Με αυτά τα λόγια στο οπισθόφυλλο της έκδοσης «Στην Τζια εν θερμώ» του Γιάννη Κλεφτογιάννη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Καμπύλη» και βρίσκεται στις προθήκες επιλεγμένων βιβλιοπωλείων, ανάμεσά τους και της «Σύγχρονης Εποχής», ο αναγνώστης εισάγεται κατευθείαν στο θέμα, καθώς «περιηγείται» στα 26 έργα ακουαρέλας και ξηρού παστέλ που έγιναν «εν θερμώ» σε μπλοκ 21x14 στην Τζια.
«Καλωσορίσατε "εν θερμώ στην Τζια". Ο Γιάννης Κλεφτογιάννης είναι εδώ, μας ξεναγεί και μας ξαφνιάζει. Παίζει με τη γραμμή μεταξύ του αναγνωρίσιμου και του φευγαλέου, ενώ άνευ φωτογραφικής πιστότητας, αλλά με τη διαφάνεια της ακουαρέλας και την αφαιρετική ένταση του κάρβουνου, μας ταξιδεύει στα εσώψυχα του νησιού. Τα χρώματα και το φως δεν περιγράφουν το έργο του, συλλειτουργούν συμβολικά, ανάμεσα στο γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας, αγγίζοντας θέματα που είναι βαθιά ριζωμένα στο Αιγαίο», σημειώνει στον πρόλογο της έκδοσης ο ζωγράφος Τάκης Βαρελάς, προσθέτοντας:
«"Εν θερμώ στην Τζια", αλλά με σταθερές στο πέρασμα του χρόνου, ενώ ταυτόχρονα το περιεχόμενο μεταδίδει την ευθραυστότητα της στιγμής. Η έννοια της "πάλης των αντιθέτων" (φύση - άνθρωπος, φως - σκιά, στατικό - κινητικό) αποτυπώνεται σε πολλά έργα του και αυτά προσδίδουν μια φιλοσοφική διάσταση στα έργα του, με βάθος και καλλιτεχνική ένταση, "χαρτογραφεί" τη συλλογική μνήμη και την αίσθηση της ελληνικής ταυτότητας, προσθέτοντας ένα επίπεδο διαλόγου που προκαλεί και προσκαλεί τον θεατή σε ερμηνευτική εμπλοκή και οπτική εμπειρία».«Εν θερμώ στην Τζια», λοιπόν, αλλά και «καθ' οδόν». Σε κάθε σελίδα του μικρού λευκώματος συναντούμε όμορφες εικόνες που εστιάζουν κυρίως στην αρχιτεκτονική, αλλά και στη φύση του νησιού, συνοδευμένες με σκέψεις του δημιουργού...
Η «Ορέστεια» με τη ματιά του Θεόδωρου Τερζόπουλου και το σπάνιο διανοητικό και αισθητικό της βάθος έχει δικαίως χαρακτηριστεί ως μία από τις πιο σημαντικές παραστάσεις αρχαίου δράματος. Καθετί φανέρωνε βαθιά μελέτη. Μελέτη του μύθου και της αισχυλικής τραγωδίας σε συνάρτηση με το ιστορικό - κοινωνικό πλαίσιο της Ιστορίας και των νόμων κίνησής της, της κοινωνίας και των αντιφάσεών της.
Αυτός ήταν και ο λόγος που η σύνδεση με τη νεότερη Ιστορία και το σήμερα δεν ήταν επιδερμική, βεβιασμένη και εξωτερική, αλλά προέκυπτε φυσικά, καθιστώντας τον θεατή ενεργό συμμέτοχο, τον καλούσε να αναλογιστεί, να σκεφτεί, να δει με νέο μάτι όσα του παραδίδονται ως καθιερωμένα.
Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη, που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό, μέσα από διαδοχικά στάδια: Από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.
Παίζουν (αλφαβητικά): Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Εβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Ελλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Αννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτης), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).
Συμμετέχουν στον Χορό: Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Εβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Ελλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Αννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας.
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς. Συνεργάτης σκηνοθέτης είναι ο Σάββας Στρούμπος. Η μετάφραση έγινε από την Ελένη Βαροπούλου, ενώ η πρωτότυπη μουσική σύνθεση είναι του Παναγιώτη Βελιανίτη.
Ο Χρήστος Λεοντής διευθύνει στο Ηρώδειο
Ο επί σκηνής παρουσιαζόμενος Αριστοφάνης σχολιάζει την επικαιρότητα της εποχής του, που ενδεχομένως μας θυμίζει κάτι από το σήμερα...
Η μουσική αυτή παράσταση βασίζεται στη μουσική που έγραψε ο Χρ. Λεοντής για τις παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης και του Εθνικού Θεάτρου, στην Επίδαυρο, για τις κωμωδίες του Αριστοφάνη «Αχαρνής», «Πλούτος», «Εκκλησιάζουσες», «Σφήκες», «Ιππείς», «Λυσιστράτη» και «Ειρήνη».
Τον Αριστοφάνη υποδύεται ο Σταμάτης Κραουνάκης.
Ερμηνεύουν: Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Ιωάννα Φόρτη, Αγγελική Τουμπανάκη, Πέτρος Δαμουλής και η Klavdia.
Συμμετέχουν η 16μελής ορχήστρα που αποτελείται από τη Λαϊκή Ορχήστρα του Χρήστου Λεοντή και οι Polis Ensemble.
Οι τρεις χορωδίες που αποτελούν τον Χορό είναι: Οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν», το φωνητικό σύνολο «Διαφωνία» και η παιδική χορωδία του CGS (Εκπαιδευτήρια Κωστέα - Γείτονα).
Διευθύνει ο Χρ. Λεοντής
Κείμενα: Ευανθία Στιβανάκη, Σταμάτης Κραουνάκης.
Χοροθεσία - φωτισμοί: Κωστής Καπελώνης.
Ενδυματολογική επιμέλεια: Κατερίνα Σωτηρίου.
Προπώληση εισιτηρίων: more.com και στο τηλ. 2117700000.
Eurokinissi |
Κατά τη φετινή διοργάνωση, θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις από τις 8 έως και τις 13 Αυγούστου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις, μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, αστροπαρατήρηση, αφηγήσεις μύθων και ξεναγήσεις, που διοργανώνουν οι Υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Εργων, πολλές από αυτές σε συνεργασία με τους δήμους και τους τοπικούς συλλόγους.
Με μαζική συμμετοχή και πολύ θετικές εντυπώσεις πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 27/7 στην Περαία η πολιτιστική εκδήλωση της Τομεακής Οργάνωσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκε το ποίημα «Ορέστης» του Γιάννη Ρίτσου.
Πρόκειται για ποίημα το οποίο βρίσκουμε στην ποιητική συλλογή «Τέταρτη Διάσταση» του Γ. Ρίτσου, η οποία θεωρείται από τις κορυφαίες δημιουργίες του ποιητή αλλά και ένα από τα σπουδαιότερα ποιητικά έργα στην Ιστορία της σύγχρονης ελληνικής ποίησης.
Με αυτήν την εκδήλωση τίμησαν τον μεγάλο ποιητή, τον κομμουνιστή, τον πολιτικό κρατούμενο που ζούσε και συμπεριφερόταν ως ένας ανάμεσα στους πολλούς.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία από τον Γιώργο Σοφιανό, μέλος της ΤΟ Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Ακολούθησαν απαγγελία αποσπασμάτων του ποιήματος και μουσικό αφιέρωμα στο έντεχνο πολιτικό τραγούδι.