Η «Κίνηση Πολιτών για την Αποσόβηση Εγκατάστασης του Μουσείου της Ακρόπολης στη Θέση Μακρυγιάννη» καταγγέλλει την κυβέρνηση για αλαζονεία και έλλειψη σεβασμού των πολιτισμικών αξιών
Από τις ανασκαφές στου Μακρυγιάννη |
Αυτά σημειώνει, μεταξύ άλλων, σε επιστολή της προς τον υπουργό Πολιτισμού Ευ. Βενιζέλο η «Κίνηση Πολιτών για την Αποσόβηση Εγκατάστασης του Μουσείου της Ακρόπολης στη Θέση Μακρυγιάννη», η οποία κοινοποιεί τη διαμαρτυρία της στον πρόεδρο της Βουλής, τον πρωθυπουργό, τα κόμματα και άλλους αρμόδιους φορείς.
Η Κίνηση κατηγορεί το ΥΠΠΟ για αλαζονεία, αφού, ενώ δεν έχει απαντήσει στις δημόσιες ενστάσεις αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων και άλλων ειδικών κατά της χωροθέτησης του νέου μουσείου στου Μακρυγιάννη, διακηρύσσει πως «η απόφαση της κυβέρνησης είναι ειλημμένη και ότι το Μουσείο θα κατασκευαστεί οπωσδήποτε, και μάλιστα εν τάχει, στην επιλεγείσα θέση Μακρυγιάννη».
Στην επιστολή σημειώνεται πως η κατασκευή του μουσείου στου Μακρυγιάννη θα «τραυματίσει» την Ακρόπολη αισθητικά, πολύ περισσότερο που το εμβαδόν του θα είναι περίπου δεκαπλάσιο από του Παρθενώνα και το ύψος του διπλάσιο από τις κιονοστοιχίες του, αν σώζονταν ακέραιες. «Η μορφολογία της Ακρόπολης είναι δεδομένη και πρέπει να παραμείνει αδιατάρακτη. Κάθε αλλοίωση θα αποτελέσει πρώτης τάξης βανδαλισμό», υπογραμμίζεται.
Ως «λογικά και ψυχολογικά παράδοξη» χαρακτηρίζει η Κίνηση το ότι οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, αντί να ολοκληρώσουν τις ανασκαφές στου Μακρυγιάννη, που αποκάλυψαν σημαντικές αρχαιότητες, «επείγονται να προχωρήσουν το έργο του Μουσείου, στην ίδια πάντα θέση, παρά τις καταστροφές και αποκρύψεις αρχαίων που θα επιφέρει». «Ετσι θα έχουμε το πρωτοφανές: Μουσείο που προορίζεται να διαφυλάττει και να προβάλλει αρχαιότητες, να χτίζεται πάνω σε αρχαιότητες που καταστρέφει».
Η Κίνηση προσθέτει πως αυτή η κυβερνητική εμμονή μπορεί να προκαλέσει τη «χλευαστική αντιμετώπιση της χώρας μας από τη διεθνή κοινότητα των ανθρώπων του πολιτισμού» και πως η Ακρόπολη «ως οικουμενική αξία δεν μπορεί να υφίσταται τη διαχείριση στην οποία την υποβάλλουν τοπικές σκοπιμότητες και συγκυριακές πολιτικές επιδιώξεις των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων». Και καταλήγει πως «εν ανάγκη, θα πρέπει να της παρασχεθεί προστασία από τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς», δεδομένων των υποχρεώσεων και των δεσμεύσεων που απορρέουν από διεθνείς συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τις οποίες έχει συνυπογράψει η Ελλάδα.
«Αξιον Εστί» σε διεύθυνση Μ. Θεοδωράκη |
Εκφράζοντας την ευχή ο καιρός αυτή τη φορά να είναι καλός και να πραγματοποιηθεί η συναυλία, που πέρσι αναβλήθηκε δυο φορές (μία λόγω του τραγικού ναυαγίου του «Σαμίνα» και μία εξαιτίας του βροχερού καιρού), ο Μ. Θεοδωράκης στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου είπε πως πρόκειται για «έργα δυο μεγάλων ποιητών, που είναι μεν διαφορετικοί, αλλά έχουν το ίδιο μεγαλείο έκφρασης». Αναφερόμενος στην παρουσίαση του «Αξιον Εστί» από τον Γιάννη Κότσιρα, ο συνθέτης είπε ότι η δυσκολία του είναι αυτή της σύγκρισης με τους προηγούμενους ερμηνευτές του έργου (Γρ. Μπιθικώτσης, Γ. Νταλάρας, Μ. Μητσιάς, Μ. Φραγκούλης). «Είναι ο πέμπτος λαϊκός τραγουδιστής, που θα το ερμηνεύσει και πιστεύω ότι θα είναι στο ύψος των περιστάσεων και θα έχει άψογη παρουσία», είπε. «Το γεγονός ότι το έργο τραγουδιέται από νέους κορυφαίους ερμηνευτές», ανέφερε ο Μ. Θεοδωράκης, «είναι καλό γιατί έχουν νέο κοινό. Ποτέ η νέα γενιά δε θ' ακούσει τα έργα αυτά με τα αυτιά που είχαμε τότε, γιατί είχαμε άλλες εμπειρίες, ήταν διαφορετική εποχή. Η Ελλάδα έβγαινε από το γύψο του εμφυλίου και υπήρχε μια αναγεννητική τάση. Δημιουργήθηκε ένα νέο είδος τραγουδιού βασισμένο σε στέρεα ποίηση». Αναφερόμενος στη σημερινή μουσική παραγωγή είπε ότι υπάρχουν «στερεότυπα, μονοκαλλιέργεια», επισημαίνοντας το Φεστιβάλ Γιουροβίζιον, όπου «όλα τα κομμάτια ήταν το ίδιο, ερμηνευμένα μάλιστα στ' αγγλικά». «Θα είμαι ευτυχής», είπε, «αν τα έργα μου αυτά γίνονται αποδεκτά σιωπηλώς από ένα νέο κοινό, που τα γνωρίζει από νέους ερμηνευτές, οι οποίοι τα ανανεώνουν μέσω νέων εκτελέσεων».
