ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Ιούλη 2024
Σελ. /24

Δύο τροπολογίες, σχετικά με τη διεύρυνση δικαιούχων και ποσού για το στεγαστικό φοιτητικό επίδομα και με τη μονιμοποίηση δόκιμων εκπαιδευτικών, κατέθεσε το ΚΚΕ στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού» που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή.

Τις προτεινόμενες τροπολογίες υπογράφουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Γ. Δελής, Αφροδίτη Κτενά, Ν. Καραθανασόπουλος, Σεμίνα Διγενή, Ν. Αμπατιέλος και Βιβή Δάγκα.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΕΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Διεύρυνση δικαιούχων και ποσού για το στεγαστικό φοιτητικό επίδομα

Από παλιότερη κινητοποίηση φοιτητικών συλλόγων για τη στέγαση
Από παλιότερη κινητοποίηση φοιτητικών συλλόγων για τη στέγαση
«Με δεδομένο ότι οι φοιτητικές εστίες της χώρας εκτός από υποβαθμισμένες και εμπορευματοποιημένες είναι και ελάχιστες, η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητριών και των φοιτητών που σπουδάζουν σε κάποιο πανεπιστήμιο που βρίσκεται εκτός της μόνιμης κατοικίας τους αναγκάζονται να νοικιάζουν οικία για φοιτητική στέγη», σημειώνεται στην Αιτιολογική Εκθεση της τροπολογίας - προσθήκης για τη διεύρυνση δικαιούχων και ποσού για το στεγαστικό φοιτητικό επίδομα, την οποία κατέθεσε το ΚΚΕ.

Επισημαίνεται ακόμα ότι «η πλειοψηφία των λαϊκών οικογενειών με δυσκολία κατορθώνει να συντηρήσει ένα σπίτι και να "βγάλει τον μήνα", πόσο μάλλον να πρέπει να συντηρήσει και ένα δεύτερο σπίτι για τις σπουδές του παιδιού, που επί της ουσίας διπλασιάζει τα έξοδα της οικογένειας. Για χιλιάδες οικογένειες αυτή η προσπάθεια σημαίνει τεράστιες στερήσεις προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα έξοδα, ενώ για χιλιάδες ακόμα φοιτήτριες και φοιτητές σημαίνει να αναγκάζονται να εγκαταλείψουν ή να μην ξεκινήσουν καν τις σπουδές τους. Αυτό άλλωστε ήταν και ένα μεγάλο βάσανο των οικογενειών την προηγούμενη περίοδο, που οι επιτυχούσες και οι επιτυχόντες των πανελλαδικών εξετάσεων κλήθηκαν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους.

Το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα, που θα μπορούσε να αποτελεί μια σημαντική ανακούφιση για τις οικογένειες, τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, είναι ανεπαρκές με δεδομένες τις τεράστιες αυξήσεις στα ενοίκια και συνολικά στην Ενέργεια, στο ρεύμα, στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης. Μέχρι σήμερα το επίδομα ήταν μόλις 1.500 ευρώ τον χρόνο, το οποίο σημαίνει 125 ευρώ τον μήνα, όταν στις πόλεις που συγκεντρώνουν φοιτητικό πληθυσμό, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα, τα ενοίκια κυμαίνονται από 500 έως 700 ευρώ!

Επίσης, για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΣΑΕΚ, μεγάλο μέρος τους αποκλείεται από τη λήψη του επιδόματος, καθώς δικαιούχοι θεωρούνται μόνο όσοι σπουδάζουν σε ΣΑΕΚ αρμοδιότητας του ΥΠΑΙΘ και του υπουργείου Τουρισμού.

Επιπλέον εμπόδιο στις σπουδές αποτελεί το γεγονός ότι το εν λόγω επίδομα δίνεται καθυστερημένα και σε μεταγενέστερο χρόνο, υποχρεώνοντας την οικογένεια, τη φοιτήτρια, τον φοιτητή να καταβάλλει κάθε μήνα το ενοίκιο εξολοκλήρου από την τσέπη του, και κάποια στιγμή να πάρει ένα μικρό μέρος των χρημάτων με τη μορφή του επιδόματος.

