ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Γενάρη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Από μελέτες πάμε καλά...

Χαρακτηριστικά των μεγάλων και σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, κατ' επέκταση και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, είναι τα συγκεντρωτικά στοιχεία για τις συνεδριάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου το 2012, που περιλαμβάνονται στο σχετικό απολογισμό, διά χειρός της γενικής γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού και προέδρου του ΚΑΣ, Λίνας Μενδώνη.

Μεταξύ άλλων, η γγ σημειώνει ότι από τα 1.281 θέματα που συζητήθηκαν στις 31 συνεδριάσεις του ΚΑΣ την περασμένη χρονιά, τα 242 αφορούν μελέτες συντήρησης αποκατάστασης και ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, «γεγονός που επιβεβαιώνει τη δυναμική που υπάρχει στο πεδίο της ωρίμανσης ή της σύνταξης μελετών». «Στόχος είναι» - προσθέτει η γγ - «να υπάρχει διαθέσιμη μια "δεξαμενή" μελετών, είτε για μια ενδεχόμενη διάθεση πόρων στα πλαίσια αυτής της προγραμματικής περιόδου είτε για να χρησιμοποιηθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο». Επιβεβαιώνεται και με αυτόν τον τρόπο ότι η υποχρηματοδότηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας θα συνεχιστεί, γι' αυτό και το έχει «ρίξει» στις μελέτες και στις... «δεήσεις» για μια «ενδεχόμενη διάθεση πόρων»...

Ακόμη ένα επικίνδυνο αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης είναι η συνεχιζόμενη μείωση της αρχαιολογικής έρευνας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2012 συζητήθηκαν 94 θέματα, που αφορούν σε έρευνες πεδίου και συστηματικών αρχαιολογικών ερευνών, από τα 117 που συζητήθηκαν το 2010. Η γγ ερμηνεύει τον αριθμό αυτό ως «σχετικά σταθερό τα τελευταία χρόνια, γεγονός που δείχνει ότι παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, η αρχαιολογική ερευνητική δραστηριότητα συνεχίζεται»...

Κατά τ' άλλα, συζητήθηκαν 211 θέματα για παραχωρήσεις αρχαιολογικών χώρων και μουσείων για εκδηλώσεις και 136 θέματα που αφορούν σε κηρύξεις και οριοθετήσεις αρχαιολογικών χώρων ή μνημείων ή τον καθορισμό αρχαιολογικών ζωνών προστασίας. Η κάθετη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας απεικονίζεται και στο ΚΑΣ, αφού το 2012 συζητήθηκαν 111 σχετικά θέματα ιδιωτών, από 303 θέματα το 2010. Δηλαδή, υπάρχει μείωση κατά το 1/3 περίπου.

Θεάτρου και πεζογραφίας απώλεια

Πέθανε (20/1), ο 80χρονος, σπουδαίος Ελληνας θεατρικός συγγραφέας, πεζογράφος, μεταφραστής, στιχουργός Παύλος Μάτεσις, ο οποίος υπέστη εγκεφαλικό το 2010, παρακολουθώντας παράσταση στο «Θέατρο Τέχνης». Εκτοτε νοσηλευόταν σε θεραπευτήριο (είχε πληγεί το κέντρο λόγου). Τις τελευταίες ημέρες η κατάστασή του επιδεινώθηκε και εισήχθη σε μονάδα εντατικής θεραπείας. Η κηδεία του θα γίνει σήμερα (4 μ.μ.) στο νεκροταφείο Παπάγου.

Ο Παύλος Μάτεσις γεννήθηκε (1933) στη Δίβρη, της Ηλείας. Μέχρι 19 χρόνων έζησε σε επαρχιακές πόλεις. Σπούδασε βιολί και στη δραματική σχολή Βαχλιώτη. Επαιξε σε δύο θεατρικά έργα («Φαύστα» του Μποστ και «Αρσενικό και παλιά δαντέλα»). Στη συνέχεια εργάστηκε ως τραπεζικός υπάλληλος. Εγκατέλειψε τη δουλειά του για να αφοσιωθεί στα Γράμματα.

Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο με το μονόπρακτο «Ο σταθμός» που διακρίθηκε στο διαγωνισμό του θιάσου «Δωδέκατη Αυλαία». Ακολούθησε «Η τελετή», που πρωτοπαρουσιάστηκε από το δημοτικό «Θέατρο Νέας Ιωνίας» (1966) και τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Θεάτρου. Η «Τελετή» παίχθηκε το 1967 και στο Εθνικό Θέατρο, όπου για λίγα χρόνια εργάστηκε ο Π. Μάτεσις, ως σύμβουλος δραματολογίας και όπου παίχθηκαν τα 11 από τα 14 θεατρικά έργα του, μεταξύ των οποίων το συνταρακτικό έργο του «Εξορία» (αφορά στον εμφύλιο και στο δράμα μιας βιασμένης από το βασανιστή της, φυλακισμένης αγωνίστριας της Αντίστασης), «Προς Ελευσίνα» (1995), «Λύκε - λύκε» (1984), «Το φάντασμα του Κου Ραμόν Νοβάρο» (1973), «Περιποιητής φυτών» (1989), «Βιοχημεία» (1971), «Η βουή» (1997), κ.ά.

