ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Μεγάλες οι ευθύνες μονοπωλίων και κομμάτων της πλουτοκρατίας

Παρέμβαση με αφορμή τις κατολισθήσεις που είχαν σαν αποτέλεσμα το θάνατο ενός ανθρώπου. «Αποδεικνύεται ότι η παραχώρηση στο μεγάλο πολυεθνικό και μονοπωλιακό κεφάλαιο του πλούτου της χώρας όχι μόνο δε λύνει προβλήματα δημόσιας ασφάλειας και μείωσης του κόστους κατασκευής και συντήρησης, αντίθετα οδηγεί σε επικίνδυνη χειροτέρευσή τους», επισημαίνεται στην ανακοίνωση

Δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία οι πρόσφατες κατολισθήσεις στα Τέμπη, που οδήγησαν στο θάνατο ενός ανθρώπου και στο κλείσιμο του δρόμου, επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ, επισημαίνοντας ότι ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης δεν μπορεί να διασφαλίζει ούτε ανθρώπινες ζωές ούτε τα γενικότερα λαϊκά συμφέροντα, όπως αυτό των Μεταφορών, και καταγγέλλοντας ότι την ευθύνη έχουν τα μονοπώλια και τα κόμματά τους.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Οι πρόσφατες κατολισθήσεις στα Τέμπη, που οδήγησαν στο θάνατο ενός ανθρώπου και στο κλείσιμο του δρόμου για πολλές εβδομάδες, δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία. Αποδεικνύει ότι ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης δεν μπορεί να διασφαλίζει ούτε ανθρώπινες ζωές ούτε τα γενικότερα λαϊκά συμφέροντα, όπως αυτό των Μεταφορών. Μπορεί να διασφαλίσει μόνο την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων και σ' αυτή υποτάσσονται τα πάντα. Αποδεικνύει την υποκρισία και τα ψεύδη των αστικών κομμάτων και κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, όταν υπόσχονται ότι η ιδιωτική επιχειρηματική δράση εξασφαλίζει την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Αποδεικνύεται ότι η παραχώρηση στο μεγάλο πολυεθνικό και μονοπωλιακό κεφάλαιο του πλούτου της χώρας (οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια, ενέργεια κ.ά.) όχι μόνο δε λύνει προβλήματα δημόσιας ασφάλειας και μείωσης του κόστους κατασκευής και συντήρησης, αντίθετα οδηγεί σε επικίνδυνη χειροτέρευσή τους.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση για μια ακόμη φορά δεν ελήφθησαν τα απαραίτητα μέτρα (μελέτες, εφαρμογή μέτρων ασφάλειας και προστασίας) όπως άλλωστε συμβαίνει σχεδόν στο σύνολο των επιχειρήσεων, προκειμένου να μειώνεται το κόστος και αυξάνεται η κερδοφορία. Είναι τεράστιες οι ευθύνες των μονοπωλιακών ομίλων στους οποίους παραχωρήθηκε το "φιλέτο" της ΠΑΘΕ αλλά και των κομμάτων (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΛΑ.Ο.Σ) που υπέγραψαν με διθυραμβικά σχόλια τις συμβάσεις παραχώρησης.

Οι μεταφορές πρέπει να είναι κοινωνικό αγαθό

Επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά η θέση του ΚΚΕ, ότι ώριμο και αναγκαίο σήμερα είναι, να υπάρχουν ενιαίοι κρατικοί φορείς στους τομείς στρατηγικής σημασίας, που θα αποτελούν λαϊκή περιουσία και θα υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Οτι μεταξύ άλλων η Μεταφορά πρέπει να κατοχυρωθεί ως κοινωνικό αγαθό, σε αντίθεση με την εμπορευματοποίησή της. Το έργο στα Τέμπη θα μπορούσε να κατασκευαστεί με ασφάλεια για τους εργαζόμενους και τους διερχόμενους. Αυτό σήμερα δεν μπορεί να γίνει, κάτω από την πίεση να τελειώσει γρήγορα και όπως όπως το έργο προκειμένου να αποκομίσουν ταχύτερα και περισσότερα κέρδη οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες. Αδιαφορούν για τις επιπτώσεις που έχουν τα έργα για τη διάνοιξη των σηράγγων στο περιβάλλον και που ευθύνονται για τις κατολισθήσεις.

