ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Αποθρασύνθηκαν και εκβιάζουν

Κι άλλα φέρετρα προαναγγέλλει η κόντρα των εφοπλιστών
Κι άλλα φέρετρα προαναγγέλλει η κόντρα των εφοπλιστών
Σε εξαιρετικά επικίνδυνους δρόμους οδηγούνται οι εξελίξεις στο χώρο της ακτοπλοΐας, καθώς οι εφοπλιστές, αποθρασυμένοι από την κυβερνητική πολιτική αλλά και την ανάλογη συναίνεση της ΝΔ και του ΣΥΝ για επιτάχυνση των διαδικασιών άρσης του καμποτάζ, προσπαθούν να καρπωθούν νέα οφέλη απειλώντας ευθέως το σύνολο του νησιώτικου πληθυσμού και τους ναυτεργάτες.

Ετσι, την ώρα που οι 81 νεκροί του ναυαγίου του «Σαμίνα» και οι δεκάδες άλλοι των προηγούμενων ναυαγίων έχουν καταγράψει πλέον ανεξίτηλα στις συνειδήσεις των λαϊκών στρωμάτων τους εφοπλιστές ως μία εξαιρετικά εγκληματική πρωτοπορία του κεφαλαίου, αυτοί, και ειδικότερα οι εκπρόσωποι 18 ακτοπλοϊκών εταιριών, προχώρησαν χτες σε νέους εκβιασμούς. Με όπλο τις άδειες σκοπιμότητας που κατέχουν επιχειρούν να μετατρέψουν τα θύματά τους (επιβάτες και ναυτικούς) σε πολιορκητικό κριό. Ανακοίνωσαν ότι στις 27 του Οκτώβρη ακινητοποιούν τα πλοία διαμαρτυρόμενοι γιατί δήθεν «διασύρονται». Με απύθμενο θράσος, με νωπούς ακόμα τους τάφους, εμφανίζονται να κλαίνε για το ναυάγιο, σαν να μην έστειλαν αυτοί στο βυθό το σαπάκι «Σαμίνα» και ταυτόχρονα χαϊδεύουν, δήθεν, τα πληρώματα των πλοίων. Τους ναυτικούς, δηλαδή, που στις πρόσφατες απεργιακές κινητοποιήσεις στην ακτοπλοΐα γεύτηκαν από πρώτο χέρι την ανοιχτή εφοπλιστική τρομοκρατία και τους αισχρούς εκβιασμούς. Υποκριτικότατα αναφέρουν σε πληρωμένη προς τον Τύπο ανακοίνωσή τους ότι θα ακινητοποιήσουν τα πλοία γιατί, δήθεν, βλάπτονται από τα ρεπορτάζ που ακολούθησαν το ναυάγιο. Την ίδια ώρα στελέχη τους άφηναν να διαρρεύσει πως αυτό που αξιώνουν με τον ανοιχτό εκβιασμό είναι η μη μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων και η παράταση του καμποτάζ μέχρι το 2004. Ταυτόχρονα, όμως, άλλες πληροφορίες αναφέρουν πως την ερχόμενη βδομάδα μέσα από συνεδρίαση του ΓΕΑΣ (το όργανο που δίνει τις άδειες σκοπιμότητας) θα εγκριθούν οι άδειες που έχει ζητήσει ο εφοπλιστής Παναγόπουλος, ο οποίος και δεν υπογράφει την ανακοίνωση των άλλων 18 εταιριών. Οι εξελίξεις που πυροδοτούνται με την έξαρση αυτού του ανταγωνισμού αναμένονται ιδιαίτερα άγριες με μεγάλο θύμα και πάλι το σύνολο του νησιώτικου πληθυσμού της χώρας αλλά και τους ναυτεργάτες. Η αντιπαράθεση των εφοπλιστών καμία σχέση δεν έχει με την ασφαλή και τακτική θαλάσσια συγκοινωνία. Αντίθετα, αυτό που επιδιώκουν τόσο το τρίδυμο Παναγόπουλου- Στρίντζη-Αλαφούζου, όσο και το κονσόρτσιουμ των άλλων 18 εταιριών είναι η κατάκτηση από τον καθένα καλύτερης θέσης στο σημείο εκκίνησης μιας νέας άγριας κόντρας που μόλις τώρα αρχίζει. Του ανταγωνισμού που ήδη έχει πληρωθεί με εκατόμβη νεκρών. Οι ευθύνες που επωμίζεται η κυβέρνηση αλλά και οι άλλες πολιτικές δυνάμεις που διαγωνίζονται στο ποιος θα εκφράσει καλύτερα τα εφοπλιστικά συμφέροντα είναι τεράστιες. Η ανάγκη ανάπτυξης εργατικού-λαϊκού μετώπου, που θα διεκδικήσει εθνικό φορέα για την ακτοπλοΐα, κόντρα στις εφοπλιστικές ορέξεις, αναδεικνύεται σε ανάγκη υπεράσπισης της ίδιας της ανθρώπινης ζωής.

«ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ ΑΕ»
Σήμερα η δίκη για το «Αϊρον Αντώνης»

Σήμερα κάθονται στο «σκαμνί» του τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά τρεις επικεφαλής της ιδιωτικής εταιρίας «Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ», οι οποίοι κατηγορούνται για τον άδικο χαμό των 24 ναυτεργατών που αποτελούσαν το πλήρωμα του σαπιοκάραβου φορτηγού «Αϊρον Αντώνης». Το πλοίο, που ταξίδευε με σάπιες λαμαρίνες και ρήγματα, βούλιαξε καταμεσής του Ατλαντικού Ωκεανού στις 3 Σεπτέμβρη του 1994, λίγο μετά το χαρακτηρισμό του από τον «Ελληνικό Νηογνώμονα» ως αξιόπλοο!

Κατηγορούμενοι είναι ο γενικός τεχνικός διευθυντής του ΕΝ Διονύσιος Μελισσηνός, ο τότε πρόεδρος της διοίκησης και σημερινό μέλος Τριαντάφυλλος Λυσσιμάχου και ο επιθεωρητής Αλέξανδρος Αγαπάκης. Οι τρεις παραπέμπονται στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο με τις εξής κατηγορίες: «Ψευδής βεβαίωση κατά συναυτουργία και κατ' εξακολούθηση. Ηθική αυτουργία κατά συρροή και κατ' εξακολούθηση σε ψευδή βεβαίωση. Ψευδορκία μάρτυρος. Ψευδής ανώμοτη κατάθεση κατ' εξακολούθηση. Υπεξαγωγή εγγράφου».

Σήμερα, όπως τονίζουν συνδικαλιστές της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, η οποία έκανε και τις αποκαλύψεις σχετικά με τη δράση της ιδιωτικής εταιρίας «Ελληνικός Νηογνώμονας», επιβάλλεται να πραγματοποιηθεί η ακροαματική διαδικασία και να αποκαλυφθούν οι ευθύνες γι' αυτό το ναυτικό έγκλημα. Σοβαρές ευθύνες έχει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και συνολικά η κυβέρνηση για τον τρόπο που λειτουργεί ο ΕΝ, αλλά και για το γεγονός ότι αυτοί οι άνθρωποι που εκδίδουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για σαπιοκάραβα παραμένουν στις θέσεις τους.

Οπως αναφέρεται στο κείμενο του κατηγορητηρίου, οι Δ. Μελισσηνός και Αλ. Αγαπάκης στις 17 Ιουνίου του 1994 εξέδωσαν για το « ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» μια σειρά πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και «εβεβαίωσαν σ' αυτά εν γνώσει τους ψευδώς ότι είχαν γίνει σχετικές επιθεωρήσεις του πλοίου και ότι αυτό πληρούσε τις προϋποθέσεις εκδόσεως των πιστοποιητικών ασφαλείας και αξιοπλοΐας του, με συνέπεια να παρασχεθεί η δυνατότητα ναυλώσεως του εν λόγω πλοίου και γενικά πλεύσεώς του, με αποτέλεσμα την 3η Σεπτεμβρίου 1994 αυτό, λόγω ακριβώς των φθορών, ελαττωμάτων και γενικά της κακής καταστάσεως από απόψεως αντοχής και ασφαλείας, να βυθιστεί ενώ έπλεε έμφορτο στο μέσο περίπου του Ν. Ατλαντικού, παρασύροντας στο βυθό τα 24 μέλη του πληρώματός του»!

Οσον αφορά τον Τρ. Λυσσιμάχου, στο κείμενο αναφέρεται: «Με περισσότερες της μιας πράξεις, που συνιστούν εξακολούθηση του ίδιου εγκλήματος προκάλεσε με πρόθεση σ' άλλους την απόφαση να εκτελέσουν τις άδικες πράξεις που διέπραξαν, τελώντας έτσι κατ' εξακολούθηση περισσότερα του ενός ομοειδή εγκλήματα. Ειδικότερα κατά τους προαναφερόμενους χρόνους (σ.σ. 17 και 29 Ιουνίου 1994) με φορτικότητα, πειθώ, παραινέσεις, υποσχέσεις και συμβουλές παρότρυνε τους συγκατηγορούμενούς του... και έπεισε αυτούς να εκδώσουν τα πιο πάνω αναφερόμενα έξι ψευδή κατά περιεχόμενο πιστοποιητικά και να τελέσουν έτσι με πρόθεση το έγκλημα της ψευδούς βεβαιώσεως κατ' εξακολούθηση».

