Ας επιστρέψουμε όμως στον ζωγράφο, που ομολογώ πως με ξάφνιασε. Γνωρίζω πως πολλοί καλλιτέχνες, όταν περνάνε μια κρίση, καταφεύγουν στο αλκοόλ και διάφορες ουσίες, με κορυφαία και πιο βαριά τη συναναστροφή τους με την εξουσία. Αλλες φορές, όταν προσπαθούν ματαίως να αναπαραστήσουν μια νεκρή φύση και δεν μπορούν, στο τέλος καταλήγουν να την καταβροχθίσουν. Ο Τότσικας καινοτόμησε με το βιασμό επί του καρπουζιού, διότι λειτούργησε παρορμητικά, εν θερμώ, αγνοώντας τις επιπτώσεις. Και δεν εννοώ την επίμαχη φωτογραφία, που κόσμησε τις σοβαροκίτρινες εφημερίδες, αλλά το τι ακολούθησε των δημοσιεύσεων.
Πρώτη επίπτωση είναι ότι από δω και στο εξής ουδείς θα μπορεί να κοιτάζει ένα καρπούζι χωρίς να θυμάται τον γυμνό Τότσικα. Οπως μαζί με τη Μιμή θυμόμαστε και τον Αντρέα, τον Μιμίκο με τη Μαίρη, τις αδελφές Τατά από τον Λαγκαδά που ήταν δύο μοναχά, τις αδελφές Καλουτά, μέχρι και τους αδελφούς Κατσάμπα. Ασε που από δω και στο εξής το καρπούζι θα πουλιέται ως «ιερόδουλο» και θα το αγοράζουμε μέσω ροζ τηλεφωνημάτων και των γύφτων, που θα μας το φέρνουν στο σπίτι. Εννοείται πως όποιος τολμήσει να αγοράσει καρπούζι από λαϊκή αγορά θα είναι ύποπτος, πόσο μάλλον κι αν απαιτήσει από τον μανάβη να γίνει η περίφημη δοκιμή με το μαχαίρι και τη βούλα.
Επεισόδιο δεύτερο: Οι άνθρωποι που έγιναν μερίδες. Μετά το θαύμα στο γάμο εν Καννά, όπου ο γλυκύτατος Ιησούς μετέτρεψε το νερό σε κρασί, έφτασε κι η ώρα του Χριστόδουλου να δοκιμάσει τις δυνάμεις του για ένα θαύμα. Ηταν μεγάλη επιτυχία. Με μια απλή κίνηση, ο αρχιεπίσκοπος μετέτρεψε τους ανθρώπους σε μερίδες φαγητού. Για τα θαύματά του, ο Ιησούς δεν είχε επιτελεία διαφημιστών και είχε αφεθεί στη φιλοτιμία των μαθητών του. Ο Χριστόδουλος, αντίθετα, έδωσε εντολή να τυπωθεί αφίσα με περιεχόμενο το θαύμα του και να αναρτηθεί παντού, όπου διαβάζεται η ελληνική γλώσσα. Στην αφίσα αναγράφεται με υπερμεγέθη στοιχεία ο αριθμός «1.563.316» και από κάτω, επίσης με τεράστια γράμματα, η φράση «μερίδες εκλεκτού φαγητού», η οποία ακολουθείται από τη λέξη «έρανος», ενώ με ψιλά γράμματα μόλις και μπορεί να διαβαστεί η λέξη «άποροι», δηλαδή εκείνοι για τους οποίους έγινε το θαύμα.
Να, λοιπόν, που ο αρχιεπίσκοπος, αντίθετα με τις εντολές των αγίων πατέρων, που δηλώνουν κατηγορηματικά ότι, όταν δίνεις, δεν πρέπει να γνωρίζει η δεξιά τι ποιεί η αριστερά της, φρόντισε, μετρώντας τις μπουκιές των φτωχών, να γνωρίζουμε όλοι επακριβώς τι προσφέρουν τα χέρια του. Γι' αυτό, σώσον Κύριε τον φτωχό σου, πριν τον φάει η μερίδα του.
