Το ζήτημα της έλλειψης νερού σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, ενώ την ίδια ώρα τα λαϊκά νοικοκυριά πληρώνουν πανάκριβα τις υπηρεσίες ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης, αναδεικνύει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με Ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του Κόμματος, Κώστας Παπαδάκης.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του EPRS για το 2024 με βάση τα οποία 5,4 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ελλάδα ζουν σε περιοχή με ελλείψεις νερού, ενώ στην ΕΕ φτάνουν τα 53 εκατομμύρια. Οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες και οι βιοπαλαιστές αγρότες έρχονται για ακόμη μια φορά αντιμέτωποι με διακοπές νερού και προειδοποιήσεις για περιορισμό στην ύδρευση και άρδευση σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, όπως η Πελοπόννησος και η Θεσσαλία αλλά και σε νησιά όπως Κρήτη, Κέρκυρα, Αστυπάλαια. Οι απώλειες νερού λόγω διαρροών σε απαρχαιωμένα δίκτυα μόνο στην Αττική φτάνουν το 23%, ενώ σε πανελλαδικό επίπεδο το 40%.
Την ίδια στιγμή αυξάνονται οι ιδιωτικές γεωτρήσεις των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων για να καλύψουν χωρίς κόστος τις αυξημένες ανάγκες των τουριστών και τις πισίνες τους, ενώ προωθείται, ιδιαίτερα στα νησιά, η πανάκριβη για τον λαό και μη βιώσιμη λύση της αφαλάτωσης.
Είναι τεράστιες οι ευθύνες των ελληνικών κυβερνήσεων διαχρονικά και της σημερινής της ΝΔ. Γιατί ούτε θέλουν ούτε και μπορούν να ασκήσουν μια πολιτική ολοκληρωμένης διαχείρισης του νερού με κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών σε ποιοτικό και φθηνό νερό και την εξασφάλιση της υδατικής ισορροπίας και την προστασία του περιβάλλοντος. Ενδεικτικό είναι και το παράδειγμα αυτών των ημερών με την ανίχνευση αυξημένων τιμών ουρανίου στο πόσιμο νερό χωριών των Σερρών. Αντίθετα, η πολιτική που υλοποιούν αντιμετωπίζει το νερό ως εμπόρευμα και τη διαχείρισή του με τη λογική «κόστους - οφέλους» με γνώμονα το κέρδος των επιχειρήσεων, είτε είναι κρατικές, ιδιωτικές ή μεικτές. Πρόσφατα, μάλιστα, προαναγγέλθηκε από την κυβέρνηση συγχώνευση δημόσιων υπηρεσιών Υδρευσης - Αποχέτευσης, προκειμένου να δημιουργηθούν επιχειρήσεις «μεγάλης κλίμακας» με στόχο το περαιτέρω ξεζούμισμα των λαϊκών οικογενειών. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η συγκέντρωση - ιδιωτικοποίηση των Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) που οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερες ελλείψεις και αυξήσεις στο αρδευτικό νερό για τους βιοπαλαιστές αγρότες.
Πρόκειται για την υλοποίηση της στρατηγικής της ΕΕ για τη διαχείριση των υδάτων, που θέτει προτεραιότητα την εξοικονόμηση της ζήτησης του νερού σε αντιπαράθεση με τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας προσφοράς του σε κάθε υδατικό διαμέρισμα. Με βάση την κυριότερη Οδηγία - πλαίσιο για τα ύδατα δίνει κατεύθυνση για «κατάλληλες πολιτικές τιμολόγησης» αλλά και εφαρμογή της αρχής «ανάκτησης κόστους», που τα λαϊκά νοικοκυριά καλούνται να πληρώσουν πανάκριβα μέσα από τα τιμολόγια νερού. Μάλιστα, σε πρόσφατη έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου για το νερό αυτές ακριβώς τις κατευθύνσεις ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΛΕΥΣΗ, Λατινοπούλου.
Την ίδια στιγμή, ο λαός στερείται σε πολλές περιοχές της χώρας επαρκές, ποιοτικό και πόσιμο νερό, πληρώνοντας από το υστέρημά του για την αγορά εμφιαλωμένου νερού, με τους ομίλους εμφιάλωσης να θησαυρίζουν.
