ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΩΝ
«Παγωμένες» τιμές

Ενώ η παραγωγή είναι μικρότερη και η ποιότητα καλύτερη, οι τιμές παραμένουν ίδιες και σε κάποιες περιπτώσεις χαμηλότερες

«Παγωμένες» τιμές λαμβάνουν οι παραγωγοί εσπεριδοειδών, παρά το γεγονός ότι η παραγωγή φέτος είναι μικρότερη και οι εξαγωγές πάνε σχετικά καλά. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης - που έχουν μια υστέρηση στην καταγραφή των πραγματικών στοιχείων - φαίνεται ότι μέχρι τις 17 Δεκέμβρη είχαν εξαχθεί 7.829 τόνοι πορτοκάλια και 1.784 τόνοι μανταρίνια, έναντι 10.840 και 3.611 τόνων αντίστοιχα την ίδια περσινή περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, με βάση προγενέστερες εκτιμήσεις εκπροσώπων των εξαγωγέων, μέχρι τις 10/12 είχαν εξαχθεί περί τους 10.000 τόνους πορτοκαλιών έναντι 8.000 τόνων την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Από αυτούς οι 5.300 τόνοι εξήχθησαν προς τρίτες χώρες και έγιναν αιτήσεις για εξαγωγικές επιδοτήσεις. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών εσπεριδοειδών κατευθύνεται προς τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ανά την Ευρώπη.

Ομως, τα παιχνίδια ανταγωνισμού των εμπορομεσαζόντων και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ εντός και εκτός ΕΕ, τα πληρώνουν σε κάθε περίπτωση οι παραγωγοί, αφού οι παραπάνω δε χάνουν από τα κέρδη τους. Για τους παραγωγούς οι τιμές παραμένουν στα ίδια και χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι. Πράγμα που δημιουργεί εύλογες αντιδράσεις και δυσαρέσκεια, λόγω και του γεγονότος ότι οι υπάρχουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μειωμένη παραγωγή σε πορτοκάλια, μανταρίνια και λεμόνια.

Για παράδειγμα στα πορτοκάλια μέρλιν που προορίζονται για εξαγωγή η τιμή κινείται στα 18 με 20 λεπτά, ενώ οι ναβελίνες που μαζεύτηκαν πρώτες, είχαν μια τιμή 25 με 30 λεπτά. Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι στην Αρτα δόθηκε τιμή στα μέρλιν 10 λεπτά το κιλό από το δέντρο, ενώ προ αρκετών ημερών οι έμποροι σταμάτησαν να ζητάνε μανταρίνια, με αποτέλεσμα η τιμή να πέσει στα 25 λεπτά από 50 - 60 λεπτά που ξεκίνησε. Στην Πελοπόννησο επίσης, και κυρίως στο νομό Αργολίδας, οι παραγωγοί διαμαρτύρονται για τα μεγάλα ποσοστά που βγαίνουν εκτός εμπορίας. Αναφέρουν σχετικά πως ο παγετός που έπληξε ένα μέρος της παραγωγής πορτοκαλιών και προκάλεσε τις λεγόμενες «τάπες» ή αλλιώς μαυρίσματα, δε δικαιολογεί τόσο μεγάλα εμβγάλματα και τέτοιες τιμές. Αυτό που ακόμα τονίζουν οι παραγωγοί είναι ότι επειδή η παραγωγή είναι φέτος μικρότερη, τα πορτοκάλια είναι μεγαλύτερα και η ποιότητα πολύ καλύτερη.

Οσον αφορά στο ύψος της παραγωγής οι αρχικές προσωρινές εκτιμήσεις για τα πορτοκάλια κυμαίνονται στους 800.000 τόνους, ίσως και πιο κάτω. Με άλλα λόγια μιλάμε για μια μείωση κατά 20% περίπου σε σύγκριση με πέρσι, όπου η παραγωγή ήταν 950.000 τόνοι. Πάντως, σε νομούς όπως η Αρτα, η μείωση της παραγωγής φαίνεται να είναι πολύ μεγαλύτερη, από το μέσο ποσοστό.

