ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η λογική του «ακραίου»!

Το κανονικό είναι τη ζωή μας να τη διαμορφώνει η Λογική. Γιατί μόνον έτσι το περιεχόμενό της, ακόμα και τα καθημερινά της προβλήματα, έχουν μια συγκεκριμένη «αναγνώσιμη» και «αναγνωρίσιμη» μορφή. Και, φυσικά, σε μια τέτοια περίπτωση ο καθένας από μας να «διαβάζει» και να «αναγνωρίζει» σωστά ό,τι συμβαίνει γύρω του και σωστά να αντιδρά. Και τότε κανένας δε θα μπορεί να ισχυρίζεται άγνοια και με τον τρόπο αυτό να δικαιολογεί την απουσία του από τους χώρους ή τις δραστηριότητες, όπου η συμμετοχή του είναι απαραίτητη.

Ελα όμως, που η τυπική «λογική» έχει λείψει από τη ζωή μας και οι παράγοντες που τη διαμορφώνουν προέρχονται από άλλους χώρους και όχι από εκείνον της «λογικής». Είναι, λοιπόν, απόλυτη ανάγκη να εντοπίσουμε τους «χώρους» αυτούς, να τους εκλογικεύσουμε, να τους ερμηνεύσουμε και, με βάση αυτή την ερμηνεία, να οργανώσουμε την αντίστασή μας. Φοβούμαι, όμως, πως από πολύ λίγους γίνεται αυτή η προσπάθεια. Ενα μεγάλο μέρος του λαού μας αντιλαμβάνεται τη ζωή με «φυσικό» τρόπο. Ξεχνάει ή τον έχουν αναγκάσει να αγνοεί ότι για όλα που συμβαίνουν γύρω του υπάρχει μια αιτία. Αρα υπάρχει μια αναμφισβήτητη ευθύνη σ' αυτούς που κρύβουν με έξυπνο τρόπο αυτές τις αιτίες, αφαιρούν, επομένως, αυτό που ονόμασα στην αρχή «λογική» και ισχυρίζονται πως αυτό που συμβαίνει και μας ταλαιπωρεί, μας βασανίζει και μας οδηγεί στην απελπισία είναι «ακραίο», δηλαδή απροσδόκητο, απρόβλεπτο άρα μη αντιμετωπίσημο.

Αποτέλεσμα αυτής της νέας «λογικής», που θα την ονόμαζα «λογική του ακραίου», είναι η δημιουργία μιας κατηγορίας επιχειρημάτων, με τη βοήθεια των οποίων οι ένοχοι διαφεύγουν την τιμωρία. Οι παθόντες παγιδεύονται στο εκφυλισμένο πια κοινωνικό παράπονο, εκφρασμένο, μάλιστα, τις πιο πολλές φορές, με θεατρικό τρόπο μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες: τι κάνει η πολιτεία. Και η κυβέρνηση, υπεύθυνη για την παραγωγή και τη χρήση αυτής της νέας λογικής, περιορίζεται σε μια εξίσου εκφυλισμένη και αποπροσανατολιστική δικαιολογία πως τα προβλήματα της ζωής μας είναι αποτέλεσμα «ακραίων φαινομένων» που δεν μπορεί να τα προβλέψει, και, επομένως, δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει, με αποτελεσματικό τρόπο.