Με βάση τα παραπάνω ο ευρωβουλευτής του Κόμματος κατέθεσε τα εξής ερωτήματα:
«Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο γεγονός ότι:
- Η ένοχη στρατηγική της ΕΕ όπως κι η εφαρμογή της αρχής της ΕΕ για "ανάκτηση κόστους" καταδικάζει τα λαϊκά νοικοκυριά να πληρώνουν πανάκριβα τις υπηρεσίες ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης, καθώς και τις αυξήσεις που προβλέπονται στα τιμολόγια, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι εξασφαλισμένη καν η κάλυψη των λαϊκών αναγκών;
- H πολιτική της ΕΕ με κριτήριο την κερδοφορία των ομίλων δίνει προνόμια απρόσκοπτης υδροδότησης π.χ. ξενοδοχειακών ομίλων, κάθε είδους διευκολύνσεις στο κεφάλαιο και διαμορφώνει πεδίο κερδοφορίας για τους ομίλους εμφιάλωσης, ενώ την ίδια ώρα καρκινοβατούν έργα υποδομών που πρέπει να γίνουν κατεπειγόντως χωρίς ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχώρησης, για την εξασφάλιση επάρκειας νερού και βελτίωσης της ποιότητάς του, με αντικατάσταση φθαρμένων και ακατάλληλων δικτύων, την ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων αποθεμάτων, με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς καμία λαϊκή επιβάρυνση;».
Από την χθεσινή διαμαρτυρία στο Αλιβέρι |
Ο πρωθυπουργός αναμένεται να επισκεφθεί σήμερα Πέμπτη 29 Μάη το Αλιβέρι, προκειμένου να παρευρεθεί στα εγκαίνια του σταθμού δέσμευσης και αποθήκευσης του διοξειδίου του άνθρακα στο εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ στο Μυλάκι.
Στην κινητοποίηση των σωματείων και συλλόγων του Αλιβερίου συμμετείχε ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής Εύβοιας, καθώς και ο Κώστας Κέκης, δημοτικός σύμβουλος Κύμης - Αλιβερίου με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».
Με την κινητοποίηση και μέσα από τις παρεμβάσεις των εκπροσώπων σωματείων και συλλόγων, τα πανό και τα συνθήματα, αναδείχθηκαν τα οξυμένα προβλήματα που βιώνουν οι εργαζόμενοι και ο λαός της περιοχής και όλης της πολύπαθης Εύβοιας, αλλά και η αιτία που τα προκαλεί, που δεν είναι άλλη από την πολιτική που δίνει δισεκατομμύρια για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων και την ίδια στιγμή εξαθλιώνει τον λαό.
Απαίτησαν να μπει τέλος στην κοροϊδία και να παρθούν άμεσα μέτρα για τα εκρηκτικά προβλήματα που έχουν διαμορφωθεί διαχρονικά με την ευθύνη τόσο της σημερινής κυβέρνησης όσο και όλων των κυβερνήσεων, όπως το σοβαρό πρόβλημα της ακαταλληλότητας του νερού, τα προβλήματα στα σχολικά κτίρια, το άθλιο οδικό δίκτυο, τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού, την έλλειψη υποδομών σε ύδρευση και άρδευση, τη στελέχωση του ΚΥ και του ΕΚΑΒ, τα μέτρα αντιπυρικής και αντιπλημμυρικής πρόληψης και αντισεισμικής θωράκισης.
Κατήγγειλαν επίσης ότι η επένδυση που έρχεται να εγκαινιάσει ο πρωθυπουργός, όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τη ρύπανση που η συγκεκριμένη εταιρεία δημιουργεί στην περιοχή με τη καύση RDF, αλλά της δίνει ψεύτικο φιλοπεριβαλλοντικό προφίλ, με το οποίο μπορεί να συνεχίζει να ρυπαίνει και να κερδίζει ακόμα περισσότερα από αυτά μέσω του χρηματιστηρίου ρύπων.
Η κινητοποίηση ολοκληρώθηκε με μαχητική πορεία στο κέντρο του Αλιβερίου, όπου μαζί με τα συνθήματα διεκδίκησης ακούστηκαν δυνατά και τα συνθήματα αλληλεγγύης στον λαό της Παλαιστίνης.
Ανάστατοι παραμένουν οι κάτοικοι των Σερρών, όπου έχει απαγορευθεί η κατανάλωση νερού από το δίκτυο ύδρευσης εξαιτίας της αυξημένης συγκέντρωσης ουρανίου. Η κατανάλωση νερού απαγορεύθηκε στις κοινότητες Χριστού, Λευκώνα, Χρυσοπηγής, στα Μελενικιώτικα, στο Μετόχι και το τέρμα της οδού Ευθαλίας.
Οι μετρήσεις για την περιεκτικότητα ουρανίου στο νερό έγιναν από τη ΔΕΥΑΣ για πρώτη φορά στο πλαίσιο της υποχρέωσης εναρμόνισης έως τις 12/1/2026 με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2020/2184 για την ποιότητα του πόσιμου νερού.
Η λύση που προτείνεται από τη δημοτική αρχή και τη ΔΕΑΥ Σερρών είναι η τοποθέτηση ειδικών φίλτρων, με το κόστος της εγκατάστασης να υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 2.000.000 ευρώ και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους 4 μήνες.