Στάχτη στα μάτια οι διαβεβαιώσεις περί «υπεύθυνων που θα πληρώσουν»

Επιχειρήματα ότι για μια ακόμη φορά φταίνε τα φυσικά φαινόμενα, όπως η βροχή, χρησιμοποιούνται για να αθωώσουν τις ευθύνες των κατασκευαστών. Αλλωστε οι εταιρείες είναι υπεύθυνες για την ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του οδικού άξονα κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Αν υπάρχει επικινδυνότητα από βροχές όφειλαν να το ξέρουν, να το παρακολουθούν και να παίρνουν μέτρα. Τα υπέρογκα χαράτσια που πληρώνει η λαϊκή οικογένεια στα διόδια, υποτίθεται ότι προορίζονται για να είναι ασφαλείς και σε λειτουργία οι οδικοί άξονες. Αυτό άλλωστε διατυμπανίζουν με κάθε ευκαιρία οι υπερασπιστές των μονοπωλιακών συμφερόντων από το ΠΑΣΟΚ μέχρι το ΛΑ.Ο.Σ... "αν θέλουμε ασφάλεια πρέπει να πληρώνουμε". Οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι τα αίτια θα διερευνηθούν και θα πληρώσουν οι υπεύθυνοι, αν υπάρχουν, είναι στάχτη στα μάτια. Κανείς κεφαλαιοκράτης δε πλήρωσε για τα χιλιάδες εγκλήματα που έχουν γίνει στο βωμό του καπιταλιστικού κέρδους. Ας θυμηθούμε πρόσφατα το ΣΑΜΙΝΑ, τα Ολυμπιακά έργα κ.ά.

Κανείς τους δε θα ζητήσει ευθύνες για το κλείσιμο του δρόμου στα Τέμπη, που αναμένεται να διαρκέσει βδομάδες ή και μήνες. Πόσο διαφορετική αντιμετώπιση έχουν οι αγρότες και οι εργαζόμενοι όταν αναγκάζονται να κλείσουν δρόμους διεκδικώντας τα δικαιώματά τους. Στέλνονται στα δικαστήρια, λοιδωρούνται και συκοφαντούνται σαν εγκληματίες απέναντι στους πολίτες και την "εθνική οικονομία". Εάν όμως οι δρόμοι κλείνουν εξαιτίας μονοπωλίων σαν της "Χόχτιφ" και του Μπόμπολα, τότε ο κρατικός μηχανισμός πέφτει σύσσωμος για να τους δώσει άλλοθι και να βρει εναλλακτικές λύσεις. Αυτή είναι η αστική δημοκρατία όπου νόμος είναι το δίκιο του κεφαλαιοκράτη και όχι του εργάτη ή του φτωχού αγρότη.

Ελλειψη υποδομών

Το πρόβλημα αναδεικνύει ακόμη μια πλευρά. Της έλλειψης εναλλακτικής ασφαλούς και άνετης μετακίνησης. Οι αστικές κυβερνήσεις δε φρόντισαν για την ανάπτυξη των οδικών αξόνων και του σιδηρόδρομου. Επί δεκαετίες τεράστιος πλούτος δίνεται στις τσέπες τραπεζιτών, βιομηχάνων, εφοπλιστών και μεγαλεμπόρων αντί να αναπτυχθούν βασικές υποδομές, που στοιχειωδώς θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της μεταφοράς. Οι δρόμοι που σήμερα καλούνται να σηκώσουν το βάρος (μέσω Ελασσόνας ή Αγιάς) δεν πληρούν καμιά προδιαγραφή και είναι άκρως επικίνδυνοι ιδιαίτερα στις χειμερινές συνθήκες.

Οι εργαζόμενοι, οι φτωχοί αγρότες και αυτοαπασχολούμενοι της πόλης, η νεολαία, πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα. Να ανατρέψουν τις πολιτικές παράδοσης του πλούτου της χώρας στα μονοπώλια. Να αντισταθούν στην εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών. Κανένα όφελος δεν έχουν, καμιά λαϊκή ανάγκη δε μπορεί να ικανοποιηθεί, παρά τα τεράστια «ανταποδοτικά» χαράτσια που πληρώνουν. Καμιά ποιότητα και ασφάλεια δε μπορεί να προσφέρει το μονοπωλιακό κεφάλαιο. Να διεκδικήσουν άλλο τρόπο ανάπτυξης με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών. Σήμερα υπάρχουν όλα τα αναγκαία (ανθρώπινο δυναμικό, επιστημονικά και τεχνολογικά μέσα) που μπορούν πλήρως να αξιοποιηθούν χωρίς τη μεσολάβηση των μονοπωλίων. Να γυρίσουν την πλάτη στα κόμματα του κεφαλαίου που διακηρύσσουν ότι μπορούν ταυτόχρονα να ικανοποιηθούν οι ανάγκες και του λαού και της αστικής τάξης».

