Η γεωφυσική διασκόπηση θα γίνει από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ειδικότερα από το εργαστήριο Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής, το οποίο διευθύνεται από τον καθηγητή Γρηγόρη Τσόκα. Το ΑΠΘ έθεσε στη διάθεση του υπουργείου Πολιτισμού όχι μόνον την τεχνογνωσία του, αλλά και πόρους του Πανεπιστημίου. Για τη διερεύνηση του Τύμβου Καστά θα χρησιμοποιηθεί, κυρίως, η μέθοδος της ηλεκτρικής τομογραφίας, στην ανάπτυξη της οποίας έχει συμβάλει καθοριστικά το συγκεκριμένο εργαστήριο. Η μέθοδος συνίσταται στην ηλεκτρική απεικόνιση του υπεδάφους, παρόμοια με την ιατρική τομογραφία. Εχει αποδώσει αποτελέσματα σε εξερεύνηση άλλων τύμβων (π.χ. Απολλωνία, Κιλκίς, Βεργίνα, Αργολίδα κ.ά.).
Σε ό,τι αφορά στο σκελετό που βρέθηκε, αυτό που πλέον ξέρουμε με βεβαιότητα είναι ότι πρόκειται για ταφή και όχι για καύση νεκρού, αφού σε αυτήν την περίπτωση δεν θα είχαμε επιμήκη τάφο, αλλά λάρνακα μέσα στην οποία θα ήταν τοποθετημένα τα οστά. Το σκελετό θα τον αναλάβουν οι παλαιοανθρωπολόγοι, οι οποίοι με τις αναλύσεις τους μπορούν να δώσουν απαντήσεις για το φύλο του νεκρού, την ηλικία, τις αιτίες θανάτου, ακόμα και για τη διατροφή που ακολουθούσε, αλλά δεν μπορούν να δώσουν απαντήσεις χρονολογικές. Αυτές θα μπορούσαν να δοθούν με τη μέθοδο της ραδιοχρονολόγησης στην περίπτωση που θα βρισκόταν κάποιο κομμάτι από το ξύλινο φέρετρο.
Η ανάλυση του DNA των οστών που βρέθηκαν στον τάφο της Αμφίπολης θα αρχίσει τις επόμενες μέρες, αλλά είναι χρονοβόρα. Η εξέταση του ανθρωπολογικού υλικού που βρέθηκε θα γίνει από ειδικούς επιστήμονες σε ειδικά εργαστήρια, τα οποία θα επιχειρήσουν με τη μέθοδο του DNA να δώσουν απαντήσεις σε ποιον ή ποια ανήκουν τα οστά. Αν και έχουν περάσει χιλιάδες χρόνια, σύμφωνα με τους επιστήμονες, στα οστά υπάρχει DNA και είναι αρκετό για να δώσει απαντήσεις. Ωστόσο, το DNA δεν μπορεί να πει το όνομα του νεκρού. Από τη δεκαετία, πάντως, του 1970, που οι ειδικοί είχαν αρχίσει να αποκωδικοποιούν το DΝΑ, έχουν δοθεί γρήγορα και έγκυρα απαντήσεις σε πολλά ευρήματα.
Patroklos Skafidas |
«Σρεκ, το μιούζικαλ» |
Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει, στην Παιδική Σκηνή, κτίριο Τσίλλερ, την παράσταση «Σρεκ, το μιούζικαλ», σε σκηνοθεσία και σκηνικά Αγγελου Μέντη. Μια πολυπρόσωπη παραγωγή με ζωντανή μουσική και πρωταγωνιστή τον ήρωα από τη βραβευμένη, το 2001, με Οσκαρ καλύτερης animation κινηματογραφικής παραγωγής «Σρεκ». Σ' ένα μακρινό και κάπως ασυνήθιστο βασίλειο, η κατάσταση πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, όταν την κατάλληλη στιγμή εμφανίζεται ο αγαπημένος ήρωας των παιδιών για να σώσει τη δυναμική πριγκίπισσα. Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο όταν στην ιστορία εμπλέκονται ένας πολυλογάς γάιδαρος, ένας νευρικός κακός, ένα σνομπ μπισκότο και καμιά δεκαριά παραστρατημένοι ήρωες παραμυθιών. Ποιος θα καταφέρει να ξετυλίξει αυτό το μπερδεμένο κουβάρι;
Κείμενο και στίχοι: David Lindsay-Abaire. Μουσική: Jeanine Tesori. Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος. Ενορχήστρωση/μουσική επιμέλεια: Κώστας Νικολόπουλος. Προσαρμογή στίχων: Ευσταθία. Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου. Κινησιολογία/χορογραφίες: Παυλίνα Ανδριοπούλου - Νατάσα Αρέθα. Διανομή: Αποστόλης Ψυχράμης, Μαρίνα Σάττι, Μανώλης Θεοδωράκης, Ορέστης Καρύδας - Νίκος Ζιάζιαρης, Βιργινία Φραγκουλατζή - Κωνσταντίνα Τσιριμώνα, Κώστας Κουνέλας, Ελίζα Γεροντάκη, Βαλέρια Κουρούπη, Τζεφ Μαράουι, κ.ά. Μουσικοί επί σκηνής: Θωμάς Μητρούσης, Ανδρέας Γυφτάκης, Δημήτρης Κλωνής, Χρήστος Κεχρής, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Μπάτης Πεφάνης.
