Οπως έγινε γνωστό, ο Πογκάνι μετέβη στο Ιράκ στις 26 Σεπτέμβρη 2003. Τρεις μέρες αργότερα, αντίκρισε για πρώτη φορά το πραγματικό πρόσωπο του πολέμου: Το διαμελισμένο πτώμα ενός Ιρακινού. Οπως ο ίδιος περιγράφει, έχασε την ψυχραιμία του, έπαθε ναυτία και δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί. Είπε στον ανώτερό του ότι δεν μπορεί να πάρει μέρος σε μια κατάσταση, που οδηγεί σε τέτοια αποτελέσματα και ότι δε θέλει να σκοτωθεί. Εισέπραξε, απλώς, την απάντηση ότι θα καταστρέψει την καριέρα του.
Οπως ο Πογκάνι καταγγέλλει, ζήτησε ψυχολογική βοήθεια από την αρμόδια υπηρεσία του αμερικανικού στρατού, η οποία περιορίστηκε σε μια ψυχιατρική εξέταση, όπου διαπιστώθηκε «φυσιολογικό άγχος της μάχης» και του χορηγήθηκαν ψυχοφάρμακα. Αν και κανείς δεν του ζήτησε έκτοτε να εκτελέσει οτιδήποτε, επέστρεψε στις ΗΠΑ και αντιμετωπίζει, ήδη, το ενδεχόμενο φυλάκισης και ατιμωτικής απόταξης από το στράτευμα.
Το αξιοσημείωτο στην υπόθεση, φυσικά, δεν είναι η αντίδραση του 32χρονου υπαξιωματικού, αλλά η αντιμετώπισή της από τη στρατιωτική ηγεσία των ΗΠΑ. Το Στρατοδικείο και οι απειλούμενες βαριές ποινές, μάλλον, αντανακλούν τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στα κατοχικά στρατεύματα. Αλλωστε, η φρίκη του πολέμου έχει πάντα πολλές όψεις...
Προμήθεια 1,5 ευρώ ζητάει η Eurobank για καταθέσεις σε λογαριασμούς τρίτων. Μας το κατάγγειλε αγανακτισμένος αναγνώστης της εφημερίδας, ο οποίος, όταν διαμαρτυρήθηκε για το χαράτσι που του επέβαλε η τράπεζα, το μόνο που βρήκαν να του πουν ήταν ότι τέτοιες προμήθειες επιβάλλουν πλέον όλες οι τράπεζες...
Ναι, ναι, η απάντηση είναι απολύτως αληθινή. Γι' αυτό άλλωστε και πέρσι, το 2002, οι προμήθειες που εισέπραξαν οι τραπεζίτες έφτασαν στο αστρονομικό ποσό των 1,2 τρισ. δραχμών.
Το γεγονός, βέβαια, πως οι τράπεζες αποτελούν ληστρικά, κερδοσκοπικά και τοκογλυφικά ιδρύματα, μας το έχουν αποδείξει κατ' επανάληψη στο παρελθόν και δε χρειάζεται η παραμικρή συζήτηση γι' αυτό. Εκείνο που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να μη μας διαφεύγει από πού αντλούν αυτό το απύθμενο θράσος. Η απάντηση δεν είναι δύσκολη.
Η απελευθέρωση της λειτουργίας του τραπεζικού κεφαλαίου νομιμοποίησε το καθεστώς της πλήρους ασυδοσίας. Θεσμοθέτησε αρχές βάσει των οποίων επιτρέπονται τα πάντα, αρκεί να εξυπηρετούν τη μεγιστοποίηση των μονοπωλιακών κερδών. Η ευθύνη ανήκει αποκλειστικά σε εκείνους που αναγάγουν σε πρώτης προτεραιότητας ζήτημα τα περί δήθεν ανόδου της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η πολιτική που πρεσβεύουν το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ προσφέρει στους τραπεζίτες το ιδεολογικό και πολιτικό άλλοθι να ληστεύουν απροκάλυπτα τους εργαζόμενους - πελάτες τους...
Γι' αυτό και πέρα από την αγανάκτηση, χρειάζεται καταδίκη και απάντηση. Με κάθε τρόπο. Και με την ψήφο...
Η πολυήμερη αποχή των πανεπιστημιακών έλαβε πλέον τέλος και, τώρα, οι τελευταίοι καλούνται να εκτιμήσουν την όλη τους πορεία και την τελευταία κινητοποίησή τους. Καλούνται να βγάλουν χρήσιμα συμπεράσματα και διδάγματα. Οχι μόνον, ή κυρίως, γιατί το ισοζύγιο και της δεύτερης μέσα σ' ένα χρόνο πολυήμερης απεργίας είναι ελάχιστα πάνω από το μηδέν -αν όχι και πιο κάτω- αλλά, κυρίως, γιατί τα πολλά και κρίσιμα προβλήματα των πανεπιστημίων και της Ανώτατης Εκπαίδευσης γενικότερα παραμένουν και διογκώνονται. Και νομίζουμε, πως το τελευταίο αυτό γεγονός πρέπει να αποτελέσει τη βάση του όποιου προβληματισμού των πανεπιστημιακών. Θέλουν και συμφωνούν στη δρομολογούμενη ήδη εξώθηση των πανεπιστημίων σε μια επιχειρηματικού τύπου λειτουργία; Στην πορεία της απόλυτης υποδούλωσης και εκμετάλλευσης της επιστήμης στα συμφέροντα της ολιγαρχίας και των πολυεθνικών ή, αντιτάσσονται στα προηγούμενα και στοχεύουν σ' ένα Πανεπιστήμιο, που θέλει να υπηρετήσει το σύνολο της κοινωνίας; Στα ερωτήματα αυτά καλούνται πρωτίστως να απαντήσουν. Και στη βάση των απαντήσεων αυτών, να καθορίσουν το περιεχόμενο και τις μορφές των παραπέρα αγώνων τους, τα ιδιαίτερα αιτήματα και διεκδικήσεις τους, τις συμμαχίες, κλπ., κλπ.
Αυτή νομίζουμε πως είναι η πρόκληση, που στέκεται σήμερα μπροστά τους και πρέπει να την κοιτάξουν κατάματα, δίνοντας ξεκάθαρες και όχι μεσοβέζικες απαντήσεις. Αλλωστε, γνωρίζουν καλά, ως δάσκαλοι, ότι όποιος πατάει σε δυο βάρκες δεν μπορεί να πάει μακριά...