ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Φλεβάρη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ
Οι ανατιμήσεις ροκανίζουν τα λαϊκά εισοδήματα

Σημαντικές αυξήσεις τιμών παρατηρήθηκαν στην αγορά, σε περίοδο που η κυβέρνηση πόνταρε στις «συμφωνίες κυρίων» με τους επιχειρηματίες για το «πάγωμά τους»!

Σε όργιο κερδοσκοπίας σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων, που βρίσκονται αντιμέτωπα με το κύμα ανατιμήσεων στην αγορά σε μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, επιδίδονται οι επιχειρηματίες, οι οποίοι για άλλη μια φορά έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια την κυβερνητική έκκληση για συγκράτηση των τιμών. Ετσι, με τις ανατιμήσεις που επιβάλλουν το τελευταίο διάστημα - και καθημερινά αποκαλύπτονται και νέες - παρά τις σχετικές «συμφωνίες κυρίων» με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, έκαναν σαφές ποιοι κάνουν κουμάντο στην αγορά. Φάνηκε για άλλη μια φορά ότι τα κέρδη τους είναι πάνω από «συμφωνίες» που διατυμπανίζει η κυβέρνηση και ότι οι κατά καιρούς λεονταρισμοί της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης εντάσσονται στην τακτική εξαπάτησης των καταναλωτών, οι οποίοι σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς» είναι απροστάτευτοι απέναντι στην ασυδοσία και την κερδοσκοπία των επιχειρηματιών.

Ειδικότερα, το τελευταίο διάστημα, που υποτίθεται ότι ισχύει η «συμφωνία» μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρήσεων για συγκράτηση των τιμών ενόψει της εισαγωγής του ευρώ στις συναλλαγές, οι αυξήσεις στην αγορά σε είδη που τα νοικοκυριά καταναλώνουν καθημερινά «δίνουν και παίρνουν». Πρόσφατα, και συγκεκριμένα από την 1η Φλεβάρη, η «Ελαΐς» αύξησε τις τιμές της σε σπορέλαια, ηλιέλαια και αραβοσιτέλαια κατά 8%, ενώ από τις 8 του μήνα επέβαλε αυξήσεις κατά το ίδιο ποσοστό στο σπορέλαιο και η «Μινέρβα». Επιπλέον, η Ενωση Καταναλωτών Ελλάδας κατέγραψε διαφορές τιμών σε προϊόντα που πωλούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι και 18% στο διάστημα από τις 5 Φλεβάρη μέχρι χτες 12 του μήνα. Χώρια, δε, οι αυξήσεις σε διάφορα είδη διατροφής, σε γαλακτοκομικά, χυμούς, χαρτικά, άλλα είδη οικιακής χρήσης, απορρυπαντικά, που φτάνουν μέχρι και 51,3% από τα μέσα Δεκέμβρη μέχρι τις 5 Φλεβάρη.

Ταυτόχρονα, αυξήσεις πάνω από το ύψος του πληθωρισμού έχουν επιβάλει οι ασφαλιστικές εταιρίες τόσο στο υποχρεωτικό ασφάλιστρο των αυτοκινήτων όσο και σε μια σειρά άλλες προαιρετικές καλύψεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η Αγροτική Ασφαλιστική προχώρησε στην αύξηση του κόστους της κάλυψης για θραύση κρυστάλλων κατά 30%, ενώ αυξήσεις μέχρι 4% - πέρα από το βασικό ασφάλιστρο - έχει επιβάλει σε μια σειρά από αντίστοιχες καλύψεις και η Εθνική Ασφαλιστική. Επιπλέον, αυξήσεις επιβλήθηκαν από χτες και στα εισιτήρια πολλών δρομολογίων των ΚΤΕΛ, τα οποία αποδίδονται στη «στρογγυλοποίηση» του ευρώ.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιωτικά σχολεία πέρασαν από το «παράθυρο» ανατιμήσεις στα δίδακτρα με τη μέθοδο της αύξησης μέχρι και 20% στα κόμιστρα για τη μεταφορά των μαθητών, ενώ οι υπηρεσίες του υπουργείου, κάνοντας δειγματοληπτικούς ελέγχους, κατέγραψαν και αυξήσεις στα δίδακτρα της τάξης του 8%.