Από το Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη |
ΜΕΓΑΛΗ ποικιλία με πρωτότυπα και καλαίσθητα δώρα μπορείτε να βρείτε στο Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη (τηλ. 210.3627.367, 210.3671.002). Δώρα προσωπικά και επαγγελματικά, υψηλής αισθητικής και σημαντικής προέλευσης. Από τα νέα αντικείμενα που διατίθενται στο πωλητήριο, περιλαμβάνονται ακόμη, ακριβή αντίγραφα των εκθεμάτων του Μουσείου και ελεύθερες αποδόσεις λεπτομερειών και θεμάτων από τις συλλογές. Ορισμένα από αυτά είναι δημιουργίες σχεδιαστών και νέων καλλιτεχνών αποκλειστικά για το πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη. Ειδικά για τη φετινή χρονιά, κατασκευάστηκαν μια σειρά από αντικείμενα που σχετίζονται με τον αθλητισμό, όπως αντίγραφα αγγείων και εργαλείων που χρησιμοποιούσαν οι αθλητές στην αρχαία Ελλάδα. Επίσης, τυπώθηκαν δύο ημερολόγια με φωτογραφίες των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 από το σπάνιας αξίας λεύκωμα του Γερμανού φωτογράφου Αλμπερτ Μάγιερ (Albert Mayer). O Mayer θεωρείται ο πρώτος φωτορεπόρτερ των Ολυμπιακών Αγώνων και το λεύκωμά του φυλάσσεται στο τμήμα Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου. Επίσης, όπως κάθε χρόνο, διατίθεται το καθιερωμένο πρωτοχρονιάτικο φλουρί και η νέα σειρά ευχετηρίων καρτών.
Τα φετινά γούρια του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου |
Η ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ, το μεράκι, η καλαισθησία και η έμπνευση χαρακτηρίζουν το Πωλητήριο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, που στεγάζεται στο Μέγαρο Παλαιάς Βουλής (Σταδίου 13, τηλ. 210.3222.266, 210.3237.617). Στο Πωλητήριο του Μουσείου διατίθενται πιστές ή ελεύθερες αναπαραγωγές ιστορικών αντικειμένων και έργων ελληνικής παραδοσιακής τέχνης από τις συλλογές του. Κοσμήματα από ελληνικές παραδοσιακές ενδυμασίες, διακοσμητικά ή χρηστικά αντικείμενα και κεντήματα, συνθέτουν μαζί με τις εκδόσεις του Μουσείου, μία μεγάλη ποικιλία αναμνηστικών και δώρων για κάθε επισκέπτη. Τέλος, στους χώρους του μπορείτε να βρείτε τα μοναδικά φιλοτεχνημένα γούρια του 2004. Το ένα είναι από το αναμνηστικό Μετάλλιο των Ολυμπιακών Αγώνων, Αθήνα 1986, ενώ το άλλο είναι η εμβληματική εικόνα περιστεριού και ελιάς, οικουμενικά σύμβολα αγάπης, ειρήνης και συναδέλφωσης των λαών.
«Τραπέζι με αντικείμενα», έργο του Τάσσου |
ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟ και εμπλουτισμένο με νέα αντικείμενα είναι το Πωλητήριο του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (Κυδαθηναίων 17, τηλ. 210.3229.031, 210.3239.813). Στους χώρους του μπορείτε να βρείτε έργα σύγχρονης χειροτεχνίας εμπνευσμένα από παραδοσιακά θέματα και μορφές, όπως ξυλόγλυπτα, έργα αργυροχοΐας, κοσμήματα, κεραμικά, κεντήματα κ.ά., καθώς και πιστά αντίγραφα από τα εκθέματα των συλλογών του. Το σχέδιο και η κατασκευή για φετινό ασημένιο γούρι του, που κυκλοφορεί σε περιορισμένο αριθμό, ανήκει στη Λιλή Φραγκάκη. Πηγή έμπνευσης στάθηκαν τα «λέρια», δηλαδή τα κουδούνια των προβάτων και τα σήμαντρα των εκκλησιών. Ακόμη, κυκλοφορεί καλαίσθητο ημερολόγιο με πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις συλλογές του Μουσείου.
Ασημένια καρφίτσα από το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης |