ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Νοέμβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Πρόστιμα - κοροϊδία για «αθέμιτες» πρακτικές, στο απυρόβλητο η «θεμιτή» κερδοφορία

Χειροτέρεψε η οικονομική κατάσταση για 7 στους 10, το 90% των εργαζομένων δηλώνει ότι κόβει βασικά αγαθά

Eurokinissi

Με «τυμπανοκρουσίες» η κυβέρνηση ανακοίνωσε χτες πρόστιμα ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ στις πολυεθνικές «Procter & Gamble» (P&G) και «Unilever», ανακαλύπτοντας ξαφνικά αθέμιτες πρακτικές κερδοφορίας. Στο απυρόβλητο φυσικά θα μείνουν οι «θεμιτές» πρακτικές κερδοφορίας που εκτινάσσουν τις τιμές σε όλα τα βασικά είδη, με τον λαό να «στενάζει» στα ταμεία των σούπερ μάρκετ για να αυγαταίνουν τα κέρδη τους μια χούφτα όμιλοι. Αξίζει στο μεταξύ να σημειωθεί ως ενδεικτικό της κοροϊδίας πως τα κέρδη της «Unilever» παγκοσμίως το 2022 ξεπέρασαν τα 10,7 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2023 για την P&G ξεπέρασαν τα 4,52 δισ.

Αλλωστε, έρευνα που δημοσίευσε χτες η ΓΣΕΕ αποτυπώνει την κατάσταση για τα λαϊκά στρώματα, με το 90% των εργαζομένων να δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση βασικών αγαθών, εξαιτίας της ακρίβειας, το 30% να δηλώνει ότι δεν διαθέτει αποταμιεύσεις και ένα 37% ότι αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες αγοράς βασικών αγαθών.

Ως προς το αποτελεσματικότερο μέσο για την προστασία του βιοτικού επιπέδου το 43% δηλώνει ότι είναι η αύξηση των μισθών, το 33% η μείωση του ΦΠΑ και των φόρων κατανάλωσης, το 24% ο έλεγχος τιμών. Το 64% των εργαζομένων σημειώνει ότι δεν έλαβε καμία αύξηση στον μισθό του το 2023, ενώ το 52% θεωρεί ότι δεν θα λάβει κάποια αύξηση στον μισθό του μετά την απόφαση για το «ξεπάγωμα» των τριετιών. Το 24% δηλώνει ότι εργάζεται παραπάνω από το κανονικό ωράριό του και το 48% αυτών ότι δεν αμείβεται για τις υπερωρίες του.

Την ίδια ώρα και το ΙΟΒΕ καταγράφει επιδείνωση του λεγόμενου οικονομικού κλίματος τον Οκτώβρη. Η Ελλάδα ακολουθεί με σχετική χρονική καθυστέρηση το κλίμα απαισιοδοξίας που διαμορφώνεται στην ΕΕ, αφού λόγω εκλογών υπήρξε για ένα διάστημα ανάκαμψη των επιχειρηματικών προσδοκιών, η οποία σταδιακά ξεφουσκώνει. Σταθερά σε αρνητικό έδαφος κινείται ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης (-44,7 μονάδες από -45 τον Σεπτέμβρη), ενώ σχεδόν τα εφτά στα δέκα νοικοκυριά εκτιμούν ότι επιδεινώθηκε τον τελευταίο χρόνο η οικονομική τους κατάσταση, μόλις το 4% θεωρεί ότι υπήρξε μικρή βελτίωση, ενώ έξι στους δέκα αναμένουν επιδείνωση των οικονομικών τους το επόμενο δωδεκάμηνο.

«Ταφόπλακα» στις «οριζόντιες» επιδοτήσεις ρεύματος

Στο μεταξύ, την οριστική «ταφόπλακα» στις «οριζόντιες» επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, όπως προβλέπουν και οι κατευθύνσεις της ΕΕ, ανακοίνωσε χτες η κυβέρνηση, την ώρα που οι τιμές του ρεύματος παίρνουν την ανηφόρα, ενώ επανενεργοποιείται και η λεγόμενη «ρήτρα αναπροσαρμογής» στο πλαίσιο της «απελευθερωμένης» αγοράς ηλεκτρισμού. Τις ανακοινώσεις έκανε χτες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσιάζοντας «δέσμη έξι παρεμβάσεων», μεταξύ των οποίων η καθιέρωση ενιαίου τιμολογίου από 1η Γενάρη του 2024, το οποίο - όπως και σήμερα - θα αυξομειώνει την τιμή που θα προκύπτει από μαθηματικό τύπο που θα οριστεί με Υπουργική Απόφαση, συν το περιθώριο κέρδους που θα εφαρμόζει κάθε προμηθευτής. Η τιμή θα αλλάζει κάθε μήνα, οπότε θα «διορθώνονται» προς τα πάνω ή κάτω τα τιμολόγια με βάση την εξέλιξη των τιμών που προηγήθηκε και των άλλων παραγόντων που θα περιλαμβάνονται στον τύπο, με τη μόνη «σταθερά» τα κέρδη των ενεργειακών και άλλων ομίλων, που θα φορτώνονται ως χασούρα στις πλάτες του λαού. Επιπλέον, ο υπουργός ανακοίνωσε χτες και μέτρα για τις ρευματοκλοπές και τους λεγόμενους «στρατηγικούς κακοπληρωτές», με την κυβέρνηση να σπεύδει να κλείσει τις όποιες τρύπες υπάρχουν στο σύστημα για τη μετάβαση από τον έναν προμηθευτή στον άλλον, όπως και την «επέκταση» του επιδόματος θέρμανσης στους «ευάλωτους» καταναλωτές που θερμαίνονται με ηλεκτρική ενέργεια, μέτρο που δεν φτάνει ούτε κατά διάνοια να καλύψει τις ανάγκες.

