ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Ιούνη 2025
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ο ΚΟΚ αντιμετωπίζει την οδική ασφάλεια ως κόστος

Το ΚΚΕ καταψηφίζει το κυβερνητικό νομοσχέδιο, που αποθεώνει την ατομική ευθύνη, και την αποτυχημένη λογική της αυστηροποίησης των προστίμων

Με τα ίδια, μη αποτελεσματικά υλικά που χρησιμοποίησαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις προσπαθεί η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας, τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Βασίλης Μεταξάς μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Το ΚΚΕ καταψηφίζει τον νέο ΚΟΚ, γιατί είναι φτιαγμένος από τη γνωστή και αποτυχημένη λογική των ποινών ως πανάκειας για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αξιοποιείται δε με στόχο να προωθηθούν οι απαιτήσεις μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και νέες αντιδραστικές ρυθμίσεις με στόχο το εργατικό - λαϊκό κίνημα, όπως το σύστημα παρακολούθησης με κάμερες.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ επεσήμανε ότι η κυβέρνηση προωθεί την «αντιδραστική, ανορθολογική και αντιεπιστημονική λογική της αυστηροποίησης των ποινών, τη γνωστή αναποτελεσματική εισπρακτική λογική της αύξησης των προστίμων και την αποθέωση της ατομικής ευθύνης (...) Δεν μπήκε καν στον κόπο να ασχοληθεί με άλλα άρθρα, που δεν καταγράφουν κάποιο πρόστιμο, όπως αυτό για τον τεχνικό εξοπλισμό οχημάτων».

Σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα και τις ποινές, που απογειώνονται (από 350 έως 4.000 ευρώ ανάλογα με την παραβαση, πολύμηνη αφαίρεση διπλώματος κ.ά.), και την ατομική ευθύνη, που αν και υπάρχει, με την απολυτοποίησή της η κυβέρνηση επιχειρεί «να αποπροσανατολίσει και να μετακυλίσει τις ευθύνες που βαραίνουν την ίδια αλλά και τα άλλα κόμματα, ειδικά όσα έχουν κυβερνήσει, για τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα που λαμβάνουν χώρα εξαιτίας για παράδειγμα της ακρίβειας που μαστίζει τον λαό, των εξοντωτικών συνθηκών ζωής και της αντιμετώπισης της ασφάλειας ως κόστους, ζητήματα δηλαδή που απορρέουν από τη διαχρονική πολιτική που έχουν ακολουθήσει» οι κυβερνήσεις και έχουν στηρίξει τα κόμματα του συστήματος.

Ανέδειξε επίσης τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα για το γεγονός ότι παρά την επιμονή του ΚΚΕ δεν έχουν εντάξει το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα, ενώ την ίδια στιγμή στο παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση της ΝΔ προβλέπει να βγαίνουν 13χρονα παιδιά στον δρόμο με το ποδήλατο και 15χρονα να οδηγούν ηλεκτρικό πατίνι! Ο βουλευτής του ΚΚΕ έφερε προ των ευθυνών του τον υφυπουργό Μεταφορών Κ. Κυρανάκη, ο οποίος κυνικά δήλωσε ότι «το ζήτημα είναι η συνήθεια και όχι τα μαθήματα»!

