ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Γενάρη 2019
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ξεπαγιάζουν τα λαϊκά σπίτια στον πρώτο... «μεταμνημονιακό» χειμώνα

Eurokinissi

Βαρύς κι ασήκωτος αποδεικνύεται για δεκάδες χιλιάδες λαϊκά σπίτια ο πρώτος... «μεταμνημονιακός» χειμώνας, με χιλιάδες οικογένειες, μέσα σε συνθήκες που οι θερμοκρασίες αγγίζουν το μηδέν σε πολλές περιοχές της χώρας, να ξεπαγιάζουν και να προσπαθούν να ζεσταθούν όπως όπως, και με το πετρέλαιο θέρμανσης να έχει μετατραπεί σε είδος πολυτελείας. Πρόκειται για εικόνα χαρακτηριστική της «μεταμνημονιακής» Ελλάδας που διαφημίζει η κυβέρνηση, όπου οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες βλέπουν την «άλλη όψη» των στόχων της αστικής τάξης, όπως αυτή για τη μετατροπή της χώρας σε «ενεργειακό κόμβο», να θυσιάζει στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου ακόμα και βασικές τους ανάγκες.

«Απιαστο όνειρο» το πετρέλαιο θέρμανσης

Κάπως έτσι, μέσα σε συνθήκες παγωνιάς, για χιλιάδες σπίτια το πετρέλαιο θέρμανσης αποτελεί... άπιαστο όνειρο.

Με τιμές να κινούνται στην Αθήνα περί το 1 ευρώ και σε άλλες πιο απομακρυσμένες περιοχές ή νησιά πολύ πιο πάνω, όλο και λιγότεροι καταναλώνουν μειούμενο πετρέλαιο θέρμανσης.

Η πραγματικότητα είναι ακόμη πιο σκληρή, γιατί σε διάφορες περιοχές της χώρας οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης είναι υψηλότερες από αυτές που ανακοινώνονται επίσημα από το «παρατηρητήριο» τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ σε πολλές ορεινές περιοχές αλλά και λαϊκές γειτονιές οι ανάγκες θέρμανσης των σπιτιών καλύπτονται με άλλους τρόπους, όπως με ξυλόσομπες, ηλεκτρικές θερμάστρες κ.λπ. που επίσης έχουν υψηλό κόστος, το οποίο οι οικογένειες το πληρώνουν στη συνέχεια στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.

Και ούτε λόγος βέβαια για πολυκατοικίες σε λαϊκές γειτονιές, όπου η κεντρική θέρμανση έχει «σφραγιστεί» προ πολλού και από τους προηγούμενους χειμώνες, αφού το κόστος τόσο του πετρελαίου όσο και της συντήρησης είναι απαγορευτικό για τις λαϊκές οικογένειες που ψάχνουν από πού να «τσοντάρουν» για τις υπόλοιπες ανάγκες τους.

Δεν θα πρέπει φυσικά να ξεχνάμε ότι ήταν αυτή η κυβέρνηση που αύξησε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 28 λεπτά το λίτρο από 23 λεπτά και ταυτόχρονα αύξησε τον ΦΠΑ στο 24% από 23%, συμπαρασύροντας ακόμα ψηλότερα τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης - όπως φυσικά και των καυσίμων κίνησης - σε συνδυασμό βέβαια με τις ανοδικές τάσεις στις διεθνείς αγορές. Και βέβαια ούτε λόγος να γίνεται για περιορισμό του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών διύλισης ή των εφοπλιστών, ή μείωση των φόρων για να διατηρήσουν μια σχετικά χαμηλή τιμή τα καύσιμα.

Μάλιστα, τα ανεπίσημα στοιχεία εταιρειών διακίνησης αναφέρουν ότι παρά τον πιο «άγριο» φετινό χειμώνα οι πωλήσεις είναι χαμηλότερες από πέρσι, ενώ και οι πρόσφατες ανακοινώσεις για την υποτιθέμενη «αύξηση» του σχετικού επιδόματος για φέτος δεν είχαν κάποια ουσιαστική επίδραση στην προμήθεια από τα νοικοκυριά.

