ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Δεκέμβρη 2017
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Αντιλαϊκό «ξεσάλωμα» με μπούσουλα την τόνωση των επιχειρηματικών ομίλων

Λαίλαπα νέων αντιλαϊκών παρεμβάσεων τόσο στο πλαίσιο της 3ης «αξιολόγησης» όσο και για τη συνέχεια προβλέπει η «επικαιροποιημένη» συμφωνία και το «συμπληρωματικό» μνημόνιο της κυβέρνησης με την πλευρά της Ευρωζώνης, που πήραν και τυπικά το «πράσινο φως» στο πλαίσιο της χτεσινής συνεδρίασης του συμβουλίου Γιούρογκρουπ.

Τα πάντα υποτάσσονται στη στρατηγική για την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου και όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε χτες ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θ. Φέσσας, «η επόμενη μέρα των μνημονίων θα απαιτήσει δύσκολες αποφάσεις και ευρύτερες συναινέσεις για όσα πρέπει ακόμη να γίνουν (...)».

«Ενα το κρατούμενο» είναι η ολόπλευρη εφαρμογή της γκάμας με τα αντεργατικά μέτρα της προηγούμενης «μνημονιακής περιόδου» σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (τουλάχιστον μέχρι το 2022), με άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας» (π.χ. πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2023), τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας» («κόκκινα» δάνεια κ.ά.), τα μέτρα για την «ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις», (παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων), καθώς και για τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης», δηλαδή την ολόπλευρη «προσαρμογή» στις πάγιες απαιτήσεις του εγχώριου κεφαλαίου.

«Επόμενο πιάτο» τα προνοιακά επιδόματα

«Πρώτο πιάτο» της νέας αντιλαϊκής συμφωνίας αποτελεί το περαιτέρω τσεκούρι σε προνοιακά και άλλα επιδόματα, αν και η «συζήτηση» ως προς τα κριτήρια και το ύψος των προνοιακών επιδομάτων βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

  • Νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση των παροχών αναπηρίας, και μάλιστα με μπούσουλα την «επιλεξιμότητα» των δικαιούχων ανάλογα με την ικανότητά τους να ασκούν δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.

Επιπλέον, με το νεόκοπο όρο της «λειτουργικής αναπηρίας» (!) θέτουν ως ορόσημα το Γενάρη του 2018 για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. Η νομοθεσία για την εθνική εφαρμογή του «νέου συστήματος» θα εγκριθεί το Μάη του 2018, με σκοπό να αρχίσει να εφαρμόζεται σε εθνικό επίπεδο έως τον Ιούνη του 2018.

  • «Μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών» - για παράδειγμα τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες - σε συνέχεια, όπως λένε, του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Το νέο μέτρο προβλέπεται να εφαρμόζεται από το Μάρτη του 2018.
  • «Νέα νομοθεσία» προβλέπεται για τα στεγαστικά επιδόματα για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας (Μάρτης 2018). Να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία εντάσσεται και το επίδομα στέγασης των φοιτητών.
Κατακρεούργηση εργατικών δικαιωμάτων

Προβλέπονται:

Η κατάπτυστη νομοθεσία για την «αύξηση της απαρτίας» στο 50% για την κήρυξη απεργιών από τα πρωτοβάθμια σωματεία, που περνά σήμερα στα «μουλωχτά» με τροπολογία η κυβέρνηση.

«Αξιόπιστο σύστημα» αναφορικά με την «αντιπροσωπευτικότητα των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων» (Μάρτης 2018).

«Νομική γνωμοδότηση» αναφορικά με το «ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις», προκειμένου στη συνέχεια να παρθούν «όλα τα αναγκαία μέτρα».

«Απλούστευση της εργατικής νομοθεσίας», μέσω της κωδικοποίησης των σχετικών νόμων σε «Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας» (Μάης 2018).

«Μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας», προκειμένου να αξιοποιούνται από τον ΟΑΕΔ, τα υπουργεία, αλλά και από «συμβούλους απασχόλησης» σε άτομα που αναζητούν εργασία.

Κοινωνική Ασφάλιση

«Θα εξαλειφθεί το ΕΚΑΣ» μέχρι το τέλος του 2019, με περαιτέρω «εξοικονομήσεις» ύψους 808 εκατ. το 2018 και 853 εκατ. μέχρι το 2019.

Από την 1/1/2019 θα ξεκινήσει η νέα κατακρεούργηση για «όλες τις τρέχουσες συντάξεις, καθώς και για αυτές που υπόκεινται σε μεταβατικές ρυθμίσεις» με βάση τις διατάξεις του σχετικού νόμου, ενώ επιβεβαιώνεται και το πάγωμα της όποιας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής μέχρι το 2022.

Οι ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολούμενων θα «διευρυνθούν και εκσυγχρονιστούν», μεταξύ άλλων, με τη «μετάβαση από το πλασματικό στο πραγματικό εισόδημα», σε συνδυασμό με τα «ελάχιστα όρια των απαιτούμενων εισφορών».