Ο Β. Μεταξάς συμπλήρωσε ότι σχετικά με τις αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, εντάσσεται στις ίδιες τις κατευθύνσεις της ΕΕ η μετακύλιση της ευθύνης ατομικά στους χρήστες του οδικού δικτύου. Διευκρίνισε πως η ίδια η ΕΕ σε κείμενά της παραδέχεται ότι θέλει να κατευθύνει τη συζήτηση για την ασφάλεια στην αντιεπιστημονική και αποσπασματική λογική του ανθρώπινου λάθους, λέγοντας ότι «βάση της στρατηγικής» της «αποτελεί η παραδοχή ότι οι άνθρωποι κάνουν σφάλματα», ενώ την ίδια στιγμή παραμένουν αναξιοποίητες σήμερα τεράστιες τεχνολογικές και επιστημονικές δυνατότητες που υπάρχουν και μπορούν να διασφαλίσουν ασφαλείς και σύγχρονες μεταφορές, μόνο και μόνο επειδή αποτελούν κόστος και δεν συμβάλλουν στην κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ υπογράμμισε ακόμα ότι η κυβέρνηση με το εν λόγω νομοσχέδιο προωθεί και τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, όπως η δημιουργία αυστηρότερου νομικού πλαισίου για την προστασία των κατασκευαστικών που διαχειρίζονται αυτοκινητόδρομους από τα διαφυγόντα κέρδη. Την ίδια ώρα, τα παράπλευρα οδικά δίκτυα βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Ειδική αναφορά έκανε στο παράδειγμα της δυνατότητας χρήσης των λεωφορειολωρίδων από ηλεκτρικά ταξί, κάτι που λειτουργεί ευνοϊκά τόσο για τους «πράσινους» ομίλους όσο και για τις εταιρείες ταξί που διαθέτουν στον στόλο τους ηλεκτρικά ταξί. Σε αυτό το σημείο ο Β. Μεταξάς ξεμπρόστιασε τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη συζήτηση που γινόταν τις προηγούμενες μέρες για τη χρήση των λεωφορειολωρίδων από ταξί: Η κυβέρνηση θέλει να ευνοήσει την τεράστια κερδοφορία των «πράσινων» αρπακτικών και να πλήξει περαιτέρω τους μικρούς αυτοαπασχολούμενους, ευνοώντας ταυτόχρονα «τη βίαιη συγκέντρωση του κλάδου σε μια χούφτα εταιρείες».

Τόνισε ότι για το ΚΚΕ προτεραιότητα στον συγκοινωνιακό σχεδιασμό έχουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Για τις λεωφορειολωρίδες τόνισε πως μπορούν να τις χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ αποκλειστικά, προσδιορίζοντας ταυτόχρονα εξαιρέσεις και λαμβάνοντας και μέτρα για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, ενώ επεσήμανε την ανάγκη εκπόνησης νέας σύγχρονης αντικειμενικής μελέτης για τη χρήση των λεωφορειολωρίδων. Μέτρα που - όπως είπε - η κυβέρνηση δεν παίρνει, ούτε διεξάγει και μελέτες για το έργο των ταξί, ακριβώς επειδή όλα αυτά τα θεωρεί κόστος.

Παράλληλα η κυβέρνηση - πρόσθεσε ο Β. Μεταξάς - αξιοποιεί και αυτό το σχέδιο νόμου για να εντείνει την καταστολή και την παρακολούθηση του «εχθρού λαού», όπως με την πρόβλεψη για την άρση απορρήτου, και με αυτόν τον τρόπο να νομιμοποιήσει μια σειρά αντιδραστικά μέτρα, τα οποία - υπενθύμισε - το λαϊκό κίνημα με τους αγώνες του δεν θα αφήσει να περάσουν στην πράξη: «Σας έχει κάνει κουρελόχαρτο κι άλλες παρόμοιες διατάξεις, θα το κάνει και τώρα».

Κινητοποίηση από αυτοκινητιστές ταξί

Αυτοκινητοπορεία προς το λιμάνι του Πειραιά οργάνωσαν χθες οι αυτοκινητιστές ταξί της Αττικής, συνεχίζοντας τις διαμαρτυρίες τους ενάντια στον νέο ΚΟΚ. Νωρίτερα και στο πλαίσιο της στάσης εργασίας τους, με αυτοκινητοπορεία που ξεκίνησε από τη συμβολή της Λ. Καβάλας και Σπύρου Πάτση, έφτασαν έξω από τη Βουλή, εκφράζοντας τη διαμαρτυρία τους στο νομοσχέδιο. Κάλεσμα συμμετοχής στην κινητοποίηση που οργανώθηκε από το ΣΑΤΑ έκαναν και οι Επιτροπές Αγώνα Ταξί, αναδεικνύοντας μεταξύ άλλων τα προβλήματα που φέρνει η απαγόρευση της χρήσης της λεωφορειολωρίδας από τα ταξί. Χαρακτηρίζουν μάλιστα «εμπαιγμό» τη διάταξη των 30 δευτερολέπτων, που «επιτρέπεται» στο ταξί να αποβιβάσει ή να επιβιβάσει εντός ζώνης ελεύθερης.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ
Ο ΚΟΚ να είναι εργαλείο διαπαιδαγώγησης, όχι εκφοβισμού

