Τα τσουνάμι δεν είναι τα μόνα επικίνδυνα κύματα. Εξίσου πραγματικά - και όχι αποκύημα της φαντασίας των ναυτικών - είναι τα μοναχικά κύματα ύψους 20 έως 30 μέτρων, ικανά να αναποδογυρίσουν υπερδεξαμενόπλοια
Μια από τις σπάνιες φωτογραφίες θηριώδους κύματος, που δείχνει ένα ψηλό, σχεδόν κάθετο τείχος νερού να κατευθύνεται προς το πλοίο. Στην ένθετη εικόνα απόσπασμα μετρήσεων, όπου αποτυπώνεται κύμα ύψους 18 μέτρων στη Βόρεια Θάλασσα. Παρατηρώντας τους ωκεανούς επί τρεις βδομάδες, δορυφόρος της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας εντόπισε σε άλλη περίπτωση κύμα ύψους 29,8 μέτρων! |
Τα θηριώδη μοναχικά κύματα είναι αποτέλεσμα τελείως διαφορετικών φυσικών αιτίων σε σχέση με τα τσουνάμι. Ενώ τα τελευταία δημιουργούνται από την απότομη μετατόπιση όγκων νερού λόγω μεγάλου σεισμού ή εκτεταμένης θαλάσσιας κατολίσθησης, τα μοναχικά κύματα ξεπηδούν απρόσμενα και σαν από το πουθενά. Η έρευνα για τη μοντελοποίηση του φαινομένου σε μεγάλες δεξαμενές έδειξε ότι μεγάλη πιθανότητα για την εμφάνισή τους υπάρχει όταν διαδοχικά κύματα που κινούνται γρήγορα προφτάσουν άλλα, που κινούνται αργά (με τη μισή ταχύτητα σε σχέση μ' αυτά), με αποτέλεσμα να συνενωθούν και το πλάτος ταλάντωσης του νερού να γίνει ιδιαίτερα μεγάλο. Στην περίπτωση αυτή, το θηριώδες κύμα έχει την ίδια κατεύθυνση με τα συνήθη κύματα.
Το 1980, με καιρό που έδινε κύματα ύψους 5 - 10 μέτρα, το θηριώδες κύμα της φωτογραφίας χτυπάει ένα υπερδεξαμενόπλοιο ανοιχτά του Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Το κατάρτι μπροστά και δεξιά έχει ύψος 25 μέτρα από τη θάλασσα |
Εκτός από τα μοναχικά κύματα, αυτόπτες μάρτυρες μιλούν και για τριάδες θηριωδών κυμάτων, γνωστά ως «Τρεις αδελφές», αλλά και για απότομα «τείχη νερού». Και αυτά τα είδη είναι εξαιρετικά επικίνδυνα όχι μόνο για μικρά ψαράδικα και σκάφη αναψυχής, αλλά και για τα μεγάλα φορτηγά και δεξαμενόπλοια. Η ίδια η ύπαρξη των τεράστιων κυμάτων ως συχνό φαινόμενο έγινε αποδεκτή από την επιστημονική κοινότητα μόλις στη δεκαετία του 1990, αφού οι μέχρι τότε υπολογισμοί έλεγαν ότι έπρεπε να εμφανίζονται μια φορά στα 10.000 χρόνια. Γι' αυτό και τα ποντοπόρα πλοία και οι εξέδρες άντλησης πετρελαίου είναι κατασκευασμένα, για να αντέχουν κύματα μέχρι 15 μέτρα ύψος. Οπως αποδείχτηκε πέρσι με βάση δορυφορικές παρατηρήσεις, κάθε μήνα εμφανίζονται στους ωκεανούς όχι ένα - δυο, αλλά αρκετές δεκάδες κύματα ύψους μεγαλύτερου των 25 μέτρων.
Μεταξύ 2000 και 2003, επιστήμονες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες συμμετείχαν στην πραγματοποίηση του ερευνητικού προγράμματος με τίτλο MAXWAVE, που χρηματοδότησε η Επιτροπή της ΕΕ. Στόχος του προγράμματος ήταν η μελέτη των ιδιοτήτων και η εύρεση μεθόδων πρόβλεψης των πεδίων κυμάτων χαμηλής συχνότητας, των ακραίων μεμονωμένων κυμάτων και των ομάδων κυμάτων, τόσο σε βαθιά, όσο και σε ρηχά νερά. Με βάση τα αποτελέσματα είναι δυνατή η βελτίωση της σχεδίασης πλοίων και εξεδρών άντλησης πετρελαίου, ώστε να έχουν περισσότερες πιθανότητες να αντέξουν το χτύπημα αυτών των σπάνιων, αλλά ακραίων, θαλάσσιων φαινομένων. Κατά δεύτερο λόγο, από το πρόγραμμα μπορούν να αντληθούν πληροφορίες χρήσιμες και στους μηχανικούς παράκτιων έργων, λιμένων, κυματοθραυστών κτλ. Στο πρόγραμμα MAXWAVE συμμετείχαν ερευνητικά κέντρα από τη Γερμανία, τη Βρετανία, τη Νορβηγία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Πολωνία και την Πορτογαλία.
Το νορβηγικό δεξαμενόπλοιο Wilstar χτυπημένο από θηριώδες κύμα στα νερά της Νότιας Αφρικής, το 1974 |
Τα κύματα είναι διαταραχές που μεταδίδουν ενέργεια και ορμή. Η διαταραχή ταξιδεύει, αλλά όχι το ίδιο το μέσο μέσα από το οποίο διαδίδεται. Καθώς ένα κύμα διατρέχει τον ωκεανό, το νερό στροβιλίζεται (λευκά βέλη) κάτω από την επιφάνεια. Οι άνεμοι (μπλε βέλος) μπορούν να δημιουργήσουν ρεύματα στην επιφάνεια, σπρώχνοντας το νερό προς τα πάνω στη μια πλευρά του κύματος και προς τα κάτω στην άλλη |