ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΝΟΔΟΣ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Ανώτατη Παιδεία υποταγμένη στις απαιτήσεις της αγοράς

Το σχέδιο του ελληνικού υπουργείου παραπέμπει ευθέως στην εξάρτηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων από τη συμμόρφωσή τους στις απαιτήσεις της αγοράς

Ολοκληρώθηκε χτες η Σύνοδος των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας στο Βερολίνο, που είχε ως θέμα τον έλεγχο της εφαρμογής των αναδιαρθρώσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που έμειναν γνωστές ως «διαδικασία της Μπολόνια». Στη Σύνοδο μετείχαν υπουργοί από 40 χώρες της Ευρώπης και αποφασίστηκε η επόμενη σχετική συνάντησή τους να γίνει το 2005, στη Νορβηγία.

Σε ό,τι αφορά τον Ελληνα υπουργό Παιδείας, Π. Ευθυμίου, και τη θέση της κυβέρνησής του, περηφανεύτηκε ότι η χώρα μας πρωτοστάτησε στη διαδικασία από την προηγούμενη συνάντηση των Υπουργών στην Πράγα (το 2001) μέχρι τώρα, λόγω της Προεδρίας της στην ΕΕ. Συγκεκριμένα, κατέθεσε έκθεση του υπουργείου Παιδείας για την κατάσταση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, που είναι το σχέδιό της για τα επόμενα βήματα στην προώθηση της λεγόμενης διαδικασίας αξιολόγησης, που οδηγεί τα πανεπιστήμια ουσιαστικά να εξαρτώνται από την αγορά.

Χαρακτηριστικά στην έκθεση αυτή σημειώνεται: «Η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να ξεκινήσει ένα διάλογο με τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, με στόχο την καθιέρωση ενός συστήματος κρατικής χρηματοδότησης βασισμένο σε στόχους, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της αυτονομίας και του βαθμού ελευθερίας των ιδρυμάτων. Το νέο σύστημα θα είναι βασισμένο - όπως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες - σε μία διαβούλευση ανάμεσα στην κυβέρνηση και στο κάθε ίδρυμα, η οποία θα οδηγεί σε τετραετή συμφωνία με αμοιβαίες δεσμεύσεις. Η δέσμευση της κυβέρνησης θα αναφέρεται κυρίως στους πόρους, ενώ η δέσμευση των ιδρυμάτων θα αναφέρεται στην επίτευξη των συμφωνημένων στόχων. Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με την εγκαθίδρυση ενός εθνικού συστήματος αξιολόγησης, αναμένεται να βελτιώσει επίσης τη συνολική αποδοτικότητα των ελληνικών ανώτατων ιδρυμάτων».

Ο Π. Ευθυμίου, προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από το παραπάνω απόσπασμα και απαντώντας σε χτεσινά δημοσιεύματα του Τύπου, διέψευσε ότι η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων. Ωστόσο, η δήθεν διάψευση είναι μικρής σημασίας, όταν είναι γνωστό ότι η πενιχρή κρατική χρηματοδότηση προς τα ιδρύματα τα σπρώχνει προς ιδιωτικές πηγές. Πηγές οι οποίες πάντα κατευθύνονται με κριτήριο την ανταποδοτικότητα και θα αυξομειώνονται σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, δηλαδή σύμφωνα με το κατά πόσον οι στόχοι των ιδρυμάτων θα υποτάσσονται στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων.

Κορόνες περί Παιδείας - «κοινωνικού αγαθού»

Κατά τα άλλα, το κοινό ανακοινωθέν των Υπουργών Παιδείας, αφού επανέλαβε τις κενές περιεχομένου κορόνες περί «κοινωνικού αγαθού» της εκπαίδευσης, επαναβεβαίωσε την προσήλωση των κυβερνήσεων στους στόχους της Μπολόνια, δηλαδή το σπάσιμο της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε δυο κύκλους σπουδών (προπτυχιακό - μεταπτυχιακό) και την καθιέρωση του διδακτορικού ως τρίτου κύκλου.

Προτεραιότητα δίνουν στην «αναγνωρισιμότητα μεταξύ των προγραμμάτων σπουδών κάθε χώρας» και των κοινών προγραμμάτων και πτυχίων μεταξύ χωρών. Ετσι αποφασίστηκε η επιτάχυνση εφαρμογής ενός κοινού συστήματος Διδακτικών Μονάδων, για να μετριέται σε «κουκιά» το τι μαθαίνει κάθε φοιτητής και να μπορεί να «πηδάει» από πανεπιστήμιο σε πανεπιστήμιο. Πράγμα που ο Π. Ευθυμίου δήλωσε ότι στη χώρα μας είναι θεσμοθετημένο από το 1982 και είναι καιρός να εφαρμοστεί, φανερώνοντας ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Επίσης, εγκαθιδρύεται το Συμπλήρωμα Διπλώματος, δηλαδή η αναλυτική καταγραφή ολόκληρου του προγράμματος σπουδών πάνω στο πτυχίο κι όλες οι χώρες δεσμεύτηκαν να επικυρώσουν τις «αναγνωρίσεις» που προβλέπει η Διακήρυξη της Λισαβόνας.

