Τα προβλήματα που είχαν διαπιστωθεί στα ελικόπτερα αλλά και οι ελλείψεις σε μέσα και προσωπικό συντήρησης και υποστήριξης προσανατολίζουν στον «ένοχο» της απώλειας των δύο χειριστών
Το χτεσινό δυστύχημα με την συντριβή του ελικοπτέρου της Αεροπορίας Στρατού τύπου «Απάτσι» (ΑΗ-64 DHA, Apache), στην Πάχη Μεγάρων και το θάνατο των δύο χειριστών του, φέρνει στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο τα προβλήματα της ποιότητας του στρατιωτικού υλικού που προμηθεύονται οι Ενοπλες Δυνάμεις αλλά και της επάρκειας σε μέσα και υλικά συντήρησης, όπως και σε στελέχη που είναι αναγκαία τόσο για την επιχειρησιακή επάρκεια των οπλικών συστημάτων όσο και για την ασφάλεια του προσωπικού.
Στις 11.49 π.μ. το ελικόπτερο συνετρίβη στη βάση ελικοπτέρων του αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων κατά την εκτέλεση δοκιμαστικής πτήσης οδηγώντας στο θάνατο τους δύο χειριστές του, τον κυβερνήτη ταγματάρχη (ΑΣ) Α.Δ. και τον συγκυβερνήτη αρχιλοχίας (ΑΣ) Κ.Γ., οι οποίοι τραυτίστηκαν θανάσιμα κατά την πτώση. Ωστόσο, εκτιμάται ότι ο θάνατος τους είναι αποτέλεσμα της πτώσης σε συνδυασμό με την ανάφλεξη που προκλήθηκε. Πάντως, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΣ το ελικόπτερο «είχε υποβληθεί σε προγραμματισμένη επιθεώρηση». Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Ε. Βενιζέλος, διέταξε τη διενέργεια προανάκρισης από τον Εισαγγελέα του Στρατοδικείο.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το πρόβλημα στο «Απάτσι» παρουσιάστηκε στη διάρκεια αιώρησης κατά την εκτέλεση προβλεπομένων ελέγχων σε ύψος περίπου 1.000 μέτρων πάνω από το αεροδρόμιο. Μετά τη διαπίστωση του προβλήματος ξεκίνησε η διαδικασία αναγκαστικής προσγείωσής του, όμως από το ύψος των περίπου 30 μέτρων έπεσε ανεξέλεγκτα στο έδαφος με συνέπεια τη συντριβή και την ανάφλεξή του και από ό,τι φαίνεται δε λειτούργησε το σύστημα ασφαλείας «αιώρησης ανάγκης» και αυτό για την αποφυγή εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο προέρχεται από την παρτίδα 12 ελικοπτέρων του ίδιου τύπου, ΑΗ-64 DHA, «Apache», αμερικανικής κατασκευής από την εταιρεία «Μπόινγκ» που κατά την πρώτη παραλαβή τους το 2007 διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα. Εκτοτε, παρέμειναν για πάνω από δύο χρόνια στην πίστα του αεροδρομίου των Μεγάρων, χωρίς καμία προστασία, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και στην αρμύρα της θάλασσας και μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες που είχαν υπάρξει στο κουφάρι αυτών των ελικοπτέρων είχαν φωλιάσει ακόμα και... ποντίκια.
