Στη γνωριμία του με το μεγάλο ποιητή, στην ιστορία του μουσικού έργου και στην απήχησή του παγκόσμια αναφέρθηκε ο συνθέτης σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. Εργο, με «ιδιαίτερη ατμόσφαιρα», που υμνεί τη φύση και τους ανθρώπους της Λατ. Αμερικής, τους αγώνες τους για ελευθερία, από την εποχή των αποικιοκρατών μέχρι την εποχή της σύγχρονης αμερικανικής οικονομικο- πολιτικής δυναστείας. Την ιδέα για τη μελοποίηση του έπους τη συνέλαβε το 1971, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Χιλή, προσκεκλημένος της κυβέρνησης Αλιέντε, όπου παραβρέθηκε σε συναυλία με έργα Χιλιανών συνθετών σε ποίηση Νερούντα. Μετά την επιστροφή του στο Παρίσι, ασχολήθηκε αμέσως με τη σύνθεση. Πρώτα έγραψε τα «Amor America» και «Vegetaciones», στη συνέχεια τα «Algunas Bestias», «Vienen los pajaros», «Los Libertadores», «America Insurrecta», «Voy a vivir» και «A mi partido» και ένα χρόνο αργότερα προσέθεσε το «United Fruit Co». Ικανοποιημένος από τη δουλιά του Μίκη Θεοδωράκη, ο Νερούντα ζήτησε από το συνθέτη να συμπεριλάβει στο έργο και τρία ποιήματα για τους Λατινοαμερικανούς ήρωες Zapata, Lautaro και Sandino. Το 1973 ο συνθέτης αναγκάστηκε να κάνει ακόμα μία προσθήκη -σε δικούς του στίχους αυτήν τη φορά- αμέσως μετά το θάνατο του ποιητή, το «Neruda Requiem».
Το πρώτο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει αποσπάσματα από το «Κάντο Ολύμπικο», που γράφτηκε ύστερα από πρόσκληση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για τους Αγώνες της Βαρκελώνης το 1992 και έχει μορφή «συμφωνικής - ορατοριακής σουίτας σε έξι μέρη».
Με αφορμή τα εγκαίνια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο Σύλλογος Καθηγητών Ωδείων και Μουσικών Σχολών Μακεδονίας - Θράκης, με ανακοίνωσή τους προς τον Τύπο, εκφράζουν τον προβληματισμό της για τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται, αλλά και για τη μουσική εκπαίδευση που εκχωρείται άνευ όρων στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
«Για άλλη μια φορά» -αναφέρει η ανακοίνωση- «κτίρια - θαύματα αρχιτεκτονικής, αίθουσες υψηλών προδιαγραφών, επίσημοι προσκεκλημένοι και πολυπληθές φιλοθεάμον κοινό... Για άλλη μια φορά προβολείς, φλας, δημοσιογράφοι... Για άλλη μια φορά δημόσιες σχέσεις, χειροκροτήματα, κριτικές... Ομως, τι κρύβεται πίσω από τη βιτρίνα; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς ποια είναι η αγωνία μας για την ποιότητα και το επίπεδο της μουσικής παιδείας; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς, γιατί τα προβλήματα στη μουσική εκπαίδευση οξύνονται με ανεξέλεγκτους ρυθμούς; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς τι προοπτικές αφήνουν στους καθηγητές μουσικής των ωδείων οι χαμηλοί μισθοί, οι εργασιακές συνθήκες ομηρίας, η γενικευμένη υποαπασχόληση -ετεροαπασχόληση, η απειλούμενη μαζική ανεργία; Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς ποιος ωφελείται και ποιος ζημιώνεται από την πλήρη εκχώρηση της μουσικής παιδείας και εκπαίδευσης στην ιδιωτική πρωτοβουλία κάτω από συνθήκες αδιαφάνειας και αναξιοκρατίας; Σιωπή ανοχής και συνενοχής... Ο αγώνας μας για τη διεκδίκηση και κατοχύρωση οικονομικών και θεσμικών αιτημάτων χρειάζεται την υποστήριξη της Μουσικής Κοινότητας. Κυρίες και κύριοι, καλή ακρόαση»...
