«ΧΑΟΣ» |
«Η θάλασσα μέσα μου» |
Ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» («Vertigo», 1958) του Αλφρεντ Χίτσκοκ βγήκε νωρίτερα από το αναμενόμενο στους θερινούς κινηματογράφους. Δεν χρειάζεται συστάσεις, είναι μια από τις ωραιότερες και πληρέστερες ταινίες του μαιτρ του τρόμου, αρκεί να μην πάσχει κανείς από υψοφοβία... Τζέιμς Στιούαρτ και Κιμ Νόβακ σε ένα εκπληκτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο.
Η διανομή κινείται σε πολύ μέτρια επίπεδα. Τίποτα το ιδιαίτερα συγκλονιστικό. O «Αρχηγός των Κατασκόπων» του Τζέσι Βι Τζόνσον είναι μια τόσο χιλιοειπωμένη ιστορία που χρησιμοποιεί το δίπολο Αμερική - Ρωσία, ενταγμένο στις σημερινές ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις... Οι «Συμπέθεροι από Σόι» του Ζουλιέν Ερβέ παίζουν πάλι με το γνωστό γαλλικό μοτίβο κωμωδίας («Είναι ή δεν είναι οι Γάλλοι ρατσιστές») που έχουμε δει χιλιάδες φορές, τόσο που δεν γελάμε πλέον ούτε κατά διάνοια...
Τρία παντρεμένα ζευγάρια που υποβάλλονται σε θεραπεία καλούνται από την ψυχολόγο τους σε μια ομαδική συνεδρία. Θα βγάλουν σταδιακά τα άπλυτά τους στη φόρα σχετικά με τη φροντίδα των παιδιών, τη ζήλια και το σεξ, μέχρι να καταλήξουν όλα σε ένα πολύ απροσδόκητο και εξίσου συγκλονιστικό τέλος.
Ελα ντε που εάν μιλήσεις για το συγκλονιστικότερο πρόσωπο όλων στη συνεδρία, μπορεί να αποκαλύψεις και μια πτυχή του τέλους... Κλασική ισπανική ατακαδόρικη ταινία δωματίου, με ένα τέλος που ανατρέπει τελείως τους αρχικούς ισχυρισμούς του θεατή. Αυτό που καταλαβαίνει κυρίως είναι το πόσο δύσκολο είναι αρχικά να αναμετρηθεί κανείς με τους άλλους στην ομαδική ψυχοθεραπεία, αλλά πόσο απελευθερωτικό είναι στο τέλος... Η κωμωδία είναι πάντα ο κατάλληλος τρόπος να πιάσεις πολύ δύσκολα ζητήματα. Χωρίς να προδώσουμε την κατάληξη, θα αναφέρουμε το εξής: Μακάρι να υπήρχαν έστω αυτοί οι τρόποι, στις σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες, ώστε να παίρνουν δύναμη εκείνοι που δεν μπορούν να πετάξουν από πάνω τους το «ζυγό»... αλλά δυστυχώς το τέλος είναι το μόνο που ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας...
Η Σοφία είναι μια μεγαλοαστή που ζει έναν τυπικό σύγχρονο και πολιτισμένο γάμο. Δηλαδή, με τον άντρα της κοιμάται σε ξεχωριστή κρεβατοκάμαρα. Μια μέρα θα γνωρίσει τον εργολάβο που επιχειρεί να επιδιορθώσει το εξοχικό της, και τα πάντα στη ζωή της θα έρθουν ανάποδα, για να καταλήξει να αναρωτιέται αν έκανε καλά που ενέδωσε στα ένστικτα και τις επιθυμίες της.
Αισθητικά πρόκειται για μια καλογυρισμένη ταινία με αισθητική 70s. Εξερευνά τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σεξουαλικότητας και αγάπης, στηριγμένη σε τσιτάτα φιλοσόφων για το ζήτημα. Ομως δεν καταφέρνει να στηρίξει κινηματογραφικά τη σχέση των θεωριών για τον έρωτα με τη σεναριακή της δομή. Ενδεχομένως γιατί στο μυαλό της σκηνοθέτριας ήταν να δείξει μια απλή ιστορία μεταξύ δυο τελείως διαφορετικών ανθρώπων που συναντιούνται παθιασμένα μόνο στην κρεβατοκάμαρα, χωρίς να έχουν κάτι άλλο να πουν. Αλλά έπρεπε και να τη διανθίσει με κάτι για να μη μοιάζει τόσο κοινότοπη. Δυστυχώς είναι ιδιαίτερα κοινότοπη σεναριακά και στη θεματολογία, διότι στηρίζεται και σε κοινότοπο δίδυμο. Η μορφωμένη αστή που έχει βαρεθεί τη ζωή της συναντά αμόρφωτο εργάτη και βγάζει τα απωθημένα της. Μα ειλικρινά, εάν δεν έχει κάτι ριζοσπαστικό σε αυτή την πλοκή, γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει αυτό το ζήτημα; Πέραν του προσβλητικού στερεότυπου που προβάλλει, δηλαδή οι εργάτες είναι αμόρφωτοι και οι αστοί μορφωμένοι...
