2. Ενα φάντασμα πλανιέται πάνω από τα πάσης φύσεως εκδοτικά συγκροτήματα και δεν είναι άλλο απ' το Συνέδριο των Κομμουνιστών, που ετοιμάζεται πυρετωδώς. Ψίθυροι, παραποιήσεις, χαμένες προσδοκίες συγκροτούν τον πληκτικά προβλεπόμενο λόγο μέσα στα εκτροφεία της πραγματικότητας. Η σκέψη μου απευθύνεται προς όλους: «Εντιμότατοι τραπεζομίντορες, συμπαθέστατοι όρνιθες», κάποτε που η σκόνη σας θα συναντά τη δική μας στον ουρανό, στη γη κάτω κάποιοι κόκκινοι διάβολοι θα κάνουν το συνέδριό τους συνεχίζοντας ακάθεκτοι.
3. Παρατηρώντας προσεκτικά τις φωτογραφίες των νεκρών Αμερικανών στρατιωτών, πάγωσα, γιατί της εικόνας τους προηγήθηκε η αποστολή τους και ο θάνατος που αποφάσισαν να σκορπίσουν απλόχερα δεξιά κι αριστερά. Ετσι στο τέλος δεν είχα μέσα μου ίχνος λύπης ή συμπάθειας, γιατί ο κυνισμός, βλέπετε, δεν είναι προνόμιο των ιμπεριαλιστών, αλλά και δικό μας.
4. Μετέωρος έμεινε στα Μετέωρα, με όσα θλιβερά άκουσε από το στόμα του Αρχιεπισκόπου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Αποφάσισε ν' απαντήσει στο κήρυγμα εγωπάθειας του Χριστόδουλου και το έπραξε. Δε συνέβη, όμως, απολύτως τίποτα. Ο μεν Χριστόδουλος μέσα του παραμίλησε για συνωμοσία που εξυφαίνεται εναντίον του, ο δε Πρόεδρος ήταν ήσυχος γιατί έκανε το χρέος του. Λίγο πριν αποχωρήσει από την προεδρία, ανακάλυψε την ανταρσία σε συσκευασία που δεν κοστίζει τίποτα. Τι κρίμα!
5. Μέσα στο Μετρό, ένας χαζοχαρούμενος Κινέζος, φίλος των Ολυμπιακών Αγώνων, που έμοιαζε σαν περίπτερο με αυτά που είχε κρεμάσει πάνω του (κάρτες και πάσης φύσεως άδειες), μιλούσε αγγλικά δυνατά στους συνοδούς του και τόνιζε πόσο τυχερός ήταν που βρέθηκε σ' αυτή τη φιέστα. Τίνος παιδί είναι αυτό; Ποιας μακρινής επαρχίας; Τι ξέρει για τη χώρα που επισκέπτεται; Ψάχνει για ήρωες αθλητές; Δίχως να το καταλάβω, θυμήθηκα ένα ποίημα που δημοσίευσε ο Μάο Τσε Τουνγκ, το Γενάρη του 1957, για τους νεολαίους, ζητώντας μάλιστα από τους ίδιους να μη χρησιμοποιούν το παλαιό στιλ της ποιήσεως, γιατί παραλύει τη σκέψη: «Είναι τόσο όμορφα τα βουνά και τα ποτάμια!/ Αμέτρητοι ήρωες αγωνίζονται και πέφτουν,/ την εύνοιά τους για να κερδίσουν μόνο./ Κρίμα που ο Κεχουάνγκ ο Τσιν/ κι ο Βου-τι ο Χαν ήσανε χοντροί κι αγροίκοι,/ που ο Τάι-σονγκ των Τανγκ και ο Τάι-σου των Σονγκ δεν είχαν αίσθηση του ποιητικού,/ που ο Τζένγκις Καν, από τον ουρανό ευλογημένος,/ άλλο δεν ήξερε παρά το τόξο του μονάχα/ πώς να τεντώνει, τον μεγάλον αητό για να σκοτώσει./ Αλλά όλοι αυτοί χαθήκαν./ Για να βρείτε μεγάλους αληθινά ήρωες σήμερα,/ κοιτάχτε καλύτερα γύρω σας και μεταξύ σας».