Και μέχρι τότε, ανακοίνωσε ότι θα τοποθετήσει υδατοδεξαμενές για την κάλυψη των αναγκών, μέτρο που ακόμη δεν έχει προχωρήσει. Επίσης ανακοίνωσε ότι οι καταναλωτές θα πληρώνουν μόνο τα πάγια στη ΔΕΥΑΣ και δεν θα χρεώνονται με καταναλώσεις. Το μόνο μέτρο που έχει ληφθεί μέχρι στιγμής είναι η διανομή εμφιαλωμένων νερών στις ευπαθείς ομάδες. Οι υπόλοιποι κάτοικοι βάζουν οι ίδιοι το χέρι στην τσέπη.
Με ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Σερρών στέκεται στο γεγονός ότι μέσα από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες, «αναδείχθηκε ότι οι αρμόδιοι φορείς γνωρίζουν για περισσότερο από 30 χρόνια την ύπαρξη ουρανίου στην περιοχή των πηγών και τις βλαπτικές συνέπειές του από την κατανάλωσή του». Και θέτει το ερώτημα «γιατί δεν φρόντισε η ΔΕΥΑΣ να κάνει αντίστοιχες μετρήσεις στο δίκτυο ύδρευσης και να λάβει έγκαιρα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των δημοτών; Δικαιολογείται αυτή η καθυστέρηση από το υψηλό κόστος των ελέγχων και της αποκατάστασης του δικτύου με σύγχρονα μέσα προστασίας;».
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» ξεκαθαρίζει ότι δεν βάζει την υγεία των δημοτών στο ζύγι «κόστους - οφέλους» και απαιτεί:
« - Να μην επιβαρυνθούν οι δημότες, στο πλαίσιο της "ατομικής ευθύνης" για το χρονικό διάστημα απαγόρευσης της κατανάλωσης νερού.
- Την πλήρη κρατική χρηματοδότηση από κεντρικούς πόρους για τους απαραίτητους ελέγχους και τις αναγκαίες παρεμβάσεις ώστε άμεσα να προσαρμοστεί ο συνολικός σχεδιασμός υδροδότησης της πόλης και των κοινοτήτων.
- Να μην υπάρξει καμία αύξηση στα τιμολόγια του νερού με πρόσχημα το αυξημένο κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας του νέου εξοπλισμού.
- Να γίνουν προσλήψεις μόνιμου και εξειδικευμένου προσωπικού στην ΔΕΥΑΣ που θα διασφαλίζει τις τακτικές δειγματοληψίες και έγκαιρες παρεμβάσεις στο δίκτυο.
- Να σταματήσει οποιαδήποτε ενέργεια εμπορευματοποίησης του νερού που προωθείται μέσω της ρυθμιστικής αρχής».
Συγκεκριμένη καταγγελία χτες στο «Blue Star Naxos» που πήγαινε το απόγευμα προς Πάρο
Την ώρα που το εφοπλιστικό κεφάλαιο έχει τρελά κέρδη από τα πανάκριβα ναύλα και τις δεκάδες φοροαπαλλαγές, επιβάτες και εργαζόμενοι αφήνονται στην τύχη τους, αφού στα πλοία δεν υπάρχει ένας γιατρός που να μπορεί να συντρέξει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Χτεσινό περιστατικό που συνέβη στο πλοίο της γραμμής για Κυκλάδες το επιβεβαιώνει. Συγκεκριμένα, όπως μας κατήγγειλε αναγνώστρια της εφημερίδας, στο δρομολόγιο του «Βlue Star Νaxos» (ιδιοκτησίας του ομίλου Attica Group - ANEK) που ξεκίνησε από τον Πειραιά στις 5.30 μ.μ. με προορισμό την Πάρο και άλλα νησιά, όταν οικογένεια απευθύνθηκε στη ρεσεψιόν του πλοίου για να ζητήσει ιατρική βοήθεια για το παιδί της, η απάντηση που πήρε ήταν ότι το πλοίο δεν διαθέτει γιατρό.
Στη συνέχεια άρχισαν οι εκκλήσεις από τα μεγάφωνα μήπως υπάρχει κάποιος γιατρός από τους επιβάτες. Τελικά επιβεβαιώθηκε ότι δεν βρέθηκε γιατρός από τους επιβάτες, αλλά κάποιος που προσφέρθηκε να βοηθήσει με όποιες γνώσεις είχε.
Δηλαδή εν έτει 2025, αν κάτι συμβεί στο πλοίο σε επιβάτη ή εργαζόμενο, παρακαλάει να μην είναι κάτι πολύ σοβαρό, αλλιώς αφήνεται στη μοίρα του, με ό,τι συνέπειες μπορεί αυτό να έχει. Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση είναι το αποτέλεσμα της εγκληματικής πολιτικής όλων διαχρονικά των αστικών κυβερνήσεων κατ' απαίτηση των εφοπλιστών, που θεωρούν την εξασφάλιση της υγείας επιβατών και των εργαζομένων με την ύπαρξη γιατρού στα δρομολόγια των πλοίων... περιττό κόστος και εμπόδιο για την κερδοφορία.