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κίνδυνοι για την οδική ασφάλεια στην εναλλακτική διαδρομή

Η βασική οδική αρτηρία που συνδέει την Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία και την υπόλοιπη Κεντρική και Νότια Ελλάδα, είναι προδιαγραφών του 1950. Πριν δύο μήνες η Νομαρχία Λάρισας αποφάσισε τη συντήρησή του, γιατί ο δρόμος σε πολλά τμήματα είναι προβληματικός και επικίνδυνος

Σοβαρούς κινδύνους κρύβει το οδόστρωμα του δρόμου Κοζάνης - Ελασσόνας - Λάρισας, τον οποίο υποχρεώνονται να ακολουθούν οι οδηγοί μετά το κλείσιμο των Τεμπών, επισημαίνει ανάμεσα σε άλλα με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ. Μόλις πριν δύο μήνες, η Νομαρχία Λάρισας αποφάσισε τη συντήρηση του οδικού άξονα που βρίσκεται στα όρια ευθύνης της, γιατί - όπως ομολογήθηκε από τους αρμόδιους - ο δρόμος σε πολλά τμήματα είναι προβληματικός και επικίνδυνος.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει:

«Η βασική οδική αρτηρία που συνδέει τη Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία και την υπόλοιπη Κεντρική και Νότια Ελλάδα είναι προδιαγραφών του 1950. Εκτός από τα κάθε είδους μεταφορικά μέσα, ο δρόμος χρησιμοποιείται και από γεωργικά μηχανήματα τα οποία επιδεινώνουν το πρόβλημα, με αποτέλεσμα να συμβαίνουν συχνά ατυχήματα, ακόμα και θανατηφόρα. Ιδιαίτερα με την αύξηση της κυκλοφορίας λόγω του κλεισίματος των Τεμπών και της χειμερινής περιόδου, ο συγκεκριμένος δρόμος μετατρέπεται σε άκρως επικίνδυνο δρόμο.

Τα τελευταία 15 χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ επανειλημμένα αξιοποίησαν το πρόβλημα, που οι ίδιοι προκάλεσαν με τις πολιτικές τους επιλογές, ανακοινώνοντας, κύρια σε περιόδους εκλογών, την κατασκευή τμημάτων του δρόμου και σε "σύντομο" χρονικό διάστημα την ολοκλήρωση της πλήρους κατασκευής του. Στην πράξη δεν υλοποιήθηκε καμιά από τις υποσχέσεις, εκτός από κάποια μπαλώματα σε ορισμένα σημεία.

Αποφεύγουν επιμελώς την αλήθεια, ότι δεν κατασκευάζεται γιατί δεν είναι στα σχέδια της ΕΕ, επειδή δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Αποδεικνύεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι και στον τομέα των μεταφορών, κριτήριο αποτελεί τι συμφέρει το μεγάλο κεφάλαιο και όχι οι λαϊκές ανάγκες. Γι' αυτό και ο λαός χρειάζεται να βγάλει τα αναγκαία συμπεράσματα για την πολιτική που ασκούν διαχρονικά οι αστικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Το κλείσιμο των Τεμπών και η υποχρεωτική διέλευση για πάνω από μήνα του κύριου όγκου των αυτοκινήτων από το δρόμο Κοζάνη - Ελασσόνα - Λάρισα, αναδεικνύει την οξύτητα του προβλήματος, της έλλειψης ασφαλούς και άνετης εναλλακτικής μετακίνησης, αλλά και την επιτακτική ανάγκη να κατασκευαστεί εξ αρχής άμεσα ο δρόμος ως κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού παρόμοιων προδιαγραφών με την Εγνατία από το τελωνείο της Νίκης ως την ΠΑΘΕ. Αναδεικνύεται συνολικά το πρόβλημα των μεταφορών και οι ευθύνες των αστικών κυβερνήσεων που παραμέλησαν συνειδητά την ανάπτυξη των οδικών αξόνων και το σιδηρόδρομο. Τα υπέρογκα χαράτσια που πληρώνει η λαϊκή οικογένεια με τους έμμεσους και άμεσους φόρους, τα διόδια κλπ., υποτίθεται ότι προορίζονται να είναι σύντομοι, ασφαλείς και άνετοι οι οδικοί άξονες, στην πραγματικότητα όμως αυτά πηγαίνουν στις τσέπες του μεγάλου κατασκευαστικού κεφαλαίου.

Η οξύτητα της κατάστασης ανέδειξε το πρόβλημα των δυο δρόμων ανάπτυξης που υπάρχουν και συγκρούονται στην κοινωνία. Από τη μια ο δρόμος της καπιταλιστικής ανάπτυξης που ενισχύει την κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου σε βάρος του λαού, δρόμο που υπηρετούν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ με την πολιτική τους. Από την άλλη, ο μοναδικά φιλολαϊκός δρόμος ανάπτυξης που αναγνωρίζει αποκλειστικά και μόνον ως παραγωγό του πλούτου τον εργαζόμενο άνθρωπο και ως κίνητρο της παραγωγής την ικανοποίηση των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών, δρόμο που με τους αγώνες και την πάλη του υπηρετεί το ΚΚΕ.