Φιλοδώρημα - κοροϊδία από την κυβέρνηση

Αποδεικνύεται έτσι στην πράξη ότι η «αύξηση» του επιδόματος θέρμανσης από τα 0,125 ευρώ το λίτρο στα 0,16 ευρώ που ανακοίνωσε η κυβέρνηση τις προηγούμενες μέρες, συνοδευόμενη από διάφορες παρόλες, δεν ήταν παρά κοροϊδία ολκής, αφού αυτές οι πενταροδεκάρες δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες χιλιάδων οικογενειών σε όλη τη χώρα.

Θυμίζουμε εξάλλου ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν που «τσεκούρωσε» το επίδομα θέρμανσης από τα 206 εκατ. ευρώ το 2014, στα 186 εκατ. το 2015, στα 106 εκατ. το 2016, στα 112 εκατ. το 2017 και στα 57,5 εκατ. ευρώ την περασμένη χρονιά και φέτος. Μάλιστα, ενδεικτικό των κυβερνητικών «αλχημειών» είναι και το γεγονός ότι το συνολικό ύψος του κονδυλίου παραμένει αμετάβλητο στο ύψος που είχε καρατομηθεί ήδη για τον περσινό χειμώνα.

Την ίδια ώρα, χιλιάδες μένουν εκτός κι αυτού του πενιχρού επιδόματος, αφού είτε δεν μπορούν να περάσουν από το «ψιλό κόσκινο» των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων που βάζει η κυβέρνηση, που παραμένουν αυστηρά παρά τις μικρές αυξήσεις προς τα πάνω, είτε πολύ περισσότερο αδυνατούν να προπληρώσουν εκατοντάδες ευρώ «μπροστά», για να πάρουν σε δυο μήνες, είτε ακόμα και αργότερα κατά την άνοιξη, ένα ελάχιστο ποσοστό πίσω.

Μάλιστα τα οριστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού για τη χρονιά που πέρασε αποτυπώνουν αυτήν την πραγματικότητα, αφού, ανεξάρτητα από τις όποιες αρχικές προβλέψεις για το επίδομα θέρμανσης του περυσινού χειμώνα (2017 - 2018), τα σχετικά νούμερα δείχνουν πως τελικά διανεμήθηκαν μόλις 44 εκατ. ευρώ, λιγότερα δηλαδή από τα προϋπολογισμένα.

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η αύξηση του επιδόματος που ανακοίνωσε η κυβέρνηση είναι κυριολεκτικά πενταροδεκάρες, αφού στην καλύτερη των περιπτώσεων φτάνει περίπου τα 90 ευρώ σε σχέση με πέρσι.

Με βάση τα ποσά που ανακοινώθηκαν ως επίδομα μια τετραμελής οικογένεια στα Γρεβενά, που ανήκουν στην πρώτη ζώνη και λαμβάνουν το ανώτατο ποσό επιδότησης, εάν προμηθευτεί 2,5 τόνους πετρελαίου, θα πληρώσει 2.597 ευρώ με τιμή προμήθειας 1,06 ευρώ το λίτρο, και το ποσό που θα λάβει ως επίδομα θα φτάσει τα 400 ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό των 2.197 ευρώ θα πρέπει να το πληρώσει η ίδια αφαιρώντας από άλλες ανάγκες. Αντίστοιχα, το ανώτατο ποσό που μπορεί να εισπράξει μια τετραμελής οικογένεια με σπίτι 100 τ.μ. στην Αθήνα για κατανάλωση 800 λίτρων πετρελαίου είναι 128 ευρώ, όταν - υπολογίζοντας αγορά με 1 ευρώ το λίτρο - θα έχει πληρώσει συνολικά 800 ευρώ.

