ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Οχτώβρη 2010
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΑΤΑΡ - ΟΙΚΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ «ΚΡΙΣΤΙΣ»
Οι «πολιτιστικές» διαδρομές των «πετροδόλαρων»

Μακέτα του τεχνητού νησιού, όπου θα κατασκευαστεί το παράρτημα του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι
Μακέτα του τεχνητού νησιού, όπου θα κατασκευαστεί το παράρτημα του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι
Το Μάη του 2009, κατά την επίσκεψή του στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο Γάλλος Πρόεδρος, Σαρκοζί, παρέστη στην τοποθέτηση του πρώτου «λίθου» για την κατασκευή του παραρτήματος του Μουσείου του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι. Ο «Ρ» σχολίαζε, μεταξύ άλλων (ένθετο «7 μέρες μαζί» 26/7/2009): Σε κάθε άλλη περίπτωση, η εν λόγω είδηση θα ήταν περισσότερο "κοσμικού" ενδιαφέροντος. Εν προκειμένω, όμως, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό γεγονός για τον τρόπο που ο καπιταλισμός αντιλαμβάνεται τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς και, πιο συγκεκριμένα, των μουσείων».

Την περασμένη Κυριακή, η εφημερίδα «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» ανέφερε ότι ο εμίρης του Κατάρ, σεΐχης Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ Θανί, ενδιαφέρεται να αγοράσει το γνωστό «οίκο» δημοπρασιών έργων τέχνης, «Κρίστις». Είναι χρήσιμο να ληφθεί υπόψη πως οι «Κρίστις» όσο και οι επίσης γνωστοί «Σόθμπις» είναι οι μεγαλύτερες εταιρείες δημοπρασιών στον κόσμο και διακινούν, μεταξύ άλλων, και αρχαιότητες, η προέλευση των οποίων ενίοτε αμφισβητείται ως προς τη «νομιμότητά» της. Σε κάθε περίπτωση, αυτοί οι δύο «οίκοι» «συμβολοποιούν» ένα σημαντικό εννοιολογικό μέρος του όρου, «εμπορευματοποίηση της τέχνης».

Αυτή η συνέχεια της «πολιτιστικής» δραστηριότητας των «πετρελαιάδων» του Περσικού Κόλπου και της Αραβικής Θάλασσας, αν και αποτελεί ένα μόνο μέρος της επενδυτικής «μανίας» στην οποία επιδίδονται τα τελευταία χρόνια σε μία «γκάμα» κλάδων που ξεφεύγουν του άμεσα ενεργειακού, ωστόσο, αποτελεί μία ακόμη σαφή ένδειξη του αυξανόμενου ρόλου της τέχνης - ή τουλάχιστον της αγοραίας εκδοχής της - στις προσπάθειες του συστήματος να δημιουργήσει αμυντικά «αναχώματα» στις συνέπειες της σημερινής, αλλά και των επερχόμενων οικονομικών κρίσεων. Στην προκειμένη περίπτωση, του Κατάρ δηλαδή και των ΗΑΕ, εκτός της κρίσης υπάρχει και η μελλοντική πιθανότητα να πάψει το πετρέλαιο να αποτελεί πηγή κερδοφορίας, οπότε είναι φυσικό ένα μέρος των συσσωρευμένων υπερκερδών τους να προσανατολίζονται στη δημιουργία υποδομών που μπορούν να αποτελέσουν στο μέλλον εναλλακτικές πηγές κερδοφορίας. Και ο πολιτισμός, σε συνδυασμό με τον τουρισμό, τις κατασκευές και τα ακίνητα, φαίνεται ότι αποτελούν κλάδους - «κελεπούρια» για τους εμίρηδες. Αλλωστε, ο προσανατολισμός των «πετροδόλαρων» σε επενδύσεις στον πολιτιστικό τομέα «αντανακλά» - τηρουμένων των αναλογιών και του τρόπου που εκφράζεται - τη μετατροπή, από την ΕΕ, του πολιτισμού σε πεδίο αύξησης της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στο Κατάρ
Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στο Κατάρ
Βέβαια, είναι νωρίς να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για το πώς και κατά πόσον ο πολιτιστικός τομέας θα είναι το μελλοντικό «Ελντοράντο» του καπιταλισμού. Προς το παρόν όμως, τα κέρδη ρέουν άφθονα από τις «πολιτιστικές μπίζνες» και οι προσδοκίες αυξάνονται. Το «Λούβρο» του Αμπου Ντάμπι και η «πολιτιστική» επιθετικότητα του Κατάρ αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα. Γι' αυτό και οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» σημειώνουν ότι το Κατάρ, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, στοχεύει, επενδυτικά, σε τράπεζες και ακίνητα, αλλά το εμιράτο έχει μεγάλες φιλοδοξίες και στον πολιτισμό.

