ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Μάη 2025 - Κυριακή 1 Ιούνη 2025
Σελ. /48
ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΝΑΤΟΪΚΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ
Νέες επεκτάσεις λόγω ... φόρτου εργασίας

Ενα τεράστιο κέντρο διαχείρισης Μεταφορών, που ανεβάζει τις δυνατότητες εξυπηρέτησης στρατιωτικού προσωπικού στις 30.000 τον χρόνο, κατασκευάζεται στη βάση

Προετοιμάζοντας την αποστολή F16 στη Ρουμανία και στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και το παρθενικό ταξίδι της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» στον Ειρηνικό, η κυβέρνηση της ΝΔ, έχοντας το «πράσινο φως» και από τα άλλα κόμματα του ευρωατλαντισμού, «εποπτεύει» μαζί με τις σύμμαχες ΗΠΑ την επέκταση της βάσης της Σούδας, η οποία επιβεβαιώνει τον ρόλο της ως προπύργιο του αμερικανοΝΑΤΟικού σχεδιασμού στην περιοχή.

Ο «Ριζοσπάστης», με αποκαλυπτικά δημοσιεύματα, έχει αναδείξει τα σχέδια και τις εργασίες διαρκούς επέκτασης της δυναμικής του δολοφονικού ορμητηρίου. Σήμερα αποκαλύπτουμε ότι ο επιχειρηματικός όμιλος ΑΚΤΩΡ φέρεται να προκρίθηκε ανάδοχος έργων επέκτασης κτιριακών υποδομών στη Σούδα, στην πορεία παραπέρα γιγάντωσης της αμερικανικής βάσης.

Πάνω και στην επικαιροποιημένη Συμφωνία για τις Βάσεις, οι Αμερικανοί έδωσαν συμβόλαιο ύψους 47.499.924 δολαρίων προκειμένου να προχωρήσει ένα Ενιαίο Κέντρο Διαχείρισης Μεταφορών («Joint Mobility Center at NSA Souda Bay, Greece» - κωδικός υποδομής P-903) που θέλουν να κατασκευάσουν στο αεροπορικό σκέλος των εγκαταστάσεών τους στην Κρήτη (NSA Souda Bay Topside - καταλαμβάνει περίπου 445 στρέμματα στα BA του αεροδιαδρόμου Χανίων).

Θηριώδες συγκρότημα

Η αποτύπωση της βάσης σε αμερικανικούς χάρτες και το σχέδιο για τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις
Η αποτύπωση της βάσης σε αμερικανικούς χάρτες και το σχέδιο για τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις
Πρόκειται για διώροφο κτίριο 8.970,26 τ.μ. που «θα ενοποιήσει τις βασικές λειτουργίες αεροπορικών επιχειρήσεων και αεροπορικών μεταφορών της εγκατάστασης, ώστε να υποστηρίξει την αύξηση της κυκλοφορίας», όπως αναφέρεται σε έγγραφά τους, σε άλλο ένα δείγμα της ακόμα εντατικότερης χρήσης της από τους Αμερικανούς και άλλους ΝΑΤΟικούς.

Θα αποτελείται από ένα συγκρότημα αεροπορικών επιχειρήσεων με ένα νέο terminal επιβατών (με τρία gates) και ένα terminal για cargo. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η νέα εγκατάσταση θα «πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται τουλάχιστον 30.000 επιβάτες ετησίως», διευρύνοντας παραπέρα τις δυνατότητες της Σούδας.

Σε άλλο σημείο των σχετικών εγγράφων σημειώνεται ότι πλέον χρειάζονται «εγκαταστάσεις κατάλληλου μεγέθους που να μπορούν να υποστηρίξουν πλήρως την αύξηση της διακίνησης», καθώς τα τελευταία χρόνια η βάση, με δεδομένες κι άλλες επεκτάσεις που προηγήθηκαν (π.χ. σε θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών) και εκσυγχρονισμούς σε συστήματά της (π.χ. ανεφοδιασμού), μπορεί να φιλοξενήσει πολύ περισσότερα αεροσκάφη από το παρελθόν.

Ορμητήριο με τεράστιες δυνατότητες

Ως προς αυτό είναι χαρακτηριστικό γράφημα του 2022 που δημοσίευσε τον περασμένο Μάρτη ο «Ριζοσπάστης», από όπου προκύπτει ότι μπορούν πλέον να σταθμεύουν εκεί, να συντηρούν και να ανεφοδιάζουν έως και 15 θηριώδη ΝΑΤΟικά αεροσκάφη, μεταγωγικά, ιπτάμενα τάνκερ ή και στρατηγικά βομβαρδιστικά. Ο αριθμός τους πολλαπλασιάζεται αν περάσουμε σε αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας ή μαχητικά που καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο.

Σύμφωνα και με άλλα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα ο «Ριζοσπάστης», από 11.008 τεμάχια που διαμετακόμισαν το οικονομικό έτος (FY) 2021 μέσω των εγκαταστάσεών τους στην Κρήτη (NSA Souda Bay), ακολούθησε η εκτόξευση στα 20.624 κομμάτια μέσα σε μόλις έξι μήνες (Οκτώβρης - Μάρτης) του οικονομικού έτους 2024, δείγμα κι αυτό της «έκρηξης» δυνατοτήτων της βάσης.

