«Λεφτά για την Παιδεία, πτυχία με αξία, όχι διαγραφές και καταστολή» απαίτησαν φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας με παρέμβαση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου
Σε συνέχεια της κυβερνητικής ατζέντας περί «βίας και ανομίας στα ΑΕΙ» η οποία ξεδιπλώθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα με αφορμή την απαράδεκτη επίθεση στη Νομική, παρουσιάστηκε το πλαίσιο αστυνομικών - διοικητικών μέτρων, παράλληλα με πιέσεις προς τις πρυτανικές αρχές για την εφαρμογή τους. Μάλιστα επιφυλάσσονται κυρώσεις «μέχρι έκπτωση από τον ρόλο τους» για όσους πρυτάνεις δεν ανταποκριθούν, όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
Η στιγμή των ανακοινώσεων συμπίπτει με την προσπάθεια εφαρμογής αντιδραστικών νόμων και επέκτασής τους με νέα μέτρα που υπηρετούν την εχθρική προς τα συμφέροντα των φοιτητών, της επιστήμης και της κοινωνίας επιχειρηματική λειτουργία του πανεπιστημίου, στο οποίο έχει ξεκαθαριστεί ότι δεν χωρούν οι διεκδικήσεις για μια άλλη Ανώτατη Εκπαίδευση.
Ειδικότερα τα μέτρα που ανακοινώθηκαν: «Κατάρτιση εσωτερικών κανονισμών από όλα τα ΑΕΙ μέχρι τέλη 2025 και εκπόνηση ή επικαιροποίηση σχεδίων ασφαλείας και προστασίας μέχρι τέλη Ιούλη. Θέσπιση ενός Πειθαρχικού Συμβουλίου ανά ίδρυμα και άμεση συγκρότησή του. Καθιέρωση αυτοδίκαιων κυρώσεων για όσους παρανομούν. Ειδικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση ποινικά κολάσιμων συμπεριφορών, που περιλαμβάνει αναστολή φοιτητικής ιδιότητας για έως 24 μήνες σε φοιτητές που ασκούνται ποινικές διώξεις σε βάρος τους (ανάλογα με την εξέλιξη της ποινικής δικογραφίας). Επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης - στο πλαίσιο αυτό θα οριστεί αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου ο οποίος θα έχει την πανελλαδική εποπτεία αδικημάτων που απορρέουν από περιστατικά πανεπιστημιακής βίας. Οσοι καταστρέφουν πανεπιστημιακή περιουσία θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν για την αποκατάστασή της. Ενίσχυση των μέσων φύλαξης των πανεπιστημιακών χώρων, με εγκατάσταση συστημάτων πρόσβασης, ταυτοποίησης και καμερών και προσθήκη προσωπικού ασφαλείας. Σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας, για τη συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση όλων των προβλημάτων αλλά και τη διασφάλιση λογοδοσίας. Πλήρης στελέχωση των Μονάδων Ασφαλείας των ΑΕΙ. Σταθερή συνεργασία μεταξύ των πανεπιστημίων και της Ελληνικής Αστυνομίας, με σαφείς όρους και συνεννοήσεις. Σχέδιο πρόληψης παραβατικών συμπεριφορών, που θα συμβάλει στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας μηδενικής ανοχής ως προς τη βία».
«Λεφτά για την Παιδεία, πτυχία με αξία, όχι διαγραφές και καταστολή» απαίτησαν φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας με παρέμβαση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου. Με αφορμή τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους πρυτάνεις, ανέδειξαν για μία ακόμα φορά τις πραγματικές άμεσες ανάγκες των πανεπιστημίων, φέρνοντας μπροστά στις ευθύνες της την κυβέρνηση, η οποία αντί για μέτρα στήριξης συνεχίζει την υποχρηματοδότηση και αντί να πάρει μέτρα για τις υποδομές και τις ελλείψεις σε προσωπικό προτάσσει την όξυνση της καταστολής.
Παρά τις προσπάθειες της αστυνομίας να εμποδίσει την κινητοποίηση των φοιτητών, κατάφεραν να διατρανώσουν την απόφασή τους ότι θα συνεχίσουν να παλεύουν και να διεκδικούν απέναντι σε αυτήν την πολιτική.
