Ο Γ. Ρίτσος, χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές (υδατογραφία, μονοτυπία, σχέδιο με μολύβι ή μελάνι, χαλκογραφία) και ευτελή υλικά (χαρτί, πέτρα, ρίζες, κόκαλα, κοχύλια, πηλό) μετέτρεψε συναισθήματα και μνήμες σε πρωτότυπες εικαστικές δημιουργίες. Οπως έλεγε ο ίδιος: «Εκανα μια, θα λέγαμε, ζωγραφική γλυπτική. Ξαφνικά μου έρχονταν μορφές ελληνικές οι οποίες σχετίζονταν με την αρχαία Ελλάδα, με τις αρχαιοελληνικές μορφές. Κάποτε ακολουθούσα τη γραφή της Κνωσού, κάποτε την κλασική. Μόνο ανθρώπινες μορφές κι ανθρώπινα σώματα, ποτέ τοπία. Σώματα ως επί το πλείστον γυμνά, ανθρώπινες μορφές και το πολύ πολύ άλογα».
Eurokinissi |
Το αίθριο του Ζαππείου χρησιμοποιήθηκε για την...«οικογενειακή» φωτογραφίατης Συνόδου Κορυφής της ΕΕ για τη Διεύρυνση (δηλαδή, το «πλιάτσικο» της Α. Ευρώπης) |
Μάλιστα, για να «εμπεδώσει» το «κοινό» αυτή την, εντελώς ξένη προς τις λαϊκές ανάγκες, χρήση των παραπάνω μνημείων, το ΥΠΠΟ διοργάνωσε στο Ζάππειο την έκθεση «Ημέρες Ζαππείου - 115 χρόνια αθλητισμού και πολιτισμού» (λήγει αύριο), στο πλαίσιο της άλλης ιδεολογικοπολιτικής, κοινοτικής «απάτης» με τον «βαρύγδουπο» τίτλο «Ευρωπαϊκές ημέρες πολιτιστικής κληρονομιάς». Στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσιάζεται και μια θεματική έκθεση για το Ζάππειο και το Καλλιμάρμαρο ως «δύο ολυμπιακών έργων σε εξέλιξη». Η «σούπα» θα «δέσει» αύριο με αγώνα ξιφασκίας από τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο, στο αίθριο του μεγάρου.
Στο πολύπτυχο έντυπο που εξέδωσε η Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠΠΟ (φορέας υλοποίησης των έργων στο Ζάππειο) σημειώνεται ότι ο «επαναπροσδιορισμός» του χαρακτήρα του μνημείου «επιχειρείται» με την «ευκαιρία» των Ολυμπιακών Αγώνων και της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Δηλαδή, με τις διοργανώσεις που «κωδικοποιούν» την αστική αντίληψη για τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Επιπλέον, η πρώτη φάση των έργων αποκατάστασης ξεκίνησε με αφορμή την «κάλυψη των αναγκών της Προεδρίας της ΕΕ». Οπότε έγιναν εργασίες καλλωπισμού του μνημείου και τοποθέτηση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων. Η Β΄ φάση θα ξηλώσει όσα δε χρειάζονται από την Α΄ φάση (αφού τέλειωσε και το «πανηγύρι» της Ελληνικής Προεδρίας) και θα γίνουν περισσότερο ουσιαστικές εργασίες αποκατάστασης. Ωστόσο, η χρήση του μνημείου προσανατολίζεται να είναι η προηγούμενη. Θυμίζουμε ότι στη διάρκεια της Προεδρίας, το Ζάππειο ήταν αποκλεισμένο για το «κοινό».
Η χρήση των μνημείων για την ευκαιριακή εξυπηρέτηση των αναγκών της άρχουσας τάξης δεν είναι πρωτοφανής. Θυμίζουμε τη μετατροπή του Παρθενώνα σε «σκηνικό» για το «μιλένιουμ», το ναό του Διός για τη συναυλία του Β. Παπαθανασίου και την, «αυτοκρατορικής - χολιγουντιανής» αισθητικής, παρέμβαση στο Παναθηναϊκό Στάδιο για την τελετή έναρξης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Στίβου (1997). Κρίμα που ο κόπος τόσων επιστημόνων καταλήγει σε τέτοιες χρήσεις...
