Πραγματοποιήθηκε το Συνέδριο της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας που εξέλεξε το νέο ΔΣ
Εμπειρία από την κατάσταση στα σχολεία μετέφεραν αντιπρόσωποι Ομοσπονδιών στο Συνέδριο της ΑΣΓΜΕ |
Με την καθοριστική συμβολή της ΑΣΓΜΕ το προηγούμενο διάστημα συγκροτήθηκαν τρεις νέες Ομοσπονδίες, σε Θεσσαλία, Πελοπόννησο και Ιόνια νησιά, αλλά και νέες Ενώσεις Γονέων σε περιοχές που δεν έχουν συγκροτηθεί ακόμα Ομοσπονδίες. Η αύξηση κατά 25% του αριθμού των αντιπροσώπων απηχεί, όπως σημειώθηκε, την ενίσχυση της συσπείρωσης των γονέων και κηδεμόνων στους συλλόγους γονέων, τη συμμετοχή στις διεργασίες. Στόχος παραμένει η περαιτέρω οργανωτική ανάπτυξη της ΑΣΓΜΕ, που μετράει πλέον πανελλαδικά 9 Ομοσπονδίες Γονέων.
Στο πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται το Συνέδριο και στο αποτύπωμα της δράσης του οργανωμένου γονεϊκού κινήματος αυτό το διάστημα αναφέρθηκε παρουσιάζοντας την εισήγηση ο απερχόμενος πρόεδρος της ΑΣΓΜΕ Παν. Κατηφές. Από το βήμα της διαδικασίας που γίνεται στις αρχές της - κατά γενική ομολογία - χειρότερης σχολικής χρονιάς των τελευταίων τουλάχιστον χρόνων, χαιρέτισε εκ μέρους του ΔΣ τις δεκάδες παραστάσεις διαμαρτυρίας που γίνονται σε όλη τη χώρα από Ομοσπονδίες, Ενώσεις και Συλλόγους Γονέων σε Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, δήμους και Περιφέρειες για τα κενά, τα κτιριακά προβλήματα, τις μεταφορές μαθητών, την υποχρηματοδότηση, την επέκταση των σχολικών γευμάτων, τη σχολική καθαριότητα.
Αναφέρθηκε στην όξυνση των παραπάνω ζητημάτων που δυσχεραίνουν την ποιότητα της εκπαίδευσης, συμπληρωμένα με το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών που δεν ανταποκρίνεται σε πολλές περιπτώσεις στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, με τη μετατόπιση των ελλείψεων του κράτους στους γονείς με επίκληση συνεχώς στην ατομική ευθύνη και στην τσέπη των γονιών, σε συνθήκες ακρίβειας.
Στάθηκε στα ζητήματα των σχολικών υποδομών, με «πήχη» διεκδίκησης τα σύγχρονα ασφαλή σχολεία που θα καλύπτουν πλήρως τις σύγχρονες μορφωτικές απαιτήσεις των παιδιών, σχολεία που θα κάνουν τη σχολική ζωή ευχάριστη και δημιουργική.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις θεσμικές αλλαγές με τις οποίες η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν απαντούν στις σύγχρονες ανάγκες, αλλά συντηρούν και εντείνουν τα προβλήματα και τα αδιέξοδα. Κάθετη αντίθεση εκφράστηκε στο «Εθνικό Απολυτήριο», που ουσιαστικά θα μετατρέψει όλο το Λύκειο σε εξεταστικό κέντρο πανελληνίων εξετάσεων, θα ενταθεί η πίεση για φροντιστήρια, θα μειωθεί η ηλικία έναρξης των εντατικών φροντιστηρίων, ο μαθητής απλά θα κυνηγά τον βαθμό και όχι την ολοκληρωμένη μόρφωση και γνώση. Συνολικά μεταφέρθηκε πως οι γονείς απορρίπτουν το σχολείο των διαχωρισμών, των χορηγών, τις νομοθετικές αλλαγές που έγιναν και που ετοιμάζονται και οι οποίες κάνουν το σχολείο ακόμα πιο ταξικό, ακόμα πιο ανισότιμο, ακόμα πιο εξοντωτικό για τους μαθητές.
