ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Απρίλη 2013
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΡΕΧΤ
Διδασκόμενοι απ' την πραγματικότητα, μπορούμε την πραγματικότητα ν' αλλάξουμε

Το Σάββατο 20 Απρίλη ολοκληρώνεται ο Β' Κύκλος των εκδηλώσεων για το μεγάλο κομμουνιστή διανοητή με τη ροκ παράσταση «Γενιές Σημαδεμένες» στις 8.00 μ.μ. στην Αίθουσα συνεδρίων στον Περισσό

© Corbis. All Rights Reserved

Ο Β' Κύκλος των πολιτιστικών εκδηλώσεων στο πλαίσιο του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στις 27 και 28 Απρίλη, για τον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν», ολοκληρώνεται με τη ροκ παράσταση «Γενιές Σημαδεμένες», που θα παρουσιαστεί το Σάββατο 20 Απρίλη 2013, ώρα 8.00 μ.μ. στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ (Λ. Ηρακλείου 145, Περισσός). Η είσοδος γίνεται με προσκλήσεις που διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

Η παράσταση, σε κείμενα Μπρεχτ μουσικά έχει τη μορφή της μοντέρνας όπερας, με πρόζες, διάφορα δρώμενα και τραγούδια μπαλάντες, με ροκ ηλεκτρονικά και χιπ-χοπ στοιχεία. Αποτελείται από 3 μέρη: Την κοσμογονία: Τη δημιουργία του συστήματος εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Τον πόλεμο: «Ο πόλεμος γεννιέται από την ειρήνη τους σαν το παιδί από τη μητέρα», όπως χαρακτηριστικά έγραψε ο Μπρεχτ. Την αμφισβήτηση: Τη συνειδητοποίηση για την ανάγκη απαλλαγής της ανθρώπινης κοινωνίας από το σύστημα που γεννά την εκμετάλλευση και την καταπίεση του ανθρώπου.

Μουσική: Τάσος Γκρους. Ενορχήστρωση - μουσική εκτέλεση: KollektivA. Τραγουδούν: Καλλιόπη Βέτα, Τάσος Γκρους, Θανάσης Χουλιαράς, Μαρία Κώμη - Παπαγιαννάκη. Σκηνοθεσία: Γιώργος Αντωνακάκης. Συμμετέχει η παιδική χορωδία του Ελληνικού Ωδείου (παράρτημα Πειραιά) υπό τη διεύθυνση της Ανθής Γουρουντή. Κίνηση: Βαγγελιώ Κυριαζίδου. Βίντεο: Αγγελος Σιδέρης.

Παίζουν: Μαργαρώνης Φάνης: ηλεκτρική κιθάρα. Θεοφάνους Γιώργος: ηλεκτρική κιθάρα. Κρέτσης Μάκης: κρουστά. Γιανούχος Δημήτρης: ντραμς. Παύλου Γιώργος: ηλεκτρικό μπάσο. Καλτσούνης Γιώργος: τρομπέτα. Σαρρής Νίκος: τρομπέτα.

Από τη θεατρική ομάδα «Αλέκα Παΐζη» και τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ συμμετέχουν: Ελεάννα Γρηγορίου, Λένια Μαργαρώνη, Δώρα Χάγιου, Στελίνα Χαιρέτη, Ζωή Χειρουλάκη.

Ο μπολιασμένος με το όραμα «των κολασμένων της Γης», για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση, λόγος του Μπέρτολτ Μπρεχτ αναβλύζει από το πρόσφατο βιβλίο- cd του Τάσου Γκρους «Γενιές σημαδεμένες», σε ενορχήστρωση Γιάννη Ιωάννου, όπου βασίζεται και η παράσταση.

Για την παράσταση μιλάνε σήμερα στο «Ριζοσπάστη» ορισμένοι από τους συντελεστές της.


Σ. Α.

ΤΑΣΟΣ ΓΚΡΟΥΣ (συνθέτης)
Ναι, θα τραγουδάμε

Τον καιρό της φρίκης

Θα τραγουδάμε ακόμα;

Ναι, θα τραγουδάμε:

Το τραγούδι της φρίκης.