Θυμίζουμε ότι σε συνέντευξη Τύπου λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια του Μεγάρου ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΜΜΘ, Αλέξανδρος Μπακατσέλος επισήμανε ότι «έως το τέλος του έτους θα υπάρχει οριστική έγκριση για τη δημιουργία ενός δεύτερου κτιρίου, που θα χρησιμοποιηθεί για τη φιλοξενία των ηγετών των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Οσον αφορά στο λούνα παρκ -που βρίσκεται σε χώρο δίπλα από το Μέγαρο- ο Α. Μπακατσέλος ανέφερε ότι θα μετακινηθεί πολύ σύντομα.
Και όλα αυτά, τη στιγμή που το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κινδυνεύει να μείνει άστεγο, καθώς το πρώην «Βασιλικό» θέατρο και το θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών δεν είναι βέβαιο ότι θα στεγάσουν το ΚΘΒΕ (σ.σ. το πρώτο εγκαινιάστηκε προεκλογικά από τον πρωθυπουργό, ενώ το δεύτερο υποτίθεται ότι θα αποτελούσε μόνιμη πια στέγη του ΚΘΒΕ, καθώς με χρήματα του δημοσίου ανακαινίστηκε, αλλά η εταιρία ζητούσε από το ΚΘΒΕ ενοίκιο και για τα χρόνια που ανακαινιζόταν).
Σε τρεις Θεσσαλούς, στην καταγωγή, δημιουργούς που αναδείχτηκαν στο εξωτερικό είναι αφιερωμένη η έκθεση του Εικαστικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας με τίτλο «Πολίτες του κόσμου», που ξεκινά στις 21/9 και θα διαρκέσει έως τις 21 του Οκτώβρη.
Πρόκειται για την Αθηνά Τάχα, τον Θανάση Φάμπα και τον Φιλόλαο Τλούπα, οι οποίοι χάραξαν τους δικούς δημιουργικούς δρόμους, κατακτώντας το κοινό τους στις ΗΠΑ, τη Ρουμανία και το Παρίσι αντίστοιχα. Στόχος της έκθεσης, εκτός από την απότιση φόρου τιμής εκ μέρους της ιδιαίτερης, κοινής τους πατρίδας είναι και η γνωριμία τους με το ελληνικό κοινό. Γι' αυτό το σκοπό η έκθεση θα φιλοξενήσει 120 επιτοίχια έργα, έργα πλαστικής και εγκαταστάσεων των τριών δημιουργών.
Η Αθηνά Τάχα βρέθηκε στις ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του '60 και επηρεάστηκε από το κλίμα της κοινωνικής αμφισβήτησης που ανθούσε εκείνη την περίοδο. Ηδη 52 εγκαταστάσεις της κοσμούν διάφορες πολιτείες των ΗΠΑ με πολύ θετικά σχόλια από τον Τύπο, την κριτική και το κοινό. Διδάσκει γλυπτική στο Κολέγιο Ομπερλιν του Οχάιο.
Ο Φιλόλαος Τλούπας εγκαταστάθηκε στο Παρίσι στις αρχές της δεκαετίας του '50. Συνεργάστηκε με γνωστούς αρχιτέκτονες στη διαμόρφωση προσόψεων δημοσίων κτιρίων, υδραγωγείων, πάρκων, χώρων αναψυχής κ.ά. Παράλληλα ασχολείται με τη μικρογλυπτική, της οποίας δείγματα θα φιλοξενήσει η έκθεση.
Ο Θανάσης Φάμπας βρέθηκε στο Βουκουρέστι σαν πολιτικός πρόσφυγας μετά τον εμφύλιο πόλεμο. Εκεί ξεδίπλωσε το ταλέντο του και ασχολήθηκε με τη ζωγραφική. Εγινε διάσημος στη Ρουμανία για τις γυναικείες φιγούρες του - σύμβολα πανανθρώπινων αξιών όπως η φιλία και η μητρότητα. Τώρα είναι εγκαταστημένος στο Βόλο και ασχολείται με τη μνημειακή γλυπτική.