Βάρος δόθηκε εισηγητικά και στην Ειδική Αγωγή, που αντί να ενισχυθεί ουσιαστικά, δίνεται χώρος για την ιδιωτική πρωτοβουλία να κάνει μπίζνες, σε βάρος των οικογενειών με παιδιά ΑμεΑ. «Προετοιμάζεται το έδαφος να "εξαφανιστεί" ο μαθητής με αναπηρία και οι συνθέτες ανάγκες του από το σχολείο, η εξατομικευμένη διεπιστημονική στήριξή του, από το κατάλληλο ειδικό προσωπικό», όπως σημειώθηκε.
Ανάμεσα σε άλλα αναδείχτηκε πώς το οργανωμένο κίνημα των γονέων δεν έμεινε μακριά από τις εξελίξεις και έξω από τα σχολεία, τις πολεμικές συγκρούσεις, τον αντιλαϊκό προϋπολογισμό και την επιδείνωση των όρων δουλειάς και ζωής. Οτι πήρε θέση με βάση τη διεκδίκηση των λαϊκών αναγκών και οι δεκάδες σχετικές πρωτοβουλίες συνδυάστηκαν με την ανάδειξη των προβλημάτων στην Εκπαίδευση, στη ζωή και στο μέλλον της νέας γενιάς, των παιδιών και των εφήβων.
Πείρα που δείχνει πως από τον Εβρο μέχρι την Κρήτη, από το Ιόνιο μέχρι το Αιγαίο, τα προβλήματα των σχολείων και οι αγωνίες της λαϊκής οικογένειας είναι ανάλογα, μετέφεραν οι αντιπρόσωποι Ομοσπονδιών Γονέων που πήραν τον λόγο. Πείρα πολύτιμη, από την οποία προκύπτει και η θέση και δράση της ΑΣΓΜΕ ενάντια στην πολιτική που δημιουργεί αυτά τα προβλήματα και στέκεται εμπόδιο στην ικανοποίηση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών.
Η πλούσια συζήτηση εμπλουτίστηκε σε περιεχόμενο από θεματικές ομιλίες όπως για τη νεανική παραβατικότητα, τις εξαρτήσεις (ναρκωτικά, διαδίκτυο, social media, τζόγος, αλκοόλ), ενώ επίσης αναδείχτηκαν πλευρές της υποβάθμισης των μορφωτικών δικαιωμάτων, για το τεράστιο πρόβλημα των μαθητικών μετακινήσεων στα σχολεία που βρίσκονται μακριά από τον τόπο κατοικίας των παιδιών, τις αλλαγές στην Εκπαίδευση που προηγήθηκαν με ψήφιση νόμων, όπως για τα Ωνάσεια σχολεία και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια κ.ά.
Είναι χαρακτηριστικό το ζήτημα των υποδομών, που αναγνωρίζεται σαν καθημερινή έγνοια των οργανώσεων των γονιών και εκδηλώνεται παντού στον έναν ή τον άλλο βαθμό. Μάλιστα, η ΑΣΓΜΕ, στο πλαίσιο της ανάδειξης του ζητήματος, επέλεξε να πραγματοποιήσει το Συνέδριό της στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου, όπου τον περασμένο Γενάρη έπεσε σοβάς σε ώρα μαθήματος.