Και ο Μπρεχτ μέχρι την τελευταία του στιγμή δε σταμάτησε ποτέ να τραγουδάει, να καταγγέλλει το σάπιο καπιταλιστικό σύστημα, να πολεμάει με το έργο του για την ανατροπή του, ν' ανοίγει νέους πρωτοποριακούς δρόμους στην τέχνη. Σαν ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, θεωρητικός και δημιουργός του επικού θεάτρου, σκηνοθέτης αλλά και μουσικός ταυτίστηκε και στρατεύτηκε στην κομμουνιστική κοσμοθεωρία και το κίνημα της εργατικής τάξης και λειτούργησε συνειδητά σαν δάσκαλος και μαθητής συγχρόνως.

Μα συχνά έλεγε: μονάχα ο τάφος

Δε θα χει πια να μου διδάξει

«Αυτός που μαθαίνει»

Είναι γι' αυτό το λόγο που σήμερα ιδιαίτερα μετά την οπισθοδρόμηση του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος, το έργο του είναι επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε. Στην εποχή του σύγχρονου μεσαίωνα ο λόγος του στροβιλίζεται σαν σίφουνας στα καλντερίμια της ανθρώπινης ιστορίας, αποδομεί το σύστημα εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και συμβάλλει με τον τρόπο αυτό στην τελική προσπάθεια για την έφοδο στον ουρανό.

Η πολυετής μαθητεία μου στο έργο του, με οδήγησε, με τη συμβολή των συνεργατών μου στη δημιουργία ενός σύνθετου έργου που έχει αποκλειστικά σαν κορμό του τον αιχμηρό και διαυγή του λόγο.

Είναι ευτυχής συγκυρία για μένα το γεγονός ότι το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ και η Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ στο πλαίσιο του Β' μέρους του κύκλου πολιτιστικών εκδηλώσεων αφιερωμένων στον Μπ. Μπρεχτ μού δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσω ολοκληρωμένα το έργο μου αυτό. Ενα μεγάλο ευχαριστώ. Ενα μεγάλο ευχαριστώ και σε όλους τους συντελεστές της παράστασης αυτής. Θεωρώ απαραίτητο να θυμόμαστε πάντοτε την προτροπή του μεγάλου επαναστάτη διανοητή.

Αν μείνουνε τα πράγματα όπως είναι

Είμαστε χαμένοι.

.... Αυτό που έχετε απαρνηθείτε το και πάρτε αυτό που σας αρνιούνται.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ (σκηνοθέτης)
... αναπόφευκτη η εκπλήρωση του μαρξιστικού ιδανικού

Για έναν κομμουνιστή είναι πολύ τιμητικό να παίρνει μέρος σε μια παράσταση όπως είναι αυτή που γίνεται στο πλαίσιο του Β΄ κύκλου των εκδηλώσεων που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ και είναι αφιερωμένη στον Μπέρτολτ Μπρεχτ.

Με τη συμμετοχή μου στις «Γενιές Σημαδεμένες» σε μουσική Τάσου Γκρους και ενορχήστρωση - μουσική εκτέλεση KollectivA προσπαθώ να αναδείξω με τη βοήθεια όλων των συντελεστών αυτό που πίστευε ο μεγάλος κομμουνιστής δημιουργός «ότι είναι αναπόφευκτη η εκπλήρωση του μαρξιστικού ιδανικού».

Επιπλέον, θέλουμε να συμβάλουμε στην κατανόηση αυτών που και το κόμμα μας σήμερα λέει: «Ο φασισμός δεν μπορεί να καταπολεμηθεί παρά μόνον ως καπιταλισμός, στην πιο ωμή και καταπιεστική του μορφή - ως ο πιο θρασύς και δόλιος καπιταλισμός. Πώς μπορεί, λοιπόν, κανείς να πει την αλήθεια για το φασισμό, όταν δεν θέλει να πει κουβέντα εναντίον του καπιταλισμού που τον γεννά;(...) Οποιος θέλει να περιγράψει το φασισμό και τον πόλεμο, τις μεγάλες, δηλαδή, καταστροφές που δεν είναι φυσικές, πρέπει να δείξει πως πρόκειται για καταστροφές εναντίον των τεράστιων μαζών των εργαζομένων, που ετοιμάζουν οι ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής...». Και για να αλλάξουν χέρια τα μέσα παραγωγής, σύντροφε, θα πρέπει εσύ να πάρεις την εξουσία.

ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΒΕΤΑ (τραγουδίστρια)
Στο κέντρο της προσοχής ο άνθρωπος

«Γιατί να λέμε βίαια τα νερά ενός ποταμού και όχι τις όχθες που το περιορίζουν»! Μέσα σε λίγες λέξεις κρύβονται τόσο βαθιά και μεγάλα νοήματα. Ο τρόπος που ο Μπέρτολτ Μπρεχτ δημιουργούσε διακρίνεται για τη σαφήνεια και την απλότητά του, αλλά πάνω απ' όλα για τα διαχρονικά μηνύματα που μεταφέρει. Στο κέντρο της προσοχής του πάντα ο άνθρωπος. Ο Μπρεχτ μίλησε μέσα από το έργο του για τα κοινωνικά προβλήματα, για τον πόλεμο, την ανεργία, την πείνα, τα πρόσωπα της εξουσίας και τα δεινά του καπιταλισμού.

Εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία στο συνέδριο για τον Μπρεχτ. Η μέχρι τώρα ανταπόκριση του κόσμου δείχνει την αναγκαιότητα για διοργάνωση τέτοιων εκδηλώσεων. Η ποίηση του Μπρεχτ, όταν χρειάζεται γίνεται σύνθημα, κάλεσμα για αγώνες. «Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει».

«KollektivA»
«Αιχμηρή» τέχνη σε «αιχμηρές» εποχές

Μπ. Μπρεχτ. Ακρογωνιαίος λίθος της πολιτικής, ταξικά στρατευμένης τέχνης. Ο μαρξιστής θεωρητικός και καλλιτέχνης που έγινε η φωνή των καταπιεζόμενων στον αγώνα τους για την ταξική απελευθέρωση. Το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα αδιαμφισβήτητο. Ανάγκασε ακόμα και τους αντιπάλους του «να τον καταπιούν ολόκληρο μαζί με τα αγκάθια». Σε συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, ανόδου του φασισμού και της απειλής του ιμπεριαλιστικού πολέμου, το έργο και η σκέψη του προβάλλουν ακόμα πιο επίκαιρα. Συνεχίζουν να εμπνέουν τους εργάτες όλου του κόσμου και τους τροφοδοτούν με επαναστατική αισιοδοξία στην ιστορική τους αποστολή.

Ακριβώς σε αυτές τις συνθήκες είναι που η πρωτοβουλία του ΚΚΕ για τη διοργάνωση ενός επιστημονικού συνεδρίου για τον Μπρεχτ και το έργο του, με όλες τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που το πλαισίωσαν και μάλιστα λίγο μετά το 19ο Συνέδριο του Κόμματος, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Ευχαριστούμε το ΚΚΕ και το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ για την πρόσκληση να συνεισφέρουμε κι εμείς σ' αυτήν την προσπάθεια.

Το θεωρήσαμε μια πολύ ευχάριστη πρόκληση, όταν μας έγινε η πρόταση να ενορχηστρώσουμε και να εκτελέσουμε επί σκηνής το, ομολογουμένως, πολύ φιλόδοξο όσο και απαιτητικό μουσικό έργο «Γενιές Σημαδεμένες» του Τάσου Γκρους. Ενα θεματικό μουσικό έργο σε στίχους του Μπρεχτ που αξιοποιώντας ένα μεγάλο εύρος μουσικών επιρροών, αναδεικνύει το σκληρό, αλλά τόσο μεστό λόγο του Μπρεχτ. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε εξαρχής τον συνθέτη για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε, καθώς και για τη διάθεσή του να πειραματιστούμε και να προσεγγίσουμε το έργο του με τη δική μας οπτική. Βαδίζοντας πάνω στη χαρακτηριστική μπρεχτική αντίληψη για τη χρήση ανατρεπτικών εκφραστικών μέσων και μορφών και ακολουθώντας το σχήμα σκληρός στίχος - σκληρός ήχος, καταλήξαμε σε μια πρωτότυπη μουσική ανάγνωση των στίχων του Μπρεχτ. Σ' αυτήν αποτυπώνεται και η δική μας αντίληψη για μια «αιχμηρή» τέχνη σε «αιχμηρές» εποχές. Το αποτέλεσμα είναι στην κρίση σας...

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

οργή κι επιμονή, γνώση κι αγανάκτηση.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

γρήγορη αντίληψη, βαθύς στοχασμός.

Μονάχα διδασκόμενοι απ' την πραγματικότητα,

μπορούμε την πραγματικότητα ν' αλλάξουμε.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

ψυχρή επιμονή, ατέλειωτη καρτερικότητα.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

σύλληψη της λεπτομέρειας και σύλληψη του συνόλου.

