ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Αυγούστου 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Μέτρα για την ανάκαμψη της κερδοφορίας του κεφαλαίου

Eurokinissi

Διακήρυξη της αποφασιστικότητας της συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ να προωθήσει μέχρι κεραίας τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει απέναντι σε ΕΕ - ΔΝΤ - κεφάλαιο και στους τομείς που χειρίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, συμπληρωματικά στις βάρβαρες αντιλαϊκές - αντεργατικές ανατροπές, αποτελούν ουσιαστικά τα όσα ανακοίνωσε την προηγούμενη βδομάδα ο Κ. Χατζηδάκης.

Στη διάρκεια μιας εφ' όλης της ύλης συνέντευξης Τύπου, ο αρμόδιος υπουργός παρουσίασε υπό τον τίτλο «δέκα προτεραιότητες για την επανεκκίνηση της οικονομίας», τις προτεραιότητες για την υλοποίηση των ανειλημμένων υποχρεώσεών της.

Στην πραγματικότητα, συνόψισε σε δέκα τίτλους - κεφάλαια, τις δράσεις, παρεμβάσεις και πολιτικές που απαιτούν ως προϋποθέσεις το κεφάλαιο και τα μονοπώλια για την ανάκαμψη της κερδοφορίας τους με όχημα και τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, τον επενδυτικό νόμο, την απελευθέρωση επαγγελμάτων, την άρση και διατάξεων του αγορανομικού κώδικα που μπορεί να αποτελούν εμπόδιο στην κερδοσκοπική τους δράση, την απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασιών αδειοδότησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι τα εύσημά της για τις στοχεύσεις των συγκεκριμένων εξαγγελιών έσπευσε να ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πριν καλά καλά ολοκληρώσει τις σχετικές ανακοινώσεις ο υπουργός. Η Επιτροπή έκρινε ότι τα όσα ανακοίνωσε η κυβέρνηση «αποτελούν ένα σαφές μήνυμα της δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης να επιτύχει την τόσο αναγκαία αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας» και «χαιρετίζει την πρωτοβουλία αυτή». «Η προώθηση αυτών των προτεραιοτήτων θα συμβάλλει ουσιαστικά στις ευρύτερες μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες η Ελλάδα έχει δεσμευτεί στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας και οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης. Απομένει, επομένως, η οριστική υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων της χώρας που αφορούν σε μεταρρυθμίσεις, εναρμονισμένες και με το δίκαιο της ΕΕ με έμφαση στους κανόνες της Ενιαίας Αγοράς». Δεν είναι τυχαίο ότι τα κόμματα που εξυπηρετούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου στην Ελλάδα, η ΕΕ και το ΔΝΤ σε δύο βασικούς άξονες εστιάζουν: στις αντεργατικές αναδιαρθρώσεις και στις ιδιωτικοποιήσεις, ως επείγοντα ζητήματα. Οι αντεργατικές αναδιαρθρώσεις μειώνουν την τιμή της εργατικής δύναμης, αυξάνοντας την εκμετάλλευση και τα κέρδη, αντισταθμίζοντας τη χασούρα των καπιταλιστών από την κρίση που τους βοηθά να αντιμετωπίσουν την καταστροφή του κεφαλαίου. Οι ιδιωτικοποιήσεις δίνουν επενδυτική διέξοδο στα αδιάθετα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια που λόγω κρίσης δεν επενδύονται.

Oι «προτεραιότητες»

