ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Μάη 2025 - Κυριακή 18 Μάη 2025
Σελ. /40
ΜΑΤΙΕΣ ΣΕ ΣΑΜΟ - ΙΚΑΡΙΑ

Από το Βαθύ έως το Καρλόβασι, και από τον Εύδηλο έως τον Αγιο Κήρυκο βρέθηκε ο «Ριζοσπάστης» σε Σάμο και Ικαρία. Σε ένα οδοιπορικό που αποτυπώνει το τι σημαίνει στην πράξη η ζωή των κατοίκων των ακριτικών αυτών νησιών να μπαίνει στο ζύγι «κόστους - οφέλους».

Στη σκιά της τουριστικής ανάπτυξης, όπου όλα υποτάσσονται στο κέρδος των επιχειρηματικών ομίλων, το οδοιπορικό φέρνει στην επιφάνεια τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λαϊκές οικογένειες ξεχωρίζοντας τις μετακινήσεις, την Υγεία, την Εκπαίδευση και τις συνθήκες δουλειάς.

Πολλά όσα ακούσαμε και είδαμε. Παντού η ίδια αγωνία, η οργή και η αγανάκτηση για την εγκατάλειψη και την υποβάθμιση. Αλλά και η διάθεση για αγώνα, όπως αποτυπώνεται από τα σωματεία και τους φορείς που συναντηθήκαμε. Η ίδια η πείρα άλλωστε δείχνει ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την οργανωμένη και συλλογική διεκδίκηση για τις ανάγκες των πολλών κόντρα στην πολιτική που θωρακίζει τα κέρδη των λίγων.

Πανάκριβα εισιτήρια και καράβια μια στο τόσο για τα κέρδη των εφοπλιστών

Από την παναιγαιακή κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας τον Απρίλη

RIZOSPASTIS

Από την παναιγαιακή κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας τον Απρίλη
Το πιο φτηνό εισιτήριο από Πειραιά για Σάμο μετ' επιστροφής κοστίζει περίπου 140 ευρώ το άτομο (χωρίς αμάξι και καμπίνα). Αυτό το αίσχος μάς μεταφέρει με αγανάκτηση η πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Σάμου - Ικαρίας, Βάσω Βρυνιώτη, τονίζοντας μάλιστα ότι τον χειμώνα το καράβι έρχεται δύο φορές τη βδομάδα, καθώς ένα τρίτο δρομολόγιο, που δεν είναι επιδοτούμενο, «εύκολα» γίνεται ανεκτέλεστο.

Μιλάμε για μια πραγματική ομηρία από τους εφοπλιστές, αφού για παράδειγμα «αν μια τετραμελής οικογένεια χρειαστεί να ταξιδέψει με πλοίο, π.χ. για λόγους υγείας, θα ξοδέψει 700 - 800 ευρώ», τονίζει. Σε ό,τι αφορά δε τα αεροπορικά εισιτήρια, εκεί το κόστος διπλασιάζεται και καθίσταται απλησίαστο, κάτι που οξύνεται ακόμα περισσότερο την περίοδο που το «τουριστικό θαύμα» είναι στα φόρτε του.

«Είναι πρόκληση να δίνει το υπουργείο Ναυτιλίας 35 εκατ. ευρώ δώρο στους εφοπλιστές, μειώνοντάς τους κατά 50% τα τέλη των ναύλων, και καλά για να μην αυξηθούν οι τιμές. Λες και τώρα είναι χαμηλές!», προσθέτει η πρόεδρος.

Ακριβώς ίδια είναι η κατάσταση και στην Ικαρία, αφού πρακτικά τα δύο πλοία της γραμμής, το ένα από Πειραιά και το άλλο από Θεσσαλονίκη, είναι αυτά που φτάνουν στα δύο νησιά και ο μόνος τρόπος αυτά να επικοινωνήσουν και να συνδεθούν μεταξύ τους.

«Ας το δούμε συνολικά», μας λέει η πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου. «Μιλάμε καταρχάς για καράβια 30 ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των εργαζομένων αλλά και των επιβατών. Ειδικά τον χειμώνα τα νησιά κάνουν μια βδομάδα να δουν πλοίο, ενώ αν μπει απαγορευτικό είναι εντελώς αποκομμένα».

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους θα χρειαστεί ταξίδι από τη Σάμο και την Ικαρία για την Αθήνα είναι υγείας, αφού και τα δύο νοσοκομεία στερούνται βασικές ειδικότητες γιατρών (βλ. σελ. 23).

Γιατί συμβαίνει αυτό εν έτει 2025; «Μα επειδή δεν συμφέρει να βάζουν συχνά δρομολόγια για την "άγονη γραμμή", στην οποία υπάγονται τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Οι εφοπλιστές υπολογίζουν το κόστος των καυσίμων, της συντήρησης, των μεροκάματων και λένε "θα έχω όφελος; Οχι. Αρα δεν θα βάλω τακτικά δρομολόγια"».

Οι τιμές εκτοξεύονται

Σοβαρά προβλήματα από αυτήν την κατάσταση δημιουργούνται και στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως μας εξηγεί ο Φανούρης Καρούτσος, δήμαρχος Ικαρίας εκλεγμένος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».

