Η Επιτροπή συγκλήθηκε προκειμένου να ενημερωθούν τα μέλη της από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΣΦΑ ΑΕ, Κ. Ξιφαρά, σχετικά με τη σύναψη σύμβασης για την «Προμήθεια Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου για σκοπούς Εξισορρόπησης», δηλαδή ομαλής λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).
Καταρχήν ο υπουργός προανήγγειλε ότι τον Απρίλη θα υπάρξει μείωση των τιμών Ενέργειας στα «νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις», δίνοντας έτσι το στίγμα ότι αυτοί που κυρίως θα ωφεληθούν θα είναι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, π.χ. χαλυβουργία.
Σε ό,τι αφορά τον αγωγό ΤΑΡ (το τμήμα δηλαδή του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου που θα διέλθει από την Ελλάδα), σημείωσε ότι είναι ένα έργο «που συμφέρει τον τόπο», τους επιχειρηματικούς ομίλους εννοεί όταν μιλά για «τόπο», αφού είναι έργο που κατασκευάζεται από τα μονοπώλια για λογαριασμό των μονοπωλίων στον τομέα Ενέργειας, ενώ θα ωφεληθούν και οι όμιλοι - καταναλωτές Ενέργειας.
Το έργο επίσης κατασκευάζεται στη βάση των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που απελευθερώνουν την αγορά φυσικού αερίου, άρα σε όφελος του κεφαλαίου, ενώ σημείωσε για να δείξει ότι η κυβέρνηση παζαρεύει σε όφελος του κράτους, δηλαδή πάλι των αστών, ότι «αυτοί που έχουν μείζον συμφέρον από τη διέλευση του αγωγού πρέπει να προσφέρουν αντίστοιχες αντισταθμιστικές ωφέλειες, που δυστυχώς δεν υπήρξαν με τη συμφωνία που έγινε για τη διέλευση του αγωγού» από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Τόνισε ότι το θέμα των αντισταθμιστικών το έχει θέσει σε όλες τις συναντήσεις που είχε με τους αρμόδιους του ΤΑΡ, εννοώντας τις πολυεθνικές που έχουν αναλάβει την κατασκευή του αγωγού (SOCAR, BP, «Statoil», «Fluxys», «Enagas», «Αxpo») και στην αζέρικη κυβέρνηση και υπήρξε «μία καταρχήν θετική κατάληξη», που είναι η δημιουργία μιας επιτροπής που θα εξετάσει το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για αντισταθμιστικά οφέλη.
Στη συνέχεια αφού ξεκαθάρισε ότι «είτε συμφωνούμε είτε όχι» «είναι υποχρέωση της χώρας, εφόσον συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Ενωση, να εναρμονίσει τις αποφάσεις της με τις πρακτικές της ΕΕ», αναφερόμενος στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ με την πώληση του 66% των μετοχών του στην αζέρικη εταιρεία SOCAR. Αρχικά σημείωσε προκαλώντας ότι «δεν είναι ιδιωτικοποίηση, αλλά κρατικοποίηση», και αυτό επειδή, κατά τον υπουργό, η «SOCAR είναι κρατική»! Ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στο «μπλοκάρισμα» που έχει γίνει στη διαδικασία της εξαγοράς από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου να ελέγξει αν η εξαγορά είναι σύμφωνη με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ.
Ο Π. Λαφαζάνης ανέφερε ότι η κυβέρνηση περιμένει την απόφαση της ΕΕ για να αποφασίσει για τα περαιτέρω, επαναλαμβάνοντας ότι θα σεβαστεί τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης γιατί είναι προχωρημένη. Να σημειωθεί ότι η ενέργεια από την πλευρά της Επιτροπής Ανταγωνισμού, επί της ουσίας, δείχνει το μέγεθος των ανταγωνισμών, καθώς η ΕΕ λειτουργεί προς όφελος της ελβετικής πολυεθνικής «Fluxys» που διεκδικεί μερτικό από τη λεία του ΔΕΣΦΑ.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος σχολιάζοντας τα όσα ανέφερε ο υπουργός επισήμανε σχετικά με το αν είναι ή όχι ιδιωτικοποίηση η πώληση του ΔΕΣΦΑ: «Είναι λεκτικός ακροβατισμός αν είναι ιδιωτικοποίηση ή όχι, επειδή πωλείται σε κρατική εταιρεία. Είναι ιδιωτικοποίηση καραμπινάτη, πολύ δε περισσότερο που και οι κρατικές ακόμα εταιρείες σε συνθήκες απελευθέρωσης της αγοράς λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Αρα δηλαδή σκοπός και στόχος και του κρατικού μονοπωλίου και του ιδιωτικού μονοπωλίου είναι το καπιταλιστικό κέρδος. Και εντάσσεται αυτή η ιδιωτικοποίηση στα πλαίσια της απελευθέρωσης της αγοράς Ενέργειας της ΕΕ που μπορεί στα λόγια να διαφωνείτε, στην πράξη την εφαρμόζετε όμως. Και αυτό έχει σημασία, ότι ως κυβέρνηση εφαρμόζετε τις συγκεκριμένες πολιτικές».