Αυτός είναι ο λόγος που λιγότεροι προμηθεύονται πετρέλαιο και το καταναλώνουν με «φειδώ». Και την ίδια στιγμή το φαινόμενο της αιθαλομίχλης πάνω από τις πόλεις εξαιτίας χρήσης κακής καύσιμης ύλης σε τζάκια και ξυλόσομπες, με λαϊκά σπίτια που παλεύουν να ζεσταθούν όπως όπως κάνει και πάλι την εμφάνισή του, όπως π.χ. στις γειτονιές της Νέας Ιωνίας και του Περισσού τις προηγούμενες μέρες, στην Κοζάνη, στο Καρπενήσι όπου οι τιμές της αιθαλομίχλης έφτασαν τις μέρες των γιορτών έως και 5 φορές πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια!

Χιλιάδες σπίτια με... «διακοπτόμενο» ηλεκτρικό ρεύμα

Την ίδια ώρα, την κατάσταση επιδεινώνει η ενεργειακή φτώχεια στην οποία βυθίζεται ο λαός, ως αποτέλεσμα της περιβόητης «απελευθέρωσης» του κλάδου, για νέα πεδία κερδοφορίας στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ενδεικτική της κατάστασης που βιώνουν οι λαϊκές οικογένειες είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα ο ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), με την οποία ενημέρωνε για την επανασύνδεση του ρεύματος σε 880 «οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά» έπειτα από πόρους ύψους 3,2 εκατομμυρίων ευρώ που κατέβαλε το υπουργείο Περιβάλλοντος, κάτι σαν «χριστουγεννιάτικο δώρο»... Τις προηγούμενες βδομάδες είχε επανασυνδεθεί το ρεύμα σε ακόμη 3.800 νοικοκυριά.

Αυτό που δεν ανακοινώνουν βέβαια οι αρμόδιοι κυβερνητικοί και κρατικοί φορείς είναι πόσα συνολικά λαϊκά σπίτια έμειναν δίχως ρεύμα μέσα στις γιορτές αφού δεν έφτασε το κυβερνητικό χαρτζιλίκι να καλύψει τα χρέη προς τη ΔΕΗ όλων των οφειλετών. Δεν υπάρχει επίσης ενημέρωση ούτε βεβαίως για τον αριθμό των νοικοκυριών όπου το ρεύμα επανασυνδέεται, αλλά έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα κόβεται ξανά, μιας κι εξαιτίας της οικονομικής τους κατάστασης αδυνατούν να πληρώνουν τα διάφορα προγράμματα ρύθμισης οφειλών, ακόμη και αν εντάσσονται στα σχετικά πιο φτηνά - αλλά ήδη τσεκουρεμένα - τιμολόγια του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα τελευταία χρόνια, δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά βιώνουν τις συχνές διακοπές ρεύματος από τη ΔΕΗ και τις επανασυνδέσεις αφού πληρώσουν κάποιο ποσό από τα οφειλόμενα και ξανά πάλι από την αρχή, ζώντας σε αυτόν τον φαύλο κύκλο. Αλλωστε αυτή είναι η τακτική που ακολουθεί ο ειδικός διαχειριστής που προσελήφθη από τη ΔΕΗ για τη μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και αυτό ακριβώς προτρέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την κυβέρνηση, να συνεχίσει να πράττει μέσα από την πρόσφατη έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 21 Νοέμβρη, στο πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας» της χώρας μας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στην έκθεση αυτή αποδίδονταν τα εύσημα στη διοίκηση της ΔΕΗ και την κυβέρνηση για την «πρόοδο» που καταγράφουν στη διαχείριση των οφειλών, στην ένταση δηλαδή των εκβιασμών προς τους οφειλέτες, σημειώνοντας επίσης ότι είναι «αναγκαίο οι τρέχουσες προσπάθειες που φαίνεται να αποδίδουν, όπως η μαζική αποστολή ειδοποιητηρίων σε πελάτες με οφειλές που δεν έχουν καταβάλει δύο συνεχόμενους λογαριασμούς, να συνεχιστούν και να ενισχυθούν...».


