ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Αυγούστου 2023
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Περίπου 2.000 αντικείμενα έχουν κλαπεί

Το Βρετανικό Μουσείο ανακοίνωσε την προηγούμενη βδομάδα ότι περίπου 2.000 αντικείμενα κλάπηκαν στη διάρκεια ετών. Μέλος του προσωπικού απολύθηκε αφού έγινε γνωστό ότι χρυσά κοσμήματα και πολύτιμοι λίθοι, που χρονολογούνται από τον 15ο ως τον 19ο αιώνα, κλάπηκαν από χώρο αποθήκευσης. Το ότι στην υπόθεση αυτή φέρεται να εμπλέκονται υπάλληλοι του Τμήματος Ελληνικών - Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων προκαλεί επιπλέον ανησυχίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Βρετανικό Μουσείο έχει μια συλλογή περίπου 8 εκατομμυρίων αντικειμένων, αλλά έως το 2019 μόνο περίπου 80.000 είχαν εκτεθεί και τα υπόλοιπα βρίσκονταν σε αποθήκες. Ο Τζορτζ Οσμπορν, πρόεδρος του Μουσείου, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι τα αντικείμενα της συλλογής δεν είναι όλα «σωστά καταγεγραμμένα», προσθέτοντας ότι διεξάγεται έρευνα προκειμένου να τακτοποιηθούν τα αντικείμενα που έχουν κλαπεί, ενώ υπογράμμισε ότι κάποια από τα κλοπιμαία έχουν ήδη ανακτηθεί, χωρίς όμως να αναφέρει ούτε ποια ούτε με ποιον τρόπο.

Τις προηγούμενες μέρες παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτγουικ Φίσερ, ενώ ο υποδιευθυντής, Τζόναθαν Γουίλιαμς, αποσύρεται από τα καθήκοντά του μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα για το σκάνδαλο της κλοπής.

Ταυτόχρονα, βγήκε στο φως της δημοσιότητας ότι υπήρχαν πληροφορίες από τον Φλεβάρη του 2021 πως αντικείμενα από τις συλλογές του πωλήθηκαν σε ηλεκτρονικές δημοπρασίες αλλά δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη. Ειδικοί καλούν το Βρετανικό Μουσείο να δώσει στη δημοσιότητα τη λίστα των αντικειμένων που κλάπηκαν και σημειώνουν ότι είναι η μεγαλύτερη κλοπή που έχει γίνει ποτέ σε μουσείο.

Ενώ σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times» φαίνεται πως συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκεται ακόμα σε τροχιά διαπραγματεύσεων, αφού, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά «ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου είπε στους συναδέλφους του ότι είναι καθησυχασμένος διότι ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος χειρίζεται προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για τα Γλυπτά 2.500 ετών, δεν έχει επιτεθεί στο Βρετανικό Μουσείο για τις κλοπές».

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι «το Βρετανικό Μουσείο χάνει για μία ακόμη φορά τα ερείσματά του στην ηθική» αφού «εγείρει και πάλι ηθικά ζητήματα για το ίδιο το Μουσείο, τον τρόπο συγκρότησης των συλλογών του και τη διαχρονική διαχείρισή τους από την εκάστοτε διοίκηση. Μάλιστα, η τελευταία βαρύνεται όχι μόνον από το ίδιο το γεγονός, που καθιστά ένα μητροπολιτικό μουσείο χώρο συνδεόμενο με το δίκτυο της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων, αλλά και από την καθυστέρηση στην αποκάλυψη της υπόθεσης, με τις παραιτήσεις στελεχών του να εγείρουν ερωτήματα για προσπάθεια συγκάλυψης». Και τονίζει ότι «με βάση το διαχρονικό φαινόμενο της πώλησης αρχαιοτήτων από τις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου, ασφαλώς τίθεται σε τελείως διαφορετική βάση το δίκαιο αίτημα της χώρας μας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και την επανένωσή τους με τον γενέθλιο μνημείο τους, τον Παρθενώνα. Τόσο οι Ελληνες αρχαιολόγοι όσο και η κοινή γνώμη στη χώρα μας αναμένουμε τις πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης και του υπουργείου Πολιτισμού στην κατεύθυνση αυτή».

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Να μεταστεγαστεί το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης σε έναν ενιαίο χώρο

Να μεταστεγαστεί το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης σε έναν ενιαίο χώρο, στον οποίο θα μεταφερθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων του για την ασφαλή, απρόσκοπτη, πλήρη και αξιοπρεπή συνέχιση της λειτουργίας του, ζητά το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτησή του στη Βουλή.

Ο βουλευτής του Κόμματος Γιάννης Δελής, που υπογράφει την Ερώτηση, σημειώνει τα εξής:

«Το Κρατικό Ωδείο ιδρύθηκε το 1914 στη Θεσσαλονίκη και παραμένει το μοναδικό κρατικό της χώρας. Στα σχεδόν 110 χρόνια λειτουργίας του έχει επιτύχει αφενός να είναι συνώνυμο των υψηλού επιπέδου σπουδών, με τους αποφοίτους του να διαπρέπουν εντός και εκτός Ελλάδας, αφετέρου να προσαυξάνει την κοινωνική του προσφορά με καλλιτεχνικές δράσεις και πολιτιστικές συνεργασίες.

Το στεγαστικό πρόβλημα του ΚΩΘ επανέρχεται στο προσκήνιο λόγω της αναγκαστικής "έξωσής" του από την επί 36 χρόνια έδρα του, το διατηρητέο της Φράγκων (ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ), η ριζική ανακαίνιση του οποίου εντάχθηκε για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου τον Δεκέμβριο του 2025. Η μεταστέγασή του για το διάστημα των τριών και πλέον ετών είναι μείζον θέμα, που αφορά πρωτίστως τους διδασκόμενους και τους διδάσκοντες.

