ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η κυβέρνηση εκτοξεύει την τιμή των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους

Αγοραία και βαθιά αντιλαϊκή τιμολογιακή πολιτική, που καθιστά απαγορευτική για τις λαϊκές οικογένειες την πρόσβαση σε χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς

Eurokinissi

Αυξήσεις - σοκ αποφάσισε το υπουργείο Πολιτισμού για τα εισιτήρια των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων, που έχει στην ευθύνη του και είναι περίπου 350.

Η απόφαση της κυβέρνησης να εκτοξεύσει την τιμή των εισιτηρίων στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους αποτελεί βαρύ πλήγμα για την πρόσβαση και την επαφή των λαϊκών στρωμάτων με την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία του τόπου. Ουσιαστικά με το συγκεκριμένο μέτρο, σε συνδυασμό με τα άλλα αντιλαϊκά μέτρα και την ακρίβεια που μαστίζει, οι τιμές εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους γίνονται παντελώς απαγορευτικές για τις λαϊκές οικογένειες.

***

Πιο συγκεκριμένα, η νέα τιμολογιακή πολιτική των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, που βασίζεται σε ειδική μελέτη, την οποία ανέθεσε ο αρμόδιος Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, θα εφαρμοστεί σε δύο φάσεις.

Από 1η Απρίλη του 2024 καταργούνται τα ενιαία εισιτήρια εισόδου με παραπάνω του ενός Αρχαιολογικών Χώρων ή Μουσείων. Για παράδειγμα, μέχρι σήμερα ίσχυε ότι όποιος επιθυμούσε μπορούσε να εκδώσει ένα ενιαίο εισιτήριο για την Ακρόπολη, που εκτός από την επίσκεψη στον Βράχο περιελάμβανε στην ίδια τιμή και είσοδο στην Αρχαία Αγορά Αθηνών - Αρειο Πάγο, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Αθηνών, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού, στον Αρχαιολογικό Χώρο Λυκείου, στη Βιβλιοθήκη Αδριανού, στη Βόρεια Κλιτύ Ακροπόλεως Αθηνών, στον Κεραμεικό, στη Νότια Κλιτύ Ακροπόλεως Αθηνών, στο Ολυμπιείο και στη Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών. Από εδώ και στο εξής θα πρέπει να πληρώνει ξεχωριστό εισιτήριο.

Επίσης, σε αυτή την πρώτη φάση προβλέπεται δυνατότητα παροχής υπηρεσιών «εξατομικευμένης επίσκεψης» στην Ακρόπολη. Αυτό το τελευταίο θα αφορά επισκέψεις για VIP, δηλαδή επισκέψεις εκτός του ωραρίου λειτουργίας με πολύ υψηλό αντίτιμο, στην πλέον αγοραία λογική της αξιοποίησης των αρχαιολογικών χώρων ως εμπορικού προϊόντος που προσδίδει προστιθέμενη αξία στον τουρισμό.

Στη δεύτερη φάση, που θα ισχύσει από 1η Απρίλη του 2025, την οποία προκλητικά το υπουργείο Πολιτισμού ονομάζει «εξορθολογισμό» των εισιτηρίων, εκτός από τις μεγάλες αυξήσεις προβλέπεται και η κατάργηση του μειωμένου εισιτηρίου που ίσχυε τους χειμερινούς μήνες. Πλέον, θα καθιερωθεί η ίδια τιμή χειμώνα και καλοκαίρι. Είναι χαρακτηριστικό ότι η είσοδος μόνο για τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης εκτοξεύεται στα 30 ευρώ, από τα 10 και 20 ευρώ που ήταν τώρα για τη χειμερινή και καλοκαιρινή περίοδο αντίστοιχα, η είσοδος για όλους τους εμβληματικούς χώρους θα ανέρχεται στα 20 ευρώ, ενώ και το φθηνότερο εισιτήριο αυξάνεται στα 5 ευρώ από 2 ευρώ που είναι τώρα, αύξηση της τάξης του 150%. Αυξήσεις προβλέπονται και στα 5 μεγαλύτερα μουσεία της χώρας, τις οποίες θα καθορίσουν οι νέες διοικήσεις των Μουσείων ΝΠΔΔ.

