ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Μάη 2002
Σελ. /56
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Στους ιδιώτες η εκμετάλλευση!

«Φιλέτο» για το μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο το έργο που κόβει την πρωτεύουσα στα δύο

Eurokinissi

Στο ιδιωτικό κεφάλαιο εκχωρεί η κυβέρνηση και την εκμετάλλευση του προαστιακού σιδηροδρόμου, ενός ακόμα έργου που θα χρυσοπληρώσει ο ελληνικός λαός, με περισσότερα από 880 εκατ. ευρώ (300 δισ. δραχμές).

Αυτό προανήγγειλε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, Χρ. Βερελής, ο οποίος από κοινού με τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ παρουσίασαν το σύνολο του έργου, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι την άνοιξη του 2004 το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα ενωθεί με την Αθήνα, με ηλεκτρικά τρένα και πάνω σε υποδομή ηλεκτροκίνησης.

Απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων σχετικά με το φορέα εκμετάλλευσης του έργου, ο υπουργός είπε ότι στην πρώτη φάση της λειτουργίας του, μέχρι το 2006, θα αναζητηθεί με διαγωνισμό λειτουργός, ο οποίος μπορεί να είναι ξένη εταιρία, με πείρα στην οργάνωσή του, ενώ η οριστική εκμετάλλευση όλου του έργου μαζί με τις μελλοντικές επεκτάσεις, μετά το 2006 θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Οπως είναι αυτονόητο, αυτό δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να είναι ο ίδιος ιδιώτης αυτός που θα αναλάβει αρχικά την προσωρινή και στη συνέχεια οριστική εκμετάλλευσή του. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι η κυβέρνηση με τις αρχικές της εξαγγελίες για τον προαστιακό, είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο εκχώρησης της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες.

Το έργο του προαστιακού, εκτός από «φιλέτο» για το μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο, είναι και ένα έργο που, όπως έχει σχεδιαστεί - κατ' απαίτηση των μεγαλοεργολάβων - θα «κόψει» στα δύο την Αθήνα, υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο τις δυτικές περιοχές της πρωτεύουσας. Οπως ανακοινώθηκε χτες, από τα συνολικά 51 χιλιόμετρα του προαστιακού, από τον Πειραιά έως το αεροδρόμιο Σπάτων, μόνο 1.800 μέτρα (Τρεις Γέφυρες - Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο «Gut and Cover» (ανοιχτό όρυγμα). Στα υπόλοιπα χιλιόμετρα η χάραξη της γραμμής είναι επιφανειακή. Για το θέμα αυτό, που έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής, αλλά και δημοτικών συμβούλων, ο Χρ. Βερελής έκανε λόγο για κινητοποιήσεις και αποκλεισμούς της σιδηροδρομικής γραμμής που ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό, ενώ ισχυρίστηκε ότι όλα αυτά γίνονται «από μεμονωμένους δημοτικούς συμβούλους» για ψηφοθηρικούς λόγους, ενόψει των δημοτικών εκλογών.

Για το τροχαίο υλικό, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι υπάρχει καθυστέρηση και στις πέντε συμβάσεις. Η καθυστέρηση αυτή είναι συνυφασμένη με την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά ο υπουργός εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι τελικά δε θα υπάρξει πρόβλημα, ενώ προανήγγειλε και το ενδεχόμενο ενοικίασης ηλεκτροκίνητων τρένων, χωρίς, ωστόσο να διευκρινίσει ποιος θα επιβαρυνθεί το κόστος της ενοικίασης.

Προεκλογική φιέστα στην Αττική Οδό

Εναν ακόμη σταθμό στην προσπάθεια αναστήλωσης της εικόνας της κυβέρνησης, την οποία έχει αναλάβει εργολαβικά τον τελευταίο καιρό η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, αποτέλεσε η χτεσινή προεκλογικού τύπου φιέστα στην Αττική Οδό, στην οποία παρέστησαν βουλευτές που εκλέγονται στην Αττική από όλα τ' άλλα κόμματα, εκτός ασφαλώς από αυτούς του ΚΚΕ.