Κατά τα άλλα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, υπό το «άγρυπνο» βλέμμα της οποίας θεριεύει το κύμα ανατιμήσεων σκοπεύει, σύμφωνα με πληροφορίες που διοχετεύει, θα επαναλάβει την... επιτυχία της «συμφωνίας» με τους επιχειρηματίες που λήγει στο τέλος του μήνα και αυτή τη φορά λιγότερο... αυστηρά, αφού όπως ακούγεται στο εξής δε θα παζαρέψει «πάγωμα» τιμών, αλλά φέρεται διατεθειμένη να δεχτεί «δικαιολογημένες» αυξήσεις!

ΤΟΜΕΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ρυθμίσεις προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων

Το θέμα της κρατικής παρέμβασης για την τιμολόγηση του φυσικού αερίου συζήτησαν χτες ο πρωθυπουργός με τον υπουργό Ανάπτυξης

Εντείνονται οι κυβερνητικές διαδικασίες για την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφερόντων, που εμπλέκονται στην απελευθερωμένη αγορά ενέργειας. Χτες κατά τη διάρκεια πολύωρης συνάντησης που είχε ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης με τον υπουργό Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλο, εξετάστηκε το ζήτημα της κρατικής παρέμβασης στην τιμολόγηση του φυσικού αερίου, προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα των ιδιωτών υποψηφίων ηλεκτροπαραγωγών. Οι τελευταίοι καταγγέλλουν τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) ότι διαμορφώνει τα τιμολόγια στα μέτρα των δικών της συμφερόντων και όχι στις ανάγκες της... αγοράς. Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης, ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε ότι «επίκειται η ανακοίνωση ρυθμίσεων και αποφάσεων που οριοθετούν τόσο το κόστος παραγωγής, όσο και το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου, όπως επίσης και η διαμόρφωση δυνατοτήτων για την απορρόφηση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από καταναλωτές».

Η συγκεκριμένη δήλωση είναι αρκούντως αποκαλυπτική για το τι σχεδιάζει η κυβέρνηση Αν μέχρι πρότινος, τα θέματα που σχετίζονται με την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, διεκπεραιώνονταν από το υπουργείο Ανάπτυξης, η χτεσινή προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού και ακολούθως οι δηλώσεις του Α. Τσοχατζόπουλου, καταδεικνύουν την πρόθεση της κυβέρνησης να παραδώσει τον τομέα της ενέργειας στο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Ειδικότερα, η «ανακοίνωση των ρυθμίσεων και των αποφάσεων», υποδηλώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να... θεσμοθετήσει την τιμή του φυσικού αερίου στο ύψος που απαιτούν οι ιδιώτες, προκείμενου να είναι επικερδής η δραστηριοποίησή τους στον τομέα, αλλά και την εξασφάλιση της διάθεσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας. Δηλαδή, η κυβέρνηση προτίθεται να εξασφαλίσει πελατεία σε όλους όσοι γίνουν ηλεκτροπαραγωγοί. Και τα δύο είναι πάγια αιτήματα των ιδιωτών, που στηρίζονται δημοσίως από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η τελευταία έρχεται επανειλημμένως σε αντιπαράθεση με τη ΔΕΠΑ, αλλά και τη ΔΕΗ, που σε κάποιο βαθμό αγνοούν για ίδιον όφελος τα συμφέροντα των ιδιωτών. Για την απορρόφηση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, μάλλον θα δεσμευτεί η ΔΕΗ, αφού αυτή είναι η πρόταση των ιδιωτών και της ΡΑΕ.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες από παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης, χτες ο Α. Τσοχατζόπουλος ανακοίνωσε στον πρωθυπουργό την πρόθεσή του να αντικαταστήσει τους γενικούς γραμματείς Βιομηχανίας και Ερευνας - Τεχνολογίας, Γ. Καλογήρου και Β. Δενιόζου, καθώς και τους διευθύνοντες συμβούλους της ΔΕΗ και ΔΕΠΑ, Σ. Νέζη και Α. Βακιρλή αντίστοιχα.