Εγινε υπόθεση των Ομοσπονδιών όλης της χώρας η πρόσφατη κατολίσθηση στο πρανές του οικοπέδου όπου βρίσκονται οι σχολικές μονάδες ΕΝΕΕΓΥΛ και ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου, οι οποίες στεγάζουν περίπου 200 μαθητές, τα «μονάστερα» σχολεία που πλημμυρίζουν με την πρώτη βροχή, τα κοντέινερ που στεγάζουν τάξεις εδώ και 18 χρόνια στη σκιά των πεντάστερων ξενοδοχείων περιοχών με τεράστια τουριστική ανάπτυξη όπως το Ιόνιο, όπου την ίδια στιγμή η ανησυχία για το ζήτημα του προσεισμικού ελέγχου είναι στο «κόκκινο» λόγω της σεισμικής δραστηριότητας. Στο θέμα των ελέγχων αυτών αναφέρθηκε ιδιαίτερα και γονιός που φέρει την ιδιότητα του μηχανικού, θυμίζοντας πως τα μισά σχολεία σε Αττική και Θεσσαλονίκη είναι κατασκευασμένα με τον παλιό σεισμικό κανονισμό, ότι την αλλαγή του σεισμικού κανονισμού την είχε επιβάλει η ίδια η φύση και η πραγματικότητα, ενώ αναφέρθηκε στους πρωτοβάθμιους ελέγχους και την ανάγκη τα αποτελέσματά τους και οι εκθέσεις για τις αναγκαίες παρεμβάσεις να κοινοποιούνται στις Ενώσεις Γονέων.
Αναδείχτηκε πως τα μερεμέτια με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», που αφορά μόλις το 4% των σχολείων, δεν απαντά στο αίτημα για σύγχρονες ασφαλείς σχολικές υποδομές, ενώ εκφράστηκε και η αντίθεση στην πολιτική εμπλοκής των χορηγών στο ζήτημα. Με αποτέλεσμα, όπως θύμισε εκπρόσωπος από την Ηπειρο, να φιγουράρει σε ανακατασκευασμένο γήπεδο μπάσκετ σχολείου η χορηγία στοιχηματικής εταιρείας.
Πλούσια ήταν και η πείρα από τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, το δίκτυο των οποίων μοιράζεται ωστόσο κοινά προβλήματα που μεταφράζονται σε ταλαιπωρία των μαθητών και των οικογενειών τους, με κάποιους όπως ειπώθηκε να αναγκάζονται να τα εγκαταλείψουν λόγω των ζητημάτων στη μεταφορά, των χιλιομετρικών περιορισμών, την καθυστέρηση στην πρόσληψη απαραίτητων ειδικοτήτων κ.ά.
Στο πλευρό των αγώνων για σύγχρονη Ειδική Αγωγή για όλα τα παιδιά που έχουν ανάγκη δήλωσε η ΑΣΓΜΕ, με συνέδρους να επισημαίνουν μεταξύ άλλων τις τεράστιες ανάγκες που μένουν ακάλυπτες, την έλλειψη επαρκούς αριθμού ειδικών σχολείων.
Από παντού σχεδόν μεταφέρθηκε εικόνα από ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, που παραμένουν έναν μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους και για τις συνέπειές τους, ειδικότερα για εκείνες που βιώνουν οι εργαζόμενοι γονείς από τη μη λειτουργία ολοήμερων, έναν θεσμό που, όπως επισημάνθηκε από γονείς, βάλλεται σε μία εποχή που νομιμοποιούνται τα ιδιωτικά κέντρα μελέτης.
Αναφορά έγινε μεταξύ άλλων και στην απήχηση των πρωτοβουλιών της ΑΣΓΜΕ και Ομοσπονδιών Γονέων ξεχωρίζοντας εκείνες που αφορούν την ενημέρωση και συζήτηση για τον σχολικό εκφοβισμό, για την παραβατικότητα, για τη διάδοση του λογοτεχνικού βιβλίου. Μέσα από αυτές, αναδείχτηκε ο ρόλος που πρέπει και μπορεί να παίξει το σχολείο, το οποίο ωστόσο σήμερα έχει «στεγνώσει» από το περιεχόμενο εκείνο που θα μπορούσε να εφοδιάσει πολύπλευρα τα παιδιά.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της πολύμορφης δράσης για το σύνολο της ζωής των γονέων και των παιδιών ειδική αναφορά έγινε:
- Στον αντίκτυπο από τις βλαπτικές μεταβολές από τις αλλαγές στον εργάσιμο χρόνο στην προσωπική και οικογενειακή ζωή, στον χρόνο που θέλουν οι γονείς να επενδύουν στο μεγάλωμα των παιδιών, με αφορμή το σχέδιο νόμου για την 13ωρη εργασία.