Διακρίθηκε και στη μετάφραση ξένων δραματουργών και πεζογράφων. Μετέφρασε επίσης Αριστοφάνη: «Ειρήνη», «Πλούτος», «Βάτραχοι», Νεφέλες», «Ορνιθες», «Αχαρνής», «Θεσμοφοριάζουσες», «Λυσιστράτη».

Εκτός του Κρατικού Βραβείου για την «Τελετή», έλαβε το βραβείο «Κάρολος Κουν» (1989) για το έργο του «Περιποιητής φυτών», το Βραβείο Ελληνόφωνων Κάτω Ιταλίας (1998) για το συγκλονιστικό και πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημά του «Η μητέρα του σκύλου» και το Βραβείο της Ενωσης Κριτικών Θεάτρου - Μουσικής (2000). Το τελευταίο πεζό έργο που εξέδωσε ήταν το επίκαιρα αλληγορικό «Grafiti».

Σατιρικά «Αγαμοι Θύται»...

Οι «Αγαμοι Θύται» επιστρέφουν από αύριο με «νέα δόση» σάτιρας, στο θέατρο Badminton, σημειώνοντας ότι «έχοντας περάσει στην ανάπτυξη... θα χοροστατήσουν πάνω στην πίστα Λαγκάρντ», με γενικό σύνθημα «Ολα τα μωρά στη λίστα». Η διαφθορά και η ανικανότητα αποτελούν βασικά στοιχεία των «νέων μέτρων» του θιάσου «υπέρ του λαού και των μονοπωλίων». Η παράσταση περιλαμβάνει «νέες επενδύσεις» στην κωμωδία, «ομόλογα υψηλών αποδόσεων» στη σάτιρα και «οριζόντιες περικοπές» στα εισιτήρια. Στους έγγαμους θα δοθεί «επίδομα Αγάμων».

Σκηνοθεσία: Ιεροκλής Μιχαηλίδης. Κείμενα: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Χρήστος Τολιάδης, Γιώργος Κλήμεντος. Συνεργάτες κειμένων: Ελευθερία Κόμη, Ταξιάρχης Χάνος, Νίκος Ιωαννίδης, Βαγγέλης Νάσης, Κώστας Γιαννακίδης. Σκηνικά - κοστούμια: Ερση Δρίνη. Χορογραφία: Πόλυ Βόικου. Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Εβελίνα Παπούλια, Δημήτρης Σταρόβας, Ρούλα Μανισάνου, Στάθης Παχίδης, Χρήστος Μητρέντζης, Απόστολος Ψυχράμης, Φανή Γεωργακοπούλου, Αλέξης Γεωργούλης και είκοσι ακόμη χορευτές, ηθοποιοί και μουσικοί.

ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ και κάθε Τετάρτη (5.30 μ.μ. και 9 μ.μ.) μέχρι το τέλος Μαρτίου, στο «Περιβόλι τ' ουρανού» θα εμφανίζονται οι Μπάμπης Τσέρτος και Νάντια Καραγιάννη. Το πρόγραμμά τους περιλαμβάνει βαλς, ρομάντζα του Σουγιούλ, χορευτικούς ήχους του Γιαννίδη, τραγούδια των Μουζάκη, Χιώτη, Γούναρη, αλλά και ρεμπέτικα. Εισιτήριο 12 ευρώ, με ένα ποτήρι κρασί, ή αναψυκτικό. Πληροφορίες - κρατήσεις: 210- 2854.715 (10 π.μ. - 6 μ.μ.).

Η ΚΙΝΗΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου» παρουσιάζει φέτος, καθημερινά σε παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία και ιδρύματα και τις Κυριακές (5 μ.μ.) στο θέατρο, το έργο των Ρεγγίνας Καπετανάκη - Βασίλη Ρίσβα «Το μεγάλο μπλουμ του Μπρίλη». Ο Μπρίλης, το ένα αστεράκι, ενώ χάνει μια αχτίδα του, ταξιδεύει στο άγνωστο, μέχρι που πέφτει στη θάλασσα. Εκεί συναντά έναν αστερία και ένα χταποδάκι. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Χανιωτάκη, μουσική: Δημήτρης Μαραγκόπουλος, κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου. Παίζουν: Ντίνη Ρέντη, Κατερίνα Μαούτσου, Μάνος Στεφανάκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