ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
Στην «τροχιά»... του 2004

Το «πράσινο φως» για την έναρξη των εργασιών αποκατάστασης της βόρειας κιονοστοιχίας του Παρθενώνα, καθώς και των Προπυλαίων δόθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, μέσω της έγκρισης του χρονοδιαγράμματος για τις εργασίες αποκατάστασης του Παρθενώνα που υποβλήθηκε από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ).

Τα συγκεκριμένα προγράμματα αποκατάστασης θα έπρεπε να έχουν ήδη περάσει από το ΚΑΣ από τον περασμένο Δεκέμβρη, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου, την οποία πήρε το προηγούμενο καλοκαίρι, επειδή τότε κρίθηκε πως τα συγκεκριμένα έργα δε θα ήταν έτοιμα μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες και, ως γνωστόν, η κυβέρνηση δε θέλει σκαλωσιές στην Ακρόπολη εκείνη την περίοδο για να μη χαλάσει η διαφημιστική «σούπα».

Ο Παρθενώνας όμως... είχε άλλη «γνώμη», αφού η κατάσταση της βόρειας κιονοστοιχίας και ειδικότερα του θριγκού της, είναι άθλια και άκρως επικίνδυνη, αφού είναι γεμάτος ρωγμές και ουδείς θέλει να ρισκάρει να ξεκινήσει τις εργασίες στο συγκεκριμένο τμήμα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Ετσι, η ΥΣΜΑ παρουσίασε ένα χρονοδιάγραμμα χωρισμένο σε πέντε φάσεις και με στόχο (πέραν φυσικά της αποκατάστασης του μνημείου) να προλάβει το 2004, αλλά και να γίνουν με τέτοιο τρόπο οι εργασίες, ώστε ακόμη και σε περίπτωση απρόβλεπτων καταστάσεων, το έργο να διακοπεί για τους Αγώνες και να συνεχιστεί μετά, χωρίς παράλληλα να αλλάξει η μορφή του μνημείου. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, το μνημείο θα έχει σχεδόν τη σημερινή του μορφή και καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος προβλέπεται μια πολύπλοκη διαδικασία προσθαφαίρεσης των κιόνων και των σπονδύλων τους, ώστε να αποκατασταθεί η λανθασμένη τοποθέτηση σπονδύλων σε άλλους κίονες. Αλλά ο θριγκός, από τη στιγμή που θα αφαιρεθεί, δεν προβλέπεται να επανατοποθετηθεί πριν τις αρχές του 2004. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι εργασίες θα αρχίσουν τον Ιούνιο του 2001 και θα ολοκληρωθούν το Μάη του 2004, αν και οι εργασίες συνολικής αποκατάστασης του μνημείου προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2007.

Παρ' ό,τι επιχειρήθηκε επιμελώς να υποβαθμιστεί και να αποκρυφτεί η αγωνία για το αν τελικά θα προλάβουν το 2004 (προβάλλοντας αντίστοιχα την αγωνία για το ίδιο το μνημείο), ωστόσο στο χρονοδιάγραμμα προβλέπεται η μετατροπή του εργοταξίου της Ακρόπολης... σε «στρατόπεδο εργασίας». Κι αυτό γιατί προβλέπονται όροι εργασίας με υπερωρίες, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και ωρομίσθια εργασία (δηλαδή όλα τα «καλά» του εργασιακού μεσαίωνα), ενώ όλα δείχνουν πως οι νέοι, πενήντα μαρμαροτεχνίτες θα περάσουν από «ταχεία» εκπαίδευση από τους ελάχιστους εναπομείναντες παλιούς και έμπειρους συναδέλφους τους, οι οποίοι κι αυτοί θα βγουν γρήγορα στη σύνταξη.

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Ενας δρόμος... άλλοθι

Από τις ανασκαφές στο οικόπεδο Μακρυγιάννη
Από τις ανασκαφές στο οικόπεδο Μακρυγιάννη
Οσοι πίστευαν ότι η επιλογή του οικοπέδου Μακρυγιάννη για την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως αποτελεί πρόκληση στη λογική και όχι στο ταλέντο των αρχιτεκτόνων επιβεβαιώνονται.

Στην προχτεσινή του συνεδρίαση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά υπέρ της έγκρισης της μελέτης διαμόρφωσης του αρχαιολογικού χώρου στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την κατασκευή του μουσείου, αφού ο αρχαιολογικός χώρος θα αποτελεί μέρος του και πιο συγκεκριμένα «αίθουσά» του, όπως χαρακτηρίστηκε. Μάλιστα, από την επιτυχία της διαμόρφωσης του χώρου θεωρείται ότι κρίνεται κατά μεγάλο μέρος και η επιτυχία όλου του εγχειρήματος.