Εντείνονται τα προβλήματα από το κύμα κακοκαιρίας

Eurokinissi

Συνεχίζονται τα προβλήματα από το κύμα κακοκαιρίας που πλήττει τη χώρα από την Πρωτοχρονιά. Εντονες χιονοπτώσεις σημειώνονταν στη δυτική Θεσσαλία, καθώς χιόνιζε εκτός από τα ορεινά και στα ημιορεινά, στα πεδινά και στις πόλεις. Στο νομό Τρικάλων, το ύψος του χιονιού έφτασε μέχρι και το μισό μέτρο στα ορεινά. Συνολικά, πάνω από 150 μηχανήματα επιχειρούσαν στο οδικό δίκτυο της Θεσσαλίας ώστε οι δρόμοι να παραμένουν ανοιχτοί. Προβλήματα εμφανίστηκαν στην κυκλοφορία των οχημάτων στον ν. Καρδίτσας, στον ν. Λάρισας και στη Μαγνησία, όπου σημειώθηκε απαγόρευση της κυκλοφορίας στην επαρχιακή οδό Χανίων - Κισσού από τη διασταύρωση του χιονοδρομικού κέντρου «Αγριόλευκες Πηλίου» έως τη διασταύρωση με την επαρχιακή οδό Βόλου - Ζαγοράς (Κάτω Κλάδος) - Κισσό.

Στα «λευκά» είχε «ντυθεί» η Μακεδονία. Στη Θεσσαλονίκη χιόνισε στον Χορτιάτη και στα γύρω ορεινά. Στους περισσότερους νομούς σημειώθηκαν προβλήματα στην κυκλοφορία, ενώ χρειαζόταν η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων. Ανάλογα προβλήματα σημειώθηκαν σε όλους τους νομούς της Ηπείρου. Επίσης, οι επαρχιακές οδοί Αθαμανίου - Μεσούντας - Τετράκωμου, καθώς και η Αθαμανίου - Θεοδώριανων, από Σταυρό έως τα Θεοδώριανα, ήταν κλειστές λόγω της χιονόπτωσης. Τεχνικό πρόβλημα αντιμετώπισε το δρομολόγιο του τρένου Φλώρινας - Θεσσαλονίκης. Η γραμμή δεν λειτούργησε και υπήρξε σημαντική καθυστέρηση. Πρόβλημα σημειώθηκε, επίσης, σε αμαξοστοιχία στο ύψος των νέων Πόρων Πιερίας, όπου θα δρομολογούνταν εφεδρική μηχανή από τη Θεσσαλονίκη. Προβλήματα εκδηλώθηκαν στις μετακινήσεις όπως σε δρομολόγια των τρένων και σε πτήσεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», όπου τέσσερα αεροσκάφη προσγειώθηκαν σε Καβάλα και Αθήνα, ενώ άλλες δύο πτήσεις ακυρώθηκαν.

Χτες χιόνιζε στα βόρεια και τα ορεινά της Αττικής, με αποτέλεσμα η Αστυνομία να προχωρήσει σε απαγόρευση της κυκλοφορίας φορτηγών (άνω των 3,5 τόνων) στη Μαλακάσα και στην Παλιά Εθνική Οδό Αθηνών - Θηβών, από το 6ο χλμ. στο ρεύμα προς Θήβα και στη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας, από το 32,5ο χλμ. στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Λαμία, προκειμένου να μην υπάρξει κίνδυνος αποκλεισμού του οδικού δικτύου. Απαραίτητες ήταν οι αντιολισθητικές αλυσίδες και στα ΙΧ σε διάφορα σημεία του. Εξαιρούνταν μόνο τα φορτηγά που κινούνται προς Χαλκίδα. Σημειώνεται ότι ήταν κλειστή η λεωφόρος Πάρνηθας από το τελεφερίκ και η οδός Πεντέλης - Ν. Μάκρης στο ύψος του στρατιωτικού νοσοκομείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