Ολα αυτά είχαν καταγραφεί όχι μόνο στον Τύπο αλλά και σε Ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, στις 25 Ιούνη 2009. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τα ενέταξε τον Απρίλη του 2010 στην Αεροπορία Στρατού. Τη σύμβαση για την αγορά είχε υπογράψει το 2003, ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Γ. Παπαντωνίου, συνολικού ύψους 683 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2004, μετά την εκλογή της ΝΔ και την ανάληψη καθηκόντων Γενικού Γραμματέα Εξοπλισμών από τον πρώην εισαγγελέα Γ. Ζορμπά συγκροτήθηκε επιτροπή για την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το διάστημα άφιξης των ελικοπτέρων στην Ελλάδα (Φλεβάρης - Μάης 2007) οι αρμόδιοι για τον έλεγχό των ελικοπτέρων διαπίστωσαν πλήθος προβλημάτων (πρόβλημα στο κιβώτιο μετάδοσης κίνησης, μη ικανοποιητική η ευκρίνεια στο ηλεκτρονικό σύστημα, πρόβλημα στον οπλισμό του ελικοπτέρου, πρόβλημα στις πλάκες θωράκισης, αποχρωματισμένα πτερύγια της κύριας έλικας). Από το Μάη του 2007 τα ελικόπτερα παρέμεναν στην Πάχη Μεγάρων, λόγω της άρνησης παραλαβής από το υπουργείο Αμυνας. Το διάστημα αυτό υποτίθεται πως έγιναν τέσσερις τροποποιήσεις στην αρχική σύμβαση και αντίστοιχα στα ελικόπτερα. Τελικά η επίσημη παραλαβή και η ένταξή τους στην Αεροπορία Στρατού πραγματοποιήθηκε τον Απρίλη του 2010.
Προβλήματα όμως που αφορούν την τεχνική υποστήριξη έχουν καταγραφεί και στη βάση ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού στην Πάχη Μεγάρων. Στις 3 Σεπτέμβρη 2004, ο διοικητής του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού, είχε στείλει αναφορά στους ανωτέρους του, που είδε το φως της δημοσιότητας, όπου έλεγε πως «η εξαιρετικά μειωμένη δύναμη τεχνικού προσωπικού... δημιουργεί σοβαρές επιπτώσεις... στην ποιότητα των εργασιών και στην αύξηση των πιθανοτήτων για σφάλματα κατά την εκτέλεση της συντήρησης και στην ασφάλεια των πτήσεων». Είναι άγνωστο τι έγινε από τότε, πάντως 8 ημέρες μετά, στις 11 Σεπτέμβρη 2004, συνετρίβη στο Αγιο Ορος το μοιραίο μεταγωγικό ελικόπτερο «CHINOOK», με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τη συνοδεία του, το οποίο προερχόταν από την ίδια βάση. Επίσης, το Νοέμβρη του 2008, ένα «Apache», συνετρίβη κοντά στην Κύμη στη διάρκεια νυχτερινής εκπαιδευτικής πτήσης οδηγώντας στο θάνατο τους δύο χειριστές του.
Ξεχωριστή στιγμή στο έτσι κι αλλιώς πλούσιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Αθήνα θα είναι ο αγώνας δρόμου 5 χιλιομέτρων που προγραμματίζεται να γίνει την τρίτη μέρα των εκδηλώσεων. Κεντρικό σύνθημα της διοργάνωσης θα είναι «Ζωή ολόκληρη, όχι με δόσεις» και θα είναι αφιερωμένη στην πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά. Οσοι ενδιαφέρονται να δηλώσουν συμμετοχή, μπορούν να το κάνουν έγκαιρα στα τηλέφωνα 6987706814 και 6973025091.
Σήμερα, Σάββατο, το 36ο Φεστιβάλ της ΚΝΕ ταξιδεύει στην Πρέβεζα, όπου στις 9 το βράδυ, στην πλατεία Ανδρούτσου θα μιλήσει η Μαρία Ανδρεάδου, μέλος του Γραφείου Περιοχής Βορειοδυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ, ενώ οι εκδηλώσεις θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το θεατρικό σκετς «Θα σταθούμε ορθές», αφιέρωμα στον Νίκο Μπελογιάννη και συναυλία από τον μουσικοσυνθέτη Σπύρο Σαμοήλη.
Από χτες ξεκίνησε διήμερο φεστιβάλ στην Κατερίνη, στο αμφιθέατρο του πάρκου Κατερίνης, στις 8 το βράδυ με πολιτικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
Στην κεντρική πλατεία Μεσολογγίου σήμερα στις 8.30 μ.μ. θα μιλήσει ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Μωραΐτης με θέμα «Οικονομική κρίση και η πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ». Αύριο ο ίδιος θα μιλήσει στην κεντρική πλατεία στην Κατούνα στις 9 μ.μ.
Η ΚΟ Υγείας της ΚΟΘ του ΚΚΕ διοργανώνει περιοδείες στα νοσοκομεία του νομού.