6. Αλλος ένας γνωστός-άγνωστος, ο Αλέξης, ακολουθώντας τον μοναχικό δρόμο Ομόνοια - Πλατεία Βάθης - Κουμουνδούρου, τελείωσε με τον τρόπο που φεύγουν πολλοί. Η πρέζα, ό,τι κι αν λένε, υπάρχει σε αφθονία. Είχε να φανεί μέρες στο καφέ. Ρωτήσαμε, ψάξαμε και δυστυχώς μάθαμε. Τους θανάτους αυτούς τους θεωρώ πολιτικές δολοφονίες. Οσον γι' αυτόν που έφυγε, αντί θλιβερού ρασοφόρου μνημοσύνου, ας τον παρηγορεί ο Ζαν Κοκτό με τη σκέψη του: «Η ιδιαίτερη ηθική μου μπορεί να φαίνεται εντελώς ανηθικότητα σ' αυτούς που προσπαθούν να πείσουν τους εαυτούς τους για κάτι που είναι ψέμα ή σ' αυτούς που ζουν στην πλήρη σύγχυση όταν το ψέμα τους φαίνεται αλήθεια και η αλήθεια μας μοιάζει στα μάτια τους με ψέμα».
Ο Μάνος Κατράκης στο «Ταξίδι στα Κύθηρα» του Θ. Αγγελόπουλου |
Πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα είχε και τις τέσσερις μέρες του Φεστιβάλ η εξαιρετική θεματολογικά και αισθητικά έκθεση «Από το σκληρό βράχο στο σκληρό δίσκο (Η ιστορία της γραφής)», δημιούργημα του ταλαντούχου και παθιασμένου με το βιβλίο Διονύση Βαλάση. Η ελκυστικότατα στημένη έκθεση «διηγήθηκε» συνοπτικά την ιστορία της γραφής, περιδιαβαίνοντας τους μεγάλους σταθμούς της από τότε που ο προϊστορικός ά-γλωσσος ακόμα άνθρωπος «μιλούσε» χαράζοντας στους βράχους των σπηλαίων πλάσματα της φύσης και νοηματικά σύμβολα, μέχρι τη σημερινή ψηφιακής μορφής γραφή. Η έκθεση περιλάμβανε μέσα σε προθήκες δεκάδες αυθεντικά αντικείμενα, τα οποία πολλά χρόνια συλλέγει ο Διονύσης Βαλάσης, πιστά αντίγραφα αντικειμένων (αρχαιοελληνικών - μεταξύ των οποίων και αντίγραφο του «Δίσκου της Φαιστού» - αιγυπτιακών, σουμερικών, κινεζικών, βυζαντινών, της γουτεμβεργιανής τυπογραφίας, των νεότερων και σύγχρονων χρόνων) από διάφορα ελληνικά και ξένα μουσεία, παλιά, σπάνια, όμορφα βιβλιοδετημένα βιβλία, αντίγραφα αρχαίων αντικειμένων που έχει φιλοτεχνήσει ο ίδιος σε πηλό, και πολλά άλλα αντικείμενα.
Ο Νέαρχος Γεωργιάδης (αριστερά) και ο Δημήτρης Κοντογιάννης με το συγκρότημά του, στο αφιέρωμα για το ρεμπέτικο της Κατοχής |
Κορίτσια και αγόρια της ΚΝΕ, μαθητές του Δημοτικού, ένας ασπρομάλλης αγωνιστής και μια αγωνίστρια που υπήρξαν Αετόπουλα, ένα εξάχρονο κοριτσάκι και ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης (διάβασε το αριστουργηματικό διήγημα του Κ. Βάρναλη «Το κελάδημα της Τσίχλας»). Το σκηνικό δρώμενο πλάστηκε με θεατροποιημένα αποσπάσματα διηγημάτων και θεατρικών έργων που γράφτηκαν στα χρόνια του ΕΑΜικού αγώνα για τα Αετόπουλα. Βασικό «υλικό» του θεατρικού δρώμενου ήταν το διήγημα του Βάρναλη «Το κελάδημα της Τσίχλας» (αναφέρεται στη θυσία μιας μικρούλας, της Αννούλας-«Τσίχλας», η οποία ήταν στα Αετόπουλα και μετέφερε μηνύματα στον ΕΛΑΣ και όταν έγινε αντιληπτή η δράση της δολοφονήθηκε από δήμαρχο-συνεργάτη των κατακτητών), καθώς και τραγούδια του ΕΑΜ, της ΕΠΟΝ και των Αετόπουλων. Η παράσταση αυτή καταχειροκροτούμενη και επευφημούμενη με τα «μπράβο» των πολυάριθμων και κατασυγκινημένων θεατών της, με την εκφραστική «δροσιά» και χάρη των παιδιών-ηθοποιών και το βιωμένο πάθος των Αετόπουλων τότε, μεσηλίκων σήμερα αγωνιστών που μετείχαν στην παράσταση, «αναβίωσε» ένα ακόμη «έπος» του ΕΑΜ. Τη σπουδαία, και πρωτοφανή στην ιστορία του τόπου μας, ερασιτεχνική πολιτιστική δημιουργία στην Ελεύθερη Ελλάδα.