Οι «Urban Tap» παρουσιάζουν μια πολυ-πολιτισμική μουσικοχορευτική παράσταση, αναζητώντας τις βαθύτερες σχέσεις των ρυθμών της φύσης με τους ρυθμούς της μουσικής σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα όμως στηρίζονται και στην Urban art, την τέχνη που αναπτύσσεται στις κοινωνικά αποκλεισμένες περιοχές των πόλεων και αποτελούν τρόπο αντίδρασης των κατοίκων τους. (Κρατήσεις θέσεων στο 210-9213310).
Υποψήφια για δύο διεθνή βραβεία (Hans Christian Andersen, Astrid Memorial Award for Literature) το 2004 είναι η μεταφρασμένη σε πολλές γλώσσες, πολυγραφότατη συγγραφέας νεανικής λογοτεχνίας, Αλκη Ζέη. Μετά τα διαβασμένα από πολλές χιλιάδες παιδιά βιβλία της «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου», πολύ μεγάλη επιτυχία σημειώνει το περσινό της βιβλίο με θέμα τα ναρκωτικά, «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της» («Κέδρος»), το οποίο κυκλοφόρησε στα γαλλικά (Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία) και συζητείται να μεταφραστεί στην Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Σουηδία, Δανία, Γερμανία, Αγγλία. Σημειώνουμε ότι «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες» της θα παρουσιαστεί στις 10/10 στη Φραγκφούρτη, στα πλαίσια της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου.
Στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο Χίου διεξάγεται (25-28/9) το συνέδριο «Ο Αιγαιακός Ομηρος παγχρονικός», που το οργάνωσαν η «Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά», η ΝΑ Χίου και τα υπουργεία Πολιτισμού και Αιγαίου. Συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, οι οποίοι με ομιλίες τους θα δώσουν νέες διαστάσεις στα ομηρικά έπη, μιλώντας ακόμη και περί της «μαθηματικής δομής» του ομηρικού λόγου. Οι εκδηλώσεις του συνεδρίου περιλαμβάνουν και απαγγελίες αποσπασμάτων των ομηρικών επών, με συντελεστές τους Παναγιώτη Στέφο (διευθυντής της ορχήστρας αρχαιοελληνικών οργάνων «Λύραυλος»), Ράσμη Τσόπελα (ηθοποιός), Γιώργος Γαλάντης (καθηγητής θεατρικής αγωγής) και μέλη χιώτικων ερασιτεχνικών θιάσων.
Οι εκδόσεις Σπανός - «Βιβλιοφιλία», στις 2,3/10 (7 μ.μ.) στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου θα πραγματοποιήσουν την 72η δημοπρασία σπάνιων βιβλίων, ποικίλης θεματολογίας, καθώς και χάρτες, άτλαντες, παλαιότυπα κ.ά.
Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, από 1-15/10 θα παρουσιαστεί η έκθεση «Ελλάδα - Ιαπωνία: Εικαστική Συνεύρεση δύο Πολιτισμών», με έργα ζωγράφων από τις αδελφοποιημένες νήσους Μήλο και Σοντοσίμα της Ιαπωνίας. Στην έκθεση, που παρουσιάστηκε επίσης στη Μήλο και τη Θεσσαλονίκη, συμμετέχουν 17 Ελληνες και 21 Ιάπωνες καλλιτέχνες με 21 και 27 έργα αντίστοιχα.
Εκθεση με έργα των μαθητών των εικαστικών εργαστηρίων «Λέσχη» (Μυκάλης 26, Κεραμεικός), εγκαινιάζεται στις 4/10 (7.30μμ). Εως τις 2/11 θα παρουσιαστούν σχέδια, ζωγραφικά έργα, ψηφιδωτά, κοσμήματα και κεραμικά. Στο χώρο της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί να γίνουν μέσα στον Οκτώβρη κι άλλες εκδηλώσεις, με πρώτη τη διάλεξη της Μάτως Ιωαννίδου με θέμα «Διάλογος των μορφών από τα σπήλαια μέχρι σήμερα» (8/10, 9μμ.). Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά 6-9μμ. Σάββατο και Κυριακή: 11πμ- 2μμ.
Στις 30/9 (12.30μμ) το Μουσείο Μπενάκη και οι εκδόσεις «Αγρα» θα παρουσιάσουν το βιβλίο «Μαρίνος Καλλιγάς "Τεχνοκριτικά (1937-1982)"». Θα μιλήσουν η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, ο διευθυντής του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Χάρης Καμπουρίδης, ο ζωγράφος Αλέκος Φασιανός και ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Αγγελος Δεληβοριάς.