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδηγών και Κυκλοφοριακής Αγωγής, για τον νέο ΚΟΚ, σημείωσε ότι δεν πρόκειται για νέο Κώδικα αλλά για επικαιροποίηση του παλιού του 1999, αλλά με πολύ διαφορετικές οδικές συνθήκες σήμερα, ενώ «το "αφήγημα" να ρίχνονται όλες οι ευθύνες για τα ατυχήματα στους οδηγούς επιχειρεί να καλύψει τις τεράστιες κρατικές ευθύνες, για την κατάσταση των υποδομών και την ελλιπή εκπαίδευση». «Η λογική αυστηροποίησης των προστίμων για παραβάσεις είναι το "εύκολο"», συμπληρώνει, «αλλά το ουσιαστικό είναι να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για τις υποδομές, την οδική ασφάλεια και τη διαμόρφωση μιας άλλης κουλτούρας κινητικότητας».

Κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση ούτε καν προσκάλεσε τον Σύλλογο των Εκπαιδευτών κατά τη συζήτηση του ΚΟΚ, ενώ στηλίτευσε ότι δεν μπορεί να περιμένουμε πολλά όταν υπάρχει άρνηση ακόμα και το μάθημα της οδικής κυκλοφορίας να είναι υποχρεωτικό μάθημα στο σχολείο, ήδη από το νηπιαγωγείο.

Σημείωσε ότι ως φορέας έχουν προτείνει απλοποίηση του Κώδικα για να είναι κατανοητός από όλους, να μην εφαρμόζεται επιλεκτικά, να είναι δίκαιος και αναλογικός, με ισότητα απέναντι στον νόμο και όχι στα πρόστιμα, με θέσπιση κλιμακωτού συστήματος προστίμων βάσει εισοδήματος, ώστε να είναι εργαλείο διαπαιδαγώγησης και όχι εκφοβισμού. Επίσης ζητούν ασφαλείς υποδομές και έλεγχό τους, ενιαία, σύγχρονη και επιστημονικά τεκμηριωμένη εκπαίδευση.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΘΑΝΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΑΥΜΑΤΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΤΙ
Συνεχίζουν τον αγώνα για πραγματική δικαίωση

Στον απόηχο της δικαστικής απόφασης για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, ο Σύλλογος Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών της 23ης Ιουλίου 2018 στην Ανατολική Αττική αναφέρει σε ανακοίνωσή του: «Η δίκη του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων έληξε με την επιδίκαση των ποινών για τους 10, τελικώς, καταδικασθέντες από τους 21 κατηγορούμενους της υπόθεσης: 340 χρόνια για ανθρωποκτονίες εξ αμελείας 102 νεκρών μας και 238 χρόνια για σωματικές βλάβες εξ αμελείας 32 εγκαυματιών μας. Από αυτά, εκτιτέα έως 5 και 3 έτη αντίστοιχα, οι ανώτερες ποινές, αναντίστοιχες του πραγματικού εγκλήματος και αισθήματος δικαίου. Στάχτη στα μάτια όλων μας.

Η φυλάκιση τεσσάρων ενόχων χωρίς αναστολή/αναγνώριση ελαφρυντικών δεν είναι ουσιαστική νίκη, καθώς γνωρίζουμε πως οι πιθανότητες πραγματικής έκτισης στο σύνολό της είναι ελάχιστες.

Η μετατροπή της ποινής φυλάκισης άλλων 6 σε εξαγοράσιμη προς 10 ευρώ την ημέρα, από τους δικαστές που έκριναν πως η αξία της ζωής 132 θυμάτων, βάσει βουλεύματος, αντιστοιχεί σε 283 χρόνια έκαστος, είναι αισχρή. Η αθώωση των υπόλοιπων κατηγορουμένων, παρά τα όσα στοιχεία, είναι πληγή και ήττα του δικαιικού συστήματος που επικρότησε την από πλευράς φορέων επιλεκτική ανομία».

Και συμπληρώνει: «Στη συνείδηση όλων το έγκλημα της 23ης Ιουλίου 2018 είναι ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ! Οι ένοχοι, αναγνωρισμένοι και μη, είναι περισσότεροι, καθώς ΠΟΤΕ δεν αναδείχθηκαν οι ευθύνες Ελληνικής Αστυνομίας, Λιμενικού, Δασαρχείου, ΕΚΑΒ και φυσικά πολιτικών προσώπων! Η επόμενη μέρα μας βρίσκει τόσο ανήσυχους όσο και πεισμωμένους, καθώς αυτή η φαινομενική "απόδοση δικαιοσύνης" ΔΕΝ εγγυάται ούτε την δικαίωση άλλων υπό εξέταση εγκλημάτων αλλά ούτε και την αποτροπή νέων...