Οι προθέσεις της διοίκησης και της διεύθυνσης ουσιαστικά κατακερματίζουν το Κρατικό Ωδείο και τις δραστηριότητές του και θέτουν σε κίνδυνο το εκπαιδευτικό - καλλιτεχνικό έργο, την περιουσία του και το μέλλον του.

Η διαφαινόμενη μετεγκατάσταση μέρους των δραστηριοτήτων του Ωδείου σε χώρους του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, παρά την αγαθή προαίρεση, τη θετική ανταπόκριση και την αλληλέγγυα στάση των ανθρώπων του ΜΣΘ, δεν καλύπτει τις διδακτικές και καλλιτεχνικές ανάγκες του ΚΩΘ.

Σημειωτέον, δεν παραχωρείται η αίθουσα εκδηλώσεων του ΜΣΘ και επομένως οι συναυλίες, οι απολυτήριες εξετάσεις, οι πρόβες, γενικότερα οι εκδηλώσεις του ΚΩΘ θα διεξάγονται σε διαφορετικούς και απροσδιόριστους άλλους χώρους.

Παράλληλα δρομολογείται η μεταστέγαση ορισμένων μαθημάτων και των μουσικών συνόλων του ΚΩΘ σε ακατάλληλους υπόγειους χώρους του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, τους οποίους το ΚΩΘ αναλαμβάνει με δικές του δαπάνες να μετατρέψει σε κατάλληλους (μελέτη αλλαγής χρήσης και μελέτη καταλληλότητας από μηχανικό, σχετικές άδειες για εκτέλεση εργασιών κ.ά.). Επιπλέον, το ΜΜΘ ζητά αποζημίωση για τη χρήση των παραχωρούμενων χώρων, το ύψος της οποίας δεν έχει καν προϋπολογιστεί.

Τέλος, η μεταφορά της πλούσιας και μοναδικής σε πρωτότυπες παρτιτούρες βιβλιοθήκης του ΚΩΘ σε χώρους του ΜΜΘ είναι προβληματική από άποψη ασφάλειας και χρηστικότητας.

Οι "λύσεις" αυτές, εκτός του ότι θα έπρεπε να βασίζονται σε οικονομοτεχνική μελέτη και να μην επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του ΚΩΘ, δεν διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του Ωδείου, παρακωλύουν το έργο του και καθιστούν ορατό τον κίνδυνο συρρίκνωσής του.

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κα υπουργός σε ποιες επείγουσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση, ενόψει και της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, για την άμεση εύρεση και οργάνωση ενός ενιαίου χώρου μεταστέγασης στον οποίο θα μεταφερθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων του ΚΩΘ, για την ασφαλή, απρόσκοπτη, πλήρη και αξιοπρεπή συνέχιση της λειτουργίας του».

Νέες παραστάσεις από τη θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ

Τις παραστάσεις με το έργο «Η τρελή του Σαγιό», του Ζαν Ζιροντού, συνεχίζει η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ «Θέατρο από Εργάτες για Εργάτες». Οι φθινοπωρινές παραστάσεις ξεκινούν από το Λαύριο, το Σάββατο 2 Σεπτέμβρη, στις 9 μ.μ., στο θεατράκι της Ρέμιζας. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις το Σάββατο 9 Σεπτέμβρη στο δημοτικό θέατρο του δήμου Αγίου Δημητρίου, τη Δευτέρα 25 Σεπτέμβρη στο θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι και το Σάββατο 30 Σεπτέμβρη στο υπαίθριο θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής».

Ο Ζιροντού γράφει το έργο το 1943, μέσα στη γερμανική φασιστική κατοχή, θέλοντας να δημιουργήσει ανάταση και αισιοδοξία στον λαό, που υποφέρει τα πάνδεινα. Με έντονα τα στοιχεία του παραμυθιού και της φάρσας, με έξυπνο χιούμορ και καυστική σάτιρα καταφέρνει να υπερασπιστεί την άποψη ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Η Ορελί, μια εκκεντρική και ονειροπόλα Παριζιάνα, αντιλαμβάνεται το σχέδιο κάποιων αδίστακτων κερδοσκόπων να εκμεταλλευτούν το υπέδαφος του Παρισιού και να πλουτίσουν από το πετρέλαιο που υποτίθεται ότι υπάρχει σε αυτό. Η αποκαλούμενη «τρελή του Σαγιό» μαζί με τις εξίσου ιδιόρρυθμες φίλες της αποφασίζουν ότι πρέπει να αντιδράσουν και να δράσουν.

Για τον Ενιο Μορικόνε

Σήμερα Τρίτη στις 9 μ.μ. θα προβληθεί στον κινηματογράφο «Ριβιέρα» το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Τζουζέπε Τορνατόρε «ENNIO: The Maestro», σε μια πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου Φίλων Μουσικής Ennio Morricone μαζί με τον κινηματογράφο «Ριβιέρα».

Ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης του «Σινεμά ο Παράδεισος» συγκέντρωσε στην ταινία του μερικούς από τους σημαντικότερους δημιουργούς του παγκόσμιου σινεμά και της μουσικής, για να υποκλιθούν στο μεγαλείο του μαέστρου. Στον χώρο του φουαγιέ θα εκτίθεται, σε συμπαραγωγή με το Kubrick - Pure Social Club, μια επιλογή αντιγράφων από τα κόμικς που φιλοτεχνήθηκαν για να κοσμήσουν την έκθεση «Sketching Ennio». Πρόκειται για μονοσέλιδες ιστορίες όπου εικαστικοί δημιουργοί μετατρέπουν σε εικόνες τα συναισθήματα που τους προκάλεσε μια ταινία με σάουντρακ από τον Μορικόνε.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