Ενώ σχολιάζοντας τους διαγωνισμούς και τις συμβάσεις για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πλούτου και των υποδομών σημείωσε ότι «οι διαγωνισμοί γίνονται προς όφελος των ιδιωτών. Οπως και οι πωλήσεις του κράτους προς τους ιδιώτες γίνονται προς όφελος των ιδιωτών, έτσι και οι αγορές του κράτους από τους ιδιώτες πάλι προς όφελος των ιδιωτών γίνονται. Αυτό είναι το καπιταλιστικό σύστημα και έτσι ζούμε. Γι' αυτό και πολλές από αυτές τις συμβάσεις είναι και λεόντειες συμβάσεις για να διασφαλίζεται το κέρδος μιας εταιρείας».
«Δεν φτάνουν τα λόγια. Δεν μπορείτε να αντιπολιτεύεστε τον εαυτό σας...», είπε απευθυνόμενος προς τον Π. Λαφαζάνη, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος
Για «συμπαιγνία» της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) με την προηγούμενη κυβέρνηση, με σκοπό να αποκρύψουν από τον ελληνικό λαό τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ που συναποφάσισαν προεκλογικά, κάνει λόγο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και την ίδια στιγμή ο αρμόδιος υπουργός Π. Λαφαζάνης δηλώνει ότι θα ακυρωθούν. Πώς θα γίνει αυτό;
Κατά τη διάρκεια παρέμβασής του χτες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Π. Λαφαζάνης κάλεσε τη ΡΑΕ να ακυρώσει άμεσα τις επικείμενες αυξήσεις των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος λέγοντας πως «εάν δεν το κάνει τότε η κυβέρνηση θα πάρει πρωτοβουλίες με όλους τους δυνατούς τρόπους, για να ακυρωθούν αυτές οι απαράδεκτες αυξήσεις»... Δε θα τις καταργήσει η κυβέρνηση, αλλά προτρέπει τη ΡΑΕ που τις επέβαλε να τις πάρει πίσω!
Πρόκειται για τις αυξήσεις στο τέλος ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) που ειδικά για τα οικιακά τιμολόγια φτάνει στο 4,4% (από 26,3 σε 27,46 ευρώ η μεγαβατώρα), ενώ στα αγροτικά τιμολόγια χαμηλής τάσης η αύξηση ξεπερνά το 13% (από 11,39 σε 12,94 ευρώ η μεγαβατώρα). Οι αυξήσεις, μάλιστα, έχουν αναδρομική ισχύ από 1η Γενάρη του 2015 και επιβλήθηκαν με απόφαση της ΡΑΕ στις 30 Δεκέμβρη του προηγούμενου έτους, με σκοπό να καλυφθεί το έλλειμμα που έχει δημιουργηθεί στον ειδικό λογαριασμό για την αποπληρωμή των ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο «χαράτσι», την τελευταία πενταετία, αυξάνεται διαρκώς για τους οικιακούς καταναλωτές, καθώς από 0,3 ευρώ ανά μεγαβατώρα έχει εκτοξευθεί στα 27,46 ευρώ με την τελευταία αύξηση.
Η ΝΔ, με δήλωση του εκπροσώπου της Κ. Καραγκούνη, υποστήριξε ότι ο υπουργός ΠΑΠΕΝ γνώριζε την απόφαση για τις αυξήσεις και τον κάλεσε «είτε να πάρει πίσω τις αυξήσεις είτε να μην αποπληρώσει τους παραγωγούς ΑΠΕ»... Εδώ, επίσης, εκδηλώνεται η υποκρισία του άλλου πόλου της αστικής διαχείρισης.