Η κυβέρνηση εμφανίστηκε αποφασισμένη να διευκολύνει με κάθε τρόπο την απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και των διαρθρωτικών ταμείων με στόχο «την ταχύτερη δυνατή απορρόφηση», όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός. Σ' αυτή την κατεύθυνση ανακοίνωσε ότι προωθούνται αλλαγές για την «απλοποίηση των διαδικασιών» που προβλέπονται για την ένταξη ενός έργου, μέχρι το τέλος του χρόνου, την εφαρμογή της νομοθεσίας για τη «διευκόλυνση των απαλλοτριώσεων», τον «εξορθολογισμό» του συστήματος χρηματοδότησης μέχρι το τέλος του 2012 και της διαχείρισης των έργων μέχρι το τέλος του Μάρτη του 2013. Είπε, ακόμη, ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ 2007 - 2013 με στόχο να ολοκληρωθεί μέσα στο φθινόπωρο και ότι «εποπτεύονται» 181 έργα «υψηλής προτεραιότητας», ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διαπραγματεύσεις για την περίοδο 2014-2020. Για την αποτελεσματικότερη στήριξη του κεφαλαίου ανακοινώθηκε η «διόρθωση» του «αναπτυξιακού» νόμου το επόμενο διάστημα με τρόπο που να προσαρμοστεί στο «βάθεμα της ύφεσης», κάτι που μαρτυρά τις προθέσεις της κυβέρνησης να εκχωρήσει ακόμα μεγαλύτερα προνόμια και παροχές στο κεφάλαιο με πρόσχημα τις επενδύσεις και την αύξηση της απασχόλησης.

Για «να κάνουμε ευκολότερη τη ζωή των εξαγωγέων», όπως χαρακτηριστικά είπε ο Κ. Χατζηδάκης, η κυβέρνηση προχωράει στη συγχώνευση οργανισμών με αρμοδιότητες που αφορούν τις εξαγωγές, τη ΔΕΘ, τη Helexpo και τον ΟΠΕ, στη συντόμευση και απλούστευση διαδικασιών με στόχο τον περιορισμό του κόστους για τους επιχειρηματίες, «νέα εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές» διευκόλυνση των εξαγωγέων να ανοίξουν τις δουλειές τους.

Στην κατεύθυνση της απλοποίησης διαδικασιών, της «απλούστευσης των αδειοδοτήσεων», της «βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος» ανακοίνωσε ότι μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα θα έχουν εγκριθεί από το ΣτΕ τα ΠΔ για τις προϋποθέσεις αδειοδότησης για τεχνικούς χειρισμού βιομηχανικών εγκαταστάσεων, υδραυλικούς, τεχνικούς καύσης υγρών και αερίων καυσίμων και τεχνικούς χειρισμού μηχανημάτων στις κατασκευές, μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη θα έχει προχωρήσει το ΠΔ για τους ηλεκτρολόγους και προωθείται στο ΣτΕ το ΠΔ για τους ψυκτικούς.

Μεταξύ των «10 προτεραιοτήτων» του υπουργείου περιλαμβάνεται και ολόκληρο το πλαίσιο που αφορά τις δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες. Στον προγραμματισμό της κυβέρνησης εντάσσεται το νέο καθεστώς των δημοσίων συμβάσεων που, όπως ανακοινώθηκε, θα τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος του επόμενου Μάρτη και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη μείωση των αναθετουσών αρχών στο 20% των σημερινών υφιστάμενων, το ΠΔ για τις συμβάσεις δημοσίων έργων, το σχεδιασμό για το Εθνικό Σύστημα για τις ηλεκτρονικές δημόσιες προμήθειες.

Στην «κατάργηση των ρυθμίσεων που δημιουργούν εμπόδια» και στην «ελαχιστοποίηση του διοικητικού βάρος των επιχειρήσεων» συνοψίζεται η πολιτική των κομμάτων της συγκυβέρνησης γύρω από θέματα λειτουργίας της αγοράς καθώς, όπως είπε απερίφραστα ο αρμόδιος υπουργός, «έχουμε δεσμευτεί να προχωρήσουμε σε όλες τις διαρθρωτικές αλλαγές προκειμένου να εξαλείψουμε όλα τα εμπόδια εισόδου στην ελληνική αγορά (...)». Το κυβερνητικό έργο θα «συνδράμει», με κόστος που δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί, ο ΟΟΣΑ, με ένα «πρόγραμμα» που θα εφαρμοστεί στους τομείς των οικοδομικών υλικών, του λιανεμπορίου, της βιομηχανικής παραγωγής και του τουρισμού για να καταγραφούν οι «στρεβλώσεις» και οι απαραίτητες αλλαγές, δηλαδή, να φέρουν στα μέτρα των μονοπωλίων το νομοθετικό πλαίσιο. Ενδεικτική της απόφασης της κυβέρνησης να παραδώσει ό,τι έχει απομείνει από την αγορά στην κερδοσκοπική δράση των μονοπωλίων, είναι το γεγονός ότι ενώ το ΣτΕ «πάγωσε» προσωρινά την υπουργική απόφαση για απελευθέρωση της διάθεσης βρεφικού γάλακτος από τα σούπερ μάρκετ, κάνοντας δεκτή προσφυγή των φαρμακοποιών, για λόγους δημόσιας υγείας, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δήλωνε χτες απερίφραστα ότι «η κυβέρνηση θα επανανομοθετήσει ώστε να καλυφθούν τα νομικά κενά» γιατί, τάχα, η «απελευθέρωση» μειώνει τις τιμές προς όφελος των καταναλωτών.