-- Σήμερα, Σάββατο 31 Ιούλη, στις 9.30 π.μ. στο Νοσοκομείο «Γ. Παπανικολάου» θα περιοδεύσει η Σοφία Καλαντίδου, βουλευτής του ΚΚΕ.
-- Τη Δευτέρα 2 Αυγούστου, στις 10 π.μ., στο «Ιπποκράτειο» Νοσοκομείο θα περιοδεύσει ο Γιάννης Ζιώγας, βουλευτής του ΚΚΕ.
Αναχωρεί σήμερα στις 10 το πρωί από το Μεταξουργείο το πρώτο γκρουπ για το κάμπινγκ της ΚΝΕ, το οποίο στήνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο γνώριμο χώρο των εγκαταστάσεων του Παραθεριστικού Τουριστικού Συνεταιρισμού των εργαζομένων στην «Τυποεκδοτική», στο Αχλάδι Εύβοιας μέχρι και τις 22 Αυγούστου. Σε αυτό το διάστημα η Οργάνωση έχει προγραμματίσει τις εξής εκδηλώσεις: Στις 10 Αυγούστου θα παρουσιαστεί η «12η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ» από τον Αναστάση Γκίκα, συνεργάτη του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ. Τη Δευτέρα 2 Αυγούστου θα προβληθεί η ταινία «Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι», την Παρασκευή 13 Αυγούστου θα προβληθεί η ταινία «Τα σταφύλια της οργής» και την Τετάρτη 18 Αυγούστου «Οι 9 βασίλισσες». Την Τετάρτη 4 Αυγούστου θα παρουσιαστεί μουσικό αφιέρωμα στο Νίκο Καββαδία, την Πέμπτη 5 Αυγούστου θα γίνει συναυλία με ελληνικό και ξένο ροκ από το συγκρότημα του Νίκου Πονηρού, για τα Σαββατόβραδα προβλέπονται λαϊκά γλέντια, ενώ πολλά ερασιτεχνικά συγκροτήματα θα δώσουν συναυλίες στο χώρο του κάμπινγκ. Επίσης, θα διοργανωθούν αθλητικά τουρνουά και στο χώρο θα λειτουργεί και βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».
Η τιμή συμμετοχής είναι πάρα πολύ χαμηλή και περιλαμβάνει πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό. Να σημειωθεί ότι φέτος υπάρχει πρόβλεψη για νέα ζευγάρια με παιδιά ή για άτομα με ειδικές ανάγκες να μένουν στα σπιτάκια που υπάρχουν στις εγκαταστάσεις του Συνεταιρισμού. Η μετάβαση θα γίνεται οργανωμένα με πούλμαν κάθε Σάββατο (31/7, 7/8, 14/8) από το Μεταξουργείο, ενώ όσοι το επιθυμούν μπορούν να μεταβούν είτε με δικό τους μεταφορικό μέσο, είτε με το ΚΤΕΛ μέσω Χαλκίδας.
Σε σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε σχέση με τη χτεσινή πτώση του ελικοπτέρου «Απάτσι» και τους δυο νεκρούς χειριστές του, τονίζονται τα ακόλουθα:
«Σοβαρά ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ελικόπτερο τύπου Απάτσι, αμερικανικής κατασκευής που προέρχεται από την ομάδα των 12 νέων ελικοπτέρων αυτού του τύπου και που κατά την παραλαβή τους το 2007 διαπιστώθηκαν προβλήματα και παρέμειναν για 2 χρόνια σε αχρησία, εντάχθηκε πρόσφατα στην αεροπορία στρατού. Ακόμα ερωτήματα εγείρονται και σε σχέση με τη λειτουργία του όλου συστήματος πρόληψης ατυχημάτων και προστασίας του προσωπικού.
Η κυβέρνηση πρέπει να δώσει σαφείς απαντήσεις για τη στελέχωση με το απαραίτητο προσωπικό για τη συντήρηση και την εκπαίδευση για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Δεν μπορεί οι ευθύνες για μια ακόμα φορά να αποδοθούν αόριστα σε κάποια μηχανική βλάβη ή ακόμα χειρότερα σε "ανθρώπινο λάθος".
Το ΚΚΕ εκφράζει τα βαθιά του συλλυπητήρια στις οικογένειες των δύο χειριστών».