ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Ιούνη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Οι αλλαγές στις Ενοπλες Δυνάμεις

Με τον όρο Αμυντική Στρατηγική Αναθεώρηση (ΑΣΑ), εννοούν τις απαραίτητες αλλαγές (αναθεώρηση) που χρειάζεται ο τομέας της «στρατηγικής», που στην περίπτωσή μας είναι «αμυντική». Επομένως, στην πράξη, έχουμε τροποποιήσεις στις απειλές κατά της χώρας μας και στις κατευθύνσεις και τους στόχους της Εθνικής Αμυνας. Αυτό σημαίνει για τις Ενοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), που εδώ εξετάζουμε, αλλαγές του Δόγματός τους, δηλαδή των αποστολών, στόχων και προσανατολισμού τους. Επίσης, προσαρμογή της οργάνωσης των ΕΔ στα νέα δεδομένα.

Αυτή είναι η Νέα Δομή. Δηλαδή, σοβαρές και κρίσιμες μεταβολές σε αριθμούς μονάδων, στην εκπαίδευση, στον εξοπλισμό, στη στελέχωση, στις αρμοδιότητες των Αρχηγείων και αρχηγών με τα επιτελεία τους, στον εφοδιασμό, στη διοικητική μέριμνα κλπ. Με λίγα λόγια, επέρχεται εκ βάθρων τροποποίηση στην αποστολή του επαγγελματία στρατιωτικού, αλλά και του στρατευσίμου, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα. Επομένως, και των ΕΔ στο σύνολό τους. Το μεγάλο ερώτημα είναι, εάν αυτές οι αλλαγές είναι για το καλό της πατρίδας μας.

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε από την πρώτη στιγμή ότι: Εάν αποδέχεται κανείς την αναγκαιότητα της Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης, τότε οδηγείται σε Νέο Δόγμα και σε Νέα Δομή στις ΕΔ.

Το θέμα έτσι εστιάζεται στον τρόπο, με τον οποίο προέκυψε η ανάγκη, αλλά και στο τι είναι η «Αναθεώρηση της Αμυντικής μας Στρατηγικής».

Τι ήταν εκείνο, που, αμέσως μετά τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας, ξέθαψε τρομοκράτες, και εφεύρε «ειρηνευτικές αποστολές» υπό τύπον βομβαρδισμών και πολέμων;

Δεν υπήρχαν πρώτα οι «ασύμμετρες απειλές» και έπρεπε τώρα οι λαοί και τα κράτη να ξεχάσουν την υπόσταση του «έθνους» και τα σύνορά τους και να συμπράξουν στη διάλυση άλλων λαών, που μέχρι χθες ήταν φίλοι τους; Τι έπρεπε να γίνει για να υλοποιηθούν όλα αυτά; Μήπως εδώ θα βρούμε την απάντηση και για την ΑΣΑ;

Τα ερωτήματα αυτά έχουν, ήδη, απαντηθεί, αλλά εύκολα μπορούμε να βρούμε και τις πηγές, που υπήρξαν οι κινητήριοι μοχλοί για τις αλλαγές και στη δική μας Αμυντική Στρατηγική.

Στο πλαίσιο του νέου δόγματος του ΝΑΤΟ

Στις 23 και 24 Απρίλη 1999 στην Ουάσιγκτον ο πρωθυπουργός μας μαζί με τους υπόλοιπους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων των κρατών - μελών του ΝΑΤΟ υπογράφει τις αποφάσεις που καθόρισαν σ' αυτήν τη Διάσκεψη Κορυφής τα νέα δεδομένα, τους νέους στόχους, τη νέα στρατηγική αντίληψη του Βορειο- Ατλαντικού Συμφώνου για τη χιλιετία που άρχιζε. Αντιγράφουμε από τα κείμενα της διάσκεψης αποσπάσματα αυτονόητα και πολύ καθαρά στο περιεχόμενό τους. Δεν είχαν τίποτε να κρύψουν οι ηγέτες εκείνοι και τα έλεγαν έξω από τα δόντια.