- Στην ανησυχία και τις πρωτοβουλίες ενάντια στο «ζέσταμα» των πολεμικών μηχανών, όχι μόνο από τη σκοπιά του περιορισμού των δαπανών για Παιδεία και Υγεία λόγω της στροφής στην πολεμική οικονομία, αλλά και από αυτή της ολοένα και βαθύτερης εμπλοκής της χώρας μας στις αυξανόμενες πολεμικές συγκρούσεις και στη γειτονιά μας, που μας καθιστούν ταυτόχρονα θύτη και πιθανό θύμα αντιποίνων.
- Στην ανάγκη να πληθύνουν οι πρωτοβουλίες Συλλόγων, Ενώσεων, Ομοσπονδιών Γονέων για πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ποιοτική ψυχαγωγία και άθληση, αλλά και ως προφυλακτικούς παράγοντες ενάντια σε εξαρτήσεις.
- Στις πολύμορφες πρωτοβουλίες δραστηριοποίησης και αλληλεγγύης που ξετυλίχθηκαν σε όλη την Ελλάδα για το έγκλημα στα Τέμπη, την ασφάλεια των παιδιών στο σχολείο και τις καθημερινές μετακινήσεις, τη γενοκτονία του Παλαιστινιακού λαού, τον πόλεμο στην Ουκρανία κ.λπ.
Από διάφορες περιοχές της χώρας μεταφέρθηκε η αγανάκτηση για τη στάση της κυβέρνησης και του υπουργείου απέναντι στα προβλήματα, αλλά και για την προσπάθεια να στοχοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί. Οπως ξεκαθαρίστηκε, εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές είναι συνοδοιπόροι, πολύ πριν περάσουν την πόρτα του σχολείου, ως εργαζόμενοι που βιώνουν σε όλες τις πλευρές της ζωής τις συνέπειες της ίδιας πολιτικής που γεννά και τα προβλήματα στην Εκπαίδευση.
Στο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυναν ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) Σπύρος Μαρίνης και ο γεν. γραμματέας της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) Ανδρέας Καργόπουλος, που μίλησαν για τη μάχη που δίνουν οι εκπαιδευτικοί για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους, για την ανάγκη ακόμα σταθερότερης κοινής δράσης γονέων - εκπαιδευτικών - μαθητών μπροστά στα συνεχώς αυξανόμενα προβλήματα της Εκπαίδευσης.
Οι εργασίες του Συνεδρίου ολοκληρώθηκαν με την εκλογή του νέου ΔΣ. Σε σύνολο 97 έγκυρων ψηφοδελτίων η «Δημοκρατική Ενότητα Γονέων» έλαβε 77 ψήφους και 12 έδρες, το «Ενιαίο Ψηφοδέλτιο Γονέων» έλαβε 14 ψήφους και 2 έδρες, η «Αγωνιστική Παρέμβαση Γονέων» 6 ψήφους και μία έδρα. Επίσης εξελέγη τριμελής εξελεγκτική επιτροπή από το ψηφοδέλτιο της «Δημοκρατικής Ενότητας Γονέων».
Στην πρώτη του συνεδρίαση το νέο ΔΣ συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής: Πρόεδρος Βαγγελιώ Πλατανιά, Α' αντιπρόεδρος Αλέξης Γουσόπουλος, Β' αντιπρόεδρος Ελίνα Χαιρικάκη, Γ' αντιπρόεδρος Μαρία Γιαννάκη, γενικός γραμματέας Αντώνης Μπενέτος, εκπρόσωπος Τύπου Κυριάκος Ιωαννίδης, οργαν. γραμματέας Μαρίζα Κιτάνη, Ταμίας Στέλιος Μπούσουλας. Μέλη του ΔΣ είναι οι: Γιώργος Αναγνώστου, Λάζαρος Κονταξής, Νίκος Κούτρας, Γιάννης Παναγιώτου, Βασίλης Τασιούλας, Σταύρος Τριλυράκης, Φίλιππος Φλουσκούνης.