Ενας παμπόνηρος μάγειρας βάζει σε εφαρμογή το καταχθόνιο σχέδιό του να μετατρέψει ένα μικρό όρμο της πανέμορφης Μήλου σε μια τεράστια Ψαρόσουπα. Για κακή του τύχη, τα νέα φτάνουν γρήγορα στο βυθό και τα ψάρια αναλαμβάνουν δράση. Ολα αυτά συμβαίνουν στην Παιδική Σκηνή του Θεάτρου «Ακροπόλ» (Ιπποκράτους 9-11, τηλ. 2103643700, www.acropoltheter.gr), στο σύγχρονο οικολογικό παραμύθι του Γιώργου Λεμπέση «Ψαρόσουπα». Ενα παραμύθι, τα τραγούδια του οποίου μελοποίησε η Ερωφίλη και τραγούδησαν η Χάρις Αλεξίου, η Ερωφίλη, ο Ζαχαρίας Καρούνης, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Κώστας Μακεδόνας, ο Πάνος Μουζουράκης, ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Ελένη Τσαλιγοπούλου και ο Γιάννης Χαρούλης, στο ομότιτλο cd που κυκλοφορεί από τη «SuiGeneris Music».
Το αγαπημένο παραμύθι παρουσιάζεται στη θεατρική σκηνή, σε θεατρική προσαρμογή - σκηνοθεσία: Λευτέρη Γιοβανίδη. Σκηνικά - κοστούμια: Μανόλης Παντελιδάκης. Μουσική: Ερωφίλη. Χορογραφίες: Χρήστος Παπαδόπουλος. Στίχοι τραγουδιών: Βαγγέλης Λεμπέσης. Παίζουν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Σοφία Κουρτίδου, Λορίνα Κατσιώτη, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Νάταλι Δήμου, Δημοσθένης Ελευθεριάδης, Βασίλης Ζώης, Τάσος Μερκούρης, Ερρίκος Μηλιάρης, Ιούλιος Τζιάτας. Δήμαρχος (βίντεο): ο Διονύσης Σαββόπουλος. Κάθε Σάββατο, στις 3 μ.μ. Κάθε Κυριακή, στις 11.30 π.μ. και στις 3 μ.μ. Καθημερινές παραστάσεις για σχολεία.
Το Μάη πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός θεατρικών μονολόγων που προκήρυξε το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου του Δήμου Αθήνας (Παλιοί Φούρνοι, Γκάζι, τηλ: 210 3453548), με γενικό τίτλο «Το θέατρο στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου» και θέμα το μουσείο. Με το διαγωνισμό, από επιτροπή και κοινό, δόθηκαν διάφορα βραβεία σε τέσσερις μονολόγους, οι οποίοι θα ξαναπαιχθούν στον ίδιο χώρο, στις 18 και 19 Νοέμβρη (9 μ.μ.). Πρόκειται για τους εξής μονολόγους:
18/11: «Ο θερμαστής» της Κατερίνας Μαυρογεώργη, σκηνοθεσία Μαρία Φιλίνη, ερμηνεία Νικολίτσα Ντρίζη (έπαινος ερμηνείας). «Η Μαρίκα στο Γκάζι» της Εφης Λάνταβου, σε σκηνοθεσία της ίδιας (βραβείο συγγραφής και σκηνοθεσίας).
19/11: «Στην αλλαγή του χρόνου» της Αδαμαντίας Ξηρίδου, σκηνοθεσία Λουκίας Μάνδαλη (έπαινος ιστορικής/μουσειακής προσέγγισης). «Διώρυγα» του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία Χριστίνας Χριστοφή (έπαινος πρωτότυπης σύνθεσης). Στο 30λεπτο διάλειμμα των δύο παραστάσεων, οι θεατές μπορούν να περιηγηθούν στο μουσείο και να παρακολουθήσουν την ασπρόμαυρη ταινία του Δημήτρη Σταύρακα «Το Γκάζι» (15'), που προβάλλεται στη μόνιμη έκθεση του μουσείου. Εισιτήριο: 8 ευρώ.
Στην γκαλερί «Ερση», παρουσιάζεται ως τις 29 Νοέμβρη ατομική έκθεση του Νίκου Τριανταφύλλου, με τίτλο «Σταυρόσχημες αναγωγές». Πρόκειται για επίτοιχες συνθέσεις και «εγκαταστάσεις», που συνδυάζουν διάφορα υλικά (μέταλλα, ξύλα, χαρτιά και υφάσματα), χρησιμοποιημένα με διάφορες τεχνικές κοπής, συγκόλλησης, χύτευσης, ξυλογλυπτικής, κεντήματος, αυτοτελών σχεδίων και τυπωμάτων. Επίκεντρο των έργων είναι το σταυρικό σχήμα, στη μακραίωνη διαπολιτισμική παράδοσή του. Το ενδιαφέρον εστιάζεται ανάμεσα στο «λόγο» και το «ειδέναι» της εικονοποίησης.