«Από τα τρόφιμα, τα φάρμακα, έως τη βενζίνη και το πετρέλαιο που χρειάζονται οι αγρότες, αλλά και για να ζεσταθεί ο κόσμος, όλα είναι πανάκριβα. Η βενζίνη είναι μόνιμα στα 2 ευρώ και ανεβαίνει τους θερινούς μήνες που αυξάνεται η ζήτηση. Οπου κι αν βρισκόμαστε, κάθε μέρα, απαιτούμε φτηνά, ασφαλή και τακτικά δρομολόγια σαν δημοτική αρχή», συνεχίζει. Και προσθέτει:

«Ξέρουμε καλά τι δημιουργεί την κατάσταση. Εμείς, οι εκλεγμένοι της "Λαϊκής Συσπείρωσης", δεν θα κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας. Το κυνήγι του κέρδους είναι η αιτία, και έχουν ευθύνες και η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ κ.λπ., που αυτά τα στηρίζουν και τα ψηφίζουν, και μετά έρχονται στην τοπική διοίκηση να παριστάνουν τους "ανεξάρτητους". Οι κομμουνιστές δήμαρχοι και εκλεγμένοι δεν θα σταματήσουμε να απαιτούμε και να παλεύουμε».

«Γολγοθάς» η μετακίνηση στο εσωτερικό των νησιών

Στο Βαθύ της Σάμου ρωτήσαμε πόσο κοστίζει η μεταφορά με ταξί προς το αεροδρόμιο, αλλά και προς τις άλλες μεγάλες πόλεις του νησιού, Πυθαγόρειο, Καρλόβασι, Μαραθόκαμπο, με τις τιμές να ξεκινούν από 20 ευρώ και να φτάνουν τα 42 ευρώ (Βαθύ -Καρλόβασι), ενώ τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ είναι πολύ αραιά τους χειμερινούς μήνες.

Στην Ικαρία είναι ακόμα πιο δύσκολη η κατάσταση: Λόγω της ιδιαίτερης και δύσκολης γεωμορφολογίας, για να μετακινηθεί κανείς από το λιμάνι του Ευδήλου στον Αγιο Κήρυκο, την πρωτεύουσα του νησιού, πρέπει να κάνει τον γύρο του νησιού. Αν υπάρχει αμάξι, καλώς, μας είπαν οι κάτοικοι, αλλιώς τα λιγοστά ταξί είναι πανάκριβα.

«Διεκδικούμε μαζί με τον λαό μας να έχουμε συγκοινωνίες», τονίζει ο δήμαρχος, καθώς «τα όποια βαν υπάρχουν και κάνουν τις μετακινήσεις τα χειρίζονται τουριστικά γραφεία, ενώ τα ταξί για να κάνουν μετακινήσεις μαθητών παλεύουμε κάθε μέρα μαζί με τους Συλλόγους Γονέων να πολλαπλασιάζονται».

«Δεν θα μπουν οι ανάγκες μας στο περιθώριο για να κερδίζουν τα μονοπώλια»

Το Εργατικό Κέντρο Σάμου - Ικαρίας μαζί με τα σωματεία και τους φορείς έχουν πάρει μια σειρά πρωτοβουλίες για φτηνές, τακτικές, ασφαλείς συγκοινωνίες για όλο τον λαό. Στις 24 Απρίλη πραγματοποιήθηκε πλατιά εξόρμηση στα λιμάνια με αίτημα φτηνά ακτοπλοϊκά, ενώ στις 31 Μάρτη και 1η Απρίλη έγινε η επιτυχημένη παναιγαιακή κινητοποίηση σωματείων και φορέων στα υπουργεία Υγείας και Ναυτιλίας, όπου απαίτησαν άμεσα:

  • Να μειωθούν όλα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα (οχημάτων - εμπορευμάτων) κατά 50%, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές.
  • Δωρεάν μετακινήσεις για ανέργους, φοιτητές, στρατευμένους, ΑμεΑ και χρονίως πάσχοντες.
  • Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.ά.
  • Εξασφάλιση συχνής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, με πλοία σύγχρονα και ασφαλή, με βελτίωση και διαμόρφωση σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων, αποκλειστικά δημόσιων.
  • Να διασφαλιστεί η δουλειά των ναυτεργατών, με αύξηση των μισθών και βελτίωση των συνθηκών εργασίας, κατοχυρωμένες με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και Κοινωνική Ασφάλιση.
  • Αμεση απόδοση του «μεταφορικού ισοδύναμου».
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ σε Ικαρία και Σάμο

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, από την Πέμπτη 22 Μαΐου έως και την Κυριακή 25 Μαΐου θα πραγματοποιήσει επίσκεψη σε Ικαρία και Σάμο.

Το πρόγραμμά του θα έχει ως εξής:

Την Πέμπτη 22 και την Παρασκευή 23 Μαΐου θα επισκεφτεί την Ικαρία, όπου:

- Την Πέμπτη στις 20.30, θα μιλήσει σε συγκέντρωση που θα πραγματοποιηθεί στην κεντρική πλατεία στον Εύδηλο.

- Την Παρασκευή στις 11.30, θα συναντηθεί με τον δήμαρχο Ικαρίας, στο δημαρχείο στον Αγιο Κήρυκο.

Το Σάββατο 24 και την Κυριακή 25 Μαΐου θα μεταβεί στη Σάμο, όπου:

- Το Σάββατο θα συναντηθεί στις 10.00 με δημάρχους στο Καρλόβασι της Σάμου, στις 11.30, με φοιτητές και μέλη ΔΕΠ στην πλατεία Καρλοβάσου και στις 18.00 με φορείς Υγείας στο Βαθύ της Σάμου.

Στις 20.00, θα μιλήσει σε συγκέντρωση στην Πλατεία Πυθαγόρα, στο Βαθύ.

- Την Κυριακή στις 10.00 το πρωί, θα επισκεφθεί το αρχαιολογικό μουσείο Σάμου.

Ρεπορτάζ - κείμενα: Γιάννα ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