Πριν δύο χρόνια στο Κατάρ εγκαινιάστηκε το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, ενώ το Δεκέμβρη αναμένονται τα εγκαίνια του Μουσείου Σύγχρονης Αραβικής Τέχνης. Εμπειρογνώμονες της πολιτιστικής «αγοράς» εκτιμούν ότι και άλλα μουσεία θα «ξεφυτρώσουν» στην αραβική άμμο τα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, τα μέλη της κυβερνώσας οικογένειας του Κατάρ είναι συλλέκτες έργων τέχνης εδώ και χρόνια και πολύ καλοί πελάτες και των «Κρίστις» (σ.σ. οι οποίοι παρεμπιπτόντως δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κάποιο επίσημο αίτημα εξαγοράς από το εμιράτο).

Για τον εμίρη Χαμάντ αλ Θανί, τα πράγματα είναι «απλά»: «Χτίζουμε ένα μουσείο και μέσω των "Κρίστις" μπορούμε να αποκτούμε τα απαραίτητα αντικείμενα γι' αυτό το μουσείο»! Δηλαδή, για ποιο λόγο να κουράζεσαι να αγοράζεις όλα τα παιχνίδια... όταν μπορείς να έχεις το μαγαζί των παιχνιδιών...

Ενα τέτοιο καινούριο «παιχνίδι» είναι και τα έργα τέχνης για τους εμίρηδες. Ακόμη και η βρετανική εφημερίδα «Τέλεγκραφ» έγραφε πέρυσι για «μυστικοπαθές καταναλωτικό ξεφάντωμα» των εμίρηδων, προσθέτοντας ότι «ο κόσμος της τέχνης» υποπτευόταν για καιρό ότι τα Εμιράτα «αλώνουν» τις ιδιωτικές «συλλογές» και κλείνουν αβέρτα συμφωνίες εξαγοράς έργων σπουδαίων ζωγράφων. Μάλιστα, μερικά από αυτά τα έργα που «φιγουράρουν» σε εκθέσεις σε υπερπολυτελή ξενοδοχεία του Αμπου Ντάμπι... θεωρούνται «εξαφανισμένα»...

Αλλά με ακριβώς τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζει την τέχνη και τον πολιτισμό και η Δύση του... «Διαφωτισμού», η οποία, παρά τα παραπάνω, ανοίγει «παραρτήματα» μουσείων της στην έρημο και δεν έχει κανένα πρόβλημα να δει καλλιτεχνικούς θησαυρούς της στο Κατάρ. Προφανώς, αυτήν την «μπίζνα» εννοεί η ΕΕ με βαρύγδουπους όρους όπως «πολυ-πολυτισμικότητα». Στο κάτω - κάτω, από την Ευρώπη είναι οι «εμπειρογνώμονες» που με αφορμή το «Λούβρο» του Αμπου Ντάμπι και το «πανηγύρι» των έργων τέχνης εκτιμούσαν ότι τα εμιράτα «στηρίζουν» με αυτούς τους τρόπους την «αγορά», εν μέσω οικονομικής κρίσης...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Μητέρα Καισαριανή

1. Είναι ανυπόφορο, εξαιτίας του δημάρχου Τζόκα, την επιτομή της ανίας, να έχει χαθεί ο αυθορμητισμός που έκανε τον Καισαριανιώτη να αυτοσχεδιάζει με τη φαντασία του σαν χαρούμενο πνεύμα. Η ιδέα της δημαρχίας αξίζει όχι για να γίνεις ένα με τα ντουβάρια της, όπως έκανε ο Τζόκας, όχι για να πρυτανεύσει ο σχολαστικισμός, η αποθέωση των εργολάβων και οι εκπρόσωποι της παραλογοτεχνίας που μαζεύονται στην πλατεία, αλλά για να αφήσεις τη γειτονιά να μιλήσει μόνη της. Το περιβάλλον που προσπάθησε να στήσει ο δήμαρχο με τους παρατρεχάμενους δεν κατάφερε να ξεπεράσει τα όριά του. Ηταν και παραμένει δευτερογενές.