Αλλά, ο αρχαιολογικός χώρος που θα διαμορφωθεί, θα περιλαμβάνει μόνο ένα τμήμα των ανευρεθέντων αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια των ανασκαφών που προηγήθηκαν στου Μακρυγιάννη για τις ανάγκες του μουσείου αλλά και του μετρό. Πιο συγκεκριμένα, θα αναδειχτεί ένας αρχαίος δρόμος (μέσω επιχωματώσεων και άλλων παρεμβάσεων) ο οποίος θα πρέπει να ενταχθεί στο κυρίως «σώμα» του μουσείου, άγνωστο πώς. Πάντως, ο ίδιος ο δρόμος θα διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι αναγνώσιμες και οι πρωιμότερες φάσεις του, μέσω οπών καλυμμένων από γυαλί.

Είναι φανερό, πως η ανάδειξη αυτού του δρόμου θα είναι το αρχαιολογικό «άλλοθι» της κυβέρνησης, η οποία, αγνοώντας τις αντίθετες φωνές, επέμεινε από την αρχή (αλλά και αφού οι ανασκαφές αποκάλυψαν αρχαία) στην επιλογή του Μακρυγιάννη. Για τις υπόλοιπες αρχαιότητες ουδείς λόγος, όπως δεν έγινε λόγος και γι' αυτές που «έπεσαν» υπέρ μετρό.

Οι πρεμιέρες συνεχίζονται
«Πολύ κακό για το τίποτα» στο θέατρο «Αμόρε»
«Πολύ κακό για το τίποτα» στο θέατρο «Αμόρε»
  • Πρεμιέρα, σήμερα, στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου «Αμόρε» με το σαιξπηρικό «Πολύ κακό για το τίποτα», σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, απόδοση Θωμά Μοσχόπουλου - Μαρίας Σκαφτούρα, σκηνικά - κοστούμια Ελλης Παπαγεωργακοπούλου. Παίζουν: Νίκος Αρβανίτης, Κλέων Γρηγοριάδης, Ναταλία Δραγούμη, Γιώργος Καραμίχος, Δημήτρης Λιγνάδης, Αννα Μάσχα, Γιάννης Νταλιάννης, Αργύρης Ξάφης, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Λένα Κιτσοπούλου, Νίκος Χατζόπουλος.
  • Πρεμιέρα σήμερα στην Κεντρική σκηνή του θεάτρου «Ιλίσια - Βολανάκης», με το έργο «Ο Μικρός Τόνυ» του Ολλανδού συγγραφέα Αλεξ Βαν Βάρμερνταμ, σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη, μετάφραση Δωροθέας Στεριώτη, σκηνικά Νικόλα Κληρονόμου, κοστούμια Ασης Δημητρολοπούλου. Παίζουν: Στέλιος Μάινας, Αννα Μακράκη, Κάτια Σπερελάκη. Σ' αυτή τη μαύρη κωμωδία ο συγγραφέας σχεδιάζει με χιούμορ τη σύγχυση που δημιουργεί ένα ερωτικό τρίγωνο, που γίνεται σύνθετο για τον Μπραντ, μπέρδεμα για τη Λένα και απόγνωση για την Κέιτ. Στο μεταξύ η «Ρόουζ» με την Αντιγόνη Βαλάκου συνεχίζεται στη Β` Σκηνή του Θεάτρου «Ιλίσια - Βολανάκης».
  • Στο θέατρο «Σημείο», αύριο, ανεβαίνει η δεύτερη εκδοχή του έργου «Τότες πού» του Σάμουελ Μπέκετ, σε μετάφραση Νάσου Δετζώρτζη, σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή, εικαστική επιμέλεια Βάλλυς Νομίδου. Παίζει ο Νίκος Διαμαντής, χορεύει η Αντα Αραβοσιτά. Το έργο παρουσιάζει, με μορφή αναμνήσεων ενός ανθρώπου, τον απολογισμό μιας ζωής. Εργο τρυφερό, απελπισμένο, που μιλάει για τον άνθρωπο, τη ζωή του και τη μοναξιά.
  • Στο θέατρο «Πολιτεία» παρουσιάζεται το έργο του Μάρεϊ Σίσγκαλ «Το παιχνίδι τηςμέρας», σε μετάφραση Μυρτώς Αθανασοπούλου, σκηνοθεσία Γιώργου Γκικαπέππα, σκηνικά Β. Αναστασίου, κοστούμια Χριστίνας Κωστέα. Παίζουν: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Σοφία Καραγιάννη.
Διπλή παρουσίαση

Εκθεση έργων ζωγραφικής της Κλεοπάτρας Βαρβεροπούλου και του Αντώνη Απέργη φιλοξενείται αυτές τις μέρες στην Πινακοθήκη «Ψυχάρη 36» στην Κυπριάδου. Η συμπαρουσίαση των δύο καλλιτεχνών λειτουργεί συμπληρωματικά, καθώς ο κάθε δημιουργός διατηρεί το προσωπικό του ύφος μέσα από το ξεχωριστό είδος γραφής, υλικού και τεχνοτροπικής διαπραγμάτευσης των θεμάτων. Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, «η εκλεκτική συγγένεια αφορά στις κοινές τους θέσεις και φιλοσοφικές ενατενίσεις. Ο Αν. Απέργης παρουσιάζει αποσπασματικές όψεις ενός κόσμου που αλλάζει, φανερώνοντας διεργασίες μιας ρευστής κατάστασης, στις οποίες ο συνειδησιακός παράγοντας αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο. Η Κλ. Βαρβεροπούλου δημιουργεί με μεικτά υλικά αναγλυφοποιημένες συνθέσεις μιας χωροπλαστικής δραματουργίας, στις συντεταγμένες της οποίας η χειρονομία ταυτίζεται με τη δράση και το αποτύπωμα με το απολίθωμα, καθώς η ύλη μετουσιώνεται σε ενέργεια και το παρελθόν σε παρόν».