«Να μην εφαρμοστούν τα αντιδραστικά μέτρα της κυβέρνησης που στοχεύουν τον δίκαιο αγώνα και τις διεκδικήσεις των φοιτητικών συλλόγων», δηλώνει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, προβάλλοντας τα αιτήματα για σύγχρονες σπουδές με αύξηση της χρηματοδότησης, στήριξη και όχι διαγραφές φοιτητών, ενάντια στην υποβάθμιση σπουδών και πτυχίων. Συγκεκριμένα τονίζει:
«Για να "προστατέψει" την εφαρμογή των αντιδραστικών μέτρων, η κυβέρνηση προωθεί νέα μέτρα καταστολής που στρέφονται απέναντι σε όλους τους φοιτητές που διεκδικούν σύγχρονες, δωρεάν σπουδές και πτυχία με αξία και η φωνή τους δεν χωρά στο σημερινό πανεπιστήμιο - επιχείρηση. Μέτρα όπως η αυτόματη αναστολή φοίτησης για 24 μήνες (!) σε περίπτωση δίωξης φοιτητή χωρίς καν να καταδικαστεί για κάτι (!), καταργώντας ακόμα και το τεκμήριο αθωότητας, σε μια προσπάθεια να ταυτιστούν με εγκληματικές ενέργειες οι μορφές πάλης που αποφασίζουν συλλογικά οι φοιτητές.
Ο πρωθυπουργός προσπάθησε να παρουσιάσει τα πρωτοφανή μέτρα αυταρχισμού ως μέτρα υπεράσπισης της "ελευθερίας"!
Είπε ότι "η γνώση συνεπάγεται ελευθερία", όμως η πολιτική της κυβέρνησης είναι που "φυλακίζει" την επιστημονική γνώση και έρευνα στα στενά όρια που καθορίζουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα, ακόμα και οπλοβιομηχανιών, η εμπλοκή στους πολεμικούς σχεδιασμούς, όπως του κράτους - δολοφόνου Ισραήλ, που διεξάγει γενοκτονία στην Παλαιστίνη, αλλά και η τεράστια υποχρηματοδότηση, που αφαιρεί καθηγητές, εργαστήρια και υποδομές που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξή της.
Είπε ότι θέλει "όλοι να νιώθουν ασφαλείς στις σχολές τους", όμως η πολιτική της κυβέρνησης έχει οδηγήσει στην επικίνδυνη κατάσταση των ιδρυμάτων και των φοιτητικών εστιών, με τις ασυντήρητες υποδομές, την έλλειψη αντισεισμικής θωράκισης, τα ασανσέρ και τα ταβάνια που πέφτουν.
Είπε ακόμα ότι "δεν μπορούμε να δεχθούμε οποιοσδήποτε να νιώθει όμηρος της βίας", όμως οι χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες σήμερα νιώθουν "όμηροι" και εγκλωβισμένοι στο πλαίσιο της πολιτικής της κυβέρνησης, που τους αποκλείει από την ολοκληρωμένη γνώση του επιστημονικού τους αντικειμένου, από την εργασία στο αντικείμενο που σπούδασαν, και τους φορτώνει το βάρος του τεράστιου κόστους σπουδών.
Η κυβέρνηση επικαλείται υποκριτικά τη "βία και ανομία", αφού την ίδια ώρα "δεν βγάζει άχνα" για την πραγματική ανομία των μεγαλοεπιχειρηματιών που ξεσαλώνουν μέσα και έξω από τα γήπεδα και τις σχολές, για τα φαινόμενα διαπλοκής, τις διοικήσεις σε ρόλο manager και τις κόντρες διασφάλισης κονδυλίων που έχουν γίνει κανονικότητα στο πανεπιστήμιο - επιχείρηση που η ίδια φτιάχνει υλοποιώντας την πολιτική της ΕΕ».
Κλείνοντας το ΜΑΣ υπογραμμίζει ότι «οι φοιτητές παλεύουμε για ένα σύγχρονο, δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο, που θα παρέχει πτυχία με αξία. Για ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό, της μάθησης, της επιστήμης, της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας, της ουσιαστικής ακαδημαϊκής ελευθερίας, της συζήτησης και του προβληματισμού, και όχι καταστολής και αυταρχισμού».
«Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ διαταράσσει την ασφάλεια στα πανεπιστήμια», τονίζει σε σχόλιό του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, στο οποίο επίσης σημειώνει:
«Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μπορεί να κρύψει ότι είναι η δική της πολιτική που διαταράσσει την ασφάλεια των πανεπιστημίων όταν αφήνει τις φοιτήτριες, τους φοιτητές και το ακαδημαϊκό προσωπικό εκτεθειμένους σε επικίνδυνες και απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις και υποδομές σε Σχολές και εστίες, χωρίς καν στοιχειώδεις αντισεισμικούς και αντιπυρικούς ελέγχους. Η κυβέρνηση της ΝΔ και η διαχρονική πολιτική της ΕΕ είναι οι υπεύθυνοι για τα προβλήματα στην εύρυθμη ακαδημαϊκή λειτουργία, όταν η αναλογία ΔΕΠ ανά φοιτητή είναι στο 1/47 και ολόκληρα Τμήματα έχουν μονοψήφιο αριθμό μελών ΔΕΠ.
Ενώ για την αντιμετώπιση των παραπάνω πραγματικών προβλημάτων δεν δίνεται ούτε ευρώ, η κυβέρνηση της ΝΔ υπερχρηματοδοτεί προγράμματα για μπίζνες και πολεμική - ΝΑΤΟική έρευνα στα πανεπιστήμια και τάζει στους Πρυτάνεις χρήματα για κάμερες και κάρτες εισόδου, απειλώντας για πειθαρχικές ποινές όποιους αγωνίζονται.
Το μόνο "ασφαλές σχέδιο" για τα δικαιώματα των φοιτητριών και των φοιτητών σε σύγχρονες, υψηλού επιπέδου και δωρεάν σπουδές είναι η πάλη για "διαγραφή" αυτής της πολιτικής που υπηρετεί το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο και θέλει να μετατρέψει τα πανεπιστήμιά μας σε "εταιρικά άβατα"».
Το Παράλληλο Κείμενο που δόθηκε χτες στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στις πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να εντοπίσουν οι εξεταζόμενοι μια ομοιότητα και μια διαφορά με τον «Μύθο του Σπηλαίου» του Πλάτωνα, ήταν ένα απόσπασμα από το «1984» του Οργουελ.
Το ερώτημα και οι παραλληλισμοί ήταν εμφανείς για να αντιμετωπιστούν από τους υποψηφίους, που για αυτούς εξάλλου τα θέματα των εξετάσεων είναι μια φωτογραφία της στιγμής που θα σβήσει μετά από λίγες ώρες. Ωστόσο, καθώς οι πανελλαδικές εξετάσεις απασχολούν χιλιάδες οικογένειες και συζητιούνται εκτενώς κάθε χρόνο, γεννιούνται μια σειρά ερωτήματα για τις επιλογές των θεμάτων που γίνονται.
Στην προκειμένη περίπτωση επιλέχτηκε κείμενο ενός συγγραφέα που αποτελεί σύμβολο του αντικομμουνισμού, ενός προπαγανδιστή της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου, συνεργάτη της Υπηρεσίας Πληροφοριών και Ερευνών του Φόρεϊν Οφις και καταδότη προοδευτικών δημιουργών, σύμφωνα με βρετανικά αρχεία που έχουν ανοίξει εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια. Και μπορεί τα μεγάλα έργα στην πάροδο του χρόνου να αυτονομούνται από τους δημιουργούς τους και να αποκτούν αυτοτελή αξία - μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι αυτό συμβαίνει και με το «1984» - αλλά το απόσπασμα που δόθηκε μιλάει για «το Κόμμα» που «θα ανακοίνωνε ότι δύο και δύο έκαναν πέντε, κι εσύ θα έπρεπε να το πιστέψεις»... Τα έργα του Οργουελ αξιοποιήθηκαν από τα πιο σκοτεινά κέντρα ιδεολογικού πολέμου κατά των σοσιαλιστικών χωρών και αξιοποιούνται ακόμη, την ώρα που ο καπιταλισμός όλες αυτές τις δεκαετίες έχει δώσει εκατοντάδες δείγματα παραλληλισμού με τη δυστοπία που περιγράφεται στο «1984»...
Αντί άλλου παραλληλισμού θα παραπέμψουμε στη βραβευμένη ταινία μικρού μήκους «Alternative Math» (2017), που όχι μόνο ταιριάζει στο απόσπασμα του Οργουελ που επιλέχτηκε, αλλά στηλιτεύει αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα που έχουμε, που αποθεώνει τον σχετικισμό και κάνει τα μυαλά των παιδιών... κιμά.