Αυτή θα είναι η δεύτερη μεγάλη αύξηση μέσα σε 8 χρόνια, καθώς η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το 2015, είχε πάει το εισιτήριο για την Ακρόπολη στα 20 ευρώ από 12, για την Κνωσό από 6 ευρώ σε 15 κ.ο.κ.

***

Κατηγοριοποίηση... επισκεψιμότητα... εισπραξιμότητα...

Αυτό είναι το τρίπτυχο της κυβέρνησης σχετικά με τη νέα τιμολογιακή πολιτική για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία μας «αξιολογούνται» και «κατηγοριοποιούνται» με κριτήριο την επισκεψιμότητα και την εισπραξιμότητα. Επόμενο είναι ότι θα αναπτυχθούν ακόμα παραπέρα κάθε είδους δραστηριότητες προκειμένου να «προσελκύσουν» πελάτες και να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους, ενώ θα επιταχυνθεί και η διείσδυση των επιχειρηματικών ομίλων στην προστασία, στην ανάδειξη και την παντοειδή εκμετάλλευση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Με κάθε τρόπο χρειάζεται να αποτραπεί αυτή η απαράδεκτη και βαθιά αντιλαϊκή τιμολογιακή πολιτική. Παράλληλα να εξασφαλιστούν από την κυβέρνηση όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις (μορφωτικές, οικονομικές, εκπαιδευτικές, κοινωνικές) για μαζική πρόσβαση των λαϊκών στρωμάτων στους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς. Να προχωρήσει η κυβέρνηση άμεσα σε προσλήψεις μόνιμου και σταθερού προσωπικού, ενίσχυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, καμιά εκχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Δρόμοι συγκρουόμενων συμφερόντων

Η ναυτική αποστολή που ετοιμάζουν το ΝΑΤΟ και άλλες σύμμαχες χώρες στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Αντεν ρίχνει «λάδι στη φωτιά» του πολέμου στη Μέση Ανατολή, καθώς συνδέεται άμεσα με την κλιμάκωση των δολοφονικών εκκαθαρίσεων που κάνει το Ισραήλ σε Γάζα και Δυτική Οχθη. Η αντίδραση στα εγκλήματα του ισραηλινού στρατού από δυνάμεις που επιχειρούν εναντίον του από τον Λίβανο και την Υεμένη, περιπλέκει το κουβάρι των αντιθέσεων. Η τεράστια συγκέντρωση στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή και ο ενεργότερος ρόλος που αναλαμβάνουν οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί, στο όνομα της «προστασίας της ναυσιπλοΐας», διαμορφώνουν το έδαφος για ακόμα μεγαλύτερη κλιμάκωση και γενίκευση του πολέμου. Οι προειδοποιήσεις του Ισραήλ ότι θα συνεχίσει τη σφαγή «μέχρι τέλους», οι απειλές του προς τις δυνάμεις της Χεζμπολάχ στον Λίβανο, οι προειδοποιήσεις των Χούθι ότι τα εμπορικά πλοία των χωρών που εμπλέκονται στη σφαγή των Παλαιστινίων είναι σε κίνδυνο, δείχνουν πως το θερμόμετρο ανεβαίνει σ' αυτό το σημείο στρατηγικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία.