Προχωρά η πλήρης συγχώνευση όλων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ. Οπως αναφέρεται, οι αρχές θα ζητήσουν τη Γιούροστατ να διατυπώσει «επίσημη γνώμη» σχετικά «με το εάν τα ασφαλιστικά ταμεία που δεν έχουν συγχωνευθεί στον ΕΦΚΑ ή στο ΕΤΑΠ (π.χ. ΕΔΟΑΕΠ) αποτελούν ιδιωτικούς φορείς» κ.ά.

Φοροληστεία στο λαό

Πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η «διεύρυνση της φορολογικής βάσης» για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία. Μέχρι το Μάρτη του 2018, προβλέπονται οι αλλαγές στις τιμές ζώνης των ακινήτων με κατεύθυνση την εξομοίωση με τις εμπορικές τιμές. Η τυχόν μείωσή τους θα αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να εισπράττονται τα προβλεπόμενα χαράτσια (2,65 δισ. σε ετήσια βάση).

Νομοθεσία για το ενδεχόμενο ταχύτερης μείωσης του αφορολόγητου ορίου (από το 2019 αντί του 2020), σε περίπτωση που το ΔΝΤ θεωρεί ότι υπάρχουν «κενά» σε ό,τι αφορά τους στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» (Μάης 2018).

Προβλέπεται η καθιέρωση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για τις οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

«Κόκκινα» δάνεια

Προωθείται η κατάργηση της όποιας παρεχόμενης νομικής προστασίας και για την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, για τα «κόκκινα» δάνεια.

Σε αυτό το πλαίσιο, θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών». Με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018 ο νόμος 3869/2010 (λεγόμενος «νόμος Κατσέλη») θα έχει τροποποιηθεί.

Ταυτόχρονα, θα «τροποποιηθεί» ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, αναφορικά με τις νέες διατάξεις στήριξης των τραπεζών κατά τη διαδικασία των πλειστηριασμών, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους έναντι άλλων, όπως οι εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οφειλές προς εργαζόμενους κ.ά.

Επίσης, θα προχωρήσει η «αξιολόγηση των νομικών και τεχνικών εμποδίων για την περαιτέρω απλούστευση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών» και τα «εμπόδια αυτά θα αντιμετωπιστούν χωρίς καθυστέρηση, και όχι αργότερα από τον Απρίλιο του 2018».

Αναδιαρθρώσεις για τη στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων

Συστατικό στοιχείο αποτελεί και η δέσμη με τις δεκάδες παρεμβάσεις για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων και την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο προβλέπεται η εκχώρηση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ (η συμφωνία προβλέπει την πώληση της μονάδας Μελίτη Ι (Φλώρινα), των μονάδων Μεγαλόπολη 3 & Μεγαλόπολη 4, συν την άδεια για την κατασκευή και λειτουργία της Μελίτη ΙΙ (Φλώρινα), ενώ το market test ξεκινάει άμεσα και θα έχει διάρκεια ένα μήνα), οι απελευθερώσεις στην αγορά «φυσικού αερίου» κ.ά.

Επίσης, προβλέπονται η ολόπλευρη αξιοποίηση των λεγόμενων «εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ», το προχώρημα των ιδιωτικοποιήσεων σε ΕΛΠΕ, Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, Ελληνικό, ενώ ειδική αναφορά γίνεται για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας (Logistics) στην περιοχή του Θριασίου.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τη στελέχωση νευραλγικών θέσεων του κρατικού μηχανισμού, προωθείται η λεγόμενη «αποπολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης», με προκηρύξεις διαγωνισμών σε επιτελικές θέσεις όλων των υπουργείων.

Χωρίς τέλος «εποπτεία» και αντιλαϊκά μέτρα

Στην ατζέντα της χτεσινής συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ βρέθηκε και η συζήτηση σχετικά με τις διεργασίες που αφορούν στην εμβάθυνση της ΟΝΕ, με φόντο τη σύγκληση της Συνόδου Κορυφής (15/12), καθώς και τα ζητήματα του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και των εποπτικών ελέγχων» στους κρατικούς προϋπολογισμούς των κρατών - μελών.

Σε ό,τι αφορά την αλλαγή σκυτάλης, νέος πρόεδρος του Γιούρογκρουπ εκλέχτηκε ο υπουργός Οικονομικών της Πορτογαλίας, Μάριο Σεντένο, στη θέση του απερχόμενου Γ. Ντάισελμπλουμ.

Την ίδια ώρα, προς την κατεύθυνση και νέων μέτρων δείχνουν τα χτεσινά «προσωρινά» στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Γ' τρίμηνο του 2017, που καταγράφουν ανάκαμψη του ΑΕΠ με ρυθμό μόλις 1,3%, που τροφοδότησαν τους «προβληματισμούς» αναφορικά με την επίτευξη του στόχου για ανάκαμψη 1,6% στη διάρκεια του φετινού 12μηνου, όπως προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμού του 2018.