Το μαύρο άσπρο για τη νέα φοροεπιδρομή

Την ίδια ώρα, το μαύρο άσπρο προσπαθεί να παρουσιάσει η κυβέρνηση σχετικά με τη νέα φοροεπιδρομή που ανακοίνωσε εναντίον επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων, σε έναν ακόμα κρίκο της αντιλαϊκής πολιτικής. Αλλωστε, διακηρυγμένος στόχος τους είναι να μπουν στα κρατικά ταμεία άλλα 3 δισ. ευρώ ετησίως πληρωμένα από τον λαό.

Χαρακτηριστικά, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Π. Μαρινάκης, είπε χτες ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής» αποτελεί «μια συνολική παρέμβαση που περιλαμβάνει ένα ευρύ πλέγμα μεταρρυθμίσεων», φέρνοντας τη «δικαιότερη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών», όπως βαφτίζεται ο νέος «κεφαλικός» φόρος των 1.100 ευρώ και πάνω τον χρόνο.

Για να περάσει τη νέα φοροεπέλαση, ο εκπρόσωπος κατέφυγε στον κοινωνικό αυτοματισμό ισχυριζόμενος πως «όταν το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνει εισόδημα κάτω από το εισόδημα του μισθωτού που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό, γίνεται αντιληπτό απ' όλους πως πρέπει να υπάρξει μια παρέμβαση».

Αποσιώπησε πως την ίδια ώρα που τα αστικά επιτελεία «δείχνουν με το δάχτυλο» επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους ως συνώνυμο των φοροφυγάδων, «κλείνουν το ματάκι» στους «νόμιμα» και μόνιμα φοροαπαλλαγμένους επιχειρηματικούς ομίλους, που σταθερά και με όλες τις κυβερνήσεις πληρώνουν κάτω από το 5% των συνολικών φορολογικών εσόδων, ενώ ο προϋπολογισμός προβλέπει και νέες φοροαπαλλαγές γι' αυτούς.

Τέλος, ο εκπρόσωπος εστίασε στο γεγονός ότι στήνεται η εφαρμογή «Appodixi», όπου πέρα από την πλατφόρμα με τις ηλεκτρονικές καταγγελίες της ΑΑΔΕ, «όποιος θέλει, να μπορεί να υποβάλει εύκολα μια καταγγελία και να επιβραβεύεται ανταποδοτικά σε περίπτωση παράβασης». Στην πράξη το αστικό κράτος επιβραβεύει το ψηφιακό «κάρφωμα» με πρόσχημα την πάταξη της φοροδιαφυγής, στην πραγματικότητα όμως για να συμβιβαστεί ο λαός με την ιδέα ότι η φοροδιαφυγή των επαγγελματιών φταίει που δεν έχει ένα καλύτερο εισόδημα, ή που το αστικό κράτος δεν δαπανάει χρήματα για τις δικές του οξυμένες ανάγκες σε Υγεία, Παιδεία κ.α.


Β. ΕΛΛΑΔΑ - ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
«Τρέχουν» οι σχεδιασμοί του κεφαλαίου για παράκαμψη της «ρωσικής λίμνης»

Οι υποδομές που προωθούνται στο πλαίσιο της «συνδεσιμότητας» στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενταγμένες στα σχέδια του κεφαλαίου στην περιοχή, βρέθηκαν στο επίκεντρο του πρώτου διεθνούς συνεδρίου «Southeast Europe Connectivity Forum» (SECF), το οποίο πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος.

Στο πλαίσιο της παρουσίας του, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Ασέν Βασίλεφ, ανέπτυξε τον σχεδιασμό της κυβέρνησής του για τη διασύνδεση της χώρας με την ευρύτερη περιοχή, τονίζοντας ότι κομβικό ρόλο θα παίξει η σύνδεση Βορρά - Νότου με την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Ρουμανία μέσω της Βουλγαρίας. Με αυτό το έργο, όπως είπε ο ΥΠΟΙΚ της Βουλγαρίας, ολοκληρώνεται ο χάρτης συνδεσιμότητας, δίνοντας διέξοδο από τα λιμάνια της χώρας του προς τη Μεσόγειο, παρέχοντας απευθείας σύνδεση προς τις βόρειες χώρες της Βαλκανικής μέχρι και τη Βιέννη.