Με το βλέμμα στραμμένο στις εξελίξεις, αναμένουμε ΚΑΙ τη 2η δίκη, για κάποιους εκ των εγκαυματιών θυμάτων που δεν συμπεριλήφθηκαν στην 1η για να μη "δυσχεραίνουν τη θέση και τις ποινές των κατηγορουμένων", ενώ κινητοποιούμαστε προς όποια κατεύθυνση και για την ανάδειξη και αναγνώριση και των υπόλοιπων νεκρών θυμάτων που έθαψαν άρον άρον...

Δεν εφησυχάζουμε ούτε και σταματούμε τον αγώνα που δίνουμε εδώ και 7 σχεδόν χρόνια για την αληθινή δικαίωση! Τίποτα δεν έχει τελειώσει σε νομικό επίπεδο για την υπόθεση (αιτήματα αναστολής και μείωσης ποινών, αναιρέσεις, κ.λπ.) αλλά ούτε και για την επί της ουσίας προάσπιση των ζωών όλων μας!».

Οι πρώτες επικίνδυνες πυρκαγιές του καλοκαιριού

Ξεκίνησαν χτες οι πρώτες επικίνδυνες φωτιές με την αύξηση των βόρειων ανέμων, που αξιοποιούνται από επιτήδειους, οι οποίοι ποντάρουν επίσης στη γύμνια των υπηρεσιών πυροπροστασίας και στην ελλιπή πρόληψη λόγω της εγκληματικής πολιτικής όλων διαχρονικά των κυβερνήσεων.

Το μεσημέρι ξέσπασε επικίνδυνη πυρκαγιά σε χαμηλή βλάστηση στην Ανάβυσσο και στάλθηκε το γνωστό μήνυμα 112 στην περιοχή της Παλαιάς Φώκαιας και της Αναβύσσου προκειμένου να απομακρυνθούν οι κάτοικοι, ενώ η γρήγορη επέμβαση των πυροσβεστών απέτρεψε τα χειρότερα σε με περιοχή όπου υπήρχαν πολλές κατοικίες.

Πυρκαγιές εκδηλώθηκαν επίσης σε οικοπεδικό χώρο στο Μαρούσι, στην οδό Σισμανογλείου, και στο Κ. Χαλάνδρι, στην οδό Μακρυγιάννη. Επιπλέον, φωτιές ξέσπασαν στην περιοχή Λάκκα Κατσαρή, στον Ασπρόπυργο, σε ξερά χόρτα και πολλά διάσπαρτα σκουπίδια, αλλά και σε δασική έκταση στα Βίλια, στην περιοχή Αγιος Νεκτάριος στο όρος Κιθαιρώνα Αττικής.

Μεγάλη φωτιά στη Λέσβο

Πυρκαγιά ξέσπασε και σε γεωργική έκταση στην περιοχή Αγλέφυρος, κοντά στον Παλαιόκηπο Λέσβου. Η φωτιά εκδηλώθηκε σε δύσβατο σημείο. Η βουλευτής Λέσβου του ΚΚΕ Μαρία Κομηνάκα ενημερώθηκε από τη διοίκηση της τοπικής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για την εξέλιξη της επιχείρησης κατάσβεσης, ενώ η Νίκη Τσιριγώτη, δημοτική σύμβουλος Μυτιλήνης εκλεγμένη με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», πραγματοποίησε παρέμβαση στον δήμαρχο Π. Χριστόφα.

Προληπτικά εκκενώθηκε το Δημοτικό Σχολείο Παλαιοκήπου. Μετά τις 4 το απόγευμα τέθηκε υπό έλεγχο το ένα από τα δύο μέτωπα της φωτιάς, εκείνο που είχε πλησιάσει επικίνδυνα στο σχολείο και σε κοντινό πρατήριο καυσίμων. Το δεύτερο μέτωπο αντιμετωπιζόταν από τις πυροσβεστικές δυνάμεις με την υποστήριξη εναέριων μέσων.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