Eurokinissi |
Είναι χαρακτηριστικά σε αυτή την κατεύθυνση τα όσα ακούστηκαν στην κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, με θέμα τη συζήτηση επί της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον καθορισμό του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2028 - 2034.
Δίνοντας το στίγμα των προθέσεων της Κομισιόν, ο Επίτροπος ανέφερε επί λέξει:
«Ο μακροπρόθεσμος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν έχει να κάνει με νούμερα απλά. Κυρίως και πρωτίστως έχει να κάνει με πολιτικές και στρατηγικές επιλογές. Εχει δηλαδή να κάνει με το πού θέλουμε να επενδύσουμε μαζί και πού πρέπει να επενδύσουμε μαζί». Και συνέχισε: «Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι από το 2022, δηλαδή από την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, βρισκόμαστε σε ένα εντελώς καινούργιο γεωπολιτικό πλαίσιο όπου η σημασία της δυνατότητας, της ικανότητας των Ευρωπαίων να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους είναι όλο και μεγαλύτερη.
Και επίσης, γνωρίζουμε κοιτώντας τους παγκόσμιους οικονομικούς μας ανταγωνιστές, την Κίνα δηλαδή και τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ότι το κενό ανταγωνιστικότητας μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής και Κίνας συνεχώς εντείνεται.
Επομένως, αυτό είναι το πλαίσιο, το περιβάλλον, που πρέπει να έχουμε κατά νου. Αν θέλουμε δηλαδή να προστατέψουμε το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο και αν θέλουμε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αυτό σημαίνει ότι πρέπει αυτές τις προτεραιότητες να τις λάβουμε σοβαρά υπόψιν όταν καταρτίζουμε τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θέλουμε να επενδύσουμε περισσότερο στην ανταγωνιστικότητά μας, την ασφάλεια και την άμυνα, διότι αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο ζούμε».
Να σημειώσουμε ότι τον περασμένο Ιούλιο η Κομισιόν παρουσίασε την πρότασή της για το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, ουσιαστικά τον Μακροπρόθεσμο Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την περίοδο 2028 - 2034, συνολικού ύψους σχεδόν 2 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Οι διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη - μέλη βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στην τοποθέτησή του ο Νίκος Καραθανασόπουλος, βουλευτής του ΚΚΕ, έθεσε τους άξονες που βάζει η Ευρωπαϊκή Ενωση για το επόμενο Πρόγραμμα.
Πρώτον, να μπορεί να είναι μία ισχυρή Ευρωπαϊκή Ενωση για να συμμετέχει με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στις ιμπεριαλιστικές συγκρούσεις.
Δεύτερον, την αντιμετώπιση του «ανταγωνιστικού κενού» σε σχέση με τις πολυεθνικές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, που σημαίνει ισχυροποίηση των ευρωπαϊκών πολυεθνικών για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν αυτά τα μεγαθήρια.
Αναφέρθηκε στις αναφορές του Επιτρόπου που περιέγραψε ουσιαστικά το πώς από την «πράσινη και ψηφιακή μετάβαση», η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ενωσης μετατρέπεται σε οικονομία του πολέμου, σημειώνοντας πως πίσω απ' αυτή την αλλαγή βρίσκεται η προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ο «ελέφαντας» που είναι στο δωμάτιο - η υπερσυσσώρευση κεφαλαίων - με μέθοδο την καταστροφή κεφαλαίων ώστε να βρουν διέξοδο τα λιμνάζοντα κεφάλαια.
Αυτή η διέξοδος, εξήγησε, παίρνει τη μορφή τεράστιων εξοπλιστικών προγραμμάτων, υποδομών «διπλής χρήσης», υποταγής της έρευνας στις ανάγκες του πολέμου και «ανοικοδόμησης» - «δηλαδή, να σε καταστρέψω για να σε ανοικοδομήσω», όπως χαρακτηριστικά είπε, επισημαίνοντας πως η οικονομία του πολέμου δεν σχετίζεται απλά και μόνο με το πρόγραμμα το δημοσιονομικό που αυξάνει τα κονδύλια, σχετίζεται με το SAFE, αλλά και με την απόφαση του NATO για αύξηση των κρατικών δαπανών του εκάστοτε κράτους - μέλους στο 5% από το 2% που είναι τώρα. «Μιλάμε για τεράστια κονδύλια, τα οποία θα είναι σε βάρος των κοινωνικών δαπανών και της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών» σημείωσε.
Ο βουλευτής του Κόμματος πρόσθεσε πως «τρίτο στοιχείο που καταγράφεται στον προϋπολογισμό είναι η συγκέντρωση του ευρωπαϊκού προγράμματος σε όλο και λιγότερα προγράμματα και τομείς, για να μπορεί να γίνεται μεγαλύτερος ο έλεγχος, αλλά και το σχήμα να ικανοποιεί το περιεχόμενο» το οποίο είναι η υλοποίηση της Εκθεσης Λέττα, που μίλαγε για «Ευρωπαίους πρωταθλητές», «άρα συγκέντρωση και μονοπώληση της αγοράς όχι σε εθνικό επίπεδο, που είχαμε μέχρι τώρα, αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο», όπως εξήγησε.
