Καταγγέλλοντας και καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, ο εισηγητής του ΚΚΕ Γ. Ζιώγας τόνισε ότι ο νέος νόμος - πλαίσιο για τα ΑΕΙ είναι ένα κομμάτι της ενιαίας σαρωτικής αντιλαϊκής επίθεσης που το κεφάλαιο και η κυβέρνηση έχουν εξαπολύσει στο έδαφος της κρίσης και αποτελεί «ένα αντιδημοκρατικό, αντιδραστικό, ταξικό πλαίσιο, που η υλοποίησή του στηρίζεται σε ολιγαρχικά όργανα εξουσίας».
Ο νόμος, είπε, οδηγεί στη διάλυση των σπουδών, σε πτυχία πολλαπλών ταχυτήτων και στο σύνολό τους υποβαθμισμένα σε σχέση με τα σημερινά και οδηγεί σε εμβάθυνση της επιχειρηματικής λειτουργίας των ιδρυμάτων, σε κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, σε αντιδραστικές αλλαγές στη διοίκηση και εν τέλει βάζει ταφόπλακα στην όποια δημόσια και δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση. Η σημερινή κυβέρνηση, συνέχισε, όπως και οι προηγούμενες επιχειρούν να προσαρμόσουν την Ανώτατη Εκπαίδευση στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων και να οδηγήσουν σε μια εκπαίδευση και έρευνα που θα υπηρετούν αποκλειστικά την κερδοφορία του κεφαλαίου με καταστροφικές συνέπειες για το δικαίωμα των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων στη μόρφωση.
Από τις πρώτες αντιδράσεις του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών με τη δημοσιοποίηση του νόμου |
Το ΚΚΕ, είπε, καλεί όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να αγωνιστούν για να μην περάσει ο νόμος που θα είναι «ταφόπλακα» του δημόσιου Πανεπιστήμιου και να διεκδικήσουν μια Ανώτατη Εκπαίδευση ενιαία, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, που θα είναι σύγχρονη, υψηλού επιπέδου, με δημοκρατική λειτουργία, που θα υπηρετεί το δρόμο της ανάπτυξης προς όφελος του ελληνικού λαού.
Υπερασπιζόμενη το αντιεκπαιδευτικό τερατούργημα, η υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου είπε ότι «ήρθε η στιγμή να αλλάξουμε ριζικά το μοντέλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» και ανέφερε ότι το προτεινόμενο μοντέλο είναι αυτό που ισχύει σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Είπε ότι τα Πανεπιστήμια «πρέπει να υπηρετούν την κοινωνία, την ανάπτυξη και την πατρίδα και όχι μόνο τους πανεπιστημιακούς και τους φοιτητές».
Επιτέθηκε κατά όσων αντιδρούν στις αλλαγές που προτείνει και είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν είναι δημοκρατία να λέει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου ότι δεν θα εφαρμόσει το νόμο».
Σχετικά με τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, είπε υποκριτικά ότι η κυβέρνηση στηρίζει το δημόσιο Πανεπιστήμιο με δημόσια χρηματοδότηση «αλλά σε νέο μοντέλο», το οποίο προσδιόρισε: «Δωρεάν σημαίνει φοιτώ χωρίς να πληρώνω δίδακτρα, συγγράμματα δωρεάν, υποδομές από το κράτος. Ολα αυτά θα πρέπει να ελέγχονται και να αξιολογούνται». Δίνοντας το πλαίσιο στο οποίο κινούνται οι αλλαγές, είπε ότι «τιμώ την κυρία Γιαννάκου, αλλά ο νόμος της δεν εφαρμόστηκε, στο τέλος μπήκε πολύ νερό».
Προσχηματική ήταν η διαφωνία της ΝΔ στο νόμο - πλαίσιο, αφού ο εισηγητής της Α. Σπηλιωτόπουλος παραδέχτηκε ότι πρόκειται για ένα νόμο που αθροίζεται σε επανάληψη διατάξεων που εμείς ως κυβέρνηση κάναμε και δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία να πούμε ναι. Δήλωσε ότι η ΝΔ ψηφίζει κατά επί της αρχής, αλλά είπε ότι το κόμμα του θα στηρίξει επιμέρους διατάξεις του.
Απερίφραστα στήριξε το νομοσχέδιο ο εισηγητής του ΛΑ.Ο.Σ. Α. Γεωργιάδης, που επιτέθηκε κατά του πανεπιστημιακού ασύλου και ζήτησε εάν δεν εφαρμόζεται ο νόμος τότε να κόβεται τελείως η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων. Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο Τ. Κουράκης είπε ότι δημιουργείται ένα ολιγαρχικό πλαίσιο λειτουργίας των Πανεπιστημίων και ανάφερε ότι ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω αντικρουόμενων διατάξεων.
MotionTeam |
Τα βασικά σημεία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως παρουσιάστηκαν, είναι:
Το σίγουρο είναι ότι το «νέο» σχολείο της αγοράς που προωθείται στη χώρα μας, έχει ήδη προηγηθεί ή προχωράει τώρα σε όλες τις χώρες της ΕΕ με στόχο την εκγύμναση σε δεξιότητες που οδηγούν στην παραγωγή ημιμαθών απασχολήσιμων, εργαζομένων χωρίς δικαιώματα. Επισημαίνοντας την παραπάνω εξέλιξη, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών πρόσφατα σε παρέμβασή του για τους εκπαιδευτικούς του εξωτερικού είχε τονίσει ότι «Η εκπαίδευση και για τους ελληνόπαιδες του εξωτερικού πρέπει να είναι ενιαία, δημόσια και αποκλειστικά δωρεάν, να παρέχεται με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας και να είναι αρμονικά ενταγμένη στα σχολεία της χώρας υποδοχής. Οι εκπαιδευτικοί σ' αυτά να έχουν πλήρη μόνιμη και σταθερή δουλειά». Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σίγουρα δεν είναι σε αυτήν την κατεύθυνση.