ΝΑΥΑΓΙΟ «ΣΑΜΙΝΑ»
Δεσμεύτηκαν τέσσερα «Χάισπιντ»

Νέες αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατά της «Μίνοαν» κατατέθηκαν χτες. Το Πρωτοδικείο Πειραιά διέταξε τη δέσμευση τεσσάρων πλοίων της εταιρίας

Νέες αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατατέθηκαν χτες στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά από συγγενείς των θυμάτων και διασωθέντες του ναυαγίου «Εξπρές Σάμινα» κατά της μητρικής εταιρίας «Μίνοαν». Ταυτόχρονα, αρχίζουν έρευνες από την Εισαγγελία του Πειραιά για το ποινικό μητρώο δυτών που συμμετέχουν στις έρευνες του ναυαγίου στα ανοιχτά της Πάρου. Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν 9 αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων από 18 συγγενείς έξι θυμάτων και τριών διασωθέντων του ναυαγίου. Ζητούν από την εταιρία καταβολή για ηθική βλάβη που αγγίζει το ποσό των 3,3 δισ. δραχμών. Το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά διέταξε την απαγόρευση της μεταβολής της πραγματικής και νομικής κατάστασης 4 πλοίων της «Μίνοαν», διατάσσοντας τη δέσμευση των πλοίων «Χάισπιντ» 1, 2, 3 και 4. Την ίδια στιγμή, αρχίζει έρευνα από την Εισαγγελία Πειραιά για το παρελθόν των δυτών που συμμετέχουν στις έρευνες του ναυαγίου. Η παραπάνω έρευνα ξεκίνησε με αφορμή καταγγελίες για το πόσο αξιόπιστοι είναι να διεξαγάγουν μια τόσο σοβαρή έρευνα όπως αυτή του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα» που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Υπενθυμίζεται ότι πραγματογνώμονας δύτης που συμμετέχει στις έρευνες φαίνεται να βαρύνεται με σημαντικές κατηγορίες, με αποτέλεσμα να θεωρείται διαβλητός.

ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
Ζητούν καθημερινά και ασφαλή δρομολόγια

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου που έχουν αγανακτήσει μετά την περικοπή των ακτοπλοϊκών δρομολογίων και τη σύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το θέμα αυτό έφεραν με Ερώτησή τους στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Στ. Σκοπελίτης και Ν. Γκατζής.

Στην Ερώτηση των βουλευτών τονίζεται ότι ο «υπουργός αποφάσισε την περικοπή των δρομολογίων και τον έλεγχο των πλοίων που εξυπηρετούν τη Λήμνο και τον Α. Ευστράτιο μετά το τραγικό ναυάγιο του "Εξπρές Σάμινα", χωρίς να πάρει πρόσθετα μέτρα και να υπολογίσει ότι στα δύο αυτά νησιά θα σημειωθούν μεγάλες ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα, φάρμακα, καύσιμα και άλλα είδη. Ηδη οι κάτοικοι - καταλήγει η Ερώτηση - βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση βλέποντας κάθε μέρα να σημειώνονται όλο και πιο μεγάλες ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης που δεν αναπληρώνονται λόγω της έλλειψης πλοίων».

Οι δυο βουλευτές ρωτούν τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας «τι μέτρα θα πάρει ώστε να δρομολογηθούν άμεσα σε καθημερινή βάση ασφαλή και "ανθρώπινα" πλοία στη σύνδεση Λήμνου - Αγίου Ευστρατίου με την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα».

Μηχανικές βλάβες πλοίων

Ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης έμεινε τις πρώτες πρωινές ώρες χτες το υπό σημαία Σάο Τομ φορτηγό πλοίο «Γιάννης», ενώ έπλεε στη θαλάσσια περιοχή 60 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Ιεράπετρας. Τα 17 μέλη του πληρώματος (1 Ελληνας, 16 αλλοδαποί) σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, είναι καλά στην υγεία τους.

Συγκεκριμένα, το πλοίο είχε αποπλεύσει από Ιεράπετρα για Αίγυπτο με φορτίο 3.000 τόνους φυτικό λίπος. Για βοήθεια έσπευσε το ρυμουλκό «Κένταυρος» στο οποίο όμως παρουσιάστηκε μηχανική βλάβη. Τελικά το ρυμουλκό αποκατέστησε τη βλάβη και αργά το απόγευμα είχε προσεγγίσει το φορτηγό πλοίο προκειμένου να το ρυμουλκήσει.

Βλάβη στην αριστερή μηχανή ωστόσο υπέστη και το επιβατηγό - υδροπτέρυγο «Φάλκον 2» χτες το πρωί, ενώ έπλεε στη θαλάσσια περιοχή της ράδας Πειραιά. Οι 32 επιβάτες και το 6μελές πλήρωμα είναι καλά στην υγεία τους. Το πλοίο που εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από Σουβάλα, Αίγινα για Πειραιά, συνέχισε τον πλου του με μια μηχανή, συνοδεία περιπολικού σκάφους του Λιμενικού Σώματος, το οποίο είχε σπεύσει για παροχή βοήθειας και κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά όπου του απαγορεύτηκε ο απόπλους μέχρι να επιθεωρηθεί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