ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Απρίλη 2001
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χάραξε πορεία φωτεινή και ασυμβίβαστη

Εντεκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του λαϊκού συνθέτη Απόστολου Καλδάρα

Απόστολος Καλδάρας

Photo Press

Απόστολος Καλδάρας
«Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι/ το σκοτάδι είναι βαθύ/ Κι όμως ένα παλικάρι/ δεν μπορεί να κοιμηθεί...»

Γεννημένο στις μαύρες μέρες του Εμφυλίου το αριστουργηματικό τραγούδι, σε μουσική και στίχους του Απόστολου Καλδάρα υπήρξε το αγαπημένο του δημιουργού, που έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, πριν έντεκα χρόνια. Του συνθέτη που πήρε «απ' τη νιότη χρώματα» και «χάραξε πορεία» λαμπρή, διδάσκοντας σε όλη του τη ζωή τι σημαίνει παρρησία, ήθος, δημιουργία. Κορυφαία μορφή της μεγάλης οικογένειας των γνήσιων λαϊκών συνθετών της πατρίδας μας ο Απόστολος Καλδάρας, με τα τραγούδια του πλούτισε τη λαϊκή μας μουσική, εκφράζοντας τους πόθους και τους καημούς του λαού μας. Ογκώδες σε μέγεθος, εξαίρετο σε ποιότητα το έργο του, χαρακτηρίζεται από μοναδική ευαισθησία και ήθος, από απέριττο δυναμισμό και διαχρονικότητα. «Το ελληνικό μας τραγούδι», έλεγε, «αν θέλει να αντέξει στο χρόνο, να είναι διαχρονικό, πρέπει να βαδίζει συγχρόνως σε δυο παράλληλους δρόμους. Ο ένας δρόμος είναι αυτός που υποδεικνύει το ότι πρέπει να κρατήσει την ελληνικότητά του, το χρώμα του, το ύφος του... Και ο δεύτερος είναι η μεγάλη ποικιλία σε θέματα». Ο ίδιος υπήρξε μια από τις σπουδαίες φλέβες που είχε ανάγκη το λαϊκό τραγούδι μετά τον πόλεμο.

Μια νύχτα του εμφυλίου

Γεννημένος στα Τρίκαλα της Θεσσαλίας, τον Απρίλη του 1923, ο Απ. Καλδάρας μεγάλωσε σε ένα οικογενειακό περιβάλλον που κυριαρχούσε το βυζαντινό μέλος. Αν και τα πρώτα του κομμάτια ήταν σε «ελαφρό στιλ», καθοριστική υπήρξε η «συνάντησή» του με τα ρεμπέτικα τραγούδια, που τα έμαθε από τους πρόσφυγες της Μικρασίας, στα καφενεία των Τρικάλων. Εκεί άκουγε τον Μάρκο και ριγούσε. Πρώτο του τραγούδι το «Μάγκας βγήκε για σεργιάνι» (1944), σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας πολύχρονης δημιουργικής πορείας, που γέννησε 700-800 τραγούδια. Η αγάπη του για τη μουσική και το σκληρό πρόβλημα της επιβίωσης τον αναγκάζουν να εγκαταλείψει τις σπουδές του στην Ιατρική και τη Γεωπονία. Το 1947, στην αρχή ακόμα της καριέρας του ηχογραφεί το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», ένα τραγούδι, που συμπυκνώνει το δράμα του εμφυλίου. Ο ίδιος αφηγείται, σε παλιότερη συνέντευξή του στο «Ρ» πώς έγραψε το τραγούδι: «Ισως κάποιοι πουν πως ξεχωρίζω το "Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι". Οχι. Αυτό το αγαπώ γιατί είναι ζωντανό. Δε μου έδωσε κάποιος το στίχο, να βάλω τη μελωδία εγώ. Το έζησα, τότε με τις συλλήψεις του 1945, μετά τους Γερμανούς, όταν ξέσπασε ο εμφύλιος. Ημουν στη Θεσσαλονίκη φοιτητής. Και εργαζόμουν για να εξοικονομώ τα προς το ζην, σ' ένα κέντρο, μ' έναν φίλο, του οποίου το σπίτι ήταν στην Ακρόπολη κάτω από το Γεντί Κουλέ. Πηγαίναμε συχνά στο σπίτι αυτό. Τότε μαζεύανε όλους τους αριστερούς στο Γεντί Κουλέ. Ενα σούρουπο φεύγοντας από το σπίτι αυτό και βλέποντας τη σιλουέτα του Γεντί Κουλέ, αυτό μου έδωσε την ιδέα. Γι' αυτό και πριν είπα: Νύχτωσε και στο Γεντί / το σκοτάδι είναι βαθύ/ κι όμως ένα παλικάρι / δεν μπορεί να κοιμηθεί. /Αραγε τι περιμένει/ όλη νύχτα ως το πρωί/ στο στενό το παραθύρι που φωτίζει το κελί: (όχι "με κερί", αυτά μας τα ' κανε η λογοκρισία αργότερα). Πόρτα ανοίγει πόρτα κλείνει/ μα διπλό είναι το κλειδί/ τι έχει κάνει και το ρίξαν/ το παιδί στη φυλακή; Θέλω να πω ότι αυτό το τραγούδι το αγαπώ πολύ, γιατί είναι ζωντανό για μένα. Ενα αυτό και ένα το "Σ' ένα βράχο φαγωμένο/ από κύμα αγριωπό". Εχω και άλλα τραγούδια που αγαπώ, αλλά αυτά τα δυο τα ξεχωρίζω, λόγω αναμνήσεων».