«Φτηνές» απάτες με τα οικογενειακά επιδόματα

Στη συμφωνία κυβέρνησης - «θεσμών» περιλαμβάνεται το «ενιαίο επίδομα τέκνων». Οπως προβλέπεται, «το επίπεδο παροχών και τα κατώτατα όρια επιλεξιμότητας (σ.σ. βλέπε κριτήρια), θα καθορίζονται έτσι ώστε να βελτιωθεί η στόχευση, η επάρκεια και η ισότητα, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περιθωρίων, όπως προσδιορίζεται στον προϋπολογισμό».

Η κυβέρνηση επιχείρησε μάλιστα με μια «φτηνή» απάτη να παρουσιάσει ότι αυξάνονται συνολικά τα οικογενειακά επιδόματα, παρουσιάζοντας το συνολικό κονδύλι και διαρρέοντας ότι προβλέπεται «αύξηση» του επιδόματος από 40 σε 70 ευρώ το μήνα (εισόδημα μέχρι 9.000 ευρώ και ένα παιδί). Δηλαδή, στην καλύτερη περίπτωση, η «αύξηση» διαμορφώνεται στα 360 ευρώ το χρόνο (30Χ12 μήνες).

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση μεταφέρει κονδύλια που προορίζονταν για την ενίσχυση των τρίτεκνων και πολύτεκνων οικογενειών για να αυξήσει ελάχιστα τα επιδόματα των οικογενειών με ένα ή δύο προστατευόμενα μέλη, όπου και πάλι θα ισχύσουν αυστηρότερα κριτήρια για την παροχή του επιδόματος. Επομένως, αυτό που κάνει, είναι να ανακυκλώνει τη φτώχεια, στο όνομα μάλιστα της ισότητας!

Να θυμίσουμε ότι τα επιδόματα τέκνων καθιερώθηκαν το 2013 (2ο μνημόνιο) ως δήθεν «αντιστάθμισμα» της ενισχυμένης φοροληστείας (μειώσεις αφορολόγητου ορίου κ.ά.), απέναντι σε μισθωτούς, συνταξιούχους και άλλες κατηγορίες του λαϊκού πληθυσμού. Μάλιστα, τα ποσά του οικογενειακού επιδόματος παραμένουν στάσιμα, παρά τις περαιτέρω μειώσεις στο αφορολόγητο όριο που ακολούθησαν, όπως και αυτές που έκανε η σημερινή κυβέρνηση.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της κοροϊδίας, ας δούμε ένα παράδειγμα: Στην περίπτωση μισθωτού με ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ (754 ευρώ το μήνα) και με ένα προστατευόμενο παιδί, από την 1η Γενάρη 2016 (μετά την πρώτη μείωση του αφορολόγητου από τη σημερινή κυβέρνηση) καταβάλλει επιπλέον φόρο εισοδήματος, ύψους 147 ευρώ το χρόνο.

Μπροστά βρίσκεται και η περαιτέρω καρατόμηση του αφορολογήτου ορίου, που θα εφαρμόζεται από το 2020, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να ξεκινήσει από το 2019. Ετσι, το αφορολόγητο όριο για λαϊκά νοικοκυριά με ένα προστατευόμενο παιδί θα συρρικνωθεί στα 5.905 ευρώ, από 8.864 ευρώ σήμερα. Στο παράδειγμα που είδαμε πιο πάνω (εισόδημα 10.000 ευρώ και 1 προστατευόμενο παιδί), ο φόρος από 250 ευρώ σήμερα θα εκτοξευτεί στα 900 ευρώ, με την επιπλέον επιβάρυνση να φτάνει ακόμη και στα 650 ευρώ το χρόνο!

Δηλαδή, από το 2016 μέχρι και το 2019, η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση για τον συγκεκριμένο μισθωτό θα φτάσει σε περίπου 800 ευρώ το χρόνο! Εννοείται βέβαια ότι κανένα οικογενειακό επίδομα δεν μπορεί να καλύψει αυτήν τη χασούρα, πόσο μάλλον τις απώλειες από τη συνολικότερη φοροαφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Η κυβέρνηση αποδεικνύεται το πιο «γρήγορο πιστόλι» κεφαλαίου και ΕΕ

Σε σχόλιό του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει για το κλείσιμο της τεχνικής συμφωνίας:

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ αποδεικνύεται το πιο "γρήγορο πιστόλι" του κεφαλαίου και της ΕΕ, γι' αυτό συμφώνησε άρον άρον τις νέες ιδιωτικοποιήσεις και την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας, την επέκταση των πλειστηριασμών, το χτύπημα του δικαιώματος της απεργίας, το τσεκούρι στα κοινωνικά επιδόματα, χώρια τα μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί και ξεκινούν από την αρχή του χρόνου. Ολα τ' άλλα, που λέγονται και γράφονται, για την προστασία των εργαζομένων είναι "στάχτη στα μάτια", για να δικαιολογηθεί η νέα σφαγή.

Οι εργαζόμενοι απαντούν δίνοντας τη μάχη για την απεργία στις 14 του Δεκέμβρη, γιατί ό,τι συμφέρει το λαό μπορεί να γίνει πράξη με την οργάνωση της πάλης και το δικό του σχέδιο, για να μην πληρώσει τα σπασμένα, για να διεκδικήσει την ικανοποίηση των αναγκών του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