Κατά τη διάρκεια της περιοδείας, τόσο η νυν υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, όσο και ο τέως Κ. Λαλιώτης, βρήκαν την ευκαιρία να εκφέρουν τις γνωστές «κορόνες» εκθειασμού του κυβερνητικού έργου, φτάνοντας στο σημείο να προβαίνουν σε δηλώσεις όπως αυτή του Κ. Λαλιώτη ότι «τα μεγάλα έργα θα πρέπει να ενώνουν όλους τους Ελληνες, να ενώνουν όλες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις»! Βεβαίως, όλοι αυτοί οι κυβερνητικοί παράγοντες επιδιώκουν να ξεχαστεί ότι και το έργο αυτό αποτελεί μνημείο αδιαφάνειας, καθώς με την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση που υπέγραψαν δίνουν τη δυνατότητα στους εργολάβους - έναντι μερικών «ψιχίων» που έχουν επενδύσει - να αποκομίσουν υπερκέρδη όχι μόνο από την κατασκευή αλλά και από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και των παράλληλων εγκαταστάσεων για 23 ολόκληρα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πλήρη ανάπτυξη ο αυτοκινητόδρομος θα κυκλώνει την Αθήνα με ένα δίχτυ 35 σταθμών διοδίων που θα τιμώνται 2,8 ευρώ για τα ΙΧ από το τέλος του 2003.

Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι ενώ θα έπρεπε να είχαν προηγηθεί, ακόμη αναμένονται τα Προεδρικά Διατάγματα για τις χρήσεις γης εκατέρωθεν της Αττικής Οδού, με αποτέλεσμα πλέον να δημιουργηθούν τεράστιες πιέσεις υπερσυγκέντρωσης εγκαταστάσεων γύρω από αυτήν. Μάλιστα, οι ίδιοι οι εργολάβοι της Αττικής Οδού πιέζουν για την εξαγορά, αντί «πινακίου φακής», δημόσιων ελεύθερων χώρων, συνολικής έκτασης 50 στρεμμάτων, που έχουν καταλάβει τα εργοτάξιά τους προκειμένου να κατασκευάσουν εκεί διάφορα εμπορικά κέντρα και γκαράζ...

Ανακοίνωση της «Συμπαράταξης»

Με αφορμή τις δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Σπύρος Χαλβατζής τόνισε: «Η "Συμπαράταξη για την Αθήνα" έχει καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και με αυτήν επισημαίνει μια σειρά παραλείψεις και αποφάσεις που επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το περιβάλλον της πρωτεύουσας από τον τρόπο που επέλεξε τελικά η κυβέρνηση να κατασκευάσει το έργο».

Αναφέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα, υπογράμμισε ότι «έχει εγκαταλειφθεί το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που προβλέπει την υπογειοποίηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου και αντί αυτού, κατασκευάζονται νέες επίγειες εγκαταστάσεις. Επιπλέον, οι περιβαλλοντικοί όροι είναι ψευδεπίγραφοι και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας».

Ο υποψήφιος δήμαρχος επισήμανε: Η «Συμπαράταξη» συμφωνεί «για την αναγκαιότητα του προαστιακού σιδηροδρόμου. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται αυτό το έργο πνοής για τους κατοίκους και την πόλη, δεν έχει καμία σχέση με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των κατοίκων, αλλά ο βασικός σκοπός που θα εξυπηρετήσει είναι οι μετακινήσεις των επισκεπτών κατά το 20ήμερο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004». Σχετικά τέλος με το ποιος "αγρεύει" ψήφους και ποιος όχι (σ.σ.: υπονοώντας τις σχετικές ατυχείς «σπόντες» Βερελή) ας το κρίνουν οι κάτοικοι της πρωτεύουσας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