Απαντώντας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος στον υπουργό, στη διάρκεια της συζήτησης στην κοινοβουλευτική Επιτροπή, ανέφερε: «Δεν φτάνουν τα λόγια. Δεν μπορείτε να αντιπολιτεύεστε τον εαυτό σας. Γιατί βεβαίως οι αυξήσεις γίνονται σε μία μέρα, αλλά οι μειώσεις είπατε ότι δεν μπορούν να γίνουν σε μία μέρα. Αυτό σημαίνει ότι όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, δηλαδή, κάποιες μειώσεις παραπέμπονται και στις καλένδες ενδεχόμενα, εφόσον είναι δυνατόν. Αλλά, αντίθετα όμως οι αυξήσεις γίνονται σε μία μέρα. Τις αυξήσεις και την πραγματική κατάσταση έχει να αντιμετωπίσει ο κόσμος, ανεξάρτητα αν είναι απόφαση προηγούμενων κυβερνήσεων και σήμερα συνεχίζεται ή όχι».
Πάντως, ακόμη και αν ακυρωθούν οι παραπάνω αυξήσεις, το ηλεκτρικό ρεύμα για τα λαϊκά νοικοκυριά, τους φτωχούς αγρότες και τις μικρές επιχειρήσεις θα συνεχίσει να παραμένει ασήκωτο βάρος, την ίδια στιγμή που οι μεγάλοι ιδιώτες παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας θα συνεχίσουν να «θησαυρίζουν» στο όνομα, δήθεν, της «πράσινης ενέργειας»...
Ενα ακόμη τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου στο «πέταλο» του Μαλιακού, μήκους 20 χλμ., δόθηκε χτες στην κυκλοφορία, συνοδευόμενο βέβαια και από έναν νέο σταθμό διοδίων στο ύψος της Μαυρομαντήλας, εκτοξεύοντας έτσι το σύνολο του κόστους διοδίων που πληρώνει ένας οδηγός από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, για μονή διαδρομή, στα 30,7 ευρώ.
Το έργο στο δρόμο «καρμανιόλα» ξεκίνησε από το 2000, συνολικά κόστισε στον κρατικό προϋπολογισμό περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμη υπολείπεται για να ολοκληρωθεί πλήρως ένα μικρό τμήμα σχεδόν 2 χλμ., έξω από τη Λαμία.
Παράλληλα, στήθηκαν και δύο νέοι πλευρικοί σταθμοί διοδίων στην Αγιά Μαρίνα και τον Καραβόμυλο, για να εξασφαλισθεί η... απρόσκοπτη ροή ζεστού χρήματος στην κοινοπραξία κατασκευής και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου.
Χτες, η Τομεακή Επιτροπή Φθιώτιδας του ΚΚΕ πραγματοποίησε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον καινούριο μετωπικό σταθμό διοδίων της Μαυρομαντήλας, ενώ σε σχετική ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι «τα νέα διόδια έρχονται να συμβάλλουν - με «αριστερό πρόσημο» - στο «λιτό βίο» που καλείται να ζήσει ο λαός, μέχρι να πάρει τα πάνω της η επιχειρηματικότητα» και προσθέτει πως «η επιβολή διοδίων - προβλέπονται στις Συμβάσεις Παραχώρησης - είναι πέρα για πέρα άδικη για το λαό, όμως εξαιρετικά κερδοφόρα για τους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους. Πληρώνει δύο φορές την κατασκευή οδικών αξόνων: έμμεσα από τη φορολογία του και άμεσα από τα διόδια, ενώ δικαιούται να απολαμβάνει γρήγορες, φτηνές και ασφαλείς μετακινήσεις και μεταφορές».
Τους Στέργιο Πιτσιόρλα και Αντ. Λεούση προτείνει η κυβέρνηση για τις θέσεις του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου, αντίστοιχα, του ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίοι χτες παρουσιάσθηκαν για ακρόαση ενώπιον της επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών κοινής ωφέλειας και φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης της Βουλής, προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για την τοποθέτησή τους στις συγκεκριμένες θέσεις.