«Δε θέλω να συγκριθώ με κανέναν από τους προηγούμενους ερμηνευτές» είπε ο Γ. Κότσιρας. «Δε θα μπορούσα να βάλω τον εαυτό μου να συγκριθεί. Απλά θέλω να πω τα έργα καλά. Μπορώ να τα πω καλά. Μου φτάνει ν' ακούσω από τον Μ. Θεοδωράκη ότι τα τραγούδησα καλά».
Εισιτήρια για τη συναυλία προπωλούνται στα ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ (Σταδίου 4, τηλ. 3221.459).
«Το πακέτο» από το Θέατρο Καισαριανής |
Σε περιοδεία και το «Θέατρο Καισαριανής» θα παρουσιάσει το έργο «Πακέτο» του Μιχάλη Πιτένη, σε σκηνοθεσία Σπύρου Κωνσταντινίδη, σκηνικά - κοστούμια Νίκης Πέρδικα, μουσική επιμέλεια Νίκου Γριζάνη. Παίζουν: Γιάννης Τσικής, Θάνος Κανούσης, Νίκος Γριζάνης, Εμυ Στυλιανίδου κ.ά.
Η ομάδα θεάτρου «Heart» σε συνεργασία με τη «Νοητή Γραμμή» θα παρουσιάσουν το έργο «Μ' αγαπάς;», βασισμένο σε κείμενα R.D. Laing, από τις 5 μέχρι τις 11 Ιουνίου, στον Αδειο Χώρο της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού και από τον Οκτώβρη μέχρι τα Χριστούγεννα του 2001 στο «Φούρνο». Η απόδοση είναι της Μ. Γουλή - Ολ. Ποζέλη, η σκηνοθεσία της Ολ. Ποζέλη, τα σκηνικά του Κωστή Δάβαρη, τα κοστούμια της Κλειώς Γιόκαρη. Παίζουν: Γ. Κατσιγιάννης, Χ. Μπόσινας, Δ. Νικητίδου κ.ά.
Η ομάδα μουσικού θεάτρου «Οπερα» θα παρουσιάζει από 3 Ιουνίου, στο θέατρο «Ανάλια», το έργο του Μολιέρου «Σοφολογιότατες», σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου, μουσική - σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή, σκηνικά - κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, χορογραφίες Σταυρούλας Σιάμου. Παίζουν: Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Ασπασία Παπαϊωσήφ, Περικλής Ασημακόπουλος, Δανάη Σαριδάκη, Κωστής Καλλιβρετάκης, Βαγγέλης Χρήστου κ.ά. Συμμετέχουν οι μουσικοί: Νίκος Ρωξάνας, Βάλια Τσιμπλακάκη, Ηλέκτρα Καρανικόλα, Ναστάζια Μουσούλη.
Χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου, είναι ο Κονσταντίν Ρασάντιν, ο οποίος υπήρξε πρώτος χορευτής των μπαλέτων Κίροφ της Αγίας Πετρούπολης και για πολλά χρόνια συνεργάτης θρυλικών χορευτών, όπως των: Νουρέγιεφ, Μπαρίσνικοφ και Μακάροβα. Ο Ρασάντιν ακολουθεί πιστά την παράδοση των κλασικών χορογραφιών των Κίροφ και τις αναδεικνύει μέσα από τη μαγευτική τεχνική του πατινάζ.
Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει στις 18 Μάη. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τα προμηθεύονται από τα ταμεία του «Παλλάς», τα «Virgin Megastores», το δημαρχείο Πετρούπολης, το δισκοπωλείο «Must & Music Works» στην Πετρούπολη και το Θέατρο Πέτρας τις ημέρες των παραστάσεων.
Με την απονομή των βραβείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε το 1ο Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών με τίτλο «Χαμηλές πτήσεις», στο οποίο συμμετείχαν 62 ταινίες που έφτιαξαν μαθητές γυμνασίων και λυκείων από τις δύο πόλεις. Το Φεστιβάλ οργανώθηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος των υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού.
Τα βραβεία απονεμήθηκαν ως εξής: Α` Βραβείο: «Στο πλυσταριό... με μισούσε» (1ο Πειραματικό Λύκειο Τούμπας και «www.O englovismenos.gr» (7ο Λύκειο Πειραιά). Β` Βραβείο: «Το γέλιο σου και την αναπνοή σου» (2ο ΤΕΕ Ευόσμου) και «Καλημέρα» (3ο Γυμνάσιο Αιγάλεω). Γ` Βραβείο: «Κόκκινη κόλαση» (2ο Λύκειο Νεάπολης Θεσσαλονίκης» και «Ο κανένας» (1ο Λύκειο Πετρούπολης).
Τιμητικές διακρίσεις έλαβαν: «Ροζαλίντα» (3ο Γυμνάσιο Χαριλάου Θεσσαλονίκης), «Μα δεν έχω μιλιά να στο πω» (1ο Γυμνάσιο Αττικής), «Αναστρέψιμη πορεία» (1ο Λύκειο Π. Φαλήρου), «Η δική μας γλώσσα» (3ο Γυμνάσιο Πειραιά), «Δικαίωμα στη ζωή» (Λύκειο Κυμίνων Θεσσαλονίκης), «Λίγο αργότερα θα είναι ποτέ» (2ο Πειραματικό Λύκειο Θεσσαλονίκης).