Τέλος, το γεγονός ότι τα εισοδηματικά κριτήρια παραμένουν καθηλωμένα στα 30.000 ευρώ, που προσαυξάνονται κατά 3.000 ευρώ μετά το δεύτερο παιδί, ενώ οι ονομαστικοί μισθοί κάποιων κατηγοριών εργαζομένων έχουν μεν αυξηθεί αλλά πολύ λιγότερο από την εκτίναξη του πληθωρισμού και των αναγκών μιας οικογένειας, επί της ουσίας λειτουργεί ως κόφτης που στερεί το επίδομα από χιλιάδες οικογένειες που το δικαιούνταν προ των αυξήσεων. Για παράδειγμα, ένας δημόσιος υπάλληλος που έχει δει αύξηση περίπου 50 ευρώ καθαρά τον μήνα στον μισθό του και το ετήσιο οικογενειακό του εισόδημα πλέον ξεπερνάει οριακά το όριο των 30.000 ευρώ, χάνει επίδομα 125 ευρώ τον μήνα!

Γι' αυτούς τους λόγους, προτείνεται α) η διεύρυνση των οικονομικών κριτηρίων, ώστε να είναι δικαιούχοι όσοι το έχουν ανάγκη, β) η αύξηση του στεγαστικού φοιτητικού επιδόματος, χωρίς να εξαιρούνται οι πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, γ) η διεύρυνση των δικαιούχων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΣΑΕΚ, ανεξαρτήτως αρμοδιότητας υπουργείου, και δ) η μηνιαία καταβολή του, ώστε να υπάρξει πραγματική ανακούφιση από το κόστος σπουδών σε τόπο εκτός μόνιμης κατοικίας».

***

Συγκεκριμένα, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ του σχεδίου νόμου προτείνεται να προστεθεί άρθρο ως εξής:

Το άρθρο 10 του ν. 3220/2004 όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

«Στεγαστικό φοιτητικό επίδομα

1. Στους προπτυχιακούς φοιτητές και φοιτήτριες των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, στους σπουδαστές και στις σπουδάστριες των ΣΑΕΚ, των Ανώτερων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της Ελλάδας, Ελληνες υπηκόους ή υπηκόους άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, χορηγείται μηνιαίο στεγαστικό επίδομα. Το μηνιαίο στεγαστικό επίδομα καλύπτει όλο το ποσό του ενοικίου εφόσον δεν υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ. Αν το ύψος του ενοικίου υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ, καλύπτεται μέρος αυτού με την καταβολή μηνιαίου φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ.

2. Προϋποθέσεις χορήγησης του επιδόματος αυτού αθροιστικώς είναι οι εξής:

α) Ο/η φοιτητής/τρια, ο/η σπουδαστής/στρια να διαμένει σε μισθωμένη οικία λόγω των σπουδών του/της, σε πόλη άλλη της κύριας κατοικίας του/της στην οποία οι γονείς του/της ή ο ίδιος/α δεν έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία άλλης κατοικίας, με εξαίρεση τον νομό Αττικής και το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, που θεωρούνται μία πόλη.

β) Να αποδεικνύεται η φοίτηση με πιστοποιητικό της σχολής/τμήματος. Για το πρώτο έτος αποδεικνύεται με πιστοποιητικό εγγραφής.

γ) Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου έτους να μην υπερβαίνει τα σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, προσαυξανόμενο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε προστατευόμενο παιδί πέραν του ενός. Ως ετήσιο οικογενειακό εισόδημα θεωρείται το συνολικό ετήσιο φορολογούμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα του φορολογούμενου, της συζύγου του και των ανήλικων τέκνων του, από κάθε πηγή. Η εν λόγω εισοδηματική ενίσχυση δεν λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος με βάση το οποίο χορηγείται.

3. Δικαιούχος του επιδόματος είναι το πρόσωπο που θεωρείται ότι βαρύνει ο/η φοιτητής/τρια. Σε περίπτωση διαζευγμένων ή εν διαστάσει συζύγων, δικαιούχος του επιδόματος είναι ο γονέας τον οποίο βαρύνει ο/η φοιτητής/τρια και τον εμφανίζει ως προστατευόμενο μέλος.