  • «Είναι θεμελιώδες καθήκον της Συμμαχίας να... Είναι έτοιμο το ΝΑΤΟ να συνεισφέρει στην αποτελεσματική πρόληψη των συγκρούσεων και να αναμειγνύεται ενεργά στη διαχείριση κρίσεων, συμπεριλαμβάνοντας και επιχειρήσεις για αντίδραση στην κρίση» (άρθρο 6 του εγγράφου Νέα Συμμαχία για τον 21ο Αιώνα). Επομένως αποφάσισαν πως το ΝΑΤΟ θα επεμβαίνει και προληπτικά με «επιχειρήσεις», όπου κρίνει ότι επίκειται κρίση.
  • Οσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ενωση, οι ηγέτες του ΝΑΤΟ (που είναι οι ίδιοι και στην ΕΕ) πολύ διακριτικά «σημειώνουν την απόφαση της ΕΕ να έχει τη δυνατότητα να αυτενεργεί έτσι ώστε να παίρνει αποφάσεις και να εγκρίνει στρατιωτική δράση όπου η Συμμαχία στο σύνολό της δεν αναμειγνύεται» (άρθρο 9α του ίδιου εγγράφου). Χωρίς όμως το ΝΑΤΟ και τους μηχανισμούς του, η ΕΕ δεν μπορεί να κάνει τίποτε, επομένως μένει μόνο με τις αποφάσεις στο χέρι εάν και εφ' όσον το ΝΑΤΟ θα αναλάβει να τις υλοποιήσει. Αυτό ακριβώς δηλαδή που θέλουν οι ελέγχοντες τη συμμαχία.
  • «Δρομολογήσαμε (δηλαδή οι υπογράφοντες) μια πρωτοβουλία για να βελτιώσουμε τις αμυντικές δυνατότητες της συμμαχίας, να διασφαλίσουμε την αποτελεσματικότητα μελλοντικών πολυεθνικών επιχειρήσεων σε όλο το εύρος των αποστολών της ...μέσω βελτιώσεων στην ικανότητα ανάπτυξης και μεταφοράς συμμαχικών δυνάμεων, στον ανεφοδιασμό, στη διοικητική μέριμνα, στην ικανότητα επιβίωσης και αποτελεσματικής ενέργειας επί του πεδίου (εννοούν των επιχειρήσεων) και ακόμα μέσω των συστημάτων διοίκησης, ελέγχου και πληροφόρησης». Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για τις περιοχές όπου το ΝΑΤΟ θα μπορεί να επεμβαίνει, οι ηγέτες ξεκαθαρίζουν στο άρθρο 52 του εγγράφου για τη στρατηγική αντίληψη της Συμμαχίας «την προσήλωση στη συλλογική άμυνα και στην πραγματοποίηση επιχειρήσεων απάντησης σε κρίσεις, μερικές φορές με ελάχιστη προειδοποίηση, μακριά από τις εθνικές τους βάσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα και εκτός εδάφους των συμμάχων». Και όλα αυτά θα είχαν κάποια σύνδεση με τους αρχικούς σκοπούς του ΝΑΤΟ, αλλά τώρα κατά τη νέα αντίληψη έχουν προκύψει καινούριες απειλές και έτσι εκτός της άμεσης ένοπλης επίθεσης...
  • «...η ασφάλεια της Συμμαχίας πρέπει να συνυπολογίσει και την παγκόσμια συγκυρία. Τα συμφέροντα της Συμμαχίας μπορούν να επηρεαστούν από άλλους κινδύνους ευρύτερης φύσης, όπως πράξεις τρομοκρατίας, δολιοφθορές και το οργανωμένο έγκλημα, και από τη διατάραξη της ροής ζωτικών πόρων (εννοεί τους δρόμους απ' όπου περνούν οι αγωγοί πετρελαίου, φυσικού αερίου κ.λ.π.) ...ανεξέλεγκτη κίνηση μεγάλου αριθμού ανθρώπων, ειδικά όταν είναι συνέπεια ενόπλων συγκρούσεων...»( άρθρο 24).

