«Οργώνουν» εξωτερικούς χώρους δουλειάς για διακοπή εργασιών, αφού κράτος και εργοδοσία ξεσαλώνουν
Εργοτάξιο Ελληνικού, 12 μ.: Μέσα στο λιοπύρι ρίχνουν μπετά |
Χθες για άλλη μια φορά το Σωματείο Εργαζομένων στο έργο του Ελληνικού παρενέβη για να σταματήσει τις εργασίες στα διάφορα εργοτάξια. Οπως δήλωσε ο Βάλσαμος Συρίγος, πρόεδρος του Σωματείου, σε έλεγχο που έκαναν στον ουρανοξύστη, τον αποκαλούμενο «Riviera Tower», γίνονταν εξωτερικές εργασίες και στους 26 ορόφους που μέχρι στιγμής έχουν φτιαχτεί, ενώ θα έπρεπε να είχαν διακοπεί. Το ίδιο διαπιστώθηκε και σε άλλο εργοτάξιο στο Ελληνικό, με εργαζόμενους να ρίχνουν μπετό στις 12 το μεσημέρι! Με την παρέμβαση του Σωματείου οι εργασίες διακόπηκαν, όπως γίνεται από την αρχή της βδομάδας, από όταν σημειώνονται υψηλές θερμοκρασίες.
Παρέμβαση στη Μυτιλήνη για να σταματήσουν εργασίες |
Σε χώρους Εστίασης στο κέντρο της Χαλκίδας πραγματοποίησε παρεμβάσεις το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων και Εργαζομένων Επισιτισμού ν. Εύβοιας, προκειμένου να ενημερώσει τους εργαζόμενους για τα ζητήματα προστασίας της υγείας και της ασφάλειάς τους εν μέσω καύσωνα. Στη διάρκεια της περιοδείας, στη 1 το μεσημέρι, δηλαδή σε αφόρητες συνθήκες, διαπιστώθηκε ότι ακόμα αναγκάζονταν διανομείς να βγαίνουν με μηχανάκι για παραδόσεις, σε δύο επιχειρήσεις. Αμεσα τα μέλη της διοίκησης του Σωματείου έκαναν τηλεφωνική παρέμβαση στην Τεχνική Επιθεώρηση Εργασίας για το ζήτημα.
Επιπλέον, δυναμική παρέμβαση στην Επιθεώρηση Εργασίας στην Καλαμάτα πραγματοποίησαν δυνάμεις του Συνδικάτου Οικοδόμων, του Σωματείου Διανομέων και του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού, Τουρισμού και Ξενοδοχείων ν. Μεσσηνίας, απαιτώντας να αυξηθούν οι έλεγχοι στους χώρους δουλειάς, καθώς εργοδότες βάζουν εργαζόμενους να δουλεύουν σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι με ντάλα ήλιο, συνεργείο οδοποιίας με πάνω από 15 εργαζόμενους δούλευε χθες σε έργα οδοποιίας ακόμα και λίγα μέτρα από τα γραφεία της Επιθεώρησης Εργασίας. Το έργο σταμάτησε με παρέμβαση του Συνδικάτου Οικοδόμων. Παρέμβαση έγινε και σε συνεργείο στη Θεσσαλονίκη, όπου οι εργολάβοι έβαζαν τους εργαζόμενους να δουλεύουν μέσα στο λιοπύρι.
Καλαμάτα |
Από τη διακοπή εξαιρούνται οι εργασίες σε οικονομικές δραστηριότητες που αφορούν τους τομείς «της Υγείας, των Μεταφορών και της κοινής ωφέλειας (π.χ. υγειονομικές μονάδες, ύδρευση, ηλεκτρισμός, αεροπορικές μεταφορές, handling, θαλάσσιες, χερσαίες και σιδηροδρομικές μεταφορές), υπό την προϋπόθεση της λήψης των λοιπών τεχνικών και οργανωτικών μέτρων της υπ' αριθμ. 34666/03.06.2024 εγκυκλίου "Πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων"». Ομως δεν λέει ρητά ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν για τους εργαζόμενους που δεν θα σταματήσουν να δουλεύουν, ούτε πώς και από ποιον ακριβώς θα ελεγχθεί η τήρησή τους. Εξάλλου, η κυβέρνηση δίνει τη δυνατότητα στους εργοδότες να αλλάξουν το ωράριο εργασίας όπως θέλουν, προφανώς για να μπορούν να απασχολήσουν τους εργαζόμενους τις ώρες που δεν υπάρχει απαγόρευση εργασιών.
Στο Μενίδι το ατύχημα: Με 10ωρη βάρδια και 9 μέρες δουλειάς ο οδηγός
Το βαρδιολόγιο με τα 10ωρα των οδηγών. Με κίτρινη επισήμανση το ωράριο του οδηγού που ενεπλάκη στο ατύχημα |
Αυτήν τη φορά, λεωφορείο στο Μενίδι (γραμμή 740) προσέκρουσε αρχικά σε σταθμευμένο ΙΧ και εν συνεχεία έπεσε σε πρόσοψη ψησταριάς. Ευτυχώς δεν σημειώθηκε τραυματισμός, ενώ μέσα στο λεωφορείο βρίσκονταν 10 επιβάτες.
