Συμπαιγνία κυβερνήσεων και πετρελαϊκών εταιριών για το ράλι των διεθνών τιμών. Ιλιγγιώδη κέρδη των «μεγάλων αδελφών»
Μπροστά σ' αυτό το όργιο των κερδών και προαισθανόμενος το κύμα αγανάκτησης για την ασύδοτη δράση των «μεγάλων αδελφών» του πετρελαίου, ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, Ντομινίκ ντε Βιλπέν, υποχρεώθηκε να προειδοποιήσει τις εταιρίες ότι αν δε μειώσουν τις τιμές θα τους επιβάλει πρόσθετο φόρο.
Η ανταπόκριση των εταιριών ήταν χαρακτηριστική. Η TOTAL και η BP Γαλλίας ανακοίνωσαν την επόμενη μέρα τη μείωση της τιμής της αμόλυβδης κατά... 3 λεπτά το λίτρο!
Μάλιστα, εκπρόσωπος της ΤΟΤΑL δήλωσε ότι η εταιρία «κάνει ό,τι μπορεί». Αξίζει, λοιπόν, να σημειωθεί ότι η εταιρία αυτή (γαλλικών συμφερόντων) μόλις λίγες μέρες πριν είχε ανακοινώσει για το τελευταίο τρίμηνο κέρδη 2,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, κατά 33% υψηλότερα από πέρσι.
Η κοροϊδία των εταιριών συνεχίστηκε και στην Αυστρία, όπου σε ανάλογη προειδοποίηση του πρωθυπουργού της χώρας, η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρία απάντησε με μείωση της τιμής κατά... 1 λεπτό.
Πρόκειται για μια καθαρή συμπαιγνία κυβερνήσεων και εταιριών. Οι μεν πρώτες βλέπουν το πετρέλαιο σαν την κότα που κάνει το «χρυσό αυγό» αφού από την αύξηση των τιμών του, γεμίζουν τα ταμεία τους φόρους που εισπράττουν και δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητοι. Υπολογίζεται ότι από κάθε ευρώ που πληρώνει ο καταναλωτής για βενζίνη, τα 70 λεπτά είναι φόροι!
Οι εταιρίες απ' την πλευρά τους, αξιοποιώντας τους κανόνες της «ελεύθερης αγοράς» και τα παιχνίδια των κερδοσκοπικών κεφαλαίων (εξάλλου οι ίδιες είναι πρωταγωνίστριες σ' αυτά) βρίσκουν την ευκαιρία να αυξήσουν τα κέρδη τους με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι πέντε μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρίες του κόσμου, ExxonMobil, ChevronTexaco, Shell, Total, ΒΡ, είχαν το 2004 καθαρά κέρδη 80 δισ. δολ., περίπου όσο είναι το ΑΕΠ της Ουγγαρίας και πενταπλάσια σε σχέση με τα κέρδη τους τα τέλη του '90.
Μάλιστα, τα καθαρά κέρδη της ExxonMobil το β΄ τρίμηνο του 2005 έφτασαν τα 7,7 δισ. δολ., που σημαίνει ότι έβγαζε περίπου 12 εκατ. δολ. κέρδος το λεπτό!
Ετσι, κυβερνήσεις και εταιρίες στήνουν από κοινού το «παιχνίδι», με θύματα τους εργαζόμενους, οι οποίοι είναι οι τελικοί αποδέκτες και υποζύγια τόσο της φορομπηχτικής πολιτικής, όσο και της ασύδοτης κερδοσκοπίας.
Οι αναταράξεις στο χώρο των αεροπορικών συγκοινωνιών συνεχίζονται σ' όλο τον κόσμο εξαιτίας της «απελευθέρωσης» της αγοράς. Μικρές και μεγάλες εταιρίες κλείνουν, εξαγοράζονται, συγχωνεύονται, σε έναν ανηλεή ανταγωνισμό για την ηγεμονία των αιθέρων. Τα πρώτα θύματα αυτών των εξελίξεων είναι οι εργαζόμενοι των εταιριών, αλλά και η ασφάλεια των πτήσεων.
Στο διάστημα της τελευταίας τετραετίας, με μια πρόχειρη καταγραφή είχαμε: 11.500 απολύσεις από τη γερμανική «Lufthansa», 5.000 απολύσεις από την «Alitalia», 3.000 απολύσεις από την ολλανδική KLM, 16.000 απολύσεις από τη βρετανική «British Airways», 12.000 απολύσεις από τη βελγική «Sabena», 3.000 απολύσεις από την ελβετική «Swiss»...
Τα ίδια συμβαίνουν και στις ΗΠΑ, όπου η «Delta Airlines» απέλυσε 7.000, η «Continental Airlines» 12.000, η «US Airways» 11.000, η «American Trans Air» 1.500, η «America West» 2.000 και η «Virgin Atlantic» 1.200 εργαζόμενους...
Με βάση τα σημερινά δεδομένα στην Ευρωπαϊκή Ενωση φαίνεται να κυριαρχούν τρεις μεγάλες εταιρίες, η «Lufthansa», η «British Airways» και η «Air France - KLM». Η κάθε μία από τις οποίες διεκδικεί το κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο, αναγκάζοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές να βάλουν λουκέτο ή να περιοριστούν στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες αγορές.
Μόνο την τελευταία εβδομάδα εκτός της «χαριστικής βολής» στην «Ολυμπιακή», είχαμε την απόφαση της ιρλανδικής κυβέρνησης να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της «Aer Lingus», του εθνικού αερομεταφορέα της χώρας, στο όνομα της «ανταγωνιστικότητας».
ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΤΗ «FORD» O πρόεδρος της «Ford» Τζέιμς Παντίλα ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη ότι η εταιρία θα βάλει λουκέτο σε περισσότερα εργοστάσια απ' όσα είχαν προβλεφτεί στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσης που διαμορφώθηκε το 2002. Τα πρόσθετα μέτρα περικοπής κόστους θα δημοσιοποιηθούν λεπτομερώς μέσα στο τέταρτο τρίμηνο και θα ενσωματωθούν στο προαναφερόμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης. Το βασικό αίτιο της απόφασης είναι οι ζημιές που εμφανίζουν οι δραστηριότητες της «Ford» στη Βόρεια Αμερική.
...ΚΑΙ ΣΤΗ «VOLKSWAGEN» Σε νέες απολύσεις προχωρά και η «Volkswagen» για την περικοπή «κόστους εργασίας» κατά ένα δισεκατομμύριο ευρώ μέχρι το 2008, δίχως όμως να έχει διευκρινίσει κατά πόσα άτομα στοχεύει να μειώσει το προσωπικό της. Σε δημοσίευμα του περιοδικού «Der Spiegel» αναφέρεται ότι θα απολυθούν περίπου 10.000 από τους 103.000 εργαζόμενους της εταιρίας στη Δυτική Γερμανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια εταιρία είχε εφαρμόσει άλλα δύο προγράμματα «εξυγίανσης» που περιλάμβαναν εκτός των απολύσεων και πάγωμα των μισθών.
ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ Με ισχνή πλειοψηφία το Αυστραλιανό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Τετάρτη την ιδιωτικοποίηση του τηλεπικοινωνιακού κολοσσού «Telstra Corp. Ltd.» υπολογίζοντας στην είσπραξη 28 δισεκατομμυρίων αυστραλιανών δολαρίων (22 δισ. δολ. HΠA). Πρόκειται για την πώληση του πιο μεγάλου κρατικού μετοχικού μεριδίου στον κόσμο κατά τα τελευταία 20 χρόνια.