ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Μάρτη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - «ΑΘΗΝΑ 2004»
Παιχνίδια δισεκατομμυρίων στις πλάτες των εργαζομένων

Αποκαλυπτικό το πόρισμα της Τριμελούς Ελεγκτικής Επιτροπής για τα οικονομικά της «Αθήνα 2004». Βαρύτατες πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης. Υπέρογκες δαπάνες και αποζημιώσεις τις οποίες προκαλούν απ' ευθείας αναθέσεις προμηθειών και αδιαφανείς διαδικασίες προσλήψεων που θα κληθούν να πληρώσουν οι εργαζόμενοι

Βαρύτατες πολιτικές ευθύνες κυρίως για την κυβέρνηση, αλλά και την ηγεσία της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» προκύπτουν από στοιχεία που αποκαλύπτει ο «Ρ» και αφορούν τον οικονομικό έλεγχο της εταιρίας για το έτος 2000. Υπέρογκες δαπάνες, παράνομες προσλήψεις με μισθούς που αντιστοιχούν σε μισθούς δεκάδων εκατοντάδων εργατών στα Ολυμπιακά έργα, απολύσεις στελεχών που συνοδεύονται από αποζημιώσεις δεκάδων εκατοντάδων εκατομμυρίων και απ' ευθείας αναθέσεις, είναι μερικά από τα κομμάτια του παζλ που συνθέτουν πολιτικές που θα επιβαρύνουν την τσέπη των εργαζομένων, με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

Οι θιασώτες του «μεγάλου, του ωραίου και του αληθινού» που - ως αρμόδιοι για τη διοργάνωση των αγώνων - καλούν τους Ελληνες εργαζόμενους να κάνουν θυσίες, προκειμένου να πετύχει το εγχείρημα, είναι ακριβώς οι ίδιοι που απλόχερα μοιράζουν τα εκατομμύρια. Την ίδια στιγμή μάλιστα, που οι εργάτες που κατασκευάζουν τα Ολυμπιακά έργα αναγκάζονται να απεργούν απλά και μόνο για να πληρωθούν τους μισθούς πολλών μηνών και για να εξασφαλίσουν κάποια κράνη για την προστασία της ζωής τους που κοστίζουν 5-10 ευρώ!

Τα στοιχεία που αποκαλύπτει ο «Ρ» αφορούν στον οικονομικό έλεγχο της εταιρίας για το έτος 2000, από τριμελή επιτροπή του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με βάση το συστατικό νόμο της «Αθήνα 2004», τα οικονομικά της πρέπει να ελέγχονται κάθε χρόνο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ομως, η πρώτη αυτή έκθεση, που εστάλη στον πρωθυπουργό, τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Δικαιοσύνης, ΠΕΧΩΔΕ, Πολιτισμού, Ανάπτυξης, καθώς και στον πρόεδρο της Βουλής, έμελλε να είναι και η τελευταία, τουλάχιστον μέχρι το 2005! Με δεδομένες τις διαπιστώσεις για την παράκαμψη νόμιμων διαδικασιών, αλλά και την «ανάγκη» να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς η προετοιμασία των Αγώνων, η κυβέρνηση - σύμφωνα με πληροφορίες - προωθεί τη «λύση» του συνολικού ελέγχου για την περίοδο 2001 -2004! Για να συμβεί κάτι τέτοιο πρέπει να υπάρξει σχετικά νομοθετική ρύθμιση, δεδομένου ότι το νομικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία της εταιρίας προβλέπει ετήσιο οικονομικό έλεγχο. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ΝΔ έχει συμφωνήσει να μην αντιδράσει σε τέτοια ρύθμιση.

Αποκατάσταση των παρανομιών!

Δεν είναι, όμως, μόνο οι παράνομες και παράτυπες πράξεις που διαπιστώνονται από την ηγεσία της «Αθήνα 2004», όπως άλλωστε σημειώνουν στην έκθεσή τους οι ελεγκτές. Ενα ακόμα αποκαλυπτικό στοιχείο που προκύπτει από τη μελέτη των στοιχείων του οικονομικού ελέγχου είναι ότι η έκθεση της Τριμελούς Ελεγκτικής Επιτροπής έχει κυρίως συμβουλευτικό χαρακτήρα, ώστε μέσω των απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων να «αποκατασταθούν» οι παρανομίες και να μη δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα! Μάλιστα, οι ελεγκτές - δικαστές σε πολλά σημεία της έκθεσής τους, υποδεικνύουν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που πρέπει να πάρει η κυβέρνηση για να λύσει το πρόβλημα... Ενα πρόβλημα που αφορά το σκόρπισμα δισεκατομμυρίων που θα κληθούν να πληρώσουν οι Ελληνες εργαζόμενοι.