Υπενθυμίζεται ότι έχουν προηγηθεί: Την Τετάρτη 9 Ιούλη άλλο περιστατικό όπου λεωφορείο της κοινοπραξίας, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αργυρούπολη - Σαρωνίδα (122), κατέληξε στην περίφραξη κτιρίου λίγο προτού βγει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Και, βέβαια, την Παρασκευή 4 Ιούλη η σύγκρουση λεωφορείων στη Βούλα, επίσης της γραμμής 122.
Με τα εξοντωτικά ωράρια να είναι κανόνας για τους οδηγούς της κοινοπραξίας που έχει πάρει εργολαβία μια σειρά γραμμές στην Αττική, είναι φανερό ότι επιβάτες και εργαζόμενοι αναμετρούνται διαρκώς με κινδύνους και ατυχήματα.
Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται και από το βαρδιολόγιο του οδηγού για τη μέρα που ενεπλάκη στο ατύχημα στο Μενίδι (βλ. υπογραμμισμένο στην εικόνα). Φαίνεται λοιπόν ότι θα καθόταν στο τιμόνι 10 ώρες (14.10 - 00.10), όπως άλλωστε και όλοι οι συνάδελφοί του, που μέσα στον καύσωνα δούλευαν πάνω από 8 ώρες, φτάνοντας 10, 11 και 12 ώρες!
Ακόμα πιο αποκαλυπτικό είναι το πρόγραμμα όλων των ημερών του συγκεκριμένου οδηγού. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι που έγινε το ατύχημα δούλευε 9 συνεχόμενες μέρες (!), τις περισσότερες απ' αυτές με εξαντλητικά ωράρια.
Συγκεκριμένα, το πρόγραμμά του ήταν:
Τρίτη 15/7: 11 ώρες. Τετάρτη 16/7: 10 ώρες. Πέμπτη 17/7: 12 ώρες. Παρασκευή 18/7: 8 ώρες. Σάββατο 19/7: 12 ώρες. Κυριακή 20/7: 8 ώρες. Δευτέρα 21/7: 12 ώρες με 5ωρη εφεδρεία! Τρίτη 22/7 (μέρα του ατυχήματος): 11 ώρες. Θα συνέχιζε μάλιστα την Τετάρτη 23/7 με 10 ώρες και την Πέμπτη 24/7 με 9 ώρες.
Eurokinissi |
Μενίδι |
Και αυτό «δεν είναι μεμονωμένο γεγονός, δεν έγινε μια μέρα, δεν έγινε μια φορά. Οι οδηγοί δουλεύουν αυτές τις εξοντωτικές βάρδιες για πολλές μέρες του μήνα, δημιουργώντας τεράστια καταπόνηση και σωματική και ψυχική», όπως καταγγέλλει σε ανακοίνωσή της η ΔΑΣ ΟΑΣΑ.
«Ολα αυτά συνεχίζουν να συμβαίνουν» - τονίζει η ΔΑΣ - «ενώ η κυβέρνηση έχει στα σκαριά ένα αντεργατικό νομοσχέδιο - τερατούργημα, που θέλει να βάλει οριστική ταφόπλακα στο 8ωρο, νομοθετώντας τις 13 ώρες σκλαβιάς.
Μετράνε τα κέρδη τους πάνω στις ζωές και στις ανάγκες μας. Γι' αυτό η λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας γίνεται με γνώμονα το χαμηλό κόστος και όχι την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μετακίνησης του λαού με τα ΜΜΜ. Η ιδιωτικοποίηση - "απελευθέρωση" των συγκοινωνιών και γενικά η αντιμετώπισή τους από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι και σήμερα ως εμπόρευμα καλλιεργούν το έδαφος για τα νέα Τέμπη».
Η ΔΑΣ καλεί σε οργάνωση της πάλης για να γυρίσουν πίσω στην ΟΣΥ οι λεωφορειακές γραμμές που έχουν δοθεί στους ιδιώτες, και οι εργαζόμενοι των ΚΤΕΛ να προσληφθούν από την ΟΣΥ με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Να σταματήσει κάθε άλλη διαδικασία παραχώρησης - ιδιωτικοποίησης.
Απαιτεί επίσης 7ωρο - 5μερο - 35ωρο στη συγκοινωνία, για να μην κινδυνεύουν επιβάτες και οδηγοί, άμεσες προσλήψεις, να πάψει η δουλειά 30 μέρες τον μήνα χωρίς ρεπό, αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων.
«Απαιτούμε σύγχρονη, ασφαλή, τακτική, αποκλειστικά δημόσια αστική συγκοινωνία!», καταλήγει η ΔΑΣ.