Για να προσαρμοστούν όμως τα κράτη - μέλη στη νέα αντίληψη περί απειλών, στόχων, αποστολών του ΝΑΤΟ κ.λ.π. χρειάζεται πρώτα το ίδιο αναπροσαρμογή και σύντομα.

  • Οι ηγέτες πρόβλεψαν και γι' αυτά όπως ήταν επόμενο και έτσι δίνοντας το καλό παράδειγμα, άμεσα αλλάζουν τα δεδομένα στο Σύμφωνο, προσδίδοντας και ρόλο πολιτικό εκεί που αρχικά υπήρχε μόνον η αμυντική στρατιωτική δυνατότητα (άρθρο 12). Επίσης «...η εσωτερική του μεταρρύθμιση συμπεριλαμβάνει μια νέα δομή διοίκησης, μέσα σ' αυτήν και τη γενική ιδέα των Συνδυασμένων Μεικτών Δυνάμεων Κρούσης (CJTF)... και την οικοδόμηση της Ευρωπαϊκής Ταυτότητας Ασφάλειας και Αμυνας (ESDI) μέσα στη Συμμαχία» (άρθρο 13 του ίδιου εγγράφου). Παιδί του ΝΑΤΟ λοιπόν η περίφημη ESDI, ενώ η ΕΕ ξεκινάει την αντικατάσταση της αποδυναμωμένης έτσι και αλλιώς Δυτικο-Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΔΕΕ) με την Κοινή Ευρωπαϊκή Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ). Ολα μαζί ένας αχταρμάς που μπερδεύουν τον κόσμο, αφορούν όμως ουσιαστικά το ίδιο πράγμα. Ποιος ελέγχει τις Ενοπλες Δυνάμεις, πώς «νομιμοποιούν» τις επεμβάσεις οπουδήποτε στον κόσμο, χρησιμοποιώντας στρατεύματα άλλων και όχι τα δικά τους, που τις ονομάζουν όπως είδαμε CJTF.
  • Προς άρσιν κάθε αμφιβολίας εκδίδονται και οδηγίες υπογραμμένες από τους ηγέτες, που διατυπώθηκαν σε έγγραφο υπό τον ευγενικό τίτλο «Η Πρωτοβουλία Αμυντικών Δυνατοτήτων». «Είναι σημαντικό σ' όλα τα κράτη να είναι σε θέση να κάνουν δίκαιη συνεισφορά σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων της Συμμαχίας ασχέτως διαφορών στις εθνικές αμυντικές δομές» (άρθρο 3 του εγγράφου). «...Συστήματα διοίκησης ελέγχου και πληροφοριών πρέπει να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις στρατιωτικών επιχειρήσεων της Συμμαχίας ...ιδιαίτερη προσοχή στη διαλειτουργικότητα... σε δόγματα - εκπαίδευση - τεχνολογία - επιχειρησιακές διαδικασίες...» (άρθρο 4 του ίδιου εγγράφου).

Ετσι καθορίστηκαν από τους ηγέτες του ΝΑΤΟ στην Ουάσιγκτον τον Απρίλητου 1999 οι αλλαγές που πρέπει να επέλθουν σε όλο το φάσμα της Αμυνας και των ΕΔ των χωρών - μελών, ώστε να εναρμονιστούν με το Νέο Δόγμα του Βορειο-Ατλαντικού Συμφώνου. Ηταν το πρώτο βήμα για τις αναθεωρήσεις που συζητάμε.

Για ποιο εθνικό συμφέρον;

Το Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου, ακολούθησε η Ευρωπαϊκή Ενωση με παρόμοιες αποφάσεις στο Ελσίνκι και στις επόμενες Συνόδους Κορυφής των ηγετών της. Τέθηκαν οι βάσεις για την ΚΕΠΠΑ, τον Ευρωστρατό, τις σχέσεις με το ΝΑΤΟ, τις νέες απειλές. Με τα ίδια σχεδόν λόγια, σε ό,τι είχε αποφασιστεί προ μηνών από το ΝΑΤΟ. Προηγήθηκε το ΝΑΤΟ, ακολούθησε η Ευρωπαϊκή Ενωση, πρέπει τώρα να πειθαρχήσουν και τα κράτη.