Ολο αυτό το πλαίσιο θα εφαρμοστεί χάρη στην αξιολόγηση των ιδρυμάτων, πράγμα που επιβεβαιώνει ότι με το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που βρίσκεται ήδη στη Βουλή, δε θα εντοπίζονται (ώστε να λύνονται κιόλας) τα προβλήματα των ιδρυμάτων, αλλά θα ελέγχεται η πορεία υποταγής τους στις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, που πραγματικό στόχο έχουν την υποταγή των ιδρυμάτων στις απαιτήσεις της αγοράς.

ΑΕΙ - ΤΕΙ
Αποχή των εκπαιδευτικών

Με αποχή διαρκείας από τη Δευτέρα συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους οι πανεπιστημιακοί, των οποίων τα μισθολογικά αιτήματα δεν ικανοποιεί η κυβέρνηση, ενώ τα υπόλοιπα αιτήματά τους δεν τα συζητά καν. Συνέχιση των κινητοποιήσεων (αποχή, απεργία) από τη Δευτέρα μέχρι την Πέμπτη 25/9 αποφάσισε και η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ΤΕΙ, που συνεδρίασε χτες και την Πέμπτη θα συνεδριάσει εκ νέου για να καθορίσει τα παραπέρα βήματα του κλάδου, σε συνεργασία πιθανά και με τις Διοικήσεις των ΤΕΙ.

Από πλευράς πανεπιστημίων, απόφαση για συμμετοχή στην αποχή έχουν πάρει οι σύλλογοι Νομικής, Φυσικομαθηματικής και Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθήνας, Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Κρήτης (Ρέθυμνο), Παντείου, Αριστοτέλειου Θεσσαλονίκης, Πανεπιστημίου Πειραιώς, Θεσσαλίας, Πατρών, Ιωαννίνων, Μακεδονίας και Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. Επίσης, αύριο συνεδριάζει το Κεντρικό Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ΤΕΙ, για να καθορίσει τη συνέχεια των κινητοποιήσεων του κλάδου, που μέχρι τώρα συμπορεύεται με την ΠΟΣΔΕΠ.

ΕΣΑΚ ΔΕΕ
Το βάρος στην επιτυχία των γενικών συνελεύσεων

Την Παρασκευή 26 Σεπτέμβρη αποφασίζουν οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις κινητοποιήσεις τους καθώς πραγματοποιείται στην Αθήνα η γενική συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ. Θα προηγηθούν οι γενικές συνελεύσεις στις τοπικές ΕΛΜΕ οι οποίες ολοκληρώνονται την ερχόμενη Πέμπτη, συζητώντας την πρόταση για 48ωρη απεργία του κλάδου στις 6 και 7 Οκτώβρη.

Στη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ η ΕΣΑΚ ΔΕΕ κατήγγειλε τη στάση της πλειοψηφίας (ΔΑΚΕ, «Συνεργασία», «Παρέμβαση») που, με τη στήριξη της ΠΑΣΚ την επαύριο των κυβερνητικών ανακοινώσεων για τα οικονομικά, ζήτησαν διάλογο με την κυβέρνηση, καλλιεργώντας κλίμα αναμονής διαλόγου και υπονομεύοντας έτσι τον αγώνα μπροστά στις γενικές συνελεύσεις. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ υποστήριξε ότι το κύριο βάρος πρέπει να δοθεί στην οργάνωση και επιτυχία των γενικών συνελεύσεων.

Με αφορμή τη συγκρότηση του ΔΣ του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ, η ΕΣΑΚ ΔΕΕ σημειώνει ότι ακολουθήθηκε η ίδια τακτική που είχε οδηγήσει στην εκλογή προεδρείου στο ΔΣ. Ετσι πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ εκλέχτηκε στέλεχος της «Συνεργασίας» με ψήφους των παρατάξεων ΔΑΚΕ - «Συνεργασία» - «Παρέμβαση» και παραχωρήθηκε η θέση του ταμία στην «Παρέμβαση» η οποία, όπως σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, κατά τ' άλλα χαρακτήριζε ως τώρα το ΚΕΜΕΤΕ ως μηχανισμό «γραφειοκρατίας, διαχείρισης και υπονόμευσης των αγώνων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