Εργο του A. Τάσσου |
Αξονας της έκθεσης είναι η περιοχή του Μετς, και ειδικά το σπίτι της οδού Αρδηττού 34, τόπος κατοικίας παλιότερα του Α. Τάσσου και της Λουκίας Μαγγιώρου. Εδώ, κοντά τους, έζησαν και δούλεψαν κατά καιρούς οι παραπάνω καλλιτέχνες φίλοι τους. Το σπίτι στεγάζει σήμερα το γραφείο της Εταιρείας, με μόνιμο, σύγχρονο εκθετήριο μεταξοτυπιών και λιθογραφιών του Α. Τάσσου, ενώ από δω και πέρα θα λειτουργεί και ως χώρος εκθέσεων και εκδηλώσεων σχετικών με τον Τάσσο και το Μετς. Σημειώνουμε ότι την εναρκτήρια έκθεση του χώρου συνοδεύει κατάλογος με κείμενα του ιστορικού τέχνης Δημήτρη Παυλόπουλου, ο οποίος επιμελήθηκε και την έκθεση.
Μια άγνωστη, στο ευρύ κοινό, πτυχή της αντίστασης ενάντια στη χούντα θα αναδειχτεί στην εκδήλωση με τίτλο «Η αντίσταση των κινηματογραφιστών στη χούντα» που θα οργανώνουν στις 28/4, 11.30 πμ, στον κινηματογράφο «Ολύμπιον» της Θεσσαλονίκης, οι ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης, του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και του Συνεταιρισμού Καθηγητών Β/θμιας Εκπαίδευσης.
Σε ανακοίνωση των ΕΛΜΕ σημειώνεται πως στόχος της εκδήλωσης είναι η ανάδειξη της αντίστασης των πνευματικών ανθρώπων και ειδικά των κινηματογραφιστών, κατά της δικτατορίας, που αντιμετώπισαν τη λογοκρισία και τις διώξεις της «Ελλάδας των Ελλήνων βασανιστών».
«Εμείς οι εκπαιδευτικοί, επειδή θεωρούμε ότι ο αγώνας της ελευθερίας εναντίον της τυραννίας είναι η μάχη της μνήμης εναντίον της λήθης, πιστεύουμε ότι ιδιαίτερα η νέα γενιά πρέπει να γνωρίσει από πρώτο χέρι τα εγκλήματα της χούντας και κατά του πολιτισμού. Να συναντήσει και να συζητήσει με δημιουργούς που διαμόρφωσαν τη φυσιογνωμία του "Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου" μέσα από μία βασανιστική - αγωνιστική πορεία και τον καταξίωσαν διεθνώς», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα προβληθεί και το ντοκιμαντέρ «Από τη στάχτη του Φοίνικα» του Τάκη Παπαγιαννίδη (παρουσία του), θα οργανωθεί συζήτηση με τους σκηνοθέτες Τ. Ψαρρά και Λ. Χαρωνίτη και έκθεση γελοιογραφίας από την περίοδο της χούντας.
Παράλληλα, από τα μεγάφωνα του κινηματογράφου θα ακούγεται το μήνυμα των κινηματογραφιστών που μεταδόθηκε από το ραδιοφωνικό σταθμό του Πολυτεχνείου στις 16 Νοέμβρη 1973:
«Οι κλεισμένοι στο χώρο του Πολυτεχνείου κινηματογραφιστές, ηθοποιοί και τεχνικοί της Τηλεόρασης συμπαραστέκονται και αγωνίζονται στο πλευρό των ελεύθερων αγωνιζόμενων φοιτητών, των ελεύθερων αγωνιζόμενων Ελλήνων. Καλούμε σε γενική απεργία όλους τους εργαζόμενους στο χώρο του Θεάματος. Εσείς ειδικά, συνάδελφοι της Τηλεόρασης, που κρατάτε στα χέρια σας την ενημέρωση του ελληνικού λαού, κάνετε άμεση απεργία. Συνάδελφοι, όλοι στους δρόμους για την ανατροπή της δικτατορίας, για τη λαϊκή κυριαρχία».