Ενώ ως τέταρτο στοιχείο ξεχώρισε τον τρόπο χρηματοδότησης σημειώνοντας πως «Οι λαοί θα κληθούν να πληρώσουν τα επιπλέον ποσά για να μπορέσουν να γίνουν κιμάς στα κανόνια του πολέμου, γιατί όλοι αυτοί είναι έμμεσοι φόροι. Εκτός κι αν θεωρούν φόρο άξιο σχολιασμού το 1 τοις χιλίοις που προτίθενται να βάλουν στις μεγάλες πολυεθνικές. 1 τοις χιλίοις, σοβαρά μιλάτε; Είναι δυνατόν να σκέφτονται ότι είναι αυτός φόρος; 1 τοις χιλίοις στις μεγάλες πολυεθνικές;».
Οπως τόνισε ο Ν. Καραθανασόπουλος υπάρχει και μία ακόμη πλευρά, που αφορά τους ανταγωνισμούς στο εσωτερικό της ΕΕ, εξηγώντας πως πολλοί καπιταλιστές θεωρούν ότι η πολεμική οικονομία δεν αποτελεί διέξοδο για τα συμφέροντά τους, «πρώτον, γιατί είναι προς όφελος των Ηνωμένων Πολιτειών, γιατί ένα πολύ μεγάλο τμήμα των εξοπλιστικών προγραμμάτων θα κατευθυνθεί στις αμερικανικές εταιρείες πολέμου. Δεύτερον, για την πράσινη μετάβαση και το LNG ως ατμομηχανή της μεταβατικής αυτής ενέργειας, είναι σε βάρος της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής μεταποίησης».
Και ο Ν. Καραθανασόπουλος κατέληξε λέγοντας πως «αυτό το οποίο απαιτείται σήμερα είναι να συγκεντρωθούν δυνάμεις, κοινωνικές δυνάμεις, σε σύγκρουση με την ΕΕ και την καπιταλιστική βαρβαρότητα, για να απαντήσουν σε όλα τα επίπεδα της κλιμάκωσης της αντιλαϊκής επίθεσης, μια αντεπίθεση η οποία θα πρέπει να είναι ενταγμένη και να υπηρετεί τον σκοπό της κοινωνικής ανατροπής, δηλαδή τον σοσιαλισμό, ο οποίος αποτελεί και τη μοναδική διέξοδο για να απελευθερωθεί η κοινωνία και ο άνθρωπος από την εκμετάλλευση και να αξιοποιηθεί το σύνολο των δυνατοτήτων και των επιτευγμάτων της επιστήμης, για την ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών».
Υπερψηφίστηκαν χτες οι αλλαγές στον Κανονισμό της Βουλής που ενεργοποιούν ηλεκτρονικό «κόφτη» στα μικρόφωνα των ομιλητών όταν υπερβαίνουν τον προκαθορισμένο χρόνο ομιλίας.
Αυτός προσαυξάνεται κατά τι και διαμορφώνεται για εισηγητές και αγορητές στα 28 λεπτά, για τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους στα 27 λεπτά (συνολικά για όλες τις παρεμβάσεις), για τους βουλευτές στα 9 λεπτά, οι πρόεδροι ΚΟ με 50 ή περισσότερους βουλευτές θα έχουν 25 λεπτά, οι πρόεδροι ΚΟ με λιγότερους από 50 βουλευτές αντί για 15 λεπτά, θα έχουν πλέον 19 λεπτά και οι αρμόδιοι υπουργοί αντί για 10 λεπτά θα έχουν 13. Οι υπουργοί και οι πολιτικοί αρχηγοί θα μπορούν να ζητούν τον λόγο έως και 3 φορές την ημέρα, ενώ δεν θα μπορεί να γίνει επίκληση δύο ιδιοτήτων για να ζητηθεί ο λόγος έως και 6 φορές.