Για το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης του τροχαίου υλικού (ROSCO) ο Κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι το θέμα θα έχει λήξει τους επόμενους μήνες, αφού ξεπεραστούν τα νομικά εμπόδια που υπάρχουν σε επίπεδο ΕΕ, σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις που λάμβανε ο ΟΣΕ τα προηγούμενα έτη. Οπως είναι ήδη γνωστό, ο σχεδιασμός προβλέπει την παραμονή του δικτύου υπό κρατικό έλεγχο καθώς, όπως έχει ομολογήσει σε προηγούμενες δηλώσεις του ο Κ. Χατζηδάκης, πρόκειται για «ζημιογόνο επένδυση», την οποία κανείς ιδιώτης δεν σκοπεύει να αναλάβει. Προανήγγειλε και νέο πρόγραμμα «οργανωτικής αναδιάρθρωσης», δηλαδή νέα επίθεση σε μισθούς και εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων του σιδηροδρόμου, ενώ για να καταστεί ακόμη πιο «ελκυστική» προς τους υποψήφιους επενδυτές η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα συνεχιστεί η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, με κοινοτικό και κρατικό χρήμα, και η σύνδεση του δικτύου με τα λιμάνια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Για τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια, είπε ότι αναμένεται η ολοκλήρωση της σχετικής εισήγησης του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και στους τέσσερις επόμενους μήνες θα έχει δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου για την «αξιοποίηση». Τα σχέδια εκποίησης και των κρατικών αεροδρομίων έχουν ξεκινήσει επί υπουργίας Ρέππα και σύμφωνα με αυτά προβλέπεται η εκχώρηση των πιο εμπορικών αεροδρομίων σε ιδιώτες -με πρόφαση την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης- ενώ όσα κριθούν ως «μη κερδοφόρα» δεν αποκλείεται η αναστολή λειτουργίας τους. Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, τις τελευταίες μέρες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει ξεκινήσει σειρά επαφών με εκπροσώπους του τουριστικού κεφαλαίου και εταιρείες αερομεταφορών, χωρίς πάντως να έχει μέχρι στιγμής ανακοινωθεί επίσημο ενδιαφέρον για κάποιο από αυτά.

Σχετικά με τα λεγόμενα «Μεγάλα Οδικά Εργα» -δηλαδή τους 4 αυτοκινητοδρόμους, Αιγαίου, Κεντρικής Ελλάδας, την Ολυμπία Οδό και την Ιονία Οδό- φάνηκε για ακόμη μία φορά η αδυναμία που υπάρχει μέχρι σήμερα για την ολοκλήρωσή τους, καθώς τραπεζίτες και εργολάβοι ως γνωστόν, ζητούν τσάμπα κρατικό χρήμα σε μια περίοδο που το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων πετσοκόβεται ολοένα. Παράλληλα, η κυβέρνηση δε διστάζει να παρουσιάζει την επίτευξη μιας ακόμη επιζήμιας για το δημόσιο συμφέρον συμφωνίας για την επανεκκίνηση των έργων, ως μέσο δημιουργίας δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.


Φ.Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