Το ερώτημα που προκύπτει από όλη αυτή την εκτίμηση είναι: καλά οι βροχές και οι πλημμύρες, η βαρβαρότητα του Κηφισού, ο θυμός του Εγκέλαδου και οι λογής κατολισθήσεις, οι παγετώνες και η καταστροφή των οπωροκηπευτικών, όλα αυτά μπορεί να είναι ακραία, άρα μη προβλέψιμα, άρα μη αντιμετωπίσιμα. Το «ευρώ» όμως; Είναι κι αυτό ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο; Αυτοί που μας το επέβαλαν δεν μπορούσαν να προβλέψουν τις συνέπειές του; Στην περίπτωσή του δεν έχουμε να κάνουμε με τον Εγκέλαδο, ούτε με το ατίθασο βαρομετρικό χαμηλό, ούτε με τον ανάγωγο Κηφισό και ούτε, τέλος, με τους ασυνείδητους εργολάβους. Το «ευρώ» είναι συγκεκριμένο οικονομικό μέγεθος. Είναι μια μονάδα με συγκεκριμένη αξία. Είναι, με άλλα λόγια, ένα «φαινόμενο» που η παρουσία του στην αγορά θα παίξει έναν πολύ συγκεκριμένο ρόλο. Ενα ρόλο, επομένως, που οι υπεύθυνοι και εμπνευστές μιας οικονομίας που θα αναγκαστεί να δεχτεί τις συνέπειές του θα έπρεπε να τον γνωρίζουν καλά και να μας προειδοποιήσουν. Αυτοί, όμως, το μόνο που έκαναν ήταν να μας αναγκάζουν να χειροκροτούμε, πριν καλά καλά ολοκληρωθεί η παράσταση και φανεί σε όλες του τις λεπτομέρειες ο «ρόλος» αυτός, δημιουργώντας αυτοί οι ίδιοι, οι σαλτιμπάγκοι της κυβερνητικής οικονομολογίας, τις αιτίες της εφιαλτικής ακρίβειας της αγοράς, που, φυσικά, δεν είναι καιρικό φαινόμενο είναι όμως ΑΚΡΑΙΟ. Ας αντισταθούμε, λοιπόν, με τα «τσουβάλια» στα χέρια, πριν μας πνίξει για τα καλά!


Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


Δημιουργική «Διάβαση» γεμάτη όνειρα

Από την ταινία «Ολα είναι δρόμος»
Από την ταινία «Ολα είναι δρόμος»
Η δημιουργικότητα είναι, για τον ανθρώπινο νου, το μέσο που θρέφει την ικανότητά του να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του, το περιβάλλον του, αλλά κυρίως να επικοινωνεί και να οραματίζεται. Η δημιουργικότητα μπορεί να είναι το αντίδοτο σε κάθε είδους αδράνεια, όπως, για παράδειγμα, αυτή που προκαλείται από τα ναρκωτικά;

Το Ανοιχτό Πρόγραμμα «Διάβαση», αναγνωρίζοντας την αξία που έχει η ανάπτυξη των δημιουργικών δυνατοτήτων των νέων ανθρώπων που το προσεγγίζουν, έχει εντάξει στη λειτουργία του δημιουργικές ομάδες φωτογραφίας, κατασκευών, ζωγραφικής, θεάτρου, μουσικής, κεραμικής, κ.ά. Οι δημιουργικές αυτές ομάδες έχουν συλλογικό χαρακτήρα, ενισχύοντας, έτσι, τους συναισθηματικούς δεσμούς ανάμεσα στα μέλη της ομάδας. Επίσης, δημιουργούν το αναγκαίο αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, ώστε να επιτυγχάνεται το ξεδίπλωμα των ιδιαίτερων κλίσεων και ικανοτήτων του καθένα. Τέλος, η υποστήριξη των δημιουργικών ομάδων στοχεύει στο να προσφέρει ικανοποίηση στα μέλη και να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή τους.

Δημιουργικός συνδετικός κρίκος

Η φιλοσοφία του προγράμματος αυτού εκφράζεται, λοιπόν, μέσα από την ενεργό και δημιουργική συμμετοχή στα δρώμενα της πόλης, με πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις που βοηθούν στην ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών ομάδων. Από τις εκδηλώσεις και τις δημιουργικές παρεμβάσεις που πραγματοποιούσε η «Διάβαση» πολλά χρόνια τώρα, έγινε αισθητή η ανάγκη δημιουργίας ενός σταθερού και μόνιμα ανοιχτού χώρου ή πυρήνα της ζωντανής δημιουργικής σχέσης μεταξύ του Θεραπευτικού Προγράμματος και της ευρύτερης κοινότητας. Ετσι, από το 1997, στο χώρο της Κοινότητας, στεγάζεται το Πολιτιστικό Στέκι (Σταυροπούλου 29, Πλατεία Αμερικής).