Σε λίγους μόνο μήνες το δικό μας υπουργείο Εθνικής Αμυνας με το επιτελείο του υπουργού, το περίφημο και πολυέξοδο ΕΠΥΕΘΑ, είναι έτοιμο. Για αλλαγές που γίνονται για πρώτη φορά μεταπολεμικά σε τέτοια έκταση στο χώρο των ΕΔ.

Σε συνέδριο στις 16 και 17 Νοέμβρη 2000, παρουσιάζονται από την ηγεσία του υπουργείου οι νέες απόψεις και στις 29 του ίδιου μήνα κυκλοφορεί το ΕΠΥΕΘΑ λεπτομερή ανάλυση - ενημέρωση για την Αμυντική Στρατηγική Αναθεώρηση. Η προσπάθεια είναι να πειστούμε ότι οι επερχόμενες αλλαγές αποτελούν την υλοποίηση προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης στη Βουλή και όχι αποτέλεσμα των αποφάσεων στην Ουάσιγκτον του ΝΑΤΟ. Εδώ πρωτοσυναντάμε τη «διακλαδικότητα» ως ταυτόχρονη χρήση μονάδων όλων των κλάδων που απαιτούν «οι σύγχρονες επιχειρήσεις σε χώρους με ποικίλη εδαφική διαμερισμάτωση»(;).

Μαθαίνουμε, επίσης, για το σχεδιαζόμενο επαγγελματικό στρατό, για τη Νέα Δομή των ΕΔ, για το Νέο Δόγμα και τις αντίστοιχες «ασύμμετρες» απειλές. Η κυβέρνηση φαίνεται να πιστεύει στον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή, και εξηγούνται έτσι οι μεγαλόσχημες δηλώσεις για γεωπολιτικά συμφέροντα και ορίζοντες ευρασιατικούς κλπ. Εχει όμως προηγηθεί η συμμετοχή μας στην υπόθεση της Γιουγκοσλαβίας και του Ιράκ. Ο λαός είναι οργισμένος από την ανάμειξη της χώρας μας.

Το Σεπτέμβρη του 2001 σε μια πολύ σοβαρή και επίσημη συνέντευξη Τύπου ο αρμόδιος υπουργός ανακοινώνει την έναρξη υλοποίησης και αναλύει την ΑΣΑ και την προϊστορία της. Με κάθε ειλικρίνεια προσπαθεί να συνδέσει την επερχόμενη Νέα Δομή και το Νέο Δόγμα με την Εθνική Αμυνα της χώρας μας, την απειλή από την Τουρκία, με τα προβλήματα στα Βαλκάνια κλπ. Δεν παραλείπει τις υποχρεώσεις προς την αμαρτωλή Συμμαχία και την ΕΕ. Και έτσι, εκτός από τη διακλαδικότητα ως συνέπεια στις σοβαρές αλλαγές, πιστοποιείται και η «διατλαντικότητα» ως υποχρέωση των αλλαγών και προϋπόθεση συμμετοχής στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ. Παρουσιάζεται η επιχειρηματολογία για την ανάγκη όλων αυτών των αλλαγών καθώς και αρκετές από τις σχεδιαζόμενες τροποποιήσεις στη δομή των ΕΔ.

Παράλληλα, εκδίδεται και κυκλοφορεί σε βιβλίο από το ΕΠΥΕΘΑ με τις σχετικές αναλύσεις και τίτλο «ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ». Πολύ καθαρά με εντυπωσιακές έστω εκφράσεις εμφανίζονται οι νέες αντιλήψεις, στόχοι, διαδικασίες, δόγματα, δομές αποστολές κλπ. για τις ΕΔ. Ολα συνδέονται και με την Αμυνα της Ελλάδας και με τα Εθνικά συμφέροντα.