Tο ΚΚΕ καταψήφισε επί της αρχής, καταγγέλλοντας αποσπασματικές και διοικητικού χαρακτήρα παρεμβάσεις που μπορεί να χρησιμοποιηθούν και για τη λήψη περιοριστικών μέτρων. Eπί της αρχής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ψήφισαν «υπέρ», Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας ψήφισαν «κατά», ενώ «παρών» επέλεξαν ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση και Νίκη.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος στην ομιλία του κατήγγειλε ότι πρόκειται για ρυθμίσεις που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τον περιορισμό της έκφρασης γνώμης και που έρχονται τη στιγμή που υπάρχουν εκκρεμή ζητήματα πολύ πιο σοβαρά σε σχέση με τον Κανονισμό της Βουλής. Ανέφερε ενδεικτικά την κατάργηση της συζήτησης προτάσεων νόμου της αντιπολίτευσης, την κατάθεση τροπολογιών με πολλά άρθρα άσχετα μεταξύ τους για τα οποία ωστόσο δεν δίνεται η δυνατότητα να ψηφιστούν ξεχωριστά, την κατάργηση της ξεχωριστής συζήτησης επί της αρχής και επί των άρθρων σε νομοσχέδια με πολλά άρθρα που θα έπρεπε να συζητιούνται ξεχωριστά, την αποφυγή απαντήσεων στην ώρα τους από μεριάς των υπουργών σε Επίκαιρες Ερωτήσεις, που χάνουν τον επίκαιρο χαρακτήρα τους και την κατάργηση, πρακτικά, της Ωρας του Πρωθυπουργού.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, ο Ν. Καραθανασόπουλος τόνισε, σχετικά με το άρθρο 1 για τον «κόφτη» στον χρόνο των ομιλιών, ότι το ΚΚΕ διαφωνεί με τη λήψη ενός διοικητικού μέτρου, ωστόσο διαφωνεί και με τη συστηματική κατάχρηση του χρόνου ομιλίας, μία πρακτική η οποία δείχνει έλλειψη σεβασμού, αλλά και αποτελεί φαινόμενο αυταρχικότητας, παρέχοντας άλλοθι στην κυβερνητική πλειοψηφία να περνάει τέτοια μέτρα διοικητικού χαρακτήρα που υποκρύπτουν αυταρχισμό.
«Εμείς το λέμε καθαρά ότι δεν πρέπει να υπάρχει "κόφτης". Χρειάζεται να υπάρχει μια σχετική ευελιξία κάθε φορά, στο πλαίσιο του λογικού, και βεβαίως να υπάρχει κι ο αναγκαίος αυτοπεριορισμός, για να μπορούμε επί της ουσίας να συνεννοούμαστε μεταξύ μας και όχι να το μετατρέπουμε σε χάβρα», τόνισε.
Οσον αφορά το άρθρο 2 επισήμανε πως το ΚΚΕ δεν χρησιμοποιεί τη διαδικασία περί αντισυνταγματικότητας, αλλά παρ' όλα αυτά είναι ένα σοβαρό ζήτημα και θα πρέπει η συζήτηση περί αντισυνταγματικότητας ενός νομοσχεδίου να προηγείται και όχι να έπεται της συζήτησής του. Πρόσθεσε πως το ΚΚΕ θεωρεί ότι υπάρχει ζήτημα και με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που μπορεί να επιφέρουν ουσιαστικές αλλαγές αλλά και με τις τροπολογίες που έρχονται τελευταία στιγμή.
Τέλος, όσον αφορά στο άρθρο 3 τόνισε την πάγια θέση του ΚΚΕ για κατάργηση της ιδιότητας των πρώην προέδρων και της παροχής με βάση αυτή ιδιαίτερων προνομίων κατά τη διάρκεια της οργάνωσης της συζήτησης στην Ολομέλεια. «Δεν μπορεί να έχουν ιδιαίτερα προνόμια. Δεν μπορεί δηλαδή να διαχωρίζονται οι βουλευτές σε προύχοντες και σε πληβείους. Και από αυτήν την άποψη βεβαίως είναι ακόμη πιο σοβαρό το ζήτημα κάποιος να διεκδικεί να μιλάει ταυτόχρονα κάτω από δύο ιδιότητες. Αυτό και αν είναι παραλογισμός! Από αυτήν την άποψη, λοιπόν, εμείς το λέμε καθαρά: Στο πλαίσιο ότι πρέπει να καταργηθούν τα ιδιαίτερα προνόμια σε ορισμένους βουλευτές ψηφίζουμε τη συγκεκριμένη διάταξη», σημείωσε.
Οπαδοί της συνεκμετάλλευσης και των ΝΑΤΟικών «διευθετήσεων» στην Ανατ. Μεσόγειο, μεγαλοστελέχη αστικών επιτελείων, υπουργείων και μνημονιακών μηχανισμών όπως η περιβόητη «task force» για την υλοποίηση των βάρβαρων αντεργατικών μέτρων, γνωστοί αντικομμουνιστές και επίδοξοι συγγραφείς του... ξαναγραψίματος της Ιστορίας, μεταγραφές από το ΠΑΣΟΚ και λοιπά «φυντάνια» αποτελούν μεταξύ άλλων το επιτελείο με το βαρύγδουπο όνομα «Επιστημονικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου για την Ειρήνη, τη Δικαιοσύνη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη» του Αλ. Τσίπρα, το οποίο ανακοινώθηκε χτες από τον πρώην πρωθυπουργό, δείχνοντας έτσι και τις «προθέσεις» και τις «δύσκολες αποστολές» που αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει πάλι για τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Μεταξύ άλλων, στο Συμβούλιο συμμετέχουν οι πρώην υπουργοί Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης και Κ. Γαβρόγλου, ο γνωστός Μαραντζίδης, ο πρ. επικεφαλής του γραφείου προϋπολογισμού της Βουλής Φραγκίσκος Κουτεντάκης, η Ζ. Λάλη, πρώην διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Χ. Τζήμητρας, καθηγητής και Senior Fellow του Atlantic Council στην Ουάσιγκτον κ.ά.