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

Ο κατάλογος των παράνομων προσλήψεων

Υπέρογκοι μισθοί και προσλήψεις με τη διαδικασία του κατ' επείγοντος, κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας. Οι ελεγκτές - δικαστές, που διαπιστώνουν τις παρανομίες, προτείνουν τη νομιμοποίησή τους!

Σήμερα, ο «Ρ» ξεκινά τη δημοσίευση των στοιχείων της έκθεσης που αφορούν τους Γενικούς Διευθυντές και τους Διευθυντές της εταιρίας. Οπως προκύπτει, οι περισσότεροι υψηλόβαθμοι της «Αθήνα 2004» έχουν προσληφθεί χωρίς να έχει προηγηθεί προκήρυξη της θέσης, όπως προβλέπει ο νόμος και μάλιστα με υπέρογκες αμοιβές. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περιπτώσεις που παρατίθενται παρακάτω αφορούν πράξεις και της διοίκησης Μπακούρη (έως το Μάη του 2000), αλλά και της διοίκησης Αγγελοπούλου (μετά το Μάη του 2000). Στην έκθεση δεν αναφέρονται ονόματα, αλλά αρχικά. Συγκεκριμένα, η έκθεση στέκεται στις εξής περιπτώσεις:

«Πολλαπλώς αντικανονική και παράτυπη»

Γ. Θ.: Γενικός Διευθυντής Ολυμπιακών Εργων: Ο ανωτέρω αρχιτέκτονας - μηχανικός, που είναι υπάλληλος της Εμπορικής Τράπεζας και υπηρετούσε με διάθεση στο ΥΠΕΘΟ, «διατέθηκε» παραπέρα με τ0 26701/24-7-2000 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΕΘΟ κ. Α. Τ. στην «Αθήνα 2004 ΑΕ» που τον είχε ζητήσει προς τούτο με το 3817/570/14-7-2000 έγγραφο του Διευθύνοντος Συμβούλου Π. Σ. (Πέτρος Συναδινός) με σκοπό: «Την απασχόλησή του στη Διοίκηση Εργου των Ολυμπιακών Εργων και των Ολυμπιακών Εργων Υποδομών, καθώς και άλλων δράσεων της "Αθήνα 2004"».

Η τοιαύτη «διάθεση» του ανωτέρω στην ΟΕΟΑ δεν προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις. Προβλέπεται μόνο απόσπαση με τη διαδικασία και τους όρους του άρθρου 2 παραγ. 15 του ν. 2598/98, όπως ίσχυε στον κρίσιμο χρόνο, δηλαδή με την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης, η οποία όμως δεν τηρήθηκε στην προκειμένη περίπτωση και, συνεπώς, η παρουσία του στην ΟΕΟΑ και μάλιστα στον προαναφερθέντα νευραλγικό τομέα δεν ήταν νόμιμη ούτε ως διάθεση ούτε ως απόσπαση. Δεν προκύπτει εξάλλου η ειδική εμπειρία, βάσει της οποίας κρίθηκε η καταλληλότητά του για την κάλυψη των ως άνω όλως ειδικών υπηρεσιακών αναγκών, ούτε επίσης προκύπτει η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης πρόσληψης κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεδομένου ότι στις 30-6-2000 απομακρύνθηκε ο προηγούμενος Γενικός Διευθυντής, με ταυτόχρονη κατάργηση (υποβάθμιση) της θέσης, γιατί κρίθηκε ασύμφορη για την εταιρία η διατήρησή του με μηνιαίο μισθό 3.050.000 δρχ. που θεωρήθηκε «...εκ των πραγμάτων πλέον υψηλός» κατόπιν της με τους νόμους 2741/1999 και 2819/2000 ανάθεσης εκτέλεσης των Ολυμπιακών Εργων σε άλλους φορείς αντί της ΟΕΟΑ, με συνέπεια να εκλείψουν οι ανάγκες ύπαρξης αντιστοίχου Γενικής Διεύθυνσης στην ΟΕΟΑ. Ούτε επίσης αιτιολογείται γιατί ήταν συμφέρουσα η πρόσληψη του Θ.Γ. με μισθό 3.500.000 δρχ. τη στιγμή που είχε κριθεί ασύμφορη η κατά 450.000 δρχ. λιγότερο μηνιαίο μισθό διατήρηση στην ίδια θέση του Γ. Λ. και προτιμήθηκε η απόλυσή του και η ένεκα ταύτης αποζημίωσή του με 55.000.000 δραχμές. Πράγμα που σημαίνει ότι:

  • Ή η θέση του Γεν. Διευθυντή Ολυμπιακών Εργων ήταν διατηρητέα ως αναγκαία, οπότε δεν έπρεπε να είχε απολυθεί ο Γ. Λ. και να είχε αποζημιωθεί με 55.000.000 δρχ., γιατί η ενέργεια αυτή και η συναφής δαπάνη ήταν έξω και πέρα από το σκοπό της εταιρίας.
  • Ή η επανασύσταση της θέσης αυτής, μετά την απόλυση του Γ. Λ., λόγω κατάργησής της και η επαναπλήρωσή της με πρόσληψη του Θ. Γ., δεν ήταν επιβαλλόμενες από αντίστοιχες υπηρεσιακές ανάγκες και έγιναν για λόγους άσχετους με το σκοπό της εταιρίας.

Σε κάθε περίπτωση οι σχετικές αποφάσεις του ΔΣ, για να είναι συμβατές με τη χρηστή διοίκηση της εταιρικής διαχείρισης, έπρεπε να έχουν ειδική και εμπεριστατωμένη σχετική αιτιολογία, η οποία όμως δεν υπάρχει.

Παρά ταύτα το ΔΣ της ΟΕΟΑ (τακτική σύνθεση αντί της ευρείας που έπρεπε) αποφασίζει ομόφωνα την τοποθέτηση του Θ.Γ. στη θέση του Γενικού Διευθυντή Ολυμπιακών Εργων της εταιρίας με σύμβαση ορισμένου χρόνου (1 Αυγούστου 2000 έως τη λύση και θέση εταιρίας υπό εκκαθάριση), με τακτικές μηνιαίες αποδοχές 3.500.000 δραχμών. Με τα δεδομένα αυτά η πρόσληψη του ανωτέρω σε θέση Γενικού Διευθυντή είναι πολλαπλώς αντικανονική και παράτυπη».

Παράτυπη προαγωγή

Ν. Π.: Γενικός Διευθυντής Διοικητικών Υπηρεσιών: Ο ανωτέρω υπηρετούσε ήδη ως Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών και, κριθέντος ότι η υπηρεσία του ήταν ευδόκιμη στη θέση αυτή, προήχθη με εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου σε Γενικό Διευθυντή Διοικητικών Υπηρεσιών, με την αρ. 52 αποφ. του ΔΣ (17-4-2000). Η προαγωγή αυτή έγινε, προφανώς, κατ' επίκληση της διάταξης του άρθρου 4 παραγ. 2 του κανονισμού προσωπικού (που είχε εγκριθεί κατά την 4η συνεδρίαση 22-9-98 του ΔΣ) που προστέθηκε με απόφαση του ΔΣ ληφθείσα κατά τη συνεδρίαση 21-12-99. Ομως, η πλήρωση θέσης Γενικού Διευθυντή με προαγωγή δεν επιτρέπεται κατά τα εκτιθέμενα ειδικότερα ανωτέρω.

Χωρίς προκήρυξη θέσης

Δ. Γ.: Γενικός Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων: Δεν προηγήθηκε προκήρυξη της θέσης, δεν υπάγεται στην εξαιρετική διαδικασία, στην οποία και αν υπήγετο δε συνέτρεχαν οι όροι της εφαρμογής της, αφού η προαναφερθείσα εξέλιξη καταδεικνύει την έλλειψη επείγοντος. Δεν εγκρίθηκε σε καμία περίπτωση η πρόσληψή του από την ευρεία σύνθεση του ΔΣ, ενώ οι υπηρεσιακές ανάγκες που καλύπτει η συγκεκριμένη θέση, η οποία περιλαμβάνει καθαρά υπαλληλικά καθήκοντα, δεν επιτρεπόταν να ικανοποιηθούν με σύμβαση έργου.