Φωτογραφία του Ανδρέα Σχοινά, από έκθεση που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Στέκι της «Διάβασης»
Φωτογραφία του Ανδρέα Σχοινά, από έκθεση που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Στέκι της «Διάβασης»
Ο χώρος της πολιτιστικής αυτής «πράξης» είναι ένα ζωντανό παράδειγμα, γεμάτο από όνειρα και αγάπη από τους ανθρώπους, που το εμπνεύστηκαν, το φρόντισαν και το τροφοδοτούν με ζωή εδώ και κάποια χρόνια και σίγουρα δε θα είναι πάντα εύκολο. Ζώντας σε μια εποχή που δίνει μεγαλύτερο βάρος στα μεγάλα μεγέθη και στη διαφημιστική υπερπροβολή, ή αλλιώς όπως λέγεται επικοινωνιακή πολιτική, ακόμη και στην τέχνη και σε οποιοδήποτε πολιτιστικό ή πολιτισμικό προϊόν, έχουμε, από την άλλη, ανάγκη παρουσίας και επικοινωνίας με την τέχνη μέσα από μικρά σχήματα της κοινωνίας μας, με παρόμοιες πρωτοβουλίες, όπως αυτή της «Διάβασης».

Στον κατάλληλα διαμορφωμένο, λοιπόν, χώρο, με τον απαραίτητο εξοπλισμό φιλοξενούνται κατά καιρούς εκθέσεις πολιτιστικών και καλλιτεχνικών ομάδων, νέων καλλιτεχνών, φοιτητών και σπουδαστών. Επίσης, μουσικές βραδιές με συναντήσεις νέων μουσικών σχημάτων, κοινωνικά ευαισθητοποιημένων μουσικών, που δημιουργούν το κατάλληλο κλίμα για την επικοινωνία σκέψεων και συναισθημάτων. Ακόμη, κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα, πραγματοποιείται παζάρι με χειροποίητα δώρα και σπιτικά γλυκά, όλα φτιαγμένα με μεράκι από τις δημιουργικές ομάδες του προγράμματος, αλλά και την ομάδα εθελοντών.

Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζουν τα διάφορα σεμινάρια, διαλέξεις και ομιλίες, που απευθύνονται στα μέλη του προγράμματος και σε όσους ενδιαφέρονται να ενημερωθούν για τα σύγχρονα θέματα και προβλήματα.

Κινηματογραφικές βραδιές

Μια από τις ενδιαφέρουσες, επίσης, δραστηριότητες είναι οι κινηματογραφικές βραδιές, που διοργανώνουν σε μια όμορφη αυλή από τις σπάνιες, που μπορεί κανείς να βρει στην τσιμεντούπολή μας. Το Πολιτιστικό Στέκι του Ανοιχτού Προγράμματος «Διάβαση», με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, διοργανώνει τρεις κινηματογραφικές βραδιές στην αυλή της Βραδινής Κοινότητας του Ανοιχτού Προγράμματος «Διάβαση» (Σταυροπούλου 15, Πλατεία Αμερικής, τηλ. 010-8640943).

Τα παιδιά του ΚΕΘΕΑ και του Ανοιχτού Προγράμματος «Διάβαση» θέλουν να μοιραστούν στη δροσερή αυλή της Βραδινής Κοινότητας και να παρακολουθήσουν μαζί με ανθρώπους της γειτονιάς και της πόλης ταινίες γνωστών σκηνοθετών.

Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει στις 13 Σεπτεμβρίου με την ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα «Απ' το χιόνι». Την επόμενη Παρασκευή 20/9 θα προβληθεί η ταινία του Περικλή Χούρσογλου «Λευτέρης Δημακόπουλος». Και το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί στις 27/9 με την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ολα είναι δρόμος». Οι προβολές αρχίζουν στις 9 το βράδυ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