Στο δρόμο της δημιουργίας και του αγώνα

Μαζί με τους Θ. Δερβενιώτη και Κ. Βίρβο, σε εκδήλωση της Ενωσης Θεσσαλικών Σωματείων
Μαζί με τους Θ. Δερβενιώτη και Κ. Βίρβο, σε εκδήλωση της Ενωσης Θεσσαλικών Σωματείων
Τα επόμενα χρόνια είναι γεμάτα ηχογραφήσεις επιτυχιών, με ερμηνευτές τους Σωτηρία Μπέλλου, Πάνο Γαβαλά, Στέλιο Καζαντζίδη, Γρηγόρη Μπιθικώτση, Βίκυ Μοσχολιού και πολλούς ακόμη. Η εμμονή του στη σωστή ελληνική γλώσσα τον κάνει να συνεργάζεται με κορυφαίους στιχουργούς όπως οι Ευτ. Παπαγιαννοπούλου, Κ. Βίρβος, Γ. Σαμολαδά, Χρ. Αργυρόπουλος, Αιμ. Σαββίδης, Ανδρ. Χατζηνικολάου, Δ. Ρήτας, Πυθαγόρας κ.ά.

Στις αρχές του '70 η προσφορά του Απόστολου Καλδάρα στο τραγούδι θα πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις. Οπως σημειώνει ο Κ. Μυλωνάς στην «Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού» («Κέδρος»), «με το αριστουργηματικό έργο του "Μικρά Ασία" (1972), σε στίχους Πυθαγόρα, που αποτελεί την έντεχνη προέκταση του αρχικού του ύφους, ο κορυφαίος αυτός λαϊκός δημιουργός θα παρουσιάσει ένα εντελώς ανανεωμένο μουσικό πρόσωπο. Ενα πρόσωπο, που μολονότι διατηρεί τα κύρια χαρακτηριστικά του, αποκτάει μια άλλου είδους φωτεινότητα και διαύγεια. Ο Καλδάρας με τη δουλειά του αυτή θα αποδείξει τις σοβαρές δυνατότητές του για προσεγγίσεις, οι οποίες μέχρι τότε ήταν άγνωστες στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού και μακριά από τις προθέσεις των δημιουργών του». Σε αυτό το έργο είναι συγκεντρωμένες όλες οι μουσικές αρετές που μπορεί κανείς να συναντήσει στο ελληνικό τραγούδι των τελευταίων τριάντα χρόνων. Θαυμάσια, συγκλονιστικά τραγούδια, όπως: «Μες του Βοσπόρου τα στενά», «Η Προσφυγιά», «Η Σμύρνη» κ.ά.

Η φωτεινή δημιουργική πορεία του Απ. Καλδάρα υπήρξε συνάμα διακριτική, ήταν εμπνευσμένη από τα ιδανικά για έναν καλύτερο κόσμο. Ενταγμένος στην Αριστερά, σε όλη του τη ζωή έμεινε πιστός στην ιδεολογία της. «Ιδεολόγος», έλεγε, «για μένα είναι εκείνος που πιστεύει σε κάτι σωστό, λογικό, έντιμο και ηθικό. Δεν παρασύρεται από κανέναν και από τίποτα». Οπαδός και τροφοδότης του ΕΛΑΣ από τον καιρό που το Γενικό Στρατηγείο του είχε εγκατασταθεί στα Τρίκαλα, ο Απ. Καλδάρας ανήκε σε αυτό τον ιδεολογικό - πολιτικό χώρο, όπως και το μεγαλύτερο μέρος της Θεσσαλίας. Οπως ο ίδιος θυμόταν, «όταν ήρθε το στρατηγείο του ΕΛΑΣ στα Τρίκαλα τους βοηθούσαμε, βρίσκαμε καταλύματα, μαζεύαμε στάρι απ' τα χωριά για τον αγώνα, οργανώσαμε θέατρο (εγώ ήμουν υποβολέας), φυλούσαμε τις αποθήκες, ό,τι μπορούσαμε κάναμε».

Κρατώντας πάντα τον εαυτό του και την τέχνη του ψηλά, ο Απ. Καλδάρας αρνήθηκε να συνθηκολογήσει με τις λογικές των δισκογραφικών εταιριών, προτιμώντας να βάζει τα τραγούδια του στο συρτάρι παρά να γίνει υποχείριό τους. Ο ίδιος προτίμησε να βαδίσει σε όλη του τη ζωή το δρόμο του αγώνα.

Πάνω από σαράντα χρόνια κράτησε η έντονη δραστηριότητα και δισκογραφική παρουσία του Απ. Καλδάρα στο τραγούδι. «Μέσα στην πληθώρα των λαϊκών δημιουργών», σημειώνει ο Κ. Μυλωνάς, «που ξεκίνησαν την ίδια περίπου εποχή με αυτόν, ήταν ίσως ο μόνος ο οποίος συνέχισε να γράφει ασταμάτητα, κατορθώνοντας όχι μόνο να συντάσσεται με τις νέες απαιτήσεις των καιρών, αλλά και να βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας... Το ύφος του Καλδάρα είναι γνήσια ελληνικό και παρέμεινε τέτοιο, γιατί μέσα στα τραγούδια του υπάρχουν έντονα και ευδιάκριτα τα στοιχεία της βυζαντινής και της δημοτικής μας μουσικής, καθώς και οι σπαρακτικοί τόνοι του μικρασιατικού τραγουδιού, που έθρεψαν τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια».


Ρ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