Α. Π.: Προσλήφθηκε ως Γενικός Διευθυντής Διοικητικών Υπηρεσιών (ως διάδοχος του Ν. Π.) χωρίς προηγούμενη προκήρυξη με την εξαιρετική διαδικασία του επείγοντος, στην οποία όμως, κατά τα προεκτεθέντα, δεν υπάγονται οι θέσεις των Γεν. Διευθυντών και, πάντως, χωρίς απόφαση της ευρείας σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου.

Π. Π.: Υπηρετώντας από 15-10-1999 με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου ως Διευθυντής Διακίνησης και Μεταφορών της Εταιρίας (αποδοχές 2.670.000 δρχ.) τοποθετήθηκε από 16-11-2000 στη δημιουργηθείσα τότε Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Διακίνησης, πλην όμως κατάληψη θέσης Γενικού Διευθυντή χωρίς προκήρυξη δεν επιτρέπεται από το άρθρο 1 παραγ. 1 του Ν. 2833/2000.

Με διαδικασία... επείγοντος

Σ. Κ.: Προσλήφθηκε με την εξαιρετική διαδικασία του επείγοντος χωρίς προκήρυξη σε θέση προϊσταμένου Γραφείου Επικοινωνίας του προέδρου ΔΣ (σ.σ. Γιάννα Αγγελοπούλου) με σύμβαση εργασίας από 1-9-2000, που λύθηκε στις 31-10-2000 και συνομολογήθηκε νέα από 1-11-2000 σε θέση που αντιστοιχίζεται με εκείνη του Γενικού Διευθυντή, χωρίς προκήρυξη, προφανώς όμως με τη διαδικασία του επείγοντος, χωρίς να συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της και χωρίς απόφαση της ευρείας σύνθεσης, που απαιτεί ο νόμος. Οι δε αποδοχές που του καθορίστηκαν είναι μεγαλύτερες των λοιπών Γενικών Διευθυντών.

Χ. Κ.: Προσλήφθηκε αρχικά με σύμβαση έργου σε θέση συμβούλου του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρίας και στη συνέχεια με σύμβαση εργασίας (δεν υπάρχει στο φάκελό του) από 10-11-2000 ως Γενικός Διευθυντής Συντονισμού με τη Διοίκηση (μισθός 3.100.000 δρχ.) χωρίς προκήρυξη, αλλά προφανώς με την εξαιρετική διαδικασία του επείγοντος που όμως δεν εφαρμόζεται, ως ελέγχθη ήδη, στις θέσεις Γενικών Διευθυντών.

Δεν εφαρμόζεται ο νόμος

Ι. Ρ.: Προσλήφθηκε με απόφαση της τακτικής σύνθεσης του ΔΣ της 1-8-2000, από 10-8-2000 ως Ειδικός Σύμβουλος Επικοινωνίας και Τύπου με προφανή αντιστοιχία με θέση Γενικού διευθυντή, κατά την εξαιρετική διαδικασία του άρθρου 1 παραγ. 7α του Ν. 2833/2000, η οποία όμως, κατά τα προεκτιθέμενα, δεν είναι εφαρμοστέα σε θέσεις Γενικών διευθυντών.

Κ. Ζ.: Αποσπάστηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος και τοποθετήθηκε αρχικά ως Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών και στη συνέχεια, όταν δημιουργήθηκε η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, τοποθετήθηκε σ' αυτήν ως Γενικός Διευθυντής. Τόσο η αρχική τοποθέτησή του σε θέση Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών όσο και εκείνη στη θέση Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών δεν είναι σύμφωνες με το άρθρο 1 παραγ. 1 του νόμου 2833/2000, που επιτρέπει την πλήρωση των θέσεων τούτων μόνο με πρόσληψη κατόπιν προκήρυξης.

ΑΥΡΙΟ: Πώς οι ελεγκτές - δικαστές προτείνουν τη νομιμοποίηση των παρανομιών. Απολύσεις που συνοδεύονται από αποζημιώσεις - μαμούθ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