* * *

Το θαλάσσιο στενό ανάμεσα στη βορειοδυτική Αφρική και τη νοτιοδυτική Ασία καταλήγει στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία αντιπροσωπεύει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ειδικότερα στον τομέα της Ενέργειας το 10% του πετρελαίου και το 8% του LNG διέρχεται από τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό. Ποσοστό που μεγάλωσε στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο. Από την ίδια δίοδο εξυπηρετείται μεγάλο μέρος των θαλάσσιων μεταφορών της ΕΕ, αλλά και των χωρών της συμμαχίας που συγκροτήθηκε για την Ερυθρά Θάλασσα (Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Μπαχρέιν, Καναδάς, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σεϊχέλες και Ισπανία). Η δίοδος αυτή είναι κομβικής σημασίας και για την πρωτοβουλία της Κίνας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος». Από τη μια λοιπόν υπάρχει ανταγωνισμός για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι κι από την άλλη στα ιμπεριαλιστικά σχέδια περιλαμβάνονται οι χαράξεις εναλλακτικών διαδρομών για τη μεταφορά εμπορευμάτων και Ενέργειας, συνυπολογίζοντας ότι το πέρασμα από τη Διώρυγα του Σουέζ είναι κοστοβόρο και ότι τη μερίδα του λέοντος την κερδίζει η Αίγυπτος. Πρόκειται για διαδρομές που εξυπηρετούν τη μία ή την άλλη ιμπεριαλιστική συμμαχία και το κάθε κράτος διεκδικεί μερίδιο.

* * *

Τέτοιος είναι για παράδειγμα ο νέος οικονομικός Διάδρομος Ινδίας - Μέσης Ανατολής - Ευρώπης ή IMEC, ο οποίος θα περιλαμβάνει σιδηροδρόμους και λιμάνια, αγωγούς και δίκτυα για ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο. Σημαντικό ρόλο θα έχει η Σαουδική Αραβία, ενώ κομβικός είναι ο ρόλος του ισραηλινού λιμανιού της Χάιφα. Στον δρόμο αυτόν εντάσσονται η Ελλάδα και η Κύπρος. Χαρακτηριστικά, ο Τζο Μπάιντεν είπε ότι η «νέα» εμπορική και ενεργειακή διαδρομή θα οδηγήσει σε μια «πιο σταθερή, πιο ευημερούσα και ολοκληρωμένη Μέση Ανατολή», με το βλέμμα στραμμένο στην αντιπαράθεση με την Κίνα και στο χερσαίο τμήμα του σχεδίου «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος», που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σταθμούς στο Ιράν και τη Ρωσία. Εναν αντίστοιχο δρόμο προωθεί και η Ρωσία, σε συνεργασία με το Ιράν. Πρόκειται για τον Διεθνή Διαμετακομιστικό Διάδρομο Βορρά - Νότου ή INSTC. Ο συγκεκριμένος ξεκινάει από την Ινδία και μέσω του Ιράν καταλήγει στη Ρωσία, παρακάμπτοντας δυτικές χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στην τελευταία.

* * *

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, το μεγάλο μερίδιο που κατέχει η ελληνόκτητη ναυτιλία στο παγκόσμιο μεταφορικό έργο και η φιλοδοξία της ελληνικής αστικής τάξης να αναβαθμίσει τον ρόλο της στην περιοχή, εμπλέκοντας τον λαό σε νέους μεγάλους κινδύνους, κάνουν βέβαιη τη συμμετοχή της «σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία» για την «προστασία της ναυσιπλοΐας», όπως δήλωσε προχτές ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας. Τα συμφέροντα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και συνολικά της αστικής τάξης χαράσσουν ρότα μεγαλύτερης εμπλοκής στον πόλεμο και στα ιμπεριαλιστικά σχέδια, δίπλα στις ελληνικές φρεγάτες που πλέουν ήδη στην Ανατ. Μεσόγειο και στη συστοιχία των «Patriot» που μεταφέρθηκε στη Σαουδική Αραβία, μια ανάσα από την Ερυθρά Θάλασσα και το μέτωπο των πολεμικών συγκρούσεων στα παλαιστινιακά εδάφη.


Π. Κετσ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