Σε μια καλοκαιρινή έπαυλη στην Κόστα Μπράβα, μια νεαρή οικιακή βοηθός πρέπει να εξυπηρετήσει δύο πλούσια παιδιά, ενώ αυτά απολαμβάνουν το καλοκαίρι τους. Ανάμεσα σε κοκτέιλ, ναρκωτικά και πλυντήρια πιάτων, θα αναζητήσει τον δικό της τρόπο να διασκεδάσει.
Αρχικά το ξεκινάει πολύ καλά. Φτωχή μετανάστρια χωρίς χαρτιά υπομένει τις ιδιοτροπίες των πλούσιων αφεντικών της, ώστε να εξασφαλίσει άδεια παραμονής στη χώρα. Οσο προχωράμε όμως φεύγουμε όλο και περισσότερο από το καθαρά κοινωνικό και περνάμε στο λίγο απολαμβάνω κι εγώ τη ζωή τους, λίγο φοράω τα αποφόρια των αφεντικών όσο λείπουν, λίγο θέλω να εκδικηθώ γιατί μου φέρθηκαν άσχημα, λίγο οι άλλες οικιακές βοηθοί με ξυπνάνε εμένα τη χωριάτα... Οταν δε ανακαλύψει ότι τα αφεντικά τη δουλεύουν ψιλό γαζί σχετικά με την πρόσληψη και γίνεται κι ένα αλλοπρόσαλλο συμβάν... αρχίζει το σχέδιο εκδίκησης... Λίγο από δω και λίγο από κει, κάνουμε μια ταινία με κοινωνική βάση αλλά της αλλάζουμε τα φώτα γιατί το αμιγώς κοινωνικό δεν πουλάει και πολύ, ενώ το περιτύλιγμα κόβει κανένα εισιτήριο παραπάνω. Αμ δε...
Την παράσταση στηρίζει το Εργατικό Κέντρο της πόλης
Την παράσταση του Αρματος Θέσπιδος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας «Ο Εξηνταβελόνης», του Κωνσταντίνου Οικονόμου, η οποία θα παρουσιαστεί το Σάββατο 20 Ιούλη (9 μ.μ.) στο κηποθέατρο του «Αυριακού» με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στηρίζει το Εργατικό Κέντρο Ζακύνθου, από κοινού με το «Θέατρο τση Ζάκυθος» και το Σωματείο Συνταξιούχων.
Το Εργατικό Κέντρο καλεί σε συμμετοχή, επισημαίνοντας την ανάγκη να έχουν πρόσβαση στον πολιτισμό οι εργαζόμενοι και ο λαός.
Στη Σμύρνη του 19ου αιώνα ο Εξηνταβελόνης θεωρείται ο πλουσιότερος και ταυτόχρονα ο πιο σκληρός τσιγκούνης της περιοχής. Αν και κατέχει μεγάλη περιουσία, τα παιδιά και οι υπηρέτες του ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Ο υπηρέτης του, που έχει βασανιστεί από την απάνθρωπη τσιγκουνιά του, αποφασίζει να τον εκδικηθεί. Με την αναπάντεχη συμμαχία του γιου του Εξηνταβελόνη, καταστρώνει ένα σκοτεινό σχέδιο που θα δώσει μια δίκαιη λύση στην ανάλγητη τσιγκουνιά του και θα ανατρέψει τα σχέδια της άγριας φιλαργυρίας του.
Στο έργο ο Εξηνταβελόνης αντιπροσωπεύει την αρχέγονη φιλαργυρία και τον εγωισμό, χαρακτηριστικά που διακρίνουν τους ανθρώπους κάθε εποχής. Είναι μια ευφυής σάτιρα που ασκεί ιδιαίτερη κριτική στην κοινωνία της εποχής του, προβάλλοντας την ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη. Μέσα από τη γλώσσα του κωμικού θεάτρου το έργο προτρέπει τους θεατές να αναλογιστούν τις αξίες και τις πρακτικές της κοινωνίας τους, προκειμένου να προχωρήσουν προς ένα καλύτερο και πιο ανθρώπινο μέλλον.
Σκηνοθεσία - διασκευή: Χρήστος Στρέπκος. Παίζουν: Βασίλης Κόκκαλης, Αλέξανδρος Κουκιάς, Αλίκη Οικονομοπούλου, Βάλια Τζιτζικάκη, Βασίλης Τσόρλαλης.