Η μεγαλύτερη μείωση παραγωγής φαίνεται πως υπάρχει στα λεμόνια, όπου η τρέχουσα παραγωγή εκτιμάται σε 55.000 τόνους, από 104.000 τόνους την προηγούμενη περίοδο. Στα μανταρίνια η παραγωγή εκτιμάται σε 50.000 τόνους, από 65.000 τόνους πέρσι. Η μείωση της παραγωγής οφείλεται στους μεγάλους παγετούς τους πρώτους μήνες του 2004, όπου βγήκαν εκτός παραγωγής πολλά δέντρα και δεν αποκλείεται η κατάσταση αυτή να συνεχιστεί και τα αμέσως επόμενα χρόνια. Οπως επίσης η κατάσταση που επικρατεί στη διευρυμένη ΕΕ λόγω της νέας ΚΑΠ και διαμορφώνεται στις τρίτες χώρες από τους νέους σχεδιασμούς του ΠΟΕ, σαφώς δεν προδιαγράφεται ευοίωνη για τους παραγωγούς εσπεριδοειδών.


ΤΙΜΕΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
«Λαγοί» στις αυξήσεις - «χελώνες» στις μειώσεις

Τώρα που πέφτουν οι τιμές διεθνώς και οι εργαζόμενοι περιμένουν μειώσεις στη λιανική, οι εμπλεκόμενοι «ανακαλύπτουν» τη... συνθετότητα της διαμόρφωσης των τιμών

Μετά το Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, ήρθε η σειρά των βενζινοπωλών να... ενημερώσουν την κοινή γνώμη γιατί σε μια περίοδο σημαντικής πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου δεν υπάρχει αντίστοιχη πτώση των τιμών των υγρών καυσίμων. Κάτι που δεν έπραξε κανείς όταν οι διεθνείς τιμές ξεπερνούσαν το ένα μετά το άλλο τα «ιστορικά ρεκόρ», με άμεσες συνέπειες και αντίστοιχα ρεκόρ στις βενζίνες και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Συνένοχος στο «παιχνίδι των λυγμών», στο οποίο έχουν επιδοθεί οι έμποροι καυσίμων, και η κυβέρνηση, που κάλεσε σε πιο γρήγορη προσαρμογή, μία μέρα μετά εμφανίστηκε ικανοποιημένη και εξήρε την «αυτοσυγκράτηση» των εταιριών, ενώ θριαμβολογεί για τη μείωση λίγων λεπτών ανά λίτρο.

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών αναφέρει ότι η διαμόρφωση των τιμών είναι μια σύνθετη διαδικασία, που διέπεται από μια «χρηματιστηριακή φιλοσοφία»! Ξεκινά από τα διυλιστήρια, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τους τέσσερις παράγοντες: Την καθημερινή διαμόρφωση του πετρελαίου Μπρεντ (και όχι του αργού ΗΠΑ), την πραγματική τιμή κτήσης του πετρελαίου, με βάση τα συμβόλαιά τους και το κόστος διύλισης, την ισοτιμία ευρώ - δολαρίου και την τιμή των έτοιμων, διυλισμένων προϊόντων ελεύθερων φορτίων Ανατολικής Μεσογείου.

Το επόμενο στάδιο, επισημαίνουν οι βενζινοπώλες, είναι η διαμόρφωση της χονδρικής τιμής από τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, που προσθέτουν το ποσοστό κέρδους που τις... ικανοποιεί σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς». Από αυτές αγοράζουν τα πρατήρια, που διαμορφώνουν τη λιανική τιμή προσθέτοντας το κέρδος που ικανοποιεί τον κάθε πρατηριούχο. Η λιανική τιμή διαφέρει από πρατήριο σε πρατήριο λόγω των διαφορετικών λειτουργικών εξόδων (υπηρεσίες, προσωπικό, ενοίκιο εγκαταστάσεων), του κόστους μεταφοράς σε σχέση με τη γεωγραφική ιδιομορφία. Σε όλα αυτά προστίθενται και οι μεγάλοι φόροι, στη λιανική πώληση κυρίως.

Σε κάθε περίπτωση οι εμπλεκόμενοι στην εμπορία των καυσίμων θεωρούν: Οτι τα ακριβά καύσιμα για το λαό είναι κάτι σαν «φυσικό φαινόμενο» και ότι η ουσιαστική μείωση της τιμής τους είναι κάτι... εξωπραγματικό και πάντως πολύ δύσκολο! Επιπρόσθετα δεν έχουν κανένα πρόβλημα όταν η αύξηση των διεθνών τιμών «νομιμοποιεί» τα χαράτσια, αντίθετα ενοχλούνται όταν η μείωσή τους δημιουργεί ανάλογες απαιτήσεις στη λιανική.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