Κατασκευές - ανακαινίσεις «Το ΝΑΤΟ»

Αναπαραστάσεις του νέου κτιριακού συγκροτήματος (από σχέδια των Αμερικανών)
Αναπαραστάσεις του νέου κτιριακού συγκροτήματος (από σχέδια των Αμερικανών)
H περίοδος ολοκλήρωσης της κατασκευής υπολογίζεται σε 912 ημερολογιακές ημέρες, ενώ για να ανοίξουν χώρο για το νέο, γιγαντιαίο κτίριο, θα κατεδαφίσουν τουλάχιστον άλλα τρία παλαιότερα, τα υπ' αρ. 5, 6 και 22, οι λειτουργίες των οποίων κρίθηκαν ξεπερασμένες με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και τα σχέδιά τους.

Ολα αυτά συμπληρώνουν και αναβαθμίζουν ένα μωσαϊκό υποδομών που έχουν στήσει και αξιοποιούν οι Αμερικανοί στη χώρα, ανάμεσά τους π.χ. το ναυτικό σκέλος της Σούδας («Marathi Pier Complex»), με το περιλάλητο κρηπίδωμα «NATO Carrier Pier K-14» (χρησιμοποιείται για αεροπλανοφόρα, ελικοπτεροφόρα και μεγάλα πλοία ανεφοδιασμού για εκφόρτωση υλικών), όπως και τις προβλήτες «NATO West Fuel Pier K-10» και η «NATO East Fuel Pier K-12» (χρησιμεύουν για «ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό» άλλων, μικρότερων πλοίων).

Αλλά και την «K-9 Ammunition Pier», που χρησιμοποιείται για τη φόρτωση και εκφόρτωση πυρομαχικών, με όλη την περιοχή σκαμμένη με τουλάχιστον 10 τούνελ που συνδέουν αποβάθρες ή άλλα σημεία όπου γίνεται φόρτωση και εκφόρτωση με υπόγειες αποθήκες.

Και στη Λάρισα

Βήματα αναβάθμισης γίνονται και στην αεροπορική βάση της Λάρισας, όπου από την άνοιξη του 2022 σταθμεύουν τουλάχιστον 4 UAV τύπου «MQ-9 Reaper» των Αμερικανών. Τα διαχειρίζεται η 371 Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της US Air Force και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα. Η Μοίρα έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση και γιγαντιαίων αμερικανικών μεταγωγικών, που επίσης έχουν αξιοποιήσει τη βάση της Λάρισας.

Εξάλλου, η χώρα με τις υποδομές στον Αραξο παραμένει κομμάτι του πυρηνικού σχεδιασμού του ΝΑΤΟ (είναι πάντα έτοιμες εκεί και καλοσυντηρημένες υποδομές για αποθήκευση πυρηνικών βομβών), ενώ το Ακτιο ως «Προωθημένη Επιχειρησιακή Βάση» (Forward Operational Base) αξιοποιείται από τα ιπτάμενα ραντάρ του ΝΑΤΟ, AWACS.

Η γιγάντωση της Σούδας είναι εμφανής και από τη σύγκριση κατόψεων της βάσης, του 1993 και του 2023
Η γιγάντωση της Σούδας είναι εμφανής και από τη σύγκριση κατόψεων της βάσης, του 1993 και του 2023
Οπως επίσης αξιοποιούνται τα λιμάνια σε Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη και Καβάλα για την προώθηση αμερικανοΝΑΤΟικού εξοπλισμού σε Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία, αλλά και στην ίδια την Ουκρανία.

Είναι δε τόσο συχνές πλέον οι διεκπεραιώσεις, που από τους Αμερικανούς κρίθηκε αναγκαίο τα τελευταία χρόνια να αναπτύξουν σε μόνιμη βάση εδώ το ελληνικό απόσπασμα («Greece Detachment») του 839 Τάγματος Μεταφορών του US Army (με χώρες ευθύνης Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία) με την ευθύνη συντονισμού διεκπεραιώσεων προσωπικού, μέσων και πολεμοφοδίων.

Πτυχές ενός σχεδιασμού που βάζει τη χώρα στο επίκεντρο ανταγωνισμών και τον λαό στο στόχαστρο αντίπαλων κέντρων...


Φωτογραφίες από το εσωτερικό της βάσης. Η άδεια φωτογράφισης εγκρίνεται από το Τμήμα Ασφαλείας της 115 Πτέρυγας Μάχης, σε άλλο ένα δείγμα στοίχισης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στις λειτουργίες και τα σχέδια των Αμερικανών
Φωτογραφίες από το εσωτερικό της βάσης. Η άδεια φωτογράφισης εγκρίνεται από το Τμήμα Ασφαλείας της 115 Πτέρυγας Μάχης, σε άλλο ένα δείγμα στοίχισης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στις λειτουργίες και τα σχέδια των Αμερικανών

Θ.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