2. Παραφράζοντας τον Οκαμ, θα έλεγα ότι η παντοδυναμία της Καισαριανής έγκειται στο ότι δεν δημιουργεί τον κόσμο για τον μικροαστό και δεν επηρεάζεται απ' ό,τι κάνει ο μικροαστός. Καισαριανή σημαίνει εντελώς ανεξάρτητη βούληση.

3. Είκοσι χιλιάδες λεύγες υπό το μπετόν κυκλοφορεί, με όρθιο το λοφίο των νεόπλουτων, ο υποψήφιο του ΠΑΣΟΚ Καμπάκας. Επικαλούμαι ως μάρτυρα την Καισαριανή της παιδικής μου ηλικίας αν θα μπορούσε κάποτε να εμφανιστεί ένας τέτοιος μικροαστός έστω για βόλτα στην πλατεία και, αν ναι, ας με προστάξει η γειτονιά επί ποινή κολασμού να ζητήσω δημόσια συγγνώμη. Η λογική μου όμως μπαίνει σε δοκιμασία αν δίπλα στο όνομα της Καισαριανής προσθέσω το «Καμπάκας». Φοβάμαι ότι το άθροισμα που θα ξεπηδήσει θα έχει τη μορφή ανεξίτηλης κηλίδας που ακόμα και ο εργολάβος που την προκάλεσε δεν θα μπορέσει να την εξαλείψει. Φταίει η Καισαριανή που αρέσει σε μικροαστούς και εργολάβους; Οχι, φυσικά. Δεν φταίει το έργο για τον θαυμαστή, αν είναι θαυμαστής. Αν δεν διακατέχεται από κρίση ματαιοδοξίας και ίδιον όφελος. Η Καισαριανή, επειδή είναι ρωμαλέα, έχει την πολυτέλεια να συμπεριφέρεται νωχελικά και αδύναμα. Αυτό ξεγελά τον κάθε Καμπάκα, τον κάνει να πιστεύει πως είναι η αυθεντία που πάντα περίμενε η Καισαριανή για να κυβερνηθεί.

4. Το μόνο ποίημα που ταιριάζει στην Καισαριανή είναι η «Τίγρης» του Ουίλλιαμ Μπλέικ: «Τίγρη, τίγρη / φλεγόμενη λάμψη στης νυκτός τα δάση / Ποιο αθάνατο χέρι η ματιά μπορεί να παραστήσει την τρομακτική σου συμμετρία;»

5. Πάντα επιστρέφω στην Καισαριανή. Παρ' όλα όσα έπαθε χωρίς ποτέ να μάθει τίποτα, είναι ζωντανή. Η αγαπημένη μου βόλτα γίνεται τη νύχτα στα σοκάκια της. Γνωρίζω όχι μόνο την ιστορία κάθε σπιτιού αλλά και το τίμημα που πληρώθηκε μέσα σ' αυτό. Θέλει προσοχή, μακριά της παγώνεις κι επάνω της καίγεσαι. Η σαγήνη της συχνά γίνεται παγίδα. Αν την ερωτευτείς, δεν θ' αργήσεις να γίνεις ένα ερωτευμένο τέρας. Αυτή τη φάση την έχω περάσει στην εφηβεία μου. Τώρα απλώς επιστρέφω στη μητέρα μου, επιστρέφω στη μητέρα Καισαριανή. Σ' αυτή την κατάσταση εύχομαι να αναγεννηθώ μ' έναν μεταφυσικό τρόπο κατ' εικόνα της Καισαριανής, με μοναδικό σκοπό να καθρεφτιστώ μέσα της.

ΥΓ: Σ' αυτές τις εκλογές ψηφίζω Σταμέλο για το ήθος του, γιατί προέρχεται από το ΠΑΜΕ και είναι κομμουνιστής.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