Σημείωσε ότι πρόκειται για πολύ σημαντικό έργο, ιδίως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και πλέον και στη Γάζα, καθώς είναι κρίσιμο οι οδεύσεις του εμπορίου να μην στηρίζονται στη Μαύρη Θάλασσα, η οποία μετά τους πολέμους σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή έχει εξελιχθεί σε «ρωσική λίμνη».

Αναφερόμενος στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, υπενθύμισε ότι το έργο περιλαμβάνει δύο τμήματα, ένα για αργό πετρέλαιο και ένα για πετρελαϊκά προϊόντα και υπογράμμισε πως η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο ο διασυνδετήριος αγωγός μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Γι' αυτό τον σκοπό, εκπονείται ήδη μελέτη σκοπιμότητας, καθώς λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ο αγωγός είναι και γεωπολιτικά σημαντικός. Θυμίζουμε ότι, όπως έχει ήδη γράψει ο «Ριζοσπάστης», η επέκταση του αγωγού έχει να κάνει και με τον ανεφοδιασμό των ΝΑΤΟικών δυνάμεων σε Βουλγαρία και Ρουμανία.

Στο μεταξύ, την Τετάρτη, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας επισκέφτηκε και την Αλεξανδρούπολη, όπου βρέθηκε αρχικά στον χώρο λειτουργίας και εγκατάστασης της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) Αλεξανδρούπολης.

Στη συνέχεια συναντήθηκε με τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, Γιάννη Ζαμπούκη, και τον νέο περιφερειάρχη Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης και πρόεδρο του Επιμελητηρίου Εβρου, Χριστόδουλο Τοψίδη.

Ο Βούλγαρος υπουργός παρουσίασε τις προγραμματικές του θέσεις για τις υποδομές, το οδικό δίκτυο και τη σύνδεση Βουλγαρίας με Ορμένιο και Αλεξανδρούπολη και ενημέρωσε για τις τελευταίες εξελίξεις στο σχέδιο του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.

Μετά τις υψηλές φορολογικές επιβαρύνσεις του διυλιστηρίου της «Lukoil» στη Βουλγαρία, που απειλούν ακόμα και με διακοπή της λειτουργίας του, η βουλγαρική κυβέρνηση σκοπεύει να προωθήσει γρήγορα τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη με βάση το μοντέλο ανάπτυξης του αγωγού αερίου IGB, ο οποίος συνέβαλε στην «απεξάρτηση» της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο.

Η στόχευση της κυβέρνησης είναι να κατασκευαστεί ο αγωγός για την εξαγωγή καυσίμων, αλλά και για την περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα εφοδιασμού στην εγχώρια αγορά.

Πέραν της Βουλγαρίας, και η Ρουμανία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο μέσω της κατασκευής προέκτασης προς τα σύνορά της. Το ζήτημα συζητήθηκε πρόσφατα στην τριμερή σύνοδο Ελλάδας - Βουλγαρίας - Ρουμανίας στη Βάρνα. Η υλοποίηση του αγωγού θα γίνει μέσω μιας κοινοπραξίας αντίστοιχης με αυτή του IGB και στην ίδια διαδρομή ώστε να είναι απλούστερη η περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Αξίζει στο μεταξύ να σημειωθεί ότι η ΕΕ έδωσε «πράσινο φως» και για το «τέλος διαμετακόμισης» που επέβαλε η Βουλγαρία, της τάξης των 10,2 ευρώ ανά MWh, στο ρωσικό φυσικό αέριο που περνάει από τη χώρα προς άλλες χώρες. Υπολογίζεται ότι μόνο για την Ελλάδα το επιπλέον κόστος που θα φορτωθεί στις πλάτες του λαού θα είναι της τάξης των 350 εκατομμυρίων!

Κόμβος και για το Ισραήλ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Στη διάρκεια του φόρουμ SECF παρουσιάστηκαν και τα σχέδια για αναβάθμιση του ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΘ ΑΕ, Θάνος Λιάγκος, αναφέρθηκε στην ανάπτυξη του δικτύου συνδυασμένων μεταφορών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις με Σόφια (Βουλγαρία), Νις (Σερβία) και Σκόπια (Βόρεια Μακεδονία).

Επίσης, θύμισε ότι τον Γενάρη του 2022 υπογράφτηκε σύμφωνο συνεργασίας με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ και τον Ιούλη του 2023 για την ανάπτυξη συνεργειών με το εθνικό λιμάνι του Ισραήλ, Ασντόντ, οι οποίες, εκτός από εμπορικούς σκοπούς, θα επεκταθούν και σε θέματα ευέλικτης λειτουργικότητας και κυβερνοασφάλειας.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