Ενας από τους διασημότερους διευθυντές ορχήστρας του κόσμου, o 54χρονος Ιταλός μαέστρος Τζουζέπε Σινόπολι, πέθανε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, στο Βερολίνο. Ο άτυχος καλλιτέχνης υπέστη καρδιακή προσβολή ενώ βρισκόταν πάνω στο πόντιουμ, διευθύνοντας την ορχήστρα της «Ντόιτς Οπερα» στην παράσταση «Αΐντα» του Τζουζέπε Βέρντι. Ο Τζ. Σινόπολι έχασε τις αισθήσεις του, ενώ είχε ήδη ξεκινήσει η τρίτη πράξη της όπερας, και παρ' όλο που δέχτηκε τις πρώτες βοήθειες από γιατρούς που βρίσκονταν στο κοινό, δεν μπόρεσε να συνέλθει. Ξεψύχησε λίγη ώρα αργότερα στο νοσοκομείο όπου μεταφέρθηκε. Ο 54χρονος μαέστρος, που ήταν και γιατρός, είχε αφιερώσει την παράσταση στο Γερμανό διευθυντή της Οπερας της Γερμανίας, Γκετζ Φρίντριχ, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Δεκέμβρη.
Γεννημένος στις 2 Νοέμβρη 1946 στη Βενετία, ο Τζ. Σινόπολι σπούδασε μουσική στο Ωδείο της γενέτειράς του και ταυτόχρονα ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα, από όπου αποφοίτησε το 1972. Συνέχισε τις μουσικές σπουδές του με δάσκαλο τον Χανς Σαρόφσκι στη Βιέννη, και εγκαταστάθηκε στην αυστριακή πρωτεύουσα. Καθιερώθηκε με τις ερμηνείες του σε έργα του Πουτσίνι και του Βέρντι που ανέβασε στο Αμβούργο, στο Βερολίνο, στη Βιέννη, στο Μόναχο, στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Είχε διευθύνει στις μεγαλύτερες σκηνές, όπως η Σκάλα του Μιλάνου, η Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης και το Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου, ενώ από το 1993 ήταν μουσικός διευθυντής της φημισμένης Οπερας Σέμπερ της Δρέσδης. Στη χώρα μας είχαμε την τύχη να τον δούμε να διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα της Δρέσδης το 1997 και την Ορχήστρα του Μουσικού Φλωρεντινού Μάη, δύο χρόνια αργότερα, στο Μέγαρο Μουσικής.
Το νέο δίσκο του συνθέτη Θανάση Νικόπουλου, με μελοποιημένα ποιήματα Ελλήνων και ξένων ποιητών, υπό τον τίτλο «Τραγούδια του έρωτα και της θάλασσας», θα παρουσιάσει η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση αύριο (8.30 μμ), στην αίθουσα τέχνης «Κίνηση» (Αιόλου 9 και Πανδρόσου).
Το έργο βασίζεται σε ποίηση των: Γιάννη Ρίτσου, Γιώργου Σεφέρη, Νίκου Καββαδία, Κικής Δημουλά, Χριστόφορου Λιοντάκη, Ρούλας Κακλαμανάκη, Γιώργου Μαρκόπουλου, Αθηνάς Παπαδάκη, Θανάση Νιάρχου, Κ. Χ. Μύρη, Σεν Τζον Περς, Γκιγιόμ Απολινέρ.
Τραγουδούν οι: Μιλτιάδης Πασχαλίδης, Γιάννης Ζάρας, Δανάη Παναγιωτοπούλου, Θανάσης Νικόπουλος.
Προλογίζουν ο Κώστας Καζάκος, πρόεδρος της ΠΠΚ και ο Θεοδόσης Πελεγρίνης, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Την αποτίμηση του έργου της κατά το 2000 θα πραγματοποιήσει η «Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία» σε δημόσια συνεδρία, στις 13/5, 11.30 πμ. Θα μιλήσει ο γενικός γραμματέας της και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Β. Πετράκος.
«Η Αρκαδία στο ποιητικό έργο του Ηλία Σιμόπουλου» είναι το θέμα της εκδήλωσης που διοργανώνει το «Κέντρο Πελοποννησιακών Μελετών» στις 26/4, 7 μμ, στο εντευκτήριο της «Ενωσης Τριπολιτών Αττικής» (Ζωοδόχου Πηγής 8-10, 1ος όροφος). Θα μιλήσει ο Φίλιππος0 Νικολόπουλος, επίκουρος καθηγητής κοινωνιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Θα απαγγείλει ομάδα φοιτητών της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, συνοδεία μουσικής, προβολής διαφανειών και φωτογραφιών.
Επίτιμος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών θα αναγορευτεί ο υπουργός Παιδείας της Γαλλίας, Ζακ Λανγκ, σε εκδήλωση στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στις 27/4, 7 μμ. Εξάλλου, το Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει διάλεξη της Ιόλης Πατέλλη, καθηγήτριας Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Κριτική και επιστήμη στον Καντ», στις 26/4, 7 μμ, στο πρώην αμφιθέατρο Ιατρικής.