Μονάχα διδασκόμενοι απ' την πραγματικότητα,

μπορούμε την πραγματικότητα ν' αλλάξουμε.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

οργή κι επιμονή, γνώση κι αγανάκτηση.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

γρήγορη αντίληψη, βαθύς στοχασμός.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

ψυχρή επιμονή, ατέλειωτη καρτερικότητα.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

σύλληψη της λεπτομέρειας και σύλληψη του συνόλου.

Μονάχα διδασκόμενοι απ' την πραγματικότητα,

μπορούμε την πραγματικότητα ν' αλλάξουμε.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

οργή κι επιμονή, γνώση κι αγανάκτηση.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις,

γρήγορη αντίληψη, βαθύς στοχασμός.

(«Το μέτρο»)

...Ο πόλεμος έλειψε πολύ καιρό από τούτο τον τόπο, αυτό είναι ολοφάνερο. Πού να τη βρουν λοιπόν την ηθική, σε ρωτάω; Η ειρήνη δεν είναι παρά τσαπατσουλιά, μονάχα ο πόλεμος βάζει τάξη στα πράγματα. Η ανθρωπότητα τα φορτώνει όλα στον κόκορα όταν είναι ειρήνη. Ανθρωποι και βιος ξοδεύονται αστόχαστα, λες κι είναι για πέταμα... Πέρασα από τόπους όπου δεν είχαν δει πόλεμο μπορεί κι εβδομήντα χρόνια. Ε, λοιπόν, οι άνθρωποι εκεί δεν είχαν πια ούτε ονόματα, μήτε που γνώριζε ο ένας τον άλλο. Μονάχα όπου υπάρχει πόλεμος υπάρχουν κατάλογοι της προκοπής και λογιστικά βιβλία, κάνουν αρμαθιές τα παπούτσια και βάζουν το στάρι στο σακί, μετράνε στον πόντο ανθρώπους και ζώα, γιατί όλοι ξέρουν πως ΔΙΧΩΣ ΤΑΞΗ ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΕΜΟΣ.

(από το Εργο του Μπ. Μπρεχτ «Μάνα κουράγιο»).

Ολοι λένε τ' ορμητικό ρέμα βίαιο

Μα την κοίτη του ποταμού που το κρατάει

Κανείς δεν τη λέει βίαιη

Η καταιγίδα που λυγίζει τις σημύδες

Θεωρείται βίαιη.

Καλά. Και η καταιγίδα που λυγίζει

Την πλάτη των εργατών στους δρόμους;

(«Η καταιγίδα»)

...Καιρό πολύ προτού τα βομβαρδιστικά φανούνε πάνωθέ μας ήτανε κιόλας οι πολιτείες μας ακατοίκητες. Απ' τη βρωμιά δε μπορούσε κανένας οχετός να μας ξεπλύνει

Καιρό πολύ πριν σκοτωθούμε σε μάχες άσκοπες όταν βαδίζαμε σε πολιτείες όρθιες ακόμα οι γυναίκες μας ήτανε κιόλας χήρες και τα παιδιά μας ορφανά.

Καιρό πολύ πριν μας πετάξουν στο λάκκο άλλοι σημαδεμένοι ήμαστε δίχως φίλους. Αυτά που ο ασβέστης μας αφάνισε, δεν ήτανε πια πρόσωπα.

(«Γενιές σημαδεμένες», 1943)

Μάθαινε και τα απλούστερα! Γι' αυτούς

Που ο καιρός τους ήρθε

Ποτέ δεν είναι πολύ αργά!

Μάθαινε το α β γ, δε σου φτάνει, μα συ

Να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί!

Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μάθαινε άνθρωπε στο άσυλο!

Μάθαινε άνθρωπε στη φυλακή!

Μάθαινε γυναίκα στην κουζίνα! Μάθαινε εξηντάχρονε!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Ψάξε για σχολείο άστεγε!

Προμηθέψου γνώση, παγωμένε!

Πεινασμένε άρπαξε το βιβλίο: είν' ένα όπλο.

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις, Σύντροφε!

Μην αφεθείς να πείθεσαι

Μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος.

Ο,τι δεν ξέρεις ο ίδιος

Καθόλου δεν το ξέρεις.

Ελεγξε το λογαριασμό.

Εσύ θα τον πληρώσεις.

Ψάξε με τα δάχτυλα κάθε σημάδι

Ρώτα: πώς βρέθηκε αυτό εδώ;

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!

(«Εγκώμιο στη μάθηση»)



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