Παραδίδουν την Ελλάδα στους κατασκευαστές

Στο τέλος Φλεβάρη αναμένεται να είναι έτοιμο το Σχέδιο Νόμου με το οποίο θα εισβάλλουν οι κατασκευαστές, σε όλα τα επίπεδα κατασκευής των δημόσιων έργων

Ολη η Ελλάδα ένα απέραντο εργοτάξιο... στα χέρια των εργολάβων. Το κυβερνητικό αυτό «όραμα» επανέλαβε χτες ο υφυπουργός Χ. Πάχτας, ο οποίος δήλωσε ότι σύντομα θα κατατεθεί το Σχέδιο Νόμου για την ιδιωτικοποίηση όλων των έργων, μικρών, μεσαίων και μεγάλων!

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, στο τέλος του Φλεβάρη προβλέπεται να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο που θα επιτρέπει την είσοδο των ιδιωτών σε κάθε μορφής δημόσια έργα και υπηρεσίες. Πρόκειται για προωθημένη μορφή ιδιωτικοποιήσεων, γνωστή και με τα αγγλικά αρχικά PFI, το οποίο και πρωτοεφαρμόστηκε στη θατσερική Αγγλία και συνεχίζεται από τους συνεχιστές της... Οπως ανέφερε, εκτός από τις μέχρι σήμερα συμβάσεις παραχώρησης (ιδιωτικοποίησης) των μεγάλων έργων, όπως των οδικών δικτύων της ΠΑΘΕ, της Ιόνιας οδού, της σήραγγας Υμηττού, του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, η κυβέρνηση εξετάζει τη δυνατότητα υπογραφής συμβάσεων παραχώρησης και για τμήματα της Εγνατίας Οδού, καθώς και για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης. Πέραν αυτών, συνέχισε ο υφυπουργός, με το σύστημα PFI, η κυβέρνηση θα περάσει σε άλλες δράσεις μικρότερης εμβέλειας, είτε περιφερειακής, είτε δημοτικής, είτε νομαρχιακής. Σύμφωνα με τις ακραίες νεοφιλελεύθερες αρχές που διέπουν το σύστημα PFI, στόχος της κυβέρνησης είναι το πέρασμα όλων των έργων, από την κατασκευή σχολείων, φυλακών και μικρών περιφερειακών δρόμων μέχρι και τα έργα πανελλαδικής εμβέλειας στα χέρια ιδιωτών. Στη συνέχεια το δημόσιο θα αγοράζει υπηρεσίες από ιδιώτες, π.χ θα πληρώνει ενοίκιο για κτιριακό συγκρότημα σχολείων που κατασκεύασαν ιδιώτες, το ίδιο μπορεί να γίνει με φυλακές κλπ.

Τέλη κυκλοφορίας για χωρίς πινακίδες

Σε 1,90 ευρώ τη μέρα φτάνει το τέλος κυκλοφορίας για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που λόγω ειδικών συνθηκών δεν έχουν εφοδιαστεί με πινακίδες κυκλοφορίας. Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείο Οικονομικών σε εξαιρετικές περιπτώσεις χορηγείται προσωρινή άδεια κυκλοφορίας και μέχρι για 2 μέρες το μήνα αφού καταβληθούν τα τέλη στην αρμόδια ΔΟΥ. Σαν τέτοιες εξαιρετικές περιπτώσεις η εγκύκλιος του υπουργείου αναφέρει τη μεταφορά του αυτοκινήτου από τον τόπο αγοράς, τη μεταφορά σε ΚΤΕΟ και σε ειδικά συνεργεία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