Ημερολόγιο «Εύξεινης Πόλης»

«Το νήμα της μνήμης» τιτλοφορείται το καλαίσθητο ημερολόγιο για το 2001 του Κέντρου Πληροφόρησης και Υποστήριξης Παλιννοστούντων «Εύξεινη Πόλη». Κάθε σελίδα του ημερολογίου αποτελεί μία χρονική «πύλη» στο παρελθόν του ελληνικού στοιχείου από τον Εύξεινο Πόντο ως το μακρινό Καζαχστάν, μέσω παλιών φωτογραφιών από την καθημερινότητα των Ελλήνων της περιοχής και από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι το τέλος του.

Οι φωτογραφίες, που παραχωρήθηκαν ειδικά για το ημερολόγιο από οικογένειες παλιννοστούντων, συνοδεύονται από μικρά κείμενα ποιητών και διανοητών σχετικά με το χρόνο, όπως του Μαγιακόφσκι, του Προυστ και άλλων. Οσοι θέλουν να το προμηθευτούν μπορούν να τηλεφωνήσουν στην «Εύξεινη Πόλη» (Δεκελείας 37, 13671 Αχαρναί, τηλέφωνο 2406.731-2).

Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Στα πλαίσια των μηνιαίων εκδηλώσεων του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Αμφιθέατρο Ιωάννη Δρακοπούλου θα γίνουν: Σήμερα (7 μ.μ.) το Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης οργανώνει διάλεξη του καθηγητή Φιλοσοφίας Τάσου Μπουγά με θέμα «Κριτική: Λόγος και Πάθος». Στις 19/2 (7 μ.μ.) το Σώμα των Ομοτίμων Καθηγητών οργανώνει ομιλία του ομότιμου καθηγητή Γεωργίου Γαλίτη με θέμα «Οι απαρχές της ιστορίας του Ισραήλ». Στις 21/2 (5.30 μ.μ.) εκδήλωση της Ευρωπαϊκής Εταιρίας Επιστημόνων - Καλλιτεχνών. Στις 22 και 23/2 (9 π.μ.-5 μ.μ.) συνάντηση για το ερευνητικό πρόγραμμα WINE, την οποία οργανώνει το Κέντρο Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου του Πανεπιστημίου. Στις 23/2 (7 μ.μ.) εκδήλωση του σωματείου «Αμφικτιονία Οικουμενικού Ελληνισμού», με θέμα «Δεδομένα και έρευνες στον ελληνικό χώρο», με εισηγητές επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στις 24/2 (9.30 π.μ.-5.30 μ.μ.) ημερίδα της Ελληνικής Εταιρίας Φαρμακολογίας με θέμα «Φαρμακολογία και πληθυσμός» και ομιλητές καθηγητές Φαρμακολογίας από όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια. Στις 27/2 (6.30 μ.μ.) εκδήλωση της Ελληνικής Ενωσης Ευρωπαϊκού Δικαίου με θέμα «Ο ρόλος του εθνικού δικαστή στον Τομέα των Κρατικών Ενισχύσεων μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στο Κοινοτικό Δίκαιο».

Στις 20/2 (7 μ.μ.), η Ακαδημία Αθηνών θα τελέσει την επίσημη υποδοχή του αντεπιστέλλοντος μέλους της Παύλου Τζερμιά. Θα χαιρετίσει ο πρόεδρος της Ακαδημίας, θα προσφωνήσει ο ακαδημαϊκός Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, ενώ ο τιμώμενος θα μιλήσει με θέμα «Το Κυπριακό ως θέμα Διεθνούς Δικαίου και διεθνούς δικαιοσύνης».

  • Το «Αρχέτυπο» (Λώρη Μαργαρίτη 13, Θεσσαλονίκη) θα παρουσιάσει αύριο (8μμ) στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» της Θεσσαλονίκης το βιβλίο του Γιώργου Στάμκου «Γεωπολιτική του Αρχιπελάγους (Ο ελληνισμός στην εποχή της παγκοσμιοποίησης)».
  • Ο «Κέδρος» στις 21/2 (8 μ.μ.) στη «Στοά του Βιβλίου» θα παρουσιάσει το βιβλίο του Μέιρ Σαλέβ «Οι αγάπες της Ιουδήθ».
  • Ο «Αίολος» στις 20/2 (8.30 μ.μ.) στο Μουσείο Αρχαίων, Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Οργάνων της Θεσσαλονίκης (Κατούνη 12-14) θα παρουσιάσει το βιβλίο της Ειρήνης Μπουρδάκου «Δαίδαλος - Ο πρώτος μηχανικός».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