Προϋπόθεση για να ακολουθήσει η χώρα μας αυτόν τον υπέρ του λαού δρόμο ανάπτυξης είναι να δυναμώσει η πάλη του λαού και να ανατρέψει την πολιτική εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών και στη θέση της να θέσει την πολιτική για την εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων, ο λαός να παλέψει για μια ανάπτυξη σε όφελός του, που θα ανεβάζει την ποιότητα της ζωής του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο λαός μέσα από τους κοινωνικούς, πολιτικούς και συνδικαλιστικούς φορείς που συμμετέχει, πρέπει να διεκδικήσει να κατασκευαστεί άμεσα ο δρόμος Κοζάνης - Λάρισας με προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, ώστε να γίνονται γρήγορες και ασφαλείς οι οδικές μεταφορές».

ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΣΤΟ ΥΨΟΣ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ
Με πολλά προβλήματα διεξάγεται η κυκλοφορία

Με πολλά προβλήματα διεξάγεται η κυκλοφορία από τους παρακαμπτήριους δρόμους της Εθνικής Οδού, ενώ στα Τέμπη, που θα είναι κλειστά τουλάχιστον για 1,5 μήνα, συνεχίζονταν και χτες οι πτώσεις βράχων, που την περασμένη εβδομάδα στοίχισαν μια ανθρώπινη ζωή.

Στο μεταξύ, τις διαχρονικές ευθύνες τόσο των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, όσο και της ιδιωτικής κοινοπραξίας, αναδεικνύουν ουσιαστικά οι πρώτες εκτιμήσεις της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συνέστησε το ΤΕΕ σε συνεργασία με το ΕΜΠ, αφού όπως επισημαίνει: «Η διακινδύνευση κατά τη διέλευση από την κοιλάδα των Τεμπών, υπήρχε ήδη από παλιά. Η αναπόφευκτη επικινδυνότητα, ως αποτέλεσμα φυσικών διεργασιών είχε ήδη επισημανθεί στο παρελθόν σε διάφορες τεχνικές εκθέσεις - μελέτες», οι οποίες προφανώς, δεν ελήφθησαν υπόψη. Οι εμπειρογνώμονες αναφέρουν ότι οι κραδασμοί των εκρήξεων για τη διάνοιξη της σήραγγας, λόγω απόστασης, δε φαίνεται να επηρέασαν το πέτρωμα, προσθέτουν ωστόσο ότι επιβάλλεται ο έλεγχος της ζώνης επιρροής και της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις.

Επισημαίνουν όμως ότι σε όλες τις περιοχές κατά μήκος της κοιλάδας των Τεμπών «η διέλευση ενέχει σχετικά αυξημένους κινδύνους» και επίσης ότι μια σειρά μέτρα για την άρση του φαινομένου (καθαίρεση βράχων, δικτυώματα αναχαίτισης κλπ.) «μειώνουν αλλά δεν εξαλείφουν τους κινδύνους». Τονίζουν μάλιστα ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων «η όποια διέλευση θα εμπεριέχει πάντα διακινδύνευση». Τέλος, ζητά να εξεταστεί πρότασή της για μετατροπή σε δρόμο του παλιού σιδηροδρομικού δικτύου ως προσωρινή λύση, που παρακάμπτει την περιοχή των κατολισθήσεων, είναι πιο σύντομη και τεχνικά μπορεί να υλοποιηθεί εντός μηνός.

Η ταλαιπωρία βέβαια τώρα για τους οδηγούς είναι μεγάλη, καθώς οι προτεινόμενες εναλλακτικές διαδρομές είναι επικίνδυνες, ακόμα και κάτω από καλές καιρικές συνθήκες. Η στενότητα και η κακοτεχνία των παρακαμπτήριων δρόμων, εγκυμονούν πολλούς κινδύνους όχι μόνο για τους οδηγούς αλλά και τους κατοίκους των περιοχών απ' όπου διέρχονται τα οχήματα. Στην Ελασσόνα, όπου και βρίσκεται ένας από τους παρακαμπτήριους, τα φορτηγά περνάνε μπροστά από σχολικό συγκρότημα που στεγάζει πέντε σχολεία της πόλης. Στον παραλιακό δρόμο Αγιοκάμπου, όπου δεν υπάρχει η απαραίτητη σήμανση, τα οχήματα διέρχονται από ρέμα, το οποίο πολλές φορές, όταν βρέχει μετατρέπεται σε ποτάμι από τα ορμητικά νερά των χειμάρρων, ενώ σημειώνονται κατά καιρούς πολλές καθιζήσεις. Είναι χαρακτηριστικό τα παράδειγμα οδηγού φορτηγού με συρόμενο που κινούμενος στον παραλιακό έχασε τον προσανατολισμό του, φράκαρε και κατάφερε να απεγκλωβιστεί μετά από ώρες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