Κατ' εξαίρεση, δικαιούχος θα είναι ο/η ίδιος/α ο/η φοιτητής/τρια εφόσον:

α) είναι ορφανός από τους δύο γονείς ή

β) οι γονείς του είναι κάτοικοι εξωτερικού ή

γ) είναι πάνω από είκοσι πέντε (25) ετών ή

δ) είναι υπόχρεος σε υποβολή φορολογικής δήλωσης και δεν θεωρείται εξαρτώμενο μέλος.

4. Το επίδομα χορηγείται μηνιαίως, για τόσα έτη όσα διαρκεί η φοιτητική/σπουδαστική ιδιότητα, σύμφωνα με τα προγράμματα σπουδών που προσφέρονται, αναλόγως τη σχολή ή το τμήμα σπουδών.

5. Το επίδομα δεν κατάσχεται, χορηγείται ολόκληρο χωρίς καμία κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου και δεν υπόκειται σε φορολογία.

6. Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθορίζονται ο τρόπος πληρωμής του ανωτέρω επιδόματος, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η Αρχή ελέγχου και εκκαθάρισης της δαπάνης, η αρχή πληρωμής αυτής, ο τρόπος λογιστικής τακτοποίησης, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.

7. Η ισχύς των προηγούμενων διατάξεων αρχίζει από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

8. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, κάθε αντίθετη σχετική διάταξη νόμου καταργείται».

Για τη μονιμοποίηση δόκιμων εκπαιδευτικών

Τροπολογία - προσθήκη άρθρου για τη μονιμοποίηση δόκιμων εκπαιδευτικών κατέθεσε το ΚΚΕ στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας που συζητείται στη Βουλή.

Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται ότι «τον Αύγουστο του 2024 συμπληρώνεται η προβλεπόμενη από τον νόμο 2ετής δοκιμαστική υπηρεσία των 11.700 δόκιμων εκπαιδευτικών που διορίστηκαν το 2022, ενώ ξεπερνούν πλέον τα 3 και 4 χρόνια οι 15.145 δόκιμοι εκπαιδευτικοί που είχαν διοριστεί ως δόκιμοι τα έτη 2020 και 2021. Δυστυχώς χιλιάδες εργαζόμενοι παραμένουν σε καθεστώς "ομηρείας" και ανασφάλειας, καθώς δεν εκδίδονται οι διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησής τους χωρίς δική τους ευθύνη και μάλιστα εκβιαστικά έχει συνδεθεί η πράξη μονιμοποίησής τους με το νομοθετικό πλαίσιο (ν.4823/21) (παρ. 7 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019), που τη συνδέει με τις διαδικασίες της αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης - κατηγοριοποίησης των σχολείων. Αναφερόμαστε σε εκπαιδευτικούς που έχουν υπηρετήσει το δημόσιο σχολείο για πάνω από 15 χρόνια, έχουν "αλωνίσει" από άκρη σε άκρη όλη τη χώρα, δουλεύοντας ως αναπληρωτές σε πολύ δύσκολες συνθήκες, κρατώντας το δημόσιο σχολείο όρθιο».

Για τους παραπάνω λόγους, προτείνεται η παρακάτω τροπολογία - προσθήκη άρθρου:

«Με τη συμπλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας οι εκπαιδευτικοί μονιμοποιούνται αυτοδίκαια, με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς στους οποίους έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή ή για τους οποίους υφίσταται πειθαρχική εκκρεμότητα. Για την αυτοδίκαιη μονιμοποίηση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οργάνου που είναι αρμόδιο για τον διορισμό (άρθρο 40, παρ. 3, ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ). Κάθε άλλη ενεργή διάταξη σχετική με τη διαδικασία μονιμοποίησης, δηλαδή, του άρθρου 62 παρ. 7 του ν. 4589/2019, του άρθρου 66 παρ. 7 και άρθρο 78 παρ. 3 του ν. 4823/2021, καταργείται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