Στιγμιότυπο από το θεατρικό δρώμενο της ΠΕΑΦΕ με θέμα τα Αετόπουλα |
Κάθε επιλεγμένο τραγούδι συνοδευόταν με αναφορές του Ν. Γεωργιάδη σε γεγονότα και πρόσωπα. Στα ταξικά χαρακτηριστικά, στους συμβολισμούς, στα υπονοούμενα κάθε τραγουδιού. Σε συνθέτες, στιχουργούς, τραγουδιστές που συμμετείχαν ενεργά στον ΕΑΜικό και ΕΛΑΣίτικο αγώνα, σκοτώθηκαν, διώχτηκαν, φυλακίστηκαν, αλλά και σε ομοτέχνους τους που δεν είχαν ενεργό αντιστασιακή δράση αλλά με τραγούδια τους καυτηρίασαν τους εκμεταλλευτές του λαού και ύμνησαν τον αγώνα και τους ήρωές του, όπως τα τραγούδια «Ματσάκια πεντοχίλιαρα» και «Χαϊδάρι» του Μάρκου Βαμβακάρη. Ο Ν. Γεωργιάδης μεταξύ άλλων τόνισε: «Κάποιοι ρεμπετολόγοι και ρεμπετοκάπηλοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι το ρεμπέτικο των πόλεων είναι τραγούδι του περιθωρίου. Η αλήθεια είναι ότι το ρεμπέτικο των πόλεων είναι τραγούδι της εργατιάς, η οποία είχε και μάγκες και αγωνιστές, και στην Κατοχή αυτό το τραγούδι ύμνησε τον απελευθερωτικό αγώνα. Πρότυπο ήρωα του ρεμπέτικου στη δεκαετία του 1940 ήταν ο αντάρτης».
Από την έκθεση του Διονύση Βαλάση, που παρουσίασε στο 30ό Φεστιβάλ ΚΝΕ-«Οδηγητή», για την ιστορία της γραφής |
Για τα 30χρονα του Φεστιβάλ, με την ευκαιρία των 20 χρόνων από το θάνατο (2/9/1984) του αξέχαστου συντρόφου μας Μάνου Κατράκη, ενός μοναδικού, ανεπανάληπτου, «μνημειώδους» ηθοποιού, μια ομάδα φοιτητών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών ετοίμασε και παρουσίασε, την Κυριακή το βράδυ, στο χώρο του Ελεύθερου Δημιουργικού Χρόνου, ένα αφιέρωμα τιμής και μνήμης. Το πρώτο μέρος του αφιερώματος περιλάμβανε ηχητικό απόσπασμα από τη μνημειώδη ερμηνεία του στο αριστουργηματικό, επικό ποιητικό «Αξιον Εστί» του Οδυσσέα Ελύτη, και ένα σεμνό, γνωστικό, όμορφο και αισθαντικό κείμενο της φοιτητικής ομάδας για την ανθρώπινη και αγωνιστική πορεία του αθάνατου καλλιτέχνη - το οποίο εξίσου όμορφα και σεμνά διάβασαν μια φοιτήτρια και ένας φοιτητής.
Στο δεύτερο μέρος προβλήθηκε ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα της ΕΡΤ, το 1978, για τα τότε 50χρονα της καλλιτεχνικής προσφοράς του Μ. Κατράκη. Στο ντοκιμαντέρ αυτό ο Μάνος Κατράκης «αυτοβιογραφεί» τον οικογενειακό, αγωνιστικό και καλλιτεχνικό βίο του, τους πόθους, τα πάθη, τις διώξεις του, τα θαυμαστά έργα του, τα γιατί και πώς της ΕΑΜικής δράσης του και της αταλάντευτης ένταξής του στο ΚΚΕ και με το ανεπανάληπτο «θείο δώρο» της φωνής του, με τη συνοδεία κρητικής λύρας, τραγούδησε αποσπάσματα του «Ερωτόκριτου» του Βιτσέντζου Κορνάρου.