Μέσα σε δυόμισι ώρες το κοινό θα έχει την ευκαιρία ν' ακούσει τραγούδια που έχουν σημαδέψει τη μουσική πορεία του καλλιτέχνη. Τραγούδια που άντεξαν στο χρόνο, καταλαμβάνοντας μια ξεχωριστή θέση στη μνήμη και την καρδιά μας: από τη «Θεσσαλονίκη» του Γ. Ζαμπέτα μέχρι τις πιο πρόσφατες δισκογραφικές του συνεργασίες, «Στου αιώνα την παράγκα» του Θ. Μικρούτσικου και «Εντελβάις» των Μ. Τόκα - Α. Αλκαίου. Τα τραγούδια πλαισιώνονται από κείμενα που έγραψε η ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης Λίλιαν Δημητρακοπούλου. Συνοδοιπόροι στα «35 μουσικά βήματα» του Δ. Μητροπάνου είναι οι τραγουδιστές Στέλλα Χροναίου και Νίκος Κουρουπάκης και 9μελής ορχήστρα. Απόδοση κειμένων από τους ηθοποιούς Δέσποινα Πόγκα και Νίκο Νικολαΐδη. Γενική είσοδος: 4.000 δρχ. Εισιτήρια προπωλούνται στο Δημαρχείο Πετρούπολης (Κ. Βάρναλη 76-78), στα δισκοπωλεία «Virgin» (Σύνταγμα), «Music Land» και «Bull - Bull» (Περιστέρι) και στο δισκοπωλείο «Αργυρίου Club» (Αγ. Ανάργυροι).
Από την «Πίσω πόρτα» του Τσεμπερόπουλου |
Προς το παρόν θα τη χαρούν πρώτοι όσοι παραβρεθούν στην επίσημη τελετή έναρξης του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας («Νύχτες πρεμιέρας»), αύριο (9μμ) στο Κολέγιο Αθηνών. Το Φεστιβάλ θα επαναπροβάλει την ταινία για το κοινό του στο «Δαναό» στις 11/9.
Ενα μήνα αργότερα και παράλληλα με την προβολή της στις αίθουσες, η ταινία θα συμμετάσχει στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ του Τόκιο, που διοργανώνεται από τις 24 του Οκτώβρη μέχρι τις 5 του Νοέμβρη.
Το θέμα της ταινίας είναι η πρώιμη και βεβιασμένη εφηβεία ενός 13χρονου αγοριού στην Αθήνα της δεκαετίας του '60. Το σενάριο είναι του ίδιου και του Ντένη Ηλιάδη, η φωτογραφία του Πλάτωνα Ανδρονίδη, τα σκηνικά του Αντώνη Δαγκλίδη, τα κοστούμια της Μαρίας Κοντοδήμα, ο ήχος του Νίκου Παπαδημητρίου και η μουσική του Μάριου Στρόφαλη. Παίζουν: Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, Αλεξανδριανή Σικελιανού, Χάρης Σώζος, Αντώνης Καφετζόπουλος, Ιεροκλής Μιχαηλίδης. Το τραγούδι της ταινίας ερμηνεύει ο Χρήστος Θηβαίος.
Προσφυγή, με την οποία ζητά να ακυρωθεί ως παράνομη η υπαγωγή των συγγραφέων, καλλιτεχνών κλπ. στο καθεστώς του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο δικηγόρος, συγγραφέας και ζωγράφος Αθανάσιος - Μιλτιάδης Κόκκινος, γιος του πρώην προέδρου του Αρείου Πάγου Βασ. Κόκκινου.
Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η Πολιτεία, κατά την προσαρμογή κοινοτικής οδηγίας στο ελληνικό Δίκαιο, με «εντελώς αυθαίρετη» ρύθμιση (Ν. 1642/1986) εξαίρεσε τους εν λόγω επαγγελματίες από την απαλλαγή του ΦΠΑ, ενώ η οδηγία (77/388/ΕΟΚ) «ρητά και ξεκάθαρα» τους απαλλάσσει. Πρόκειται - προσθέτει - «περί απίθανης παρερμηνείας της κοινοτικής οδηγίας» από τον Ελληνα νομοθέτη, εξαιτίας της οποίας η χώρα μας κινδυνεύει να τιμωρηθεί με «βαριά χρηματικά πρόστιμα από το δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, σε περίπτωση που τα ελληνικά δικαστήρια δε λύσουν το πρόβλημα».
Η Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης προκηρύσσει εισαγωγικές εξετάσεις για προεπαγγελματικά τμήματα, για παιδιά από 9 - 17 ετών. Στην αίτηση εγγραφής πρέπει να περιλαμβάνεται πιστοποιητικό γέννησης, βεβαίωση παθολόγου, βεβαίωση ορθοπεδικού. Οι αιτήσεις κατατίθενται μέχρι τις 28/9 στη Γραμματεία της Σχολής (Ομήρου 57). Πληροφορίες στα τηλέφωνα 3612.263 και 3624.249