Αποκαλυπτικά τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΒ για την κατάσταση των επιχειρήσεων
Εντυπωσιακή είναι η πορεία που ακολουθούν όλα τα τελευταία χρόνια οι δείκτες που αφορούν την ευρωστία των μεγαλοβιομηχάνων. Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι στέναζαν κάτω από διάφορες εκδοχές της λιτότητας και της αντιλαϊκής πολιτικής, η κερδοφορία των μεγάλων μεταποιητικών επιχειρήσεων ήταν κάτι περισσότερο από έκδηλη, ενώ και άλλοι δείκτες αποδεικνύουν τη θετική επίδραση που έχει η ασκούμενη πολιτική για τους εκπροσώπους του κεφαλαίου. Από αυτή την άποψη ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που περιέχονται στην έκδοση του ΣΕΒ «Η ελληνική βιομηχανία το 2002», που δημοσιοποιήθηκε προχτές κατά την ετήσια συνέλευση του ΣΕΒ. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία για τη χρηματοοικονομική κατάσταση των μεγάλων βιομηχανικών επιχειρήσεων με τη μορφή των ΑΕ και ΕΠΕ, προκύπτει η ακόλουθη εικόνα:
Σε απόλυτα μεγέθη, τα καθαρά κέρδη παρουσιάζουν συνεχή άνοδο από το 1995 μέχρι το 2000: Από 1.040 εκατ. ευρώ το 1995, έφτασαν τα 2.193 εκατ. ευρώ το 1999, στα 2.348 εκατ. ευρώ το 2000, για να παρουσιάσουν μια μικρή μείωση στα 1.935 εκατ. ευρώ το 2001.
Την ίδια στιγμή:
Ετοιμάζουν νέα χαράτσια για τους δημότες
Τις προϋποθέσεις με τις οποίες οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα λειτουργούν κυρίως ως φορομπηχτικοί μηχανισμοί, δηλαδή με έσοδα που θα αντλούν από την τσέπη του δημότη για όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες, επεξεργάζεται η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υλοποιώντας το «4ο πακέτο» της λεγόμενης φορολογικής μεταρρύθμισης. Στην κατεύθυνση αυτή, η κρατική επιχορήγηση που σήμερα εισπράττουν οι ΟΤΑ περιορίζεται σημαντικά και θα δίνεται μόνο σε όσους δήμους δεν μπορούν να έχουν έσοδα από ίδιους πόρους.
Σ' αυτή τη φάση έχουν εξασφαλίσει όχι απλά την ανοχή, αλλά και την πλήρη σύμπλευση της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΚΕ) με τους εκπροσώπους της οποίας ξεκίνησε χτες νέος γύρος ψευτοδιαλόγου. Μια πρώτη γεύση για τις αλλαγές που ετοιμάζουν έδωσε χτες ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Απ. Φωτιάδης, διαμηνύοντας ότι «αναπτύχθηκε προβληματισμός και έγινε η πρώτη συζήτηση για τη συγχώνευση των διαφόρων τοπικών φόρων σε δύο». Με απλά λόγια επαναφέρουν στο προσκήνιο το φόρο επιτηδεύματος και το φόρο κατοχής περιουσίας (ή όπως αλλιώς τον ονομάσουν), δηλαδή για τα νέα χαράτσια πάνω στους δημότες που θα εισπράττονται για λογαριασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και τα διάφορα «συνεταιράκια» τους στην ΚΕΔΚΕ μεθοδεύουν να πετσοκόψουν την επιχορήγηση των ΟΤΑ από τους πόρους του κρατικού προϋπολογισμού, εκχωρώντας φόρους στους ίδιους τους δήμους, οι οποίοι θα αναλαμβάνουν για λογαριασμό της εκάστοτε κυβέρνησης και το πολιτικό κόστος της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής. Σε αυτού του τύπου τις «αυτοδιοικητικές λογικές» έχουν δηλώσει κατ' αρχήν σύμφωνες οι ηγεσίες τόσο της ΝΔ όσο και του ΣΥΝ. Σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια της κυβέρνησης, προτείνεται η θέσπιση ενιαίου φόρου πάνω στα ακίνητα (στην πραγματικότητα πάνω στη μικρή ακίνητη ιδιοκτησία) που θα αποδίδεται εξ ολοκλήρου στους ΟΤΑ, με ταυτόχρονη κατάργηση των αποδιδόμενων πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Κυβέρνηση και ΚΕΔΚΕ σε αυτή τη φάση εξετάζουν το πώς θα εφαρμοστεί το νέο χαράτσι πάνω στους μικρούς επαγγελματίες (ο λεγόμενος φόρος επιτηδεύματος). Η κυβερνητική προπαγάνδα προκειμένου να θολώσει τα νερά κάνει λόγο για «ενοποίηση φόρων και απλοποίηση των φορολογικών διαδικασιών».
Το αμαρτωλό θέμα των υπερβάσεων στα δημόσια έργα, μέσω της συνεχούς αναθεώρησης των αρχικών συμβάσεων, ήρθε στην επικαιρότητα, με αφορμή τις καταγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης για απώλειες πόρων ύψους 160 δισ. δρχ. από τα έργα του Β` Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Στην προσπάθειά του να απαντήσει στις αιτιάσεις αυτές, ο αρμόδιος υφυπουργός, Χ. Πάχτας, διένειμε στους δημοσιογράφους πίνακα με το σύνολο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του Β` Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, από τον οποίο προκύπτει η ακόλουθη εικόνα:
Με λίγα, δηλαδή, λόγια, 827,5 εκατ. (περίπου 282 δισ. δρχ.) χάθηκαν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, για να καταλήξουν τα περισσότερα στις τσέπες των εργολάβων. Ο Χ. Πάχτας, γενικώς και αορίστως, ανέφερε ότι έργα της κατηγορίας 3 (πρόκειται για έργα όπου μετά από ελέγχους διαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις και παραβάσεις) έχουν παραπεμφθεί στον εισαγγελέα, χωρίς όμως και να κατονομάσει και ονόματα παραβατών εργολάβων.