Τα συμπεράσματα που βγάζει όμως κανείς, παρακολουθώντας τα γεγονότα, όπου συμμετέχει η χώρα μας είναι άλλα. Οι αποστολές στο εξωτερικό, το δράμα του λαού του Αφγανιστάν μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Νέα Υόρκη κατά του αμερικανικού λαού, οι σχεδιαζόμενες νέες «ειρηνευτικές» επιχειρήσεις με τη συμμετοχή του ΝΑΤΟ, άρα και τη δική μας, σε άλλες ανησυχίες μάς οδηγούν. Οι αλλαγές, το νέο δόγμα και η νέα δομή των ΕΔ αποβλέπουν και αλλού και όχι μόνον στο εθνικό μας συμφέρον.

Προσαρμογή στη «νέα τάξη»

Τα σχετικά έντυπα του ΝΑΤΟ και τα στρατιωτικά περιοδικά πολύ ωμά δίνουν στον αναγνώστη την ευκαιρία να διαπιστώσει τι κρύβει και η άλλη πλευρά του λόφου (οι άνθρωποι αυτοί τίποτα δεν κρύβουν, αντίθετα είναι πολύ ειλικρινείς). Μαθαίνουμε λοιπόν ότι:

  • Οι ΗΠΑ για να καλύψουν το τεχνολογικό χάσμα μεταξύ τους και των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ σχεδίασαν τη λεγόμενη «Πρωτοβουλία Αμυντικών Δυνατοτήτων» (DCI), που υπογράφτηκε όπως είδαμε στην Ουάσιγκτον. Αυτή η πρωτοβουλία ήρθε να συμπληρώσει την «Επανάσταση στις Στρατιωτικές Υποθέσεις» (RMA), έτσι ώστε ο συνδυασμός τους να ισοπεδώσει τις τεχνολογικές διαφορές στα οπλικά συστήματα (βλέπε νέες αγορές από τις ΗΠΑ) και να εκσυγχρονίσει τις πολυεθνικές δυνάμεις στις νέες πολεμικές επιχειρήσεις. Παράλληλα τονίζεται ότι η ESDI (Ευρωπαϊκή Ταυτότητα Ασφάλειας και Αμυνας) «είναι διαχωρίσιμη, αλλά όχι διαχωρισμένη από το ΝΑΤΟ». Μας λέει δηλαδή με δικά του λόγια, ο πλέον αρμόδιος επί του θέματος και επικεφαλής τότε της Ευρωπαϊκής και Ατλαντικής Ασφάλειας Peter Schmidt, αυτό που εμείς ξέραμε ως «ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο» (δελτίο ΝΑΤΟ Νο 1 Γενάρης - Φλεβάρης 2000).
  • Τι σχέση έχουν αυτά με την ΑΣΑ τη δική μας; Ολα δένουν και αποτελούν άρρηκτη αλυσίδα που ξεκινά από τις ΗΠΑ και τη θέληση της ηγεσίας τους να πουλάνε όπλα και να ελέγχουν τα πάντα, με ξένες Ενοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) που θα πολεμούν αντί για τις ίδιες. Οι ίδιες κρατούν για τον εαυτό τους πιο σοβαρές αποστολές. «Για τις Ηνωμένες Πολιτείες - και μόνον για τις Ηνωμένες Πολιτείες, ο ρόλος ασφαλείας είναι η μεγάλης κλίμακας πολεμική σύγκρουση. Για κάθε άλλο σύμμαχο είναι (ο ρόλος) πολύ μικρότερες αποστολές και κυρίως οι επιχειρήσεις υποστήριξης της ειρήνης (sic)» (δελτίο ΝΑΤΟ, Απρίλης- Ιούνης 2001).
  • Το φοβερό χτύπημα των δύο πύργων έβαλε φωτιά και στις αναδιοργανώσεις των ΕΔ όλων των κρατών - μελών του ΝΑΤΟ και των υποψηφίων για ένταξη χωρών. Ολοι τρέχουν, καμία αντίρρηση δεν ακούγεται από επίσημα χείλη, όλοι συμμετέχουν σε επιχειρήσεις, όποιου τα συμφέροντα δεν ταυτίζονται με των ΗΠΑ, κινδυνεύει από διάφορα μέτρα εναντίον του, με ωμές δηλώσεις του Προέδρου των ΗΠΑ, μπαίνει σε λίστες κρατών υπόπτων κλπ. Νομοθεσίες περί τρομοκρατίας ξεφυτρώνουν παντού, δόγματα και δομές ξεπροβάλλουν με κοινή φρασεολογία, σύνορα χαμηλώνουν να περάσουν οι «ειρηνευτικές» αποστολές, λαοί βομβαρδίζονται. Βάσεις ξεπροβάλλουν σε όλες σχεδόν τις χώρες γύρω από τη Ρωσία και την Κασπία θάλασσα. Είναι άραγε σύμπτωση πως οι χώρες αυτές έχουν οι ίδιες ή γειτνιάζουν με πετρελαιοπαραγωγικές περιοχές;
  • Οι ΕΔ των ΗΠΑ εγκαθίστανται, όπως είπαμε, όπου τα αμερικανικά συμφέροντα το απαιτούν. Στις περιοχές όπου οι «ειρηνευτικές αποστολές» έχουν τελειώσει τους βομβαρδισμούς και τις επιχειρήσεις επί εδάφους, αφήνουν στο ρόλο «αστυνομικών», δυνάμεις συμμάχων χωρών όπου πλέον η «αναθεώρηση της αμυντικής στρατηγικής» έχει προχωρήσει σημαντικά. Στην Ευρώπη όμως την ίδια οι Αμερικανοί δε λένε να εγκαταλείψουν τις τεράστιες βάσεις και τα επιτελεία τους παρότι εδώ οι στρατηγικές αναθεωρήσεις και τα νέα δόγματα έχουν μπει σε εφαρμογή παντού. Το λόγο τον γνωρίζουμε, αλλά το φόβο της αποδέσμευσης από την Ευρώπη τον δίνει πάλι ένα καλό δελτίο του ΝΑΤΟ (Γενάρη - Μάρτη 2001): «Είναι προτιμότερο από την απειλή της αποδέσμευσης των Ηνωμένων Πολιτειών από την Ευρώπη, να δρομολογήσουμε έναν άλλο ψυχρό πόλεμο, να επισπεύσουμε ένα νέο αγώνα εξοπλισμών και να αποσταθεροποιήσουμε την αποτροπή». Ετσι απλά, ωμά και σταράτα. Γι' αυτό τα ελληνικά πληρώματα των AWAKS μεταφέρονται στις ΗΠΑ για περιπολίες και τα αμερικανικά γυρίζουν πάνω από τη Μεσόγειο, το Αφγανιστάν, το Ιράκ κλπ. Γι' αυτό πρέπει να έχουν παιδεία και νοοτροπία μισθοφόρου, αυτό σημαίνει επαγγελματικός στρατός με το πνεύμα του νέου δόγματος.

Στο μεταξύ, ειδικά τον τελευταίο χρόνο, τα ΜΜΕ πολύ συχνά ασχολούνται με την εφαρμοζόμενη πλέον ΑΣΑ. Συνεντεύξεις δίνονται από αρμόδιους και αναρμόδιους. Μαθαίνουμε έτσι πως προχωρούν σε εφαρμογή αρκετές από τις προβλεπόμενες τροποποιήσεις στις ΕΔ. Εξάλλου πρόσφατα ο πρωθυπουργός μετά το ΚΥΣΕΑ ανακοίνωσε ότι «η ΑΣΑ ξεκίνησε και έτσι θα ανταποκριθούμε καλύτερα στις διεθνείς μας υποχρεώσεις». Ενδεικτικά αναφέρονται ορισμένες από τις πιο σοβαρές αλλαγές στις ΕΔ.

  • Ο αρχηγός του ΓΕΕΘΑ και το επιτελείο του αναβαθμίζονται σημαντικά αποκτώντας επιχειρησιακό έλεγχο και στα πέντε διακλαδικά στρατηγεία.
  • Βάση του Στρατού θα είναι μικροί, ταχυκίνητοι σχηματισμοί και όχι μεγάλες μονάδες.
  • Τα στρατηγεία που η διακλαδικότητα επιφέρει επίσης σημαντικές αλλαγές είναι του Δ' Σώματος Στρατού στον Εβρο, του Αρχηγείου Στόλου στη Σαλαμίνα, της Στρατιωτικής Διοίκησης του Αιγαίου (ΑΣΔΕΝ), του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα και, τέλος, του Β' Σώματος Στρατού, που μετατρέπεται σε Στρατηγείο Στρατηγικών Εφεδρειών, αφού υπάγονται σ' αυτό οι Ειδικές Δυνάμεις.
  • Ενισχύονται οι Ειδικές Δυνάμεις.
  • Κλείνουν πολλά στρατόπεδα και μονάδες (ελπίζουμε όχι στο Ανατολικό Αιγαίο).
  • Τα σύνορα θα τα φυλάνε οι συνοροφύλακες που είναι ειδικό Σώμα και εκτός ΕΔ. Ο παραδοσιακός Ελληνας στρατιώτης, που φρουρεί στα σύνορα, πάει πολύ επικίνδυνο περίπατο, στις «ειρηνευτικές» αποστολές. Εξάλλου θα είναι απασχολημένος να κυνηγά και τους τρομοκράτες, τους εμπόρους ναρκωτικών, τους μετανάστες κλπ., που συνθέτουν, όπως είπαμε, τις «ασύμμετρες» απειλές. Από την άλλη πλευρά μόλις μάθαμε πως το ρόλο φύλαξης των εξωτερικών της συνόρων τον αναλαμβάνει η ΕΕ. Με αγωνία περιμένουμε να δούμε ποια θα θεωρήσει η ΕΕ ως σύνορα προς φύλαξη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας...
  • Η θητεία μειώνεται και προσλαμβάνονται με πολυετή σύμβαση εργασίας οι επαγγελματίες οπλίτες, που θα αντικαταστήσουν ένα μεγάλο μέρος των στρατευσίμων. Αυτός θα είναι ο «μισθοφόρος» που εμάς μας φοβίζει ως προοπτική. Κάτι ήξεραν μέχρι σήμερα οι οργανωτές των εθνικών στρατών παντού στον κόσμο, όταν στρατολογούσαν και καλούσαν για υπηρεσία της πατρίδας νέους στην ηλικία άνδρες. Ο πατριωτισμός δεν πληρώνεται με χρήματα.
  • Οργανώνεται ειδικό τμήμα αντιμετώπισης πυρηνικού, βιολογικού και χημικού πολέμου (Π.Β.Χ. Αμυνας).
  • Αλλάζουν πολλά στην εκπαίδευση, στη διοικητική μέριμνα, στους εξοπλισμούς.

Δεν ισχυριζόμαστε πως δε χρειάζονται αλλαγές και βελτιώσεις στις ΕΔ της χώρας μας. Αυτό που μας φοβίζει είναι ότι οι τροποποιήσεις σε δόγματα και δομές λειτουργούν διότι το ΝΑΤΟ με τις ΗΠΑ τις επιβάλλουν. Και η δική μας κυβέρνηση προσπαθεί να μας πείσει πως γίνονται προς όφελος των εθνικών μας συμφερόντων. Η πραγματικότητα φαίνεται από τις αποστολές όπου μας εμπλέκουν, αλλά και από τα ωμά κείμενα που καθορίζουν τις αναθεωρήσεις της Αμυντικής μας Στρατηγικής. Μερικά από τα οποία επιχειρήθηκε να παρουσιαστούν εδώ.


Του
Αντώνη ΚΑΚΑΡΑ*
* Ο Αντώνης Κακαράς είναι απόστρατος αρχιπλοίαρχος, μέλος της Κίνησης για την Εθνική Αμυνα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