωτευμένοι» του Ουάνγκ Μινγκ). Ειδική Μνεία: Στη Ναταλί Μπροντς (για την ερμηνεία της στην «Ευτυχία του άλλου»). Βραβείο Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI): «Πώς περνάν οι ώρες» της Ινές ντε Ολιβέιρα Σεζάρ και «Τσίου» του Μάκη Παπαδημητράτου. Βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» της Βουλής: «ΤΣΟΤΣΙ» του Γκάβιν Χουντ. Βραβείο Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου: «Buzz» του Σπύρου Ταραβήρα (ντοκιμαντέρ). Βραβείο Ενωσης Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου - Τηλεόρασης: «Γαλάζιο φόρεμα» του Γιάννη Διαμαντόπουλου. Βραβείο Κοινού: «Ανθρωπος σπρώχνει καρότσι» του Ραμίν Μπαχρανί, «Η χορωδία του Χαρίτωνα» του Γρηγόρη Καραντινάκη, «Πήγαινε Δυτικά» του Αχμέντ Ιμάμοβιτς.

Τα βραβεία του ΥΠΠΟ

Βραβεία για ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους: 1ο βραβείο: Γρηγόρη Καραντινάκη «Η χορωδία του Χαρίτωνα». 2ο Νίκου Γραμματικού «Αγρύπνια». 3ο Κωνσταντίνου Γιάνναρη «Ομηρος».

Ντοκιμαντέρ: 1ο Βραβείο: Σπύρου Ταραβήρα «Buzz». 2ο Θόδωρου Μαραγκού «Black Μπέε».

Μικρού μήκους: 1ο Βραβείο Χρήστου Νικολέρη «Προστασία». 2ο Θόδωρου Παπαδουλάκη «Σάμουρε». 3ο Ιρίνα Μπόικο «Ο κλέφτης».

Ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών μικρού μήκους: «Ο φωτογράφος των Τρικάλων» Βασίλειου Κοσμόπουλου. «Τα σαλιγκάρια της Λουλούς» Παναγιώτη Φαφούτη. «Στο Παίδων» Αλέξανδρου Κομνάκου. «Ο τελευταίος φακίρης» Χαράλαμπου Μακρίδη. «Εντός, εκτός και επί τα αυτά» Ιωάννη Βαλασάκου. «Μην πετάξεις τίποτα» Ιορδάνη Ανανιάδη. «Δε Κατ» Βασίλη Κεχαγιά. «Πύρινος μπελάς σε μικρό παραμύθι» Νικόλαου Πετροπουλέα. «Η υπόσχεση» Αλέξανδρου Κακαβά. «Υγρή έρημος» Κωνσταντίνου Μπασογιάννη.

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Κωνσταντίνος Γιάνναρης. Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και σεναρίου: Μάκης Παπαδημητράτος («Τσίου...»).

1ου ανδρικού και γυναικείου ρόλου: Βαγγέλης Μουρίκης («Αγρύπνια»), Ράνια Οικονομίδου («Γαλάζιο φόρεμα»). 2ου ανδρικού και γυναικείου ρόλου: Νίκος Γεωργάκης («Λιούμπη»), Μαρία Ζορμπά («Γλυκιά Μνήμη»). Φωτογραφίας: Ανδρέας Σινάνος («Γαλάζιο φόρεμα»). Σκηνογραφίας: Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου («The Zero Years») - Νίκος Πολίτης («Γλυκιά μνήμη»). Μουσικής: Νίκος Παπάζογλου («Η νοσταλγός»). Ηχου: Μαρίνος Αθανασόπουλος («Η χορωδία του Χαρίτωνα»). Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος («Γαλάζιο φόρεμα»). Ενδυματολογίας: Φίλιππος Παπαγεωργίου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ερικα Ευαγγελίδου («Γαλάζιο φόρεμα»). Μακιγιάζ: Φανή Αλεξάκη («Γαλάζιο φόρεμα»).

Γλυπτά αρχαιοελληνικά αριστουργήματα

Ο κορυφαίος Γερμανός ποιητής και πεζογράφος Ράινερ-Μαρία Ρίλκε, έχοντας δει μια έκθεση αρχαιοελληνικής γλυπτικής, μαγεμένος από τη μέγιστη αρμονία, το μέτρο, το κάλλος, τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της και επηρεασμένος από την αισθητική χαρά και το ήθος που αυτή η αρχαιοελληνική γλυπτική μεταδίδει, έγραψε σε ένα ποίημά του τον εξής στίχο: «Πρέπει ν' αλλάξω τη ζωή μου».

Πραγματική χαρά των ματιών, ευφορία ψυχής προσφέρουν τα γλυπτά που περιλαμβάνει το βιβλίο των εκδόσεων «Μέλισσα», «ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ», με έξοχο πρόλογο του καθηγητή της Ιστορίας της Τέχνης, Στέλιου Λιδάκη, κείμενα της επίτιμης εφόρου Αρχαιοτήτων Φωτεινής Ζαφειροπούλου και καλλιτεχνικές φωτογραφίες των ειδικευμένων στις αρχαιότητες φωτογράφων Ηλία Ηλιάδη και Σωκράτη Μαυρομμάτη.

Στη χτεσινή παρουσίαση της έκδοσης ο Στ. Λιδάκης, αναφερόμενος στη «χαρά, στο ήθος, στην αρμονία, στο μέτρο, στον ανθρωποκεντρισμό, στη ζωντάνια» της αρχαιοελληνικής γλυπτικής, όπως διαμορφώθηκε από τον 7ο π.Χ. αιώνα και κορυφώθηκε στον κλασικό 5ο αιώνα, υπογράμμισε ότι «η βαθύτατα ανθρωποκεντρική αρχαιοελληνική γλυπτική, που μέσα από τη λεπτομέρεια "μιλά" για το μεγαλείο του συνόλου της ανθρώπινης ζωής και δημιουργίας, εμφανίζεται σαν "λύση" και του ηθικού και του αισθητικού προβλήματος, με μεγάλη σημασία σήμερα, καθώς η σύγχρονη γλυπτική βρίσκεται σε μεγάλη σύγχυση».

Να σημειώσουμε ότι τα εικονιζόμενα στην έκδοση αριστουργήματα προέρχονται από τα ελληνικά μουσεία: Εθνικό Αρχαιολογικό, Ακρόπολης, Κεραμεικού, Δελφών, Ολυμπίας, Πάρου, Δήλου και από τα ξένα: Βρετανικό, Λούβρο, Γκετί, Μητροπολιτικό Ν. Υόρκης, αλλά και από φωτογραφικά αρχεία της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής και του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου.

Βραβεία και ... τα κεφάλια μέσα

Αλλο ένα Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης τελείωσε! Από αύριο τα κεφάλια μέσα! Οι κινηματογραφιστές φάτσα στα πιεστικά προβλήματα και οι υπεύθυνοι, ΥΠΠΟ, Κέντρο Κινηματογράφου, διοίκηση Φεστιβάλ, στον αιώνιο ύπνο τους και την αντικινηματογραφική πολιτική τους! Αντίφαση ύπνος και δράση, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Η κυβέρνηση κοιμάται και όταν «ξυπνάει» από τις διαμαρτυρίες αναλαμβάνει δράση. Παίρνει όσα μέτρα θα εμποδίσουν τον κινηματογράφο να εκφραστεί ελεύθερα, και τους Ελληνες κινηματογραφιστές να δημιουργήσουν!

Να θυμίσουμε: Σχολή κινηματογράφου, χωρίς μόνιμους χώρους διδασκαλίας, χωρίς καθηγητές, μακριά από τους χώρους που γυρίζονται οι ταινίες, μακριά από τα στούντιο και τα μηχανήματα. Μια σχολή που έγινε - και λειτουργεί - στη Θεσσαλονίκη, για ψηφοθηρικούς λόγους. Μια νέα διοίκηση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, διορισμένη από τη σημερινή κυβέρνηση, γαλάζια ή γαλαζόστροφη, την οποία, όμως, δεν επιχορηγούν, με αποτέλεσμα 20 μήνες με τη ΝΔ στην εξουσία να μην έχει γυριστεί ούτε ένα καρέ! Περισσότερες από 15 ταινίες της περασμένης χρονιάς δεν έχουν βγει στις αίθουσες. Τα θεσμοθετημένα από την πολιτεία όργανα έπαψαν να λειτουργούν ή, κάτω από πιέσεις, υπολειτουργούν. Οι δημοκρατικές κατακτήσεις του συνδικαλιστικού χώρου του κινηματογράφου πάρθηκαν πίσω. Τα σωματεία του χώρου έχουν αποκλειστεί από όλους τους χώρους που λαμβάνονται οι αποφάσεις. Το ΥΠΠΟ προχωράει από τη μια αυθαιρεσία στην άλλη.

Παρ' όλα αυτά, παρ' όλες τις ταφόπετρες που τοποθέτησαν και τοποθετούν πάνω από τον ελληνικό κινηματογράφο, αυτός υπάρχει! Με λάθη, υπερβολές, υποχωρήσεις. Ομως, και με ποιότητα, γούστο, αγάπη για το θεατή και τον άνθρωπο. Ανοιχτό, φυσικά, είναι και το ζήτημα της σχέσης δημιουργού και καλλιτεχνικού έργου με την κοινωνία. Αυτός ο διάλογος, βέβαια, δεν έχει χρονικά όρια. Αρχισε.. χτες, και θα συνεχιστεί όσο θα υπάρχει η δημιουργία...